Κύριο θέμα: Ιεραρχία - Ιερατικό Συνέδριο. Ἐκφράσεις της συνοδικότητος

Ἡ Ἐνότητα τῆς Ἐκκλησίας

Η είσοδος στο νέο (εκκλησιαστικό) έτος, σηματοδοτεί την σύγκληση του ετησίου Ιερατικού Συνεδρίου της Μητροπόλεώς μας και, βεβαίως, την σύγκληση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Και οι δύο αυτοί θεμελιακοί θεσμοί αποτελούν εκφράσεις της συνοδικότητος της Εκκλησίας μας.

Το Ιερατικό μας Συνέδριο πραγματοποιήθηκε την 27 Σεπτεμβρίου, με κεντρικό θέμα «Η ενότητα της Εκκλησίας». Σχετική είναι η φωτογραφία της πρώτης σελίδας και η αναφορά μας στην σελ. 14 του παρόντος.

Η Σύνοδος της Ιεραρχίας συνεκλήθη κατά το τριήμερο 5 - 7 Οκτωβρίου ε.έ, υπό την Προεδρία του Μακ. Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστοδούλου.

Πολλοί μελετητές εντοπίζουν το γεγονός ότι σήμερα ζούμε μια άλλη επανάσταση που χαρακτηρίζεται ως βιοτεχνολογική και γι’ αυτό κάνουν λόγο για το ότι έχουμε εισέλθει σε έναν αιώνα που μπορεί να αποκληθή αιώνας της βιοτεχνολογίας.

Κατά την πρώτη ημέρα της Συνόδου ο Αρχιεπίσκοπος ανέγνωσε την εισήγησή του, η οποία περιελάμβανε απασχολούντα το Σώμα της Εκκλησίας θέματα, όπως το «άνοιγμα της ποιμαινούσης Εκκλησίας προς το λαό», την ανάγκη επανευαγγελισμού του λαού, το ζήτημα της υποβοηθουμένης αναπαραγωγής, το κοινωνικό και ποιμαντικό έργο και την επιμόρφωση του Κλήρου, την ανέγερση Καθεδρικού Ναού στην Πρωτεύουσα της Ελλάδος και την δημιουργία του Διοικητικού Κέντρου της Εκκλησίας στον Καρέα.

Επί της εισηγήσεως του Αρχιεπισκόπου έλαβαν τον λόγο οι Σεβ. Μητροπολίτες Λαγκαδά, Περιστερίου, Ζακύνθου, Πειραιώς, Φιλίππων, Θηβών, Καλαβρύτων, Κιλκισίου, Ηλείας, Τρίκκης και Ναυπάκτου.

Την δεύτερη ημέρα της Συνόδου, ο Σεβ. Μητροπολίτης Ηλείας κ. Γερμανός, ανέπτυξε την εισήγησή του με θέμα: «Περί εγκρίσεως του Κανονισμού Ιεροψαλτών». Ο Σεβασμιώτατος συμπερασματικά εισηγήθηκε την κατ’ αρχήν ψήφιση του Κανονισμού. Στη συνέχεια επί του θέματος αυτού, τόσο ο Μακαριώτατος όσο και οι Σεβ. Μητροπολίτες, Δημητριάδος, Καισαριανής, Ζακύνθου, Κορίνθου, Φιλίππων, Πειραιώς, Περιστερίου, Σύρου, Ναυπάκτου, Ύδρας και Νικοπόλεως, αναφέρθηκαν στην σπουδαία προσφορά των Ιεροψαλτών ως πολυτίμων συνεργατών της Εκκλησίας και διετύπωσαν θετικές ή αρνητικές παρατηρήσεις για τον Κανονισμό. Τελικά αποφασίσθηκε η αναβολή της ψηφίσεως του Κανονισμού και η μελέτη του από Επιτροπή Κληρικών και Εκπροσώπων των Ιεροψαλτών, η οποία θα συσταθή με απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.

Στην συνέχεια ο Σεβ. Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας κ. Ιερώνυμος ανέπτυξε την εισήγησή του με θέμα: «Συμπεράσματα α΄ φάσεως Διαλόγου Εκκλησίας - Κοινωνίας». Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην Κληρικολαϊκή Σύναξη στην πόλη των Πατρών και αναφέρθηκε στις κατατοπιστικές και ενημερωτικές εισηγήσεις, τις πέντε ομάδες και τις ισάριθμες θεματικές ενότητες που αυτές ανέπτυξαν και τις προτάσεις Κληρικών και Λαϊκών. Υπεγράμμισε την ανάγκη της προώθησης του διαλόγου σε θέματα που αφορούν στην ποιμαντική και διοικητική οργάνωση της ζωής της Εκκλησίας και στην αξιοποίηση του λαϊκού στοιχείου, αφού έργο της Εκκλησίας είναι η πνευματική οικοδομή του λαού του Θεού και η σωτηρία των πιστών.

Επί της Εισηγήσεως τοποθετήθηκαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Πειραιώς, Περιστερίου, Μεγάρων, Ναυπάκτου, Δημητριάδος, Ηλείας, Σύρου, Φιλίππων, Πατρών, Εδέσσης και Θεσσαλονίκης. Η Ι.Σ.Ι. αποφάσισε τα Πορίσματα και οι παρατηρήσεις να παραπεμφθούν στην Οργανωτική Επιτροπή και εν συνεχεία αφού εκείνη τα επεξεργασθή να έλθουν στην Δ.Ι.Σ. και στην Ι.Σ.Ι. για την λήψη των οριστικών αποφάσεων.

Την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2005 ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος εισηγήθηκε το θέμα: «Υποβοηθουμένη αναπαραγωγή - Νέος Νόμος», «μέ πληρότητα, πολύ κατατοπιστική και ενημερωτική που κυριολεκτικά εντυπωσίασε τα Μέλη της Ιεραρχίας», όπως σημειώνεται και στο Δελτίο Τύπου της Ιεραρχίας. Υπεγράμμισε ότι η Εκκλησία δεν πρέπει να εμπλέκεται σε θέματα ιατρικής φύσεως αλλά να παραμένη στη θεολογία Της και να αντιμετωπίζη με πολλή στοργή και αγάπη τα ποιμαντικά προβλήματα του λαού Αγιογραφικά και Αγιοπατερικά θεμελιώνοντας την κάθε παρέμβασή της. Επιγραμματικά ανέφερε ότι:

1. «Η επιθυμία του ανδρογύνου να αποκτήση παιδιά, όταν υπάρχη πρόβλημα στην φυσική σύλληψη, είναι αποδεκτή από την Εκκλησία, όταν γίνεται με προϋποθέσεις.

2. Η ιατρική υποβοήθηση στην ανθρώπινη αναπαραγωγή, γίνεται με πολλές παραλλαγές, οι οποίες δημιουργούν πολλά ηθικά, κοινωνικά, νομικά και θεολογικά προβλήματα, τα οποία είναι ανάλογα με τις παραδόσεις κάθε τόπου.

3. Η Εκκλησία, επειδή ασκεί ποιμαντική στα μέλη Της είναι υποχρεωμένη να λάβη μία συγκεκριμένη θέση. Εκείνο που μπορεί γενικά η Εκκλησία να υπογραμμίση είναι ότι αποδέχεται την ιατρική υποβοήθηση στην ανθρώπινη αναπαραγωγή, όπου είναι δυνατόν να εφαρμοσθή, με την προϋπόθεση ότι θα πρόκειται για την λεγομένη ‘‘ομόλογη σπερματέγχυση’’ και την ‘‘ομόλογη γονιμοποίηση’’ (γενετικό υλικό από το ίδιο το ανδρόγυνο) που δεν αφήνει τα λεγόμενα ‘‘πλεονάζοντα έμβρυα’’. Διάφορες περιπτώσεις που αναφύονται τις αντιμετωπίζουν οι πνευματικοί πατέρες μέσα στα πλαίσια της Ορθοδόξου ποιμαντικής και της εξατομικευμένης αγωγής.

4. Η Εκκλησία δεν έχει αρμοδιότητα για τους ανθρώπους που δεν είναι μέλη Της, για τους οποίους αρμόδια είναι η Πολιτεία να ενδιαφερθή, χωρίς όμως να προσβάλλωνται τα γενικότερα κοινά ήθη και να καταργούνται οι ανθρωπιστικές αρχές. Επίσης, η Εκκλησία θεραπεύει, με την μετάνοια, τα τυχόν ατοπήματα των μελών Της, που διαπράττονται μέσα στα πλαίσια της ελευθερίας τους, την οποία σέβεται. Γενικά η Εκκλησία υποδεικνύει το δέον, αλλά θεραπεύει ποιμαντικά και τις αδυναμίες των μελών Της, όταν για διαφόρους λόγους δεν μπορούν να τηρήσουν τη διδασκαλία Της και μετανοούν ειλικρινά».

Ολόκληρη η εισήγηση του Σεβασμιωτάτου περιέχεται στο νέο βιβλίο του «Βιοηθική και Βιοθεολογία».

Επί της Εισηγήσεως έλαβαν το λόγο οι Σεβ. Μητροπολίτες, Θεσσαλονίκης, Τριφυλίας, Ζακύνθου, Εδέσσης, Καλαβρύτων, Περιστερίου, Πειραιώς, Δημητριάδος, Νικοπόλεως, Αλεξανδρουπόλεως, Μεσογαίας και Φιλίππων.

Επίσης, ο Σεβ. Μητροπολίτης Κερκύρας και Παξών κ. Νεκτάριος εισηγήθηκε το θέμα: «Επανευαγγελισμός του Λαού - Νέαι προϋποθέσεις». Ο Σεβασμιώτατος με σαφήνεια, με πληρότητα και αποδεκτά επιχειρήματα ανέπτυξε το πολύ ενδιαφέρον από ποιμαντικής πλευράς θέμα και υπογράμμισε ότι η Εκκλησία οφείλει από το ένα μέρος να συμβάλη στην μη καλλιέργεια της ξενοφοβίας και του ρατσισμού στην πατρίδα μας και από το άλλο μέρος να φροντίση χωρίς αναβολή για τον επανευαγγελισμό των πιστών παιδιών της αλλά και για τον ευαγγελισμό των μεταναστών, δια της μαρτυρίας της αληθινής πίστεως και όχι βεβαίως με τον προσηλυτισμό. Ανέφερε τις δυσκολίες του εγχειρήματος που επικεντρώνονται στην κρίση του εκπαιδευτικού συστήματος, στο λίγο χρόνο που διαθέτει ο σύγχρονος άνθρωπος, στα μέσα ηλεκτρονικά και έντυπα που προβάλλουν ως ιδανικό πρότυπο του πολιτισμού την κατανάλωση, την απόλαυση, την απόκτηση υλικών αγαθών και την ευκολία. Δηλαδή την παγκοσμιοποιημένη νοοτροπία.

Στην συνέχεια παρουσίασε τρόπους επανευαγγελισμού και ιδιαίτερα επεσήμανε την ανάγκη επανεύρεσης του νοήματος της Ευχαριστίας, του ασκητικού περιεχομένου της Ευαγγελικής ζωής με παραίτηση από τον εγωισμό και με συνεχή αγώνα εναντίον των παθών. Επίσης συνέστησε την επάνοδο στο κοινοτικό πνεύμα, στο «είμαστε στο εμείς» του Στρατηγού Μακρυγιάννη, μέσα από την ενοριακή ζωή όπου συναντώνται το πρόσωπο και η ομάδα, τόσο στη θεία Λειτουργία όσο και στη φιλανθρωπία.

Επίσης, την δεύτερη ημέρα της Συνόδου, η Ιεραρχία εξέλεξε τους δύο νέους Μητροπολίτες, για την Ιερά Αιτωλίας και Ακαρνανίας τον Ιεροκήρυκα της Μητροπόλεως Αρχιμ. π. Κοσμά Παπαχρήστο, ο οποίος εργάσθηκε στην Μητρόπολη αποδοτικά και αθόρυβα για τριάντα χρόνια, και για την Ιερά Μητρόπολη Δράμας τον ηγούμενο της Ιεράς Μονής Παναγίας Σουμελά, Αρχιμ. π. Παύλο Αποστολίδη.

Α.Κ. (τά στοιχεία για την Σύνοδο της Ιεραρχίας έχουν ληφθή από το Δελτίο Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας)

Ετικέτες: ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  • Προβολές: 1243

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance