Στο Ιερατικό Συνέδριο Γερμανίας

Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

Με πρόσκληση του Σεβ. Μητροπολίτου Γερμανίας κ. Αυγουστίνου, παρευρέθηκα στο ετήσιο Ιερατικό Συνέδριο της Ιεράς Μητροπόλεως Γερμανίας, αναπτύσσοντας το βασικό θέμα του Συνεδρίου. Με την ευκαιρία αυτή, αφ' ενός μεν θα ήθελα να ενημερώσω το πλήρωμα της Τοπικής μας Εκκλησίας για το γεγονός αυτό, αφ' ετέρου δε να καταγράψω μερικές εντυπώσεις που απεκόμισα από την παρουσία μου στο Ιερατικό Συνέδριο.

1. Το φετινό Ιερατικό Συνέδριο

Στο Ιερατικό Συνέδριο ΓερμανίαςΗ Ιερά Μητρόπολη Γερμανίας λειτουργεί επισήμως από το 1963, δηλαδή 41 χρόνια, και κάθε χρόνο αναπτύσσεται ακόμη περισσότερο. Οι περισσότερες Ενορίες έχουν δημιουργηθή από μετανάστες, οι οποίοι έφθασαν στην Γερμανία από την Ελλάδα την δεκαετία του '60 για την εύρεση εργασίας. Βεβαίως στα μέλη της Εκκλησίας της Γερμανίας συγκαταλέγονται και φοιτητές, επιστήμονες, γενικά άνθρωποι των Γραμμάτων. Είναι επόμενο ότι τα μέλη της Εκκλησίας αυξάνονται με τον χρόνο και επειδή η Μητρόπολη Γερμανίας υπάγεται στην δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, γι' αυτό και προστίθενται Ορθόδοξοι Χριστιανοί προερχόμενοι από άλλες εθνικότητες.

Ο νυν Μητροπολίτης Γερμανίας κ. Αυγουστίνος, ο οποίος έχει την αναφορά του στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, διαμένει και εργάζεται στην Γερμανία πάνω από 40 χρόνια, από τα οποία τα 24 χρόνια ποιμαίνει ως Μητροπολίτης την περιοχή αυτή. Υπάρχουν τρεις βοηθοί Επίσκοποι, ήτοι οι Θεοφιλέστατοι Αρίστης κ. Βασίλειος, Λεύκης κ. Ευμένιος και Αριανζού κ. Βαρθολομαίος. Η Ιερά Μητρόπολη έχει 64 Ενορίες, στις οποίες υπηρετούν 70 περίπου Κληρικοί. Οι περισσότεροι από τους Κληρικούς είναι θεολόγοι, έχοντες διάφορα πτυχία, και αρκετά πεπειραμένοι στην ποιμαντική διακονία της δύσκολης αυτής περιοχής.

Το φετινό Ιερατικό Συνέδριο της Ιεράς Μητροπόλεως ήταν το 35ο Συνέδριο στα 41 χρόνια της επισήμου υπάρξεως της Ιεράς Μητροπόλεως. Αυτό δείχνει το ενδιαφέρον της διοικήσεως της Εκκλησίας για τα ποιμαντικά προβλήματα τα οποία απασχολούν τους Χριστιανούς της περιοχής.

Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο Ludwigshafen πλησίον της Φραγκφούρτης, μεταξύ 19 και 22 Οκτωβρίου. Ο χώρος του Συνεδρίου ήταν η Ακαδημία Heinrich Pesch Haus που είχε όλες τις απαραίτητες συνθήκες για την λειτουργία ενός τέτοιου Συνεδρίου. Το κεντρικό θέμα του Συνεδρίου ήταν: “Πρόσωπο προς πρόσωπο”, με υπότιτλο “τό χάρισμα της πατρότητας”.

2. Οι εργασίες του Συνεδρίου

Η έναρξη του Συνεδρίου έγινε στον Ιερό Ναό της πόλεως Ludwigshafen στην οποία εφημερεύει ο Ρουμελιώτης Ιερεύς π. Κωνσταντίνος Ζαρκανίτης, ο οποίος εντυπωσίασε με τις δραστηριότητές του και την ζωντάνια του.

Στο Ιερατικό Συνέδριο ΓερμανίαςΜετά τον Εσπερινό ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αριανζού κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος και χοροστάτησε, ανέγνωσε το μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου. Στο μήνυμά του ο Παναγιώτατος επήνεσε τον Μητροπολίτη Γερμανίας, διότι παρουσιάζει για τρεις δεκαετίες “ευπρόσωπον την Ορθοδοξίαν” στην Γερμανία και δίδει “πρός τους έξω εν σοβαρότητι την μαρτυρίαν της εν ημίν αληθούς πίστεως”. Στην συνέχεια συνεχάρη τον Σεβασμιώτατο για την Ιερατική Σύναξη και έδωσε την Πατριαρχική ευλογία για την επιτυχή διεκπεραίωση των εργασιών της Ιερατικής Συνάξεως “εν ή θα συζητήσετε επισταμένως το θέμα "Πρόσωπον προς πρόσωπον – το χάρισμα της πατρότητος", κατόπιν εισηγήσεως επ' αυτού παρά του λογιωτάτου εκλεκτού Ιεράρχου αδελφού Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κυρίου Ιεροθέου”. Συγχρόνως ετόνισε την αναγκαιότητα ενός τόσο σοβαρού θέματος που αναφέρεται στην προσωπική σχέση μεταξύ ποιμένος–πατρός και τέκνου–πιστού.

Μετά το μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχου απηύθυναν χαιρετισμό οι παριστάμενοι φορείς και του τόπου εκείνου και της Ελλάδος, όπως και ο Μητροπολίτης Γερμανίας κ. Αυγουστίνος, και με αυτόν τον τρόπο κηρύχθηκε η έναρξη του Συνεδρίου.

Ακολούθησε δείπνο στο Πνευματικό Κέντρο της Ενορίας, στο οποίο διηκόνησαν με πολύ μεγάλη αγάπη και φιλοξενία οι γυναίκες της Ενορίας. Η παρουσία των παιδιών που με παραδοσιακές στολές εχόρευσαν ελληνικούς χορούς έδωσε έναν πανηγυρικό τόνο στην έναρξη του Συνεδρίου.

Την δεύτερη ημέρα του Συνεδρίου, δηλαδή Τετάρτη 20 Οκτωβρίου, άρχισαν οι επίσημες εργασίες του Συνεδρίου στον χώρο της Ακαδημίας που προαναφέραμε.

Μετά την ακολουθία του όρθρου ο Σεβ. Μητροπολίτης Γερμανίας κ. Αυγουστίνος απηύθυνε στους Συνέδρους μερικές εισαγωγικές σκέψεις για το θέμα, αναλύοντας την έννοια του προσώπου, το χάρισμα της πατρότητος και το χάρισμα της διακρίσεως που πρέπει να διέπη τον Πνευματικό πατέρα. Μεταξύ των άλλων είπε:

“Παραπάνω όμως δεν θα επεκταθώ· κοντά μας, άλλωστε, έχουμε ειδικό, ο οποίος σε ιδιαίτερη δοκιμιακή μελέτη έχει ασχοληθεί με το πρόσωπο στην ορθόδοξη παράδοση. Ο άγιος Ναυπάκτου, στον οποίο προτείναμε να μας εισηγηθεί ως κεντρικός ομιλητής το θέμα του συνεδρίου –είμαι βέβαιος– θα φωτίσει τις επιμέρους πτυχές, θα μας παρουσιάσει ανάγλυφα το πλαίσιο, μέσα στο οποίο ορίζεται ο ιερέας – πατέρας ως πρόσωπο, αλλά και τον ορίζοντα δράσης του ιερέα υπό το πρίσμα της εφαρμογής της διακρίσεως. Για την τιμή, Σεβασμιώτατε, να είστε αυτές τις ημέρες μαζί μας και να μας πλουτίσετε με την σοφία και την πείρα σας, σάς ευχαριστώ στο όνομα όλων μας μέσα από την καρδιά μου”.

Στην συνέχεια ανέλυσε το πρόγραμμα του Συνεδρίου και παρεκάλεσε “νά ακουσθούν όλο και περισσότερες φωνές” στην Σύναξη, γιατί μια τέτοια δυνατότητα “δέν συμβάλλει μόνον στην πολυφωνία και άρα στο εμπλουτισμό της γνώσης και της εμπειρίας, αλλά και ενισχύει τους παλμούς του συνεδρίου, αφού προσθέτει σφρίγος και χρώμα στην διαπραγμάτευση”. Και αφού ευχαρίστησε όσους κοπίασαν για την διοργάνωση, κατέληξε:

Στο Ιερατικό Συνέδριο Γερμανίας“Παρακαλώ, επίσης, να αισθάνεσθε σά στο σπίτι σας. Έχετε δε κατά νού, πώς, ό,τι ισχύει στην ορθόδοξή μας εκκλησία, ισχύει στο ακέραιο στη Μητρόπολη Γερμανίας, και βέβαια σε αυτή μας τη σύναξη· ομιλώ για την ελευθερία, η οποία αποτελεί τη στοιχειώδη περιρρέουσα ατμόσφαιρα, μέσα στην οποία από τη μια μεριά αναπτύσσονται υγιώς τα χαρακτηριστικά του κάθε προσώπου, από την άλλη έχει την καλύτερη εφαρμογή το χάρισμα της διάκρισης”.

Μετά τις εισαγωγικές σκέψεις του Σεβ. Μητροπολίτου Γερμανίας μου δόθηκε ο λόγος για να αναπτύξω το βασικό θέμα του Συνεδρίου το οποίο είχε προσδιορισθή, ήτοι: “Ο ιερέας ως πρόσωπο: το πρόσωπο του πατέρα και το χάρισμα της διάκρισης”.

Το θέμα είχε χωρισθή στις εξής ενότητες: 1. Το πρόσωπο από φιλοσοφικής, εκκλησιολογικής και νηπτικής πλευράς, 2. Ο Ιερεύς ως πατήρ και μήτηρ, 3. Η ποιμαντική των ιερών Κανόνων της Εκκλησίας, α) Εκκλησιολογική ερμηνεία των ιερών Κανόνων, β) Το χάρισμα της διακρίσεως των Πνευματικών πατέρων, γ) Η κατ' ακρίβεια και κατ' οικονομία χρήση των ιερών Κανόνων, δ) Το πρόσωπο που χρησιμοποιεί τους ιερούς Κανόνας.

Το όλο πνεύμα της εισηγήσεως ήταν ότι ο Ιερεύς πρέπει να συμπεριφέρεται ως Πνευματικός πατέρας που αναγεννά εν Χριστώ τα πνευματικά του παιδιά, η πνευματική πατρότητα συνδέεται και με την πνευματική μητρότητα, χωρίς να παραθεωρή και την πνευματική αδελφότητα. Επίσης, τονίσθηκε ότι ο Πνευματικός πατέρας θεραπεύει τα πνευματικά του παιδιά με την πνευματική εμπειρία της Εκκλησίας, όπως εκφράζεται στις αποφάσεις των Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων. Ιδιαιτέρως υπογραμμίσθηκε το χάρισμα της διακρίσεως που πρέπει να έχη ο Πνευματικός πατέρας.

Μετά την εισήγηση επηκολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση. Ετέθησαν πολλές ερωτήσεις που είχαν σχέση με το θέμα, έγιναν πολλές παρεμβάσεις από τους Συνέδρους. Το ενδιαφέρον των Ιερέων εκδηλώθηκε με το ότι συνεχίστηκε η συζήτηση για το θέμα αυτό ακόμη και σε επόμενες Συνεδρίες.

Αλλά η ιδιαιτερότητα του Συνεδρίου βρισκόταν στο ότι είχε δύο ενδιαφέρουσες ενότητες. Στην μία ενότητα με τίτλο “μαρτυρίες Α και μαρτυρίες Β” επιλεγέντες Κληρικοί της Ιεράς Μητροπόλεως ανέφεραν, σε μικρές παρεμβάσεις τους, ιδιαίτερα προβλήματα και εμπειρίες από την εξάσκηση της ποιμαντικής τους διακονίας. Στην άλλη ενότητα με τίτλο “εργαστήρια”, έγιναν παρεμβάσεις και συζητήσεις από τους ίδιους τους Κληρικούς για προβλήματα ποιμαντικής διακονίας. Συγκεκριμένα:

Στο Ιερατικό Συνέδριο ΓερμανίαςΣτην πρώτη ενότητα υπήρχαν δύο επί μέρους υποενότητες. Η μία υποενότητα είχε τίτλο “ο Ιερέας και οι συνεργάτες του” και κατάλληλοι Ιερείς ανέπτυξαν τα θέματα “ο/η νεωκόρος”, “επιλογή επιτρόπων”, “οι κυρίες της διακονίας”, “σύστημα διοίκησης της ενορίας”, “τρόποι συμμετοχής των πιστών π.χ. ενοριακή σύναξη”. Η άλλη υποενότητα είχε τίτλο “εξειδικευμένες περιπτώσεις στην ποιμαντική πράξη” και κατάλληλοι Ιερείς ανέπτυξαν τα θέματα: “τοίς μισούσιν και αδικούσιν ημάς…”, “η περίπτωση των "ευσεβών" αδελφών”, “οι "ημέτεροι" (κόλακες και θεράποντες)”, “δυό λεπτά από τον χρόνο σου…”, “οι (δημόσιες) αρχές και εξουσίες” (τό τελευταίο θέμα δεν παρουσιάσθηκε, λόγω ασθενείας του εισηγητού).

Μετά την ολιγόλεπτη παρουσίαση του κάθε θέματος από Ιερέα που είχε ασχοληθή με ποικίλους τρόπους με τα επί μέρους θέματα, δόθηκε η δυνατότητα στους Συνέδρους Ιερείς να κάνουν ερωτήσεις - παρεμβάσεις και να γίνη μια επαγωγική συζήτηση.

Στην δεύτερη ενότητα με τον τίτλο “εργαστήρια” συζητήθηκαν καθ' ομάδας, σε ειδικούς χώρους, θέματα τα οποία απασχολούν τις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως Γερμανίας. Πρόκειται για τέσσερα σοβαρά ζητήματα, ήτοι “η ενοριακή σύναξη”, “από την αδιαφορία στην εχθρότητα”, “πραγματικοί και κατ' επάγγελμα αναξιοπαθούντες”, “οι επισκέπτες Ιερείς”. Τα πορίσματα των “εργαστηρίων” αυτών παρουσιάσθηκαν στην ολομέλεια του Συνεδρίου.

Βεβαίως υπήρχε και μια άλλη ενότητα στην οποία έγινε λόγος για “πρακτικά θέματα και πληροφορίες”.

Από την απλή αυτή παράθεση της όλης θεματολογίας του Συνεδρίου δίδεται η δυνατότητα να αντιληφθούμε το όλο “πνεύμα” της ιερατικής αυτής συνάξεως, την σωστή διοργάνωσή της, την έκθεση των ποιμαντικών προβλήματων που αντιμετωπίζουν Ιερείς της Μητροπόλεως αυτής, τις γόνιμες συζητήσεις που έγιναν και τις σημαντικές και ουσιαστικές οδηγίες που δόθηκαν κυρίως από τον Μητροπολίτη της Ιεράς αυτής Μητροπόλεως Σεβ. κ. Αυγουστίνο.

3. Μερικές γενικές εντυπώσεις μου

Πρώτη φορά συμμετείχα σε Ιερατικό Συνέδριο εκτός Ελλάδος και μάλιστα στην Ιερά Μητρόπολη Γερμανίας και ήλθα σε επικοινωνία με Εφημερίους, οι οποίοι αντιμετωπίζουν έντονα ποιμαντικά προβλήματα, ζώντας σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία, και εντυπωσιάσθηκα και από το επίπεδο του Συνεδρίου και από την θεματολογία και προβληματική του.

Οι εντυπώσεις μου είναι πολλές και ποικίλες. Θα ήθελα να καταθέσω στην συνέχεια μερικές από αυτές.

Πρώτον. Είχα ακούσει για τον Σεβ. Μητροπολίτη Γερμανίας κ. Αυγουστίνο, για τον τρόπο με τον οποίο διοικεί την Μητρόπολή του και την αγάπη την οποία τρέφουν οι Κληρικοί προς το πρόσωπό του, αλλά με την επικοινωνία μαζί του απέκτησα και προσωπική πείρα. Διέκρινα την μεγάλη πείρα την οποία έχει από την ποιμαντική του διακονία στην Γερμανία, την διάκριση η οποία τον χαρακτηρίζει, την απλότητα με την οποία συμπεριφέρεται, την άνεση και ελευθερία που δίδει στους Κληρικούς του και γενικά τον έξυπνο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει διάφορα προβλήματα.

Από τις παρεμβάσεις που έκανε κατά την διάρκεια του Συνεδρίου συνεκράτησα τρείς. Η μία που είπε ότι στην Γερμανία “δέν πωλούμε την Ορθοδοξία, αλλά δείχνουμε την Ορθοδοξία”. Η άλλη: “άν σβήση η κανδήλα του Φαναρίου, τότε θα έχουμε σ' όλη την Ορθοδοξία ανά τον κόσμο πολλά σχίσματα”. Η τρίτη: “εδώ στην Μητρόπολη Γερμανίας δεν υπάρχει δεσποτοκρατία, αλλά ούτε και παπαδοκρατία, γι' αυτό να καταθέσετε ελεύθερα τις απόψεις σας”.

Διέκρινα επίσης απ' όσα έλεγε ότι θέλει να κρατήση την ελληνική γλώσσα στις ακολουθίες και την ανάγνωση του Αποστόλου και Ευαγγελίου στην ελληνική γλώσσα –καί να μη διαβάζονται στην γερμανική– για να μη έχουμε εκπτώσεις από την ελληνορθόδοξη παράδοση, καθώς επίσης να μη χαθή ο ορθόδοξος τρόπος διοργανώσεως της Ενορίας με την αντικατάστασή της από διαφόρους προτεσταντικούς τρόπους. Επίσης συχνά έλεγε ότι πρέπει να έχουμε ευγένεια προς τους άλλους Χριστιανούς, αλλά όχι σε βάρος της πίστεως.

Δεύτερον. Οι άμεσοι συνεργάτες του Μητροπολίτου είναι αξιόλογα πρόσωπα. Αναφέρω τον Πρωτοσύγκελλο της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμ. π. Αμβρόσιο Κουτσουρίδη, ο οποίος διακρίνεται από ευγένεια, ευπρέπεια, γνώση των πραγμάτων και παιδεία. Αξιόλογοι είναι οι τρεις Επίσκοποι, οι Θεοφιλέστατοι Αρίστης Βασίλειος, ο Λεύκης Ευμένιος και ο Αριανζού Βαρθολομαίος. Ιδιαιτέρως θέλω να υπογραμμίσω την προσωπικότητα του νέου Επισκόπου Αριανζού, ο οποίος χειροτονήθηκε Επίσκοπος πριν λίγους μήνες και είχε την ευθύνη της διοργανώσεως του Συνεδρίου και με τον οποίο είχα μια διαρκή επικοινωνία για την μετάβασή μου στην Γερμανία. Με υποδέχθηκε στο αεροδρόμιο και με πολλή ευγένεια και καλωσύνη με συνόδευσε μέχρι το Ludwigshafen.

Τρίτον. Οι Κληρικοί της Ιεράς Μητροπόλεως έχουν αυξημένη ποιμαντική ευθύνη, αρκετό ενδιαφέρον και μεγάλη αγάπη για το ποίμνιό τους. Από τις εισηγήσεις τους και τις παρεμβάσεις τους διέκρινα ότι αντιμετώπιζαν προβλήματα σοβαρά, εξυπηρετούν ο καθένας πολλές ενορίες, διανύοντας πολλά χιλιόμετρα και χρησιμοποιούν ποικίλους τρόπους προκειμένου να ποιμάνουν το ελληνορθόδοξο ποίμνιο της περιοχής τους. Εκτός από τις ιερές Ακολουθίες, διάφοροι χώροι, όπως εργοστάσια, σχολεία, νοσοκομεία, κλ. δέχονται την ευεργετική τους παρουσία.

Επισκέφθηκα την Ενορία του π. Γεωργίου Παπασαλούρου στο Wiesbaden και είδα την εργασία την οποία επετέλεσε σε λίγα χρόνια. Ενώ παρέλαβε μια ενορία με έναν μικρό Ναό, διαμόρφωσε ένα γυμναστήριο σε έναν καταπληκτικό ορθόδοξο αγιορείτικο Ναό, με αίθουσες και διάφορα άλλα κτίσματα, ώστε να εξυπηρετούνται οι ποιμαντικές ανάγκες της Ενορίας και να λύονται τα οικονομικά προβλήματά της.

Επίσης, ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε ο νέος καταπληκτικός βυζαντινός Ναός του αγίου Γεωργίου, κτισμένος σε ένα πάρκο της Φραγκφούρτης που είναι ένα κόσμημα της περιοχής και αποτελεί το κέντρο πολλών Χριστιανών της πόλεως.

Γενικά, η επίσκεψη στην Γερμανία εμπλούτισε την ποιμαντική μου πείρα και είδα πώς εργάζονται ορθόδοξοι Κληρικοί σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Το δε θέμα το οποίο επελέγη “πρόσωπο προς πρόσωπο – το χάρισμα της πατρότητας”, δείχνει αφ' ενός μεν ότι οι άνθρωποι που ζουν σε πολυάριθμες κοινωνίες εκλαμβάνονται απλώς ως άτομα, οπότε υπάρχει ανάγκη επικοινωνίας με πρόσωπα, αφ' ετέρου δε όλο και περισσότερο οι σύγχρονοι άνθρωποι χάνουν την σχέση του πατέρα και γι' αυτό την αναζητούν. Οπότε η Εκκλησία με τους πνευματικούς της πατέρες πρέπει να ανταποκριθή με διάκριση στα αιτήματα αυτών των καιρών.

Δοξάζω τον Θεό γι' αυτήν την νέα εμπειρία την οποία απέκτησα και ευχαριστώ τον Σεβ. Μητροπολίτη Γερμανίας κ. Αυγουστίνο, ο οποίος μαζί με τους συνεργάτες του με εκάλεσαν στην ιερατική αυτή σύναξη. Επίσης ευχαριστώ και τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο καθώς και τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλο και τα Μέλη της Ιεράς Συνόδου που μου χορήγησαν την άδεια να πραγματοποιήσω αυτό το ταξίδι.–

  • Προβολές: 947

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance