Κύριο θέμα: Εντυπώσεις από την επίσκεψη στην Ρωσική γη

Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

Με επίσημη πρόσκληση την οποία έλαβα από την Ένωση Ορθοδόξων Ιατρών “Άγιος Λουκάς” της Αγίας Πετρούπολης Ρωσίας για να συμμετάσχω και να ομιλήσω στο Β΄ Διεθνές θρησκευτικο-ιατρικό Συνέδριο που θα διοργάνωνε η Ένωση αυτή, με την ευλογία του Πατριάρχου Μόσχας κ. Αλεξίου και του Μητροπολίτου Αγίας Πετρουπόλεως κ. Βλαδιμήρου, και με την άδεια της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ταξίδευσα στην Αγία Πετρούπολη και παρέμεινα στην πόλη αυτή την εβδομάδα από 13 έως 17 Ιουνίου τρ.έ.

Θα επιχειρήσω μια σύντομη παρουσίαση των όσων έγιναν την περίοδο αυτή στην Αγία Πετρούπολη και θα καταθέσω τις εντυπώσεις μου από το ταξίδι μου στην όμορφη αυτή περιοχή της Ρωσικής γης.

1. Η Αγία Πετρούπολη

Εντυπώσεις από την επίσκεψη στην Ρωσική γηΗ Αγία Πετρούπολη υπήρξε πρωτεύουσα της Ρωσίας κατά την τσαρική περίοδο και πραγματικά είναι μια όμορφη πόλη με έντονα στοιχεία μιας κεντρο-ευρωπαϊκής πρωτεύουσας.

Ιδρύθηκε από τον Μεγάλο Πέτρο το 1703 και πριν από δύο χρόνια εόρτασαν τα τριακόσια χρόνια της ζωής της. Ανοικοδομήθηκε πάνω σε μια βαλτώδη περιοχή και καταλαμβάνει περισσότερα από σαράντα νησιά. Την πόλη διασχίζει ο ποταμός Νέβα με τους παραποτάμους του και αυτό της δίνει μια ιδιαίτερη φαντασμαγορική μορφή. Η επικοινωνία μεταξύ όλης αυτής της περιοχής ανάμεσα στην ξηρά και στα σαράντα νησιά γίνεται με πάνω από 20 μεγάλες γέφυρες και άλλες μικρότερες. Ο ποταμός Νέβα πηγάζει από την μεγάλη λίμνη Λάτογκα και χύνεται στον κόλπο της Φινλανδίας. Στα δυτικά της πόλεως υπάρχουν περίπου εκατό νησάκια.

Η πόλη κοσμείται με βαριά και παλαιά κτίρια, με ανακτορικά συγκροτήματα και πανεπιστήμια, μουσεία και πολιτιστικά κέντρα. Θεωρείται ότι είναι η πόλη του πολιτισμού και ονομάζεται Βενετία του βορρά, λόγω των πολλών καναλιών που την διασχίζουν.

Άκουσα ότι μεταξύ των Ρώσσων γίνεται μια διαβάθμιση των σημαντικών πόλεων της Ρωσίας. Παλαιότερα έλεγαν ότι η Αγία Πετρούπολη είναι για σπουδές, η Μόσχα για εργασία και το Κίεβο για προσευχή.

Ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάση πολλά αξιοθέατα, όπως τον Καθεδρικό Ναό της Παναγίας του Καζάν, τον Ιερό Ναό της Αναστάσεως και τον Ιερό Ναό του αγίου Ισαάκ, ο οποίος είναι ο τέταρτος σε μέγεθος Καθεδρικός Ναός του κόσμου. Επίσης, μπορεί να επισκεφθή τα καταπληκτικά μουσεία της πόλεως, όπως το Ρωσικό Μουσείο και το Ερμιτάζ, που ήταν χειμερινό ανάκτορο της Μεγάλης Αικατερίνης, και στο οποίο υπάρχουν περίπου τρία εκατομμύρια εκθέματα.

Στην πόλη λειτουργεί η Λαύρα της Αγίας Τριάδος του Αλεξάνδρου Νιέφσκι, όπου ζουν μοναχοί, καθώς επίσης είναι και τα Γραφεία του Μητροπολίτου Αγίας Πετρουπόλεως και η κατοικία του Μητροπολίτου.

Από την Αγία Πετρούπολη ξεκίνησε ουσιαστικά η Επανάσταση των Μπολσεβίκων το 1917, εκεί αποβιβάστηκε ο Λένιν, και μάλιστα διατηρείται το πλοίο Αυρόρα, το οποίο στις 25-10-1917 με έναν κανονιοβολισμό σήμανε την επίθεση εναντίον των χειμερινών ανακτόρων και την έναρξη της Επαναστάσεως. Το πλοίο βυθίστηκε κατά την πολιορκία της πόλης για να μη πέση στα χέρια των Γερμανών και ανασύρθηκε το 1944. Η πόλη μετά την Επανάσταση του 1917 ονομάσθηκε Λένιγκραντ. Μετά την κατάρρευση του Σοβιετικού καθεστώτος με δημοψήφισμα των κατοίκων της πόλεως και με ποσοστό 55% η πόλη έλαβε την πρώτη ονομασία της, Αγία Πετρούπολη.

Τον τελευταίο καιρό γίνεται μια μεγάλη ανακαίνιση των εκκλησιαστικών κτιρίων, τα οποία επεστράφησαν στην Εκκλησία από την Ρωσική Κυβέρνηση. Για παράδειγμα ο Μητροπολίτης Αγίας Πετρουπόλεως κ. Βλαδίμηρος με ξενάγησε στα κτίρια, τα οποία είχαν πάρει από την Εκκλησία οι Σοβιετικοί και τα χρησιμοποιούσαν για εργοστάσια κατασκευής μετάλλων για όπλα. Τώρα τα επέστρεψαν και ανακαινίζονται με πολλή δυσκολία, αλλά και με μεγάλο μεράκι για την λειτουργία των Γραφείων της Ιεράς Μητροπόλεως και του Πνευματικού Κέντρου.

Δεν είναι δυνατόν στο σύντομο αυτό κείμενο να παρουσιασθή το μεγαλείο και η ομορφιά της Αγίας Πετρούπολης, καθώς επίσης και η ιστορία της. Ο επισκέπτης μαγεύεται από την ομορφιά της πόλης και τα αξιοθέατά της.

Την περίοδο αυτή παρατηρείται μεγάλη τουριστική κίνηση, διότι εκτός των άλλων ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάση τις λεγόμενες “λευκές-φωτεινές νύκτες”. Δηλαδή, δεν σκοτεινιάζει σχεδόν ποτέ και μόνον μετά τα μεσάνυκτα για δύο περίπου ώρες θαμπώνει ο ουρανός, για να αρχίση να φωτίζεται πάλι η επόμενη ημέρα. Οι επισκέπτες θαυμάζουν την φαντασμαγορία από το άνοιγμα των γεφυρών μετά τις μία και μισή (1:30) το βράδυ για να περάσουν τα μεγάλα πλοία που διασχίζουν τον ποταμό Νέβα. Επίσης πρέπει να παρατηρηθή ότι κατά την διάρκεια του χειμώνος, όπως είναι φυσικό, περισσότερες ώρες του ημερονυκτίου είναι νύκτα και ο ποταμός Νέβα παγωμένος, τον οποίο διασχίζουν περπατώντας ή και με άλλα μέσα.

2. Το Συνέδριο της Ένωσης Ορθοδόξων Ιατρών της Αγίας Πετρούπολης

Εντυπώσεις από την επίσκεψη στην Ρωσική γηΌπως φάνηκε και από τα προηγούμενα, η επίσκεψή μου στην Αγία Πετρούπολη δεν έγινε για τουριστικούς λόγους, αλλά για να συμμετάσχω στο Β΄ Διεθνές θρησκευτικο-ιατρικό Συνέδριο της Ενώσεως Ορθοδόξων Ιατρών. Το Α΄ Συνέδριο είχε γίνει πέρυσι τον Σεπτέμβριο μήνα στην Συμφερούπολη της Κριμαίας - Ουκρανίας. Και στο Συνέδριο εκείνο είχα μια ιδιαίτερη εισήγηση.

Εφέτος το γενικό θέμα του Συνεδρίου ήταν “Εκκλησία και Ιατρική”, με υπότιτλο “η συνεργασία μεταξύ της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και του Κράτους για την πρόληψη της υγείας των Ρώσσων πολιτών”.

Όπως θα φανή και από την θεματολογία την οποία θα παραθέσουμε πιο κάτω, δύο ήταν οι μεγάλες ενότητες του Συνεδρίου. Η μία αφορούσε την “ψυχοθεραπεία”, την θεραπεία της ψυχής και την πρόληψη ή αντιμετώπιση των διαφόρων ασθενειών, και το δεύτερο το μεγάλο θέμα της “Βιοηθικής” από την πρόκληση της συγχρόνου βιοτεχνολογίας. Η όλη θεματολογία του Συνεδρίου είχε και θεωρητικό υπόβαθρο, αλλά και πρακτικές προεκτάσεις.

α) Χαιρετισμοί

Όπως είναι γνωστόν, στην αρχή του Συνεδρίου γίνονται οι χαιρετισμοί. Στο Συνέδριο αυτό μεταξύ των άλλων διαβάστηκε το μήνυμα του Πατριάρχου Μόσχας κ. Αλεξίου, απηύθυναν χαιρετισμούς ο Μητροπολίτης Αγίας Πετρουπόλεως κ. Βλαδίμηρος, ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος της περιοχής και άλλοι επίσημοι προσκεκλημένοι.

Ο Πατριάρχης Μόσχας κ. Αλέξιος στο μήνυμά του μεταξύ των άλλων αναφέρθηκε στο σημερινό πρόβλημα της Ρωσίας που είναι να αναπτυχθή το κοινωνικό πρόσωπο της Εκκλησίας και υπογράμμισε ότι το Συνέδριο πρέπει να βοηθήση στο να υπηρετήση η Εκκλησία τον άνθρωπο που αποτελείται από σώμα και ψυχή. Αναφέρθηκε σε επί μέρους ζητήματα, όπως το μεγάλο δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ρωσία, αφού οι θάνατοι υπερβαίνουν τις γεννήσεις, καθώς επίσης αναφέρθηκε στην ρίζα των προβλημάτων, που είναι η απουσία των πνευματικών ενδιαφερόντων. Η Εκκλησία πρέπει να στραφή στον άνθρωπο, ήτοι στους γέροντες, τους αρρώστους και τους νέους. Τόνισε ότι αυτό είναι δύσκολο έργο, γιατί απαιτεί σωματικές και ψυχικές δυνάμεις, και βεβαίως ευλόγησε το έργο των Αδελφοτήτων γυναικών του Ελέους, για τις οποίες θα αναφερθούμε πιο κάτω, και έδωσε την πατριαρχική του ευλογία για την ευόδωση των εργασιών του Συνεδρίου.

Ο Μητροπολίτης Αγίας Πετρουπόλεως κ. Βλαδίμηρος, αφού διάβασε το μήνυμα του Πατριάρχου, αναφέρθηκε με συντομία στην ιστορία της Αγίας Πετρουπόλεως, αλλά και στην υπάρχουσα κατάσταση. Έκανε λόγο για την πνευματική αναγέννηση που έχει ανάγκη ο τόπος, αφού και οι πιστοί και οι άπιστοι χρειάζονται μια νέα πνοή. Αναφέρθηκε στα ένδεκα Μοναστήρια της Μητροπόλεώς του, ιδιαιτέρως υπογράμμισε την μεγάλη σημασία της Μονής της Αγίας Τριάδος Λαύρας, στην οποία γινόταν το Συνέδριο. Επίσης ενημέρωσε τους Συνέδρους για το ότι τον τελευταίο καιρό η Εκκλησία αναγεννάται πνευματικά και επιδιώκει να βρη τον τρόπο να υπηρετήση τον λαό. Φυσικά, αναφέρθηκε στην πρόσφατη ιστορία της Ρωσίας, στην επιστροφή των εκκλησιαστικών κτιρίων από το Κράτος, τις οικονομικές δυσκολίες για την ανακαίνισή τους, την προσπάθεια για την θεραπεία των ναρκομανών και των πασχόντων από AIDS, για την πνευματική βοήθεια στις πολύτεκνες οικογένειες, στις εγκαταλελειμμένες γυναίκες, στα θύματα των παραθρησκειών. Επήνεσε το έργο το οποίο επιτελούν οι Αδελφότητες του Ελέους σε συνεργασία με τα Νοσοκομεία και τα Ιδρύματα. Γενικά είπε ότι ο Ρωσικός λαός χρειάζεται σήμερα μια αναγέννηση ήθους και αυτό θα υπηρετήση το Συνέδριο.

Εντυπώσεις από την επίσκεψη στην Ρωσική γηΟ εκπρόσωπος της Πολιτείας αναφέρθηκε στην ανάγκη συνεργασίας Εκκλησίας και Πολιτείας στο έργο της εξυπηρετήσεως των πονεμένων ανθρώπων, και ότι αυτή η συνεργασία είναι πολύ αποδοτική. Μετέφερε στο Συνέδριο την πληροφορία ότι σε πολλά νοσοκομεία ιδρύονται Ναοί για την εξυπηρέτηση των πασχόντων, γιατί, όπως έχει παρατηρηθή, η Εκκλησία με όλη την παράδοσή της ηρεμεί τον άνθρωπο, φέρνει πνευματική ησυχία στην ψυχή των πονεμένων και κατ' αυτόν τον τρόπο βοηθά όχι μόνον τους ασθενείς, αλλά και τους ιατρούς.

Χαιρετισμούς απηύθυναν και άλλοι παράγοντες, μεταξύ των οποίων και ο Πρόεδρος της Ενώσεως Ορθοδόξων Ιατρών, που αναφέρθηκε στον σκοπό της Ενώσεως και το έργο το οποίο επιτελεί.

β) Εισηγητές και εισηγήσεις

Οι εισηγήσεις κατά την διάρκεια του τριημέρου είχαν διαιρεθή σε τρεις μεγάλες κατηγορίες. Στην πρώτη αναπτύχθηκαν θέματα που αναφέρονταν στην σχέση μεταξύ θεολογίας και ιατρικής, στην δεύτερη ενότητα αναπτύχθηκαν θέματα που έκαναν λόγο για συνεργασία μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας στον κοινωνικό τομέα, και στην τρίτη ενότητα πολλοί Κληρικοί και ιατροί, παρουσίασαν στο Συνέδριο τις εμπειρίες τους από την εργασία την οποία επιτελούν στα Ιδρύματα της Εκκλησίας.

Θα καταγράψω τους εισηγητάς και τις εισηγήσεις τους κατά το τριήμερο του Συνεδρίου, για να διαπιστώσουν οι αναγνώστες την μεγάλη σημασία του Συνεδρίου αυτού στην Αγία Πετρούπολη.

Πρώτη ημέρα

Θέμα: “Θεολογία και Ιατρική-Βιοηθική”.

Έγιναν οι εξής εισηγήσεις:

  1. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος: “Εκτίμηση των ηθικών αλλαγών στην ιατρική από την προοπτική της Ορθοδόξου ασκήσεως. Ζητήματα Ορθοδόξου Ψυχοθεραπείας”.
  2. Μητροπολίτης Βορονέζ Σέργιος, Πρόεδρος Συνοδικής Επιτροπής Κοινωνικής Υπηρεσίας και Φιλανθρωπίας της Εκκλησίας της Ρωσίας: “Οδυνηρές κηλίδες της Ιατρικής”.
  3. Αρχιεπίσκοπος Τίκβιν Κωνσταντίνος, Λέκτωρ της Εκκλησιαστικής Ακαδημίας της Αγίας Πετρούπολης, Πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Βιοηθικής: “Ο άνθρωπος και η υγεία του κατά την Αγία Γραφή”.
  4. Έλιο Σγκρέσσια, Καθηγητής Βιοηθικής και Διευθυντής του Ινστιτούτου Βιοηθικής του Πανεπιστημίου της Ιεράς Καρδίας της Ρώμης: “Θέματα, περιοχές έρευνας και διαφορετικές απόψεις περί βιοηθικής στην Ευρώπη σήμερα”.
  5. Αρχιμανδρίτης Ιανουάριος, Λέκτωρ της Καινής Διαθήκης στην Εκκλησιαστική Ακαδημία της Αγίας Πετρούπολης: “Σχέση μεταξύ της ανθρωπολογίας και σωτηριολογίας στην Καινή Διαθήκη”.
  6. Ιερέας Αλέξανδρος Λαπίν, Καθηγητής Ιατρικής και Θεολογίας: “Η βιοηθική στην προοπτική του αρχαίου και σύγχρονου Χριστιανισμού”.
  7. Ι. Σιλουάνοβα, Καθηγήτρια, Πρόεδρος του Τμήματος Βιοϊατρικής Ηθικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Μόσχας: “Σύγχρονη ιατρική: το πρόβλημα της αλλαγής της παραδοσιακής ηθικής”.
  8. Γκ. Μικιρτίτσαν, Πρόεδρος του Τμήματος Βιοηθικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Αγίας Πετρούπολης: “Οι απόψεις των ιατρών για θέματα Βιοηθικής που σχετίζονται με την θρησκεία”.

Δεύτερη ημέρα

Θέμα: “Θέματα Οργανισμού Περίθαλψης Ρώσσων πολιτών, υπό το φως της κοινωνικής διδασκαλίας της Ορθοδόξου Ρωσικής Εκκλησίας, στον τομέα της Ιατρικής. Συνεργασία μεταξύ Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας και Κράτους”.

Έγιναν οι εξής εισηγήσεις:

  1. Ι.Β. Κουτσερνέγκο, Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Ιατρικής: “Υπηρεσίες Υγείας στην Ρωσία: η σημερινή τους κατάσταση και η προοπτική αλλαγών”.
  2. Α. Τσερκάσοβα, επικεφαλής του Ιατρικού τομέα του Τμήματος Κοινωνικών Υπηρεσιών του Πατριαρχείου Μόσχας: “Σχέση Εκκλησίας και Πολιτείας στον χώρο των υπηρεσιών υγείας: παρελθόν, παρόν και προοπτικές για το μέλλον”.
  3. Ιερομόναχος Σεραφείμ Κραβσένκο, Γραμματέας του Τμήματος Κοινωνικών Υπηρεσιών και Φιλανθρωπίας του Πατριαρχείου Μόσχας: “Η σημερινή κατάσταση των κοινωνικών Υπηρεσιών και της φιλανθρωπικής δραστηριότητας στην Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία”.
  4. Πρωτοπρεσβύτερος Σέργιος Φιλιμόνοφ, Καθηγητής Ιατρικής, Πρόεδρος του Συλλόγου Ορθοδόξων Ιατρών της Αγίας Πετρούπολης: “Κύριες τάσεις δραστηριοτήτων των ιατρικών και κοινωνικών Ιδρυμάτων της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας και των Ορθοδόξων Οργανισμών. Η Ένωση Ορθοδόξων Ιατρών”.
  5. Πρωτοπρεσβύτερος Αλέξανδρος Στεπάνοφ, Πρόεδρος Συλλόγου Ορθοδόξων Ιατρών του Σικτιβκάρ: “Το ιατρικό τμήμα της Εκκλησίας”.
  6. Τ. Σαγκουρίνα, επικεφαλής της Υπηρεσίας Αποστολής της Ένωσης Ορθοδόξων Ιατρών της Αγίας Πετρούπολης: “Η Υπηρεσία Αποστολής και Αναζήτησης της Ένωσης Ορθοδόξων Ιατρών της Αγίας Πετρούπολης”.
  7. Β. Πέρβακ, Ιατρός, επικεφαλής του Κέντρου Φροντίδας της ψυχής, του Συλλόγου Ορθοδόξων Ιατρών της Αγίας Πετρούπολης: “Το μοντέλο, η οργάνωση και δραστηριότητα του Κέντρου Ψυχικής Υγείας. Το κοινωνιολογικό πορτραίτο ενός ασθενούς στο Κέντρο Ψυχ. Υγείας”.
  8. Εκθέσεις των Προέδρων των Ενώσεων Ορθοδόξων Ιατρών: “Δραστηριότητα των Ενώσεων Ορθοδόξων Ιατρών στην Ρωσία και τα Κράτη της Κοινοπολιτείας Ανεξαρτήτων Κρατών”.
    • Το απόγευμα της ημέρας αυτής έγινε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, που περιελάμβανε:
      • –Ενημέρωση στα ζητήματα βιοϊατρικής ηθικής: “Μακροχρόνια προβλήματα και θέματα πνευματικής βιοϊατρικής ηθικής” (Πρόεδρος Ι. Σιλουάνοβα).
      • –Ενημέρωση για τα ζητήματα περίθαλψης και υπηρεσιών υγείας των Ρώσσων πολιτών: “παροχή πιθανής ιατρικής φροντίδας στον Ρωσικό λαό με την βοήθεια της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας” (Πρόεδρος ο Καθηγητής Α. Νέντοστουπ). Έκθεση για τα ανωτέρω ζητήματα.
      • –Ενημέρωση για ζητήματα φροντίδας της ψυχής: “Λογική ιατρική γνώση, απαραίτητη για μελλοντικούς κληρικούς” (Πρόεδρος Αρχιεπίσκοπος Τίκβιν Κωνσταντίνος).
  9. Πρωτοπρεσβύτερος Αρκάδιος Σάτοφ: “Σύστημα διδασκαλίας και εκπαίδευσης των Αδελφών του Ελέους στην Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία”.
  10. Πρωτοπρεσβύτερος Σέργιος Φιλιμόνοφ: “Κατανόηση της θέσης της Αδελφής του Ελέους στον 21ο αιώνα. Η ουσία, η μορφή και το εύρος της υπηρεσίας της”.
  11. Πρωτοπρ. Αρτέμιος Τεμίροφ, Ιατρός Θεολόγος: “Οργάνωση των δραστηριοτήτων στον Νοσοκομείο Eparchy”.
  12. Κληρικός Βαλεντίν Ζοκώφ, από το Μοναστήρι Μαριίνσκι: “Μοναστήρι της πίστης και φιλανθρωπίας. Η συνέχιση των εθίμων και παραδόσεων του Μοναστηριού Μαριίνσκι στον χώρο της ιατρικής”.
  13. Ηγουμένη Ξένια: “Η οργάνωση και παροχή ιατρικής φροντίδας από το Μοναστήρι στους πολίτες”.

Τρίτη ημέρα

Θέμα: “Εμπειρίες από την εργασία στα Ιδρύματα της Εκκλησίας και του Κράτους”.

Έγιναν οι εξής εισηγήσεις:

  1. Μητροπολίτης Συμφερουπόλεως και Κριμαίας Λάζαρος: “Ειδικά χαρακτηριστικά της ποιμαντικής διακονίας σε διάφορες ιατρικές ειδικότητες. Η άποψη του Ποιμενάρχου”.
  2. Ηγούμενος Αγαθάγγελος, Λέκτωρ στο Τμήμα Χειρουργικής της Ιατρικής Σχολής του Ιβάνοβο: “Ειδικά χαρακτηριστικά της ποιμαντικής και εκκλησιαστικής φροντίδας της ψυχής στην χειρουργική”.
  3. Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Ζβέρεφ, Ιατρός – Θεολόγος από την Εκκλησία της Ουκρανίας: “Ειδικά χαρακτηριστικά της ποιμαντικής και εκκλησιαστικής φροντίδας της ψυχής για τους γέροντες”.
  4. Πρωτοπρ. Αλεξέϊ Μπαμπούριν, Ιατρός: “Προβλήματα ποιμαντικής στην ψυχική φροντίδα των ναρκομανών ασθενών”.
  5. Πρωτοπρ. Σέργιος Μπέλκοφ, Πρόεδρος του Τμήματος Απεξάρτησης "Η Ανάσταση": “Ψυχική φροντίδα των ναρκομανών. Σύστημα υπηρεσίας για εξαρτημένα άτομα στην Αγία Πετρούπολη”.
  6. Πρωτοπρ. Βαλέριος Ζβέτσωφ, μέλος του Συλλόγου Ορθοδόξων Ιατρών της Αγίας Πετρούπολης: “Ζητήματα Ποιμαντικής και Εκκλησιαστικής διακονίας στην ψυχιατρική”.
  7. Πρωτοπρ. Μάξιμος Ομπούκοφ, επικεφαλής του Ορθοδόξου Ιατρικού Κέντρου "Ζωή" στην Μόσχα: “Προβλήματα ποιμαντικής και εκκλησιαστικής διακονίας στην γυναικολογία”.
  8. Πρωτοπρ. Ιγκόρ Φιλίν, Προϊστάμενος του Ναού του Ογκολογικού Επιστημονικού Ινστιτούτου: “Ειδικά χαρακτηριστικά ποιμαντικής και εκκλησιαστικής διακονίας στην Ογκολογία”.
  9. Ιερέας Ευθύμιος Ντομπρυάνσκη, Προϊστάμενος του Ναού στο Παιδιατρικό Νοσοκομείο της Αγίας Πετρούπολης: “Ποιμαντική διακονία στην Παιδιατρική”.
  10. Ιερέας Πάβελ Σαμοτόβκα, Θεολόγος: “Η κατανόηση της ασθένειας στην Ορθόδοξη Εκκλησία, βασισμένη στην θεολογική εμπειρία της Ορθοδόξου Εκκλησίας”.

Το απόγευμα της ημέρας αυτής έγινε συζήτηση σχετικά με τις εκθέσεις, ενημέρωση τύπου για το Συνέδριο, αποδοχή των πορισμάτων του Συνεδρίου, συζήτηση για την πρόταση ίδρυσης Διεθνούς Ενώσεως Ορθοδόξων Ιατρών και ο Μητροπολίτης της Αγίας Πετρουπόλεως Βλαδίμηρος έκλεισε το Συνέδριο εκφράζοντας τις ευχαριστίες του για όλα όσα έγιναν. Στο τέλος, όπως και στην αρχή του Συνεδρίου, έγινε ειδική ευχαριστιακή δέηση-ακολουθία.

γ) Διάφορες εκδηλώσεις

Όπως είναι γνωστόν, σε όλα τα Συνέδρια, εκτός από τις εισηγήσεις και τις συζητήσεις που γίνονται μετά το πέρας κάθε εισηγήσεως, δίδεται η δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ των Συνέδρων και ανταλλαγής απόψεων για διάφορα ζητήματα.

Εντυπώσεις από την επίσκεψη στην Ρωσική γηΛειτουργούσε επίσης και έκθεση βιβλίων σχετικών με τα θέματα του Συνεδρίου. Μεταξύ των βιβλίων που εξέθεταν ήταν και βιβλία μου, τα οποία είχαν μεταφρασθή στην Ρωσική γλώσσα. Αυτό έδωσε την αφορμή να με πλησιάσουν πολλοί Ρώσοι γιατροί για να μου ζητήσουν να τους αφιερώσω τα βιβλία ή να ρωτήσουν διάφορα θέματα σχετικά με το περιεχόμενο των βιβλίων. Έρχονταν πολλοί για να λάβουν ευλογία. Ήταν πραγματικά συγκινητικές στιγμές.

Οι διοργανωτές του Συνεδρίου προγραμμάτισαν και πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως η παρουσία μιας χορωδίας, η οποία απέδωσε εκκλησιαστικούς ύμνους και παραδοσιακά τραγούδια. Επίσης η συνθέτης τραγουδίστρια κ. Ειρήνη Σκόρικ τραγούδησε δικά της μελοποιημένα τραγούδια, τα οποία αναφέρονταν σε πνευματικά θρησκευτικά ζητήματα, όπως για την πνευματική αναγέννηση της Ρωσίας, τον άγιο Ιωάννη της Κρονστάνδης, την κατά Χριστόν σαλή Ξένια, την βοήθεια στους πονεμένους ανθρώπους, το νανούρισμα στο αγέννητο παιδί κ.ά. Το τελευταίο της τραγούδι ήταν αφιερωμένο στην σωματική και πνευματική καθαρότητα και τελειώνοντας έδωσε ευχή σε όλους να επιμελούνται την καθαρότητα της ψυχής, του σώματος, των λογισμών και των επιθυμιών. Ήταν κάτι το οποίο συγκίνησε όλους. Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η μελοποιημένη απόδοση του αλληλούϊα, που ήταν δικό της δημιούργημα.

Κατά την διάρκεια των γευμάτων υπήρχε δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ των Συνέδρων, ιδιαίτερα κατά το δείπνο μετά την λήξη του Συνεδρίου, που έγινε εν πλώ, δηλαδή σε ένα ποταμόπλοιο το οποίο διέσχιζε τον ποταμό Νέβα και τους παραποτάμους του. Κατά την διάρκεια αυτού του δείπνου είχαμε την δυνατότητα και να αποχαιρετιστούμε σε μια ευχάριστη ατμόσφαιρα και να ξεναγηθούμε στην πόλη μέσα στο ποτάμι.

Πέρα από το Συνέδριο, μου δόθηκε η δυνατότητα να δώσω συνεντεύξεις στον κρατικό τηλεοπτικό σταθμό και σε άλλους ιδιωτικούς για τα θέματα του Συνεδρίου, να συνομιλήσω με μια ομάδα νέων που ήλθαν να με συναντήσουν και να με ρωτήσουν για θέματα που τους απασχολούν, ιδιαιτέρως διότι θέλουν στην ενορία τους να ζήσουν την αρχαία παράδοση της “αγάπης”, και να συζητήσω με πολλούς γιατρούς για διάφορα θεολογικά θέματα.

δ) Επισκέψεις

Χάρηκα διότι επισκέφθηκα την Ενορία του π. Σεργίου Φιλιμόνοφ, ο οποίος ανοικοδομεί τον Ιερό Ναό της Παναγίας Ντερζάβναγια πλησίον ενός μεγάλου Νοσοκομειακού συγκροτήματος τριών χιλιάδων κλινών, στο οποίο ο ίδιος είναι καθηγητής χειρουργός ιατρός ΩΡΛ. Στην Ενορία αυτή μας υποδέχθηκαν με πολλή μεγάλη αγάπη και ρωσική φιλοξενία. Μια χορωδία νέων έψαλαν στην ελληνική γλώσσα διάφορα πασχαλινά τροπάρια, αλλά και το σημαντικότερο έψαλαν τροπάρια στην ρωσική γλώσσα με την βυζαντινή μουσική παράδοση, όπως διετηρείτο στην Ρωσία πριν τις αλλαγές τις οποίες έκανε ο Μέγας Πέτρος. Στην συνέχεια είχαμε πολύωρη συζήτηση πάνω σε ψυχοθεραπευτικά θέματα με ψυχολόγους – ψυχιάτρους – νευρολόγους της περιοχής εκείνης.

Εντυπώσεις από την επίσκεψη στην Ρωσική γηΕίχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε ως ταπεινοί προσκυνητές τον τάφο της κατά Χριστόν σαλής Ξένιας - Ανδρέα, στο κοιμητήριο Σμολένσκογιε, η οποία έζησε στην περιοχή εκείνη και την τιμούν υπερβολικά, όπως και το Μοναστήρι το οποίο ίδρυσε ο άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης, όπου φυλάσσεται και το λείψανό του, καθώς επίσης και την τελευταία οικία του μεγάλου λογοτέχνου Ντοστογιέφσκυ, όπου έγραψε το βιβλίο “Αδελφοί Καραμάζωφ” και στην οποία κοιμήθηκε σε ηλικία 59 ετών.

Όπως γίνεται φανερό μία εβδομάδα σχεδόν που έζησα σήν Αγία Πετρούπολη ήταν μια πνευματική πανδαισία και δοξάζω τον Θεό γι' αυτήν την μεγάλη ευλογία.

3. Μερικές εντυπώσεις μου

Από την Αγία Πετρούπολη έφυγα γεμάτος από αναμνήσεις και πνευματικές εντυπώσεις. Βεβαίως πρέπει να περάση ικανό διάστημα για να αναπλάση κανείς κατά τρόπο πνευματικό και συνοπτικό τις εντυπώσεις του από την επίσκεψή του σε έναν χώρο. Όμως μπορώ, έστω και αν ο χρόνος είναι πρόσφατος, να καταγράψω μερικές από τις εντυπώσεις μου.

Πρώτον. Όλοι μιλούσαν κατά την διάρκεια του Συνεδρίου για την πνευματική αναγέννηση η οποία συμβαίνει αυτόν τον καιρό στην Ρωσική γη.

Βεβαίως, γνωρίζουμε ότι η Ρωσική Εκκλησία βγήκε μέσα από μια μεγάλη δοκιμασία, όπου αντιμετώπισε με ομολογιακό και μαρτυρικό πνεύμα την επίθεση της αθεΐας. Αυτό στερέωσε την πίστη πολλών Χριστιανών στον Χριστό και την Εκκλησία. Έτσι, διέκρινε κανείς τα έντονα συναισθήματα και αισθήματα, αλλά και την δίψα με την οποία πλησίαζαν οι άνθρωποι και μάλιστα οι επιστήμονες τα πνευματικά ζητήματα. Η πίστη αυτού του λαού είναι καρδιακή και αντιλαμβάνεται κανείς ότι εκφράζεται με πολλούς τρόπους, ήτοι με την πολύωρη ορθοστασία στους Ναούς, με τα δάκρυα κατά την ώρα της προσευχής, με την αναζήτηση πνευματικού λόγου που θα αγγίξη την καρδιά, με τον τρόπο με τον οποίο ζητούν την ευχή από τον Ιερέα, με τον τρόπο που προσεγγίζουν, νέοι και νέες, ηλικιωμένοι και μεσήλικες, άνδρες και γυναίκες τα ιερά προσκυνήματα στα οποία φυλάσσονται τα λείψανα των αγίων.

Όμως, ενώ κατέρρευσε το αθεϊστικό καθεστώς, εν τούτοις άφησε έντονα τα ίχνη του, γι' αυτό υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, ειδικά επιστήμονες, οι οποίοι δεν έχουν αναπτύξει μέσα τους την αίσθηση του Θεού και την αξία της Εκκλησίας. Παρατηρεί κανείς ότι μπορεί να καταρρεύση το κοινωνικό σύστημα, αλλά παραμένει η κοσμοθεωρία-αθεΐα μέσα στην οποία το κοινωνικό αυτό σύστημα εκφραζόταν. Και είναι γεγονός ότι ο άνθρωπος χωρίς Θεό και νόημα ζωής δεν μπορεί να επιζήση, αλλά είναι μια τραγική ύπαρξη.

Ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο συνεχώς στην Ρωσία ομιλούν για πνευματική αναγέννηση του λαού περισσότερο από την ανακαίνιση των κτιρίων και την ανύψωση της οικονομικής και κοινωνικής καταστάσεως του λαού.

Δεύτερον. Την εποχή αυτήν στην Ρωσία παρατηρείται ένας οργασμός ανακαινίσεως Ναών και εκκλησιαστικών κτιρίων, μέσα στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες του λαού. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η ανοικοδόμηση του Ιερού Ναού της Παναγίας Ντερζάβναγια, ο οποίος όπως είπαμε, ανοικοδομείται πλησίον ενός μεγάλου νοσοκομείου. Ο Ναός βρίσκεται ακριβώς απέναντι από το νοσοκομείο σε μια περίοπτη θέση και γι' αυτό είναι θεατός από όλους τους θαλάμους του νοσοκομείου. Ο χώρος για την ανοικοδόμηση του Ναού δόθηκε από το Κράτος. Και επειδή ο π. Σέργιος είναι και χειρουργός ιατρός στον νοσοκομείο, γι' αυτό υπάρχει μεγάλη προσδοκία ο Ναός αυτός να γίνη κέντρο προσφοράς αγάπης στους πονεμένους ανθρώπους, αλλά και κέντρο προσφοράς συμπαράστασης και αγάπης στους γιατρούς του νοσοκομείου.

Ήδη στο υπόγειο του Ναού γίνεται η θεία Λειτουργία και οι ιερές Ακολουθίες και έχει στηθή ο χώρος της κοινωνικής προσφοράς της Εκκλησίας. Εκεί συναντήσαμε και την βυζαντινή χορωδία των νέων στην οποία αναφερθήκαμε πιο πάνω. Εκεί λειτουργεί και μία από τις επτά (7) Αδελφότητες του Ελέους της Εκκλησίας της Αγίας Πετρουπόλεως με πολλή μεγάλη προφορά.

Τρίτον. Όπως είναι γνωστόν, το Σοβιετικό καθεστώς είχε περιορίσει την Εκκλησία μέσα στους Ιερούς Ναούς, για την τέλεση της θείας Λειτουργίας και των ιερών Ακολουθιών και δεν της επέτρεπε να εξασκή κοινωνικό έργο.

Μετά την κατάρρευση του Σοβιετικού καθεστώτος, η Εκκλησία απέκτησε την ελευθερία να κινήται σε όλους τους χώρους, προσφέροντας την αγάπη της στους πάσχοντας αδελφούς. Εάν σκεφθή κανείς ότι στην Ρωσία αυτήν την εποχή παρατηρείται μεγάλη οικονομική δυσκολία, υπάρχουν πολλοί άστεγοι και γενικά πτωχοί άνθρωποι, η Εκκλησία πρέπει να παίξη έναν σημαντικό ρόλο στην προσφορά της αγάπης της και να ικανοποιήση αυτήν την προσδοκία του Ρωσικού λαού.

Οι Ιερείς που εξέθεσαν τις εμπειρίες τους στον Συνέδριο αναφέρθηκαν σε πολλές τέτοιες περιπτώσεις. Δύο Ιερείς μου μίλησαν για τις θεραπευτικές κοινότητες που λειτουργούν με την δική τους φροντίδα. Ένας Ιερέας μου ανέφερε ότι λειτουργεί θεραπευτική κοινότητα στην Ενορία του με 100 έως 150 νέους που πάσχουν από εξαρτησιογόνες ουσίες. Μου ανέφερε δε ότι έχουν ασυγκρίτως μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχιών από τις άλλες κρατικές ή ανθρωπιστικές θεραπευτικές κοινότητες. Από το 1998 μέχρι σήμερα θεραπεύτηκαν από τις εξαρτησιογόνες ουσίες (ναρκωτικά, αλκοολισμό κλπ.) περίπου 3.000 νέοι. Το ποσοστό επιτυχίας ανέρχεται στο 85 - 87%. Όταν τον ρώτησα πώς ακριβώς λειτουργούν την κοινότητα, μου ανέφερε ότι χρησιμοποιούν ως μεθόδους θεραπείας τα μυστήρια της Εκκλησίας, την θεία Λειτουργία, την λατρεία, την ανάγνωση της Αγίας Γραφής και πνευματικών βιβλίων, καθώς επίσης και την εργασία είτε στους αγρούς, είτε στην κατασκευή διαφόρων αντικειμένων.

Σημαντική προσφορά προς την κατεύθυνση αυτή έχουν οι Αδελφότητες γυναικών Ελέους, που είναι περίπου σαν τις δικές μας Φιλόπτωχες Αδελφότητες ή τους Συνδέσμους Αγάπης, αλλά πολύ πιο οργανωμένες. Η παράδοση των Αδελφοτήτων γυναικών Ελέους υπήρχε στην προεπαναστατική Ρωσία, σταμάτησε κατά την διάρκεια του Σοβιετικού Καθεστώτος και επανήλθε μετά την ελευθερία στην Ρωσική γή.

Πρόκειται για Αδελφότητες γυναικών, κυρίως αγάμων, κάτω από την επίβλεψη της Εκκλησίας, οι οποίες γυναίκες εργάζονται για να απαλύνουν τον ανθρώπινο πόνο. Οι περισσότερες από τις γυναίκες αυτές είναι ιατροί, νοσοκόμες, και εργάζονται εθελοντικά πολλές ώρες την ημέρα. Φορούν μια άσπρη μανδήλα, περίπου όπως οι Εθελόντριες του Ερυθρού Σταυρού, και στο μέτωπο έχουν έναν σταυρό, το χρώμα του οποίου δείχνει τον χώρο στον οποίο εργάζονται. Ο κόκκινος σταυρός δηλώνει εργασία στο νοσοκομείο για την βοήθεια των αρρώστων σε εθελοντική βάση πάντα, ο μπλέ σταυρός δηλώνει εργασία μεταξύ των νέων, και στο κατηχητικό, αλλά και στην προσπάθεια απεξαρτητοποίησης των νέων και στο θέμα που αφορά το AIDS και ο κίτρινος σταυρός δηλώνει την εργασία μεταξύ των γερόντων - ηλικιωμένων.

Οι Αδελφότητες αυτές του Ελέους έχουν Καταστατικό λειτουργίας. Μου διάβασαν τις τέσσερεις βασικές αρχές μιας Αδελφότητος. Η πρώτη αρχή είναι ότι αν μαλώσουν μεταξύ τους και δεν αποκαταστήσουν τις σχέσεις τους μέχρι το βράδυ, διαγράφονται από την Αδελφότητα. Η δεύτερη αρχή είναι ότι αν μία αδελφή υψώση την φωνή εναντίον της άλλης αδελφής, τότε αποβάλλεται για μερικές ημέρες από την Αδελφότητα. Η τρίτη αρχή είναι ότι οι γυναίκες πρέπει να διακρίνονται από ταπείνωση και υπακοή. Και η τέταρτη αρχή είναι ότι η αγάπη προς τους πάσχοντας πρέπει να είναι ειλικρινής χωρίς προσωποληψίες.

Πρόσφατα εκδόθηκε ένας καλαίσθητος τόμος που παρουσιάζει την ιστορία των αδελφοτήτων αυτών που είναι γεμάτη από εθελοντική προφορά και αγάπη προς τον άνθρωπο. Πρόκειται για μία σημαντική προφορά της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας στον ανθρώπινο πόνο. Από τις συζητήσεις, που είχα διαπίστωσα ότι ο Ρωσικός λαός τρέφει μεγάλη αγάπη και σεβασμό στις Αδελφές του Ελέους.

Στην Αγία Πετρούπολη λειτουργούν επτά (7) Αδελφότητες, η κάθε μία από τις οποίες αποτελούνται από 100 - 150 γυναίκες, που επιτελούν ένα αξιοθαύμαστο έργο. Μερικές από αυτές ήταν μέλη του Συνεδρίου και εξέφρασαν τις εμπειρίες τους.

Τέταρτον. Διέκρινα μεγάλη ανάγκη να παρουσιασθή η ορθόδοξη νηπτική ησυχαστική παράδοση για την θεραπεία του ανθρώπου η οποία εν πολλοίς είναι άγνωστη. Και αυτό είναι παρά πολύ επίκαιρο, ιδιαίτερα στην Ρωσική κοινωνία, για δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτος, διότι το αθεϊστικό καθεστώς προσπαθώντας να αποβάλη την Ορθόδοξη Εκκλησία από την Ρωσική κοινωνία και να την θέση στο περιθώριο, χρησιμοποίησε την θύραθεν-κοσμική ψυχοθεραπεία και ψυχανάλυση, για να τονίση ότι δεν υπάρχει ψυχή και γι' αυτό δεν χρειάζεται ο Θεός, καθώς επίσης χρησιμοποίησε πολλές φορές και τα αποτελέσματα των ερευνών της νευρολογίας για ευνοήτους λόγους. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι σήμερα ακόμη και δυτικοί επιστήμονες ψυχολόγοι και ψυχοθεραπευτές διατυπώνουν την άποψη ότι για να θεραπευθή ένας άνθρωπος θα πρέπη να χρησιμοποιηθή η παράδοση του τόπου του στον οποίο έχει μεγαλώσει. Γιατί αυτό που θεωρείται φυσιολογικό για τον Ευρωπαίο ή τον Αμερικανό, δεν είναι φυσιολογικό για εκείνον που ζη στην ορθόδοξη ή Άπω Ανατολή, και αντιστρόφως.

Γι' αυτό είναι ανάγκη στις Ορθόδοξες χώρες να χρησιμοποιήται η αυτόχθονη ψυχοθεραπευτική παράδοση. Αλλά και οι ψυχοθεραπευτές στις δυτικές κοινωνίες πρέπει να μελετήσουν αυτήν την ορθόδοξη παράδοση, ώστε τουλάχιστον να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να προσφέρουν μια ολοκληρωμένη ψυχοθεραπεία, δίδοντας νόημα ζωής στους ανθρώπους.

Πέμπτον. Αυτή η ανάγκη φάνηκε από το ότι οι διοργανωτές του Συνεδρίου επέλεξαν ένα από τα βασικά θέματά του να είναι η Ψυχοθεραπεία από ορθοδόξου πλευράς, ακριβώς γιατί το κεντρικό θέμα του Συνεδρίου ήταν θεολογία και ιατρική. Έτσι, το θέμα της εισηγήσεως το οποίο μου ανέθεσαν να διαπραγματευτώ ήταν: “εκτίμηση των ηθικών αλλαγών στην ιατρική από την προοπτική της Ορθοδόξου ασκήσεως. Ζητήματα Ορθοδόξου Ψυχοθεραπείας”. Στην αρχή έκανα λόγο για τις δύο προκλήσεις της συγχρόνου ιατρικής στο θέμα της ψυχοθεραπείας και της γενετικής μηχανικής και τα προβλήματα που δημιουργούν. Τόνισα ότι απαιτείται να ακουσθή ο λόγος της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Στην συνέχεια επικεντρώθηκα στο θέμα της Ορθοδόξου Ψυχοθεραπείας και το διήρεσα σε τέσσερεις επί μέρους ενότητες. Η πρώτη αναφερόταν στην ορολογία του θέματος, δηλαδή τί σημαίνει Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία. Η δεύτερη έδινε σύντομες αναγκαίες διευκρινήσεις σχετικά με την ψυχολογία, ψυχοθεραπεία και ψυχανάλυση που αναπτύχθηκαν στον δυτικό κόσμο και τί σχέση έχουν αυτές με την Ορθόδοξη Εκκλησία. Η τρίτη ενότητα αναφερόταν στην ασθένεια και την θεραπεία κατά την ορθόδοξη παράδοση και η τέταρτη ενότητα έκανε λόγο για την κοινή Ορθόδοξη Παράδοση που υπάρχει μεταξύ των Ορθοδόξων που ζουν σε όλες τις χώρες και η οποία παράδοση μπορεί να απαλλάξη τον άνθρωπο από ψυχολογικά - υπαρξιακά - οντολογικά προβλήματα, καθώς επίσης να τον απελευθερώση από πάθη του συγχρόνου ανθρώπου, όπως είναι ο φανατισμός και ο εθνοφυλετισμός. Και τελικά αυτή η παράδοση λειτουργεί όχι μόνον ως πρόληψη διαφόρων ασθενειών, αλλά και ως θεραπεία πολλών πνευματικών και κοινωνικών προβλημάτων και κυρίως λειτουργεί ως υπέρβαση του θανάτου.

Μετά την εισήγηση δέχθηκα καταιγισμό ερωτήσεων από τους Συνέδρους, που κυρίως ήταν ιατροί, ψυχολόγοι, ψυχοθεραπευτές και ψυχαναλυτές. Κυρίως οι ερωτήσεις συγκεντρώνονταν σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα ερωτήσεων αναφερόταν σε θέματα που έχουν σχέση με την διάκριση μεταξύ νοεράς και λογικής ενέργειας του ανθρώπου, η δεύτερη ομάδα αναφερόταν σε θέματα που είχαν σχέση με την ψυχοθεραπεία, όπως ακριβώς την προσφέρει η Ορθόδοξη Εκκλησία. Ήταν δύο θέματα τα οποία για πολλούς συνέδρους που ήταν ιατροί, ψυχίατροι, ψυχολόγοι, ψυχοθεραπευτές και ψυχαναλυτές ήταν αρκετά ενδιαφέροντα. Νομίζω έδωσαν προσοχή στο τί σημαίνει θεραπεία του ανθρώπου από ορθόδόξου πλευράς.

Αυτό έγινε αφορμή ώστε μερικοί υπεύθυνοι από άλλες πόλεις, ακούγοντας την ανάλυση περί της Ορθοδόξου Ψυχοθεραπείας, να εντυπωσιασθούν και να με προσκαλέσουν να παρευρεθώ στις πόλεις τους για να αναπτύξω παρόμοια θέματα, στους ψυχιάτρους, ψυχολόγους, ψυχοθεραπευτές που εργάζονται στις περιοχές τους.

Έκτον. Το δεύτερο κεντρικό θέμα του Συνεδρίου ήταν η αντιμετώπιση των βιοηθικών προβλημάτων. Τα βιοηθικά προβλήματα τα οποία δημιουργούνται από την σύνδεση μεταξύ τεχνολογίας και ιατρικής, προκαλούν την προσοχή πολλών ανθρώπων σήμερα. Έτσι, σε όλον τον κόσμο γίνονται συζητήσεις γύρω από το πώς ο άνθρωπος θα αντιμετωπίση τα προβλήματα αυτά τα οποία σχετίζονται με την βιολογική ζωή και έχουν, βεβαίως, αναφορά σε υπαρξιακά ζητήματα. Ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο ένα από τα βασικά θέματα του Συνεδρίου αναφερόταν στα βιοηθικά αυτά προβλήματα.

Δεν θα αναφερθώ διεξοδικώς σ' αυτό το θέμα, αλλά ο αναγνώστης του κειμένου αυτού θα δη την θεματολογία του Συνεδρίου στην παράθεση του προγράμματος που αναφέρεται στο θέμα της βιοϊατρικής και βιοηθικής. Στο Συνέδριο συμμετείχαν Καθηγητές της βιοϊατρικής ηθικής, οι οποίοι έθεσαν τα ζητήματα και εξέφρασαν τις απόψεις τους, ώστε η σύγχρονη γενετική επιστήμη και βιοτεχνολογία να βοηθήση τον άνθρωπο και όχι να τον βλάψη. Άλλωστε, αυτός ο δυϊσμός (θετικές και αρνητικές συνέπειες) έχει σχέση με όλες τις επιστήμες.

Γενικά, το Β' Συνέδριο που διοργάνωσε η Ένωση Ορθοδόξων Ιατρών “Άγιος Λουκάς” της Αγίας Πετρούπολης Ρωσίας με γέμισε με εμπειρίες και αναμνήσεις, και κυρίως μου προξένησε μεγάλη εντύπωση για τις πνευματικές αναζητήσεις, αλλά και τον απλό τρόπο με τον οποίο εκφράζονται οι Ρώσοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί.

Δόξασα τον Θεό για την ευλογία την οποία μου έδωσε, και έφυγα πολύ ωφελημένος πνευματικά. Προσευχήθηκα θερμά στον Θεό για τους ανθρώπους που γνώρισα και οι οποίοι με εντυπωσίασαν με την αγάπη τους, την ταπείνωσή τους, την απλότητά τους, την καρδιακή τους ευαισθησία και το εκκλησιαστικό τους φρόνημα.

Ετικέτες: ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  • Προβολές: 1514

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance