Θεολογικὰ Συνέδρια

ΣΤ' Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος διοργάνωσε Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο στελεχών Ιερών Μητροπόλεων, στην Αίθουσα του Συνεδριακού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως Σύρου, στην Τήνο, από 20 έως 23 Σεπτεμβρίου 2004, με θέμα “ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ” “Ουκ ελάτρευσαν τη κτίσει οι θεόφρονες παρά τον κτίσαντα”. Σε αυτό συμμετείχαν εκπρόσωποι από όλες σχεδόν τις Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Τα βασικότερα σημεία των όσων ελέχθησαν, είναι τα ακόλουθα:

  • Η Ορθόδοξη λατρεία δεν είναι ατομική, αλλά κοινή υπόθεση και τελείται μέσα στον Ιερό Ναό.
  • Η Εκκλησία με την θεολογία της άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα. Το γεγονός ότι τελούνται στις μέρες μας οι λεγόμενοι παραολυμπιακοί αγώνες και το ότι υπάρχει μέριμνα και φροντίδα για τους ανθρώπους με σωματικά ή διανοητικά προβλήματα οφείλεται στην διδασκαλία του Ευαγγελίου, που εξημέρωσε τα ήθη και κατάργησε τον “Καιάδα”.
  • Πολλοί καταξιωμένοι φιλόσοφοι κατέκριναν τα μυθεύματα της ειδωλολατρίας και εξέφρασαν τις αναζητήσεις τους για τον Ένα Θεό. Ποιητές της αρχαιότητας, ως γνήσιοι εκφραστές της λαϊκής φιλοσοφίας απέρριψαν κάθε μορφή παγανιστικής ειδωλολατρίας.
  • Η λατρεία της Εκκλησίας δεν πρέπει να θεωρήται ως εξελιγμένη μορφή της εβραϊκής λατρείας, η οποία είναι διαμετρικά αντίθετη με την “εν πνεύματι και αληθεία” λατρεία της Εκκλησίας.
  • Τα μυστήρια της Εκκλησίας δεν έχουν καμμία σχέση με τα μαγικά χαρακτηριστικά των μυστηρίων των ειδωλολατρικών λατρειών. Αλλά χρειάζεται μεγάλη προσοχή, διότι υπάρχει κίνδυνος να μετατραπούν σε μαγικές τελετές όταν αποκοπούν από τον τρόπο ζωής που προσφέρει η Εκκλησία.
  • Ο λειτουργικός συμβολισμός των λατρευτικών τύπων της Εκκλησίας, δεν είναι μια απλή τυπολογία, αλλά αποτελεί απεικόνιση των εσχάτων.
  • Το μυστήριο του Βαπτίσματος είναι κάτι το εντελώς διαφορετικό από τους καθαρμούς με νερό των μυστηριακών λατρειών και δεν έχει μόνον προσωπικό χαρατήρα, αλλά και οικουμενικό. Στην Εκκλησία εκτός από το Βάπτισμα του ύδατος υπάρχει και το Βάπτισμα του Πνεύματος.
  • Έργο της Εκκλησίας είναι το να θεραπεύση την νοσούσα προσωπικότητα του ανθρώπου. Αλλά η θεραπευτική αγωγή της Εκκλησίας δεν έχει καμμία σχέση με τις θεραπείες στα ιερά του Ασκληπιού. Άλλωστε, για την Εκκλησία η σωματική ασθένεια όταν αντιμετωπίζεται δοξολογικά μπορεί να αποδειχθή ως η μεγαλύτερη ευλογία, ενώ στον αρχαιοελληνισμό εθεωρείτο κατάρα.
  • Η Εκκλησία κατάφερε με την στάση της να συμφιλιώση δύο διαμετρικά αντίθετα ημερολόγια, το ηλιακό - ελληνορωμαϊκό και το σεληνιακό - ιουδαϊκό. Το κυριότερο όμως κατόρθωμά της στο θέμα αυτό είναι ότι μετέτρεψε το ημερολόγιο σε εορτολόγιο και έτσι ο κοσμικός χρόνος του παρόντος βίου μεταμορφώνεται σε σωτήριο χρόνο.
  • Τα ειδωλολατρικά ιερά δεν καταστρέφονται με την επικράτηση του Χριστιανισμού, αλλά μετατρέπονται σε χώρους λατρείας του αληθινού Θεού.
  • Η αρχαία Εκκλησία ήλθε σε αντίθεση με τα θεάματα των μίμων και των ορχηστρών. Όμως μέσα στην αντίδραση αυτή δεν υπάρχει πολεμική εναντίον των αρχαιοελληνικών δραμάτων, τα οποία θεωρούνταν φορείς μορφωτικής αξίας. Το αρχαιοελληνικό θέατρο, όταν εφανίσθηκε ο Χριστιανισμός βρισκόταν σε παρακμή και υπάρχουν σημαντικές μαρτυρίες γι' αυτό.
  • Οι ιεροί Υμνογράφοι της Εκκλησίας δημιουργώντας την εκκλησιαστική υμνογραφική και μουσική παράδοση, αξιοποίησαν τα πολιτιστικά στοιχεία του προχριστιανικού κόσμου.
  • Όσον αφορά τα λαϊκά έθιμα η Εκκλησία α) αποδέχεται τα έθιμα, που δεν έρχονται σε αντίθεση με την Παράδοσή της. β) Ανέχεται και αξιοποιεί παιδαγωγικά όσα δεν δημιουργούν ιδιαίτερα πνευματικά προβλήματα και γ) καταδικάζει εκείνα τα έθιμα που συντελούν στην εκκοσμίκευση της λατρείας και δεν εναρμονίζονται με τον πνεύμα της Αγίας Γραφής και των ιερών Κανόνων.
  • Η εθνική βαττολογία και η λειτουργική προσευχή διαφέρουν ουσιαστικά. Η λειτουργική προσευχή έχει εκκλησιολογικό, χριστολογικό, αλλά και εσχατολογικό προσανατολισμό.
  • Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα θεολογικά αιτήματα του αρχαιοελληνικού στοχασμού, τα οποία φαίνεται ότι αγνοούν οι σύγχρονοι νεοειδωλολάτρες. Στην ποιμαντική αντιμετώπιση της νεοειδωλολατρίας χρειάζεται μεγάλη διάκριση προκειμένου να αποφευχθή η διαφήμιση των ειδωλολατρών και να επιτευχθή έτσι το αντίθετο αποτέλεσμα από το επιδιωκόμενο.

π.Γ.Π.

Διορθόδοξο Θεολογικό Συνέδριο για τον Οικουμενισμό

Διορθόδοξο Θεολογικό Συνέδριο διοργάνωσαν το Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η Εταιρεία Ορθοδόξων Σπουδών, στην Θεσσαλονίκη από την 20 έως 24 Σεπτεμβρίου ε.έ., με γενικό θέμα: “Οικουμενισμός. Γένεση-Προσδοκίες-Διαψεύσεις”.

Στην επιστημονική επιτροπή του Συνεδρίου ήταν οι Πρωτοπρεσβύτεροι και Καθηγητές Πανεπιστημίου π. Γεώργιος Μεταλληνός και π. Θεόδωρος Ζήσης, και οι Καθηγητές Πανεπιστημίου κ. Ιωάννης Κορναράκης, κ. Δέσποινα Λιάλιου και κ. Γεώργιος Θεοδωρούδης. Την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος.

Έγιναν πενήντα επτά (57) εισηγήσεις από ισάριθμους εισηγητές.

Η καταληκτική, θα λέγαμε, πρόταση του Συνεδρίου συνοψίζεται στην φράση: “Εν αγάπη απορρίπτουμε τον Οικουμενισμό, διότι επιθυμούμε να προσφέρουμε στους ετεροδόξους εκείνο ακριβώς που ο Κύριος χάρισε πλούσια σε όλους εμάς μέσα στην Αγία Ορθόδοξο Εκκλησία Του, δηλαδή την ευκαιρία να γίνουν μέλη του Σώματός Του”.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης μας εισηγήθηκε το θέμα “Ο Οικουμενισμός εν τη πράξει, ήτοι την θεολογία και την άσκηση”. Τα κεφάλαια και τα υποκεφάλαια στα οποία χώρισε την ομιλία του είναι τα εξής: 1. Οι βασικές θεωρίες του οικουμενισμού, 2. Ο Οικουμενισμός στην θεολογία, α) Μερικά ενδεικτικά παραδείγματα, β) Απόψεις του Καθηγητού Ιωάννου Καρμίρη, γ) Το εσφαλμένο των απόψεων αυτών, 3. Ο οικουμενισμός στην άσκηση, α) Η ορθόδοξη άσκηση, β) Ο Nεοπλατωνισμόςκαί η ορθόδοξη νηπτική θεολογία, γ) Η διδασκαλία του αγίου Μαξίμου του Ομολογητού για την πρακτική, φυσική και θεολογική φιλοσοφία, δ) Η διδασκαλία του οσίου Νικήτα του Στηθάτου για την καθαρτική, φωτιστική και τελειοποιό τάξη, 4. Συμπέρασμα. Ελπίζουμε να μπορέσουμε να δημοσιεύσουμε τμήματα της ομιλίας αυτής σε μελλοντικό τεύχος.

Μοναστικό Συνέδριο στην Λευκάδα

Μοναστικό Διήμερο Συνέδριο διοργανώθηκε στην γειτονική Λευκάδα, στην Ιερά Μονή Φανερωμένης από την Ιερά Μητρόπολη και την Ι. Μονή, στις 2 και 3 Οκτωβρίου ε.έ. Το Συνέδριο είχε τίτλο “Μοναχισμός και σύγχρονος κόσμος” και συμμετείχαν περί τους 150 μοναχοί και μοναχές από διάφορες Ιερές Μονές της Δυτικής κυρίως Ελλάδος.

Μετά τους χαιρετισμούς των επισήμων και των αρχών, μίλησαν οι Σεβ. Μητροπολίτες Νικοπόλεως κ. Μελέτιος και ο οικείος Ιεράρχης κ. Νικηφόρος.

Εισηγήσεις έκαναν δόκιμοι ομιλητές, Ηγούμενοι, Γερόντισσες Ιερών Μονών Ιερείς και Μοναχοί.

Το πόρισμα του Συνεδρίου αναφέρει, μεταξύ άλλων:

Οι εισηγήσεις ήταν “ενδιαφέρουσες, υψηλού επιπέδου, βασισμένες στην αγιοπατερική και νηπτική παράδοση και με συχνές αναφορές σε σύγχρονους οσίους και ενάρετους Γέροντες, που πολύ αναπαύουν τις ψυχές όλων. Ο σύγχρονος ελληνικός μοναχισμός ανθεί. Η ανθοφορία του αυτή καλείται να διατηρηθή προς δόξα Θεού, αίγλη της Εκκλησίας, έμπνευση και βοήθεια των πιστών, των οποίων το φιλομόναχο πνεύμα δεν θα πρέπη να επαίρη τους μοναχούς, αλλά να κατανύσση και να αυξάνη την προσευχή, που είναι το κύριο μοναστικό έργο, υπεράνω πάσης φιλανθρωπίας και κοινωνικού έργου, ιεραποστολής και προσφοράς δια της τηρήσεως κυρίως της καθημερινής λατρευτικής ζωής, του γνήσιου ασκητικού προγράμματος, της ζωής της θεοδωρήτου και θεοποιού προσευχής, που δεν πρέπει να επηρεάζη και να αλλοιώνη ο προσευχόμενος κόσμος, που πάντα θα αποζητά έναν μοναχό λιτό, απλό, ταπεινό και προσευχόμενο, με κατάνυξη και κομποσχοίνι, όχι τόσο με γνώση της επικαιρότητας, της ειδησεογραφίας, των συναλλαγών των δημοσίων σχέσεων…

Φανερός ήταν όλων ο πόνος, το ενδιαφέρον και η αγάπη για έναν μοναχισμό αναλλοίωτο, παραδοσιακό, αληθινό, ζωοπάροχο, που θα συνδράμη στην ζωή της Εκκλησίας και στις αγωνίες του ταλαιπωρημένου κόσμου”

Από τις ενδιαφέρουσες εισηγήσεις του Συνεδρίου, παραθέτουμε παραπλεύρως την περίληψη της εισηγήσεως του Αρχιμανδρίτου π. Γεωργίου Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου Αγίου Όρους.-

  • Προβολές: 837

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance