Γεγονός καὶ Σχόλιο: Τηλεφωνική μοναξιά

Πριν λίγα χρόνια οι άνθρωποι αγωνίζονταν πολύ καιρό για να αποκτήσουν τηλεφωνική γραμμή στα σπίτια τους ώστε να επικοινωνούν με τους ανθρώπους. Ενθυμούμαι ότι πηγαίναμε στους θαλάμους του τότε Τηλεφωνικού Κέντρου για να τηλεφωνήσουμε, ακόμη και σε κεντρικές πόλεις, η μας ζητούσαν σε μια συγκεκριμένη ημέρα και ώρα στο Κεντρικό Τηλεφωνείο για να επικοινωνήσουμε με κάποιον που μας ζητούσε. Το τηλέφωνο ήταν είδος πολυτελείας.

Σήμερα, όχι μόνον είναι εύκολη η απόκτηση τηλεφωνικής συνδέσεως, αλλά και υπάρχει η δυνατότητα όλοι οι άνθρωποι να αποκτήσουν και κινητό τηλέφωνο και να το χρησιμοποιούν αλόγιστα σε όλες τις περιπτώσεις και όταν ταξιδεύουν, όταν περπατάνε, όταν βρίσκονται γενικά έξω από το σπίτι τους η την εργασία τους. Δυστυχώς η αδιακρισία φαίνεται και στο ότι ακόμη το χρησιμοποιούν και στους Ιερούς Ναούς, τις διαλέξεις, τα Συνέδρια. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να απαλλαγούν από το κινητό τους τηλέφωνο, το οποίο σε τέτοιες ιερές και σημαντικές στιγμές καλεί τον κάτοχό του, με συνέπεια να δημιουργούνται προβλήματα στους παρευρισκομένους. Τουλάχιστον δεν υπάρχει η πρόνοια να προγραμματίσουν το τηλέφωνο σε θέση βομβητή για να μπορούν να ελέγχουν τα επείγοντα από τα μη επείγοντα τηλεφωνήματα.

Οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα έχουν το κινητό τους τηλέφωνο, ακόμη και οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου. Μερικές φορές κτυπάει το τηλέφωνο που βρίσκεται στην τσέπη του ιερέως που εκείνη την ώρα λειτουργεί. Έχει σημειωθή από έρευνες ότι «οι συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα έχουν ξεπεράσει τα 11 εκατομμύρια». Ακόμη οι συσκευές κινητής τηλεφωνίας «που πωλούνται κάθε χρόνο στην Ελλάδα προσεγγίζουν τα 15 εκατομμύρια» (Γιάννη Ελαφρού Καθημερινή 16-10-2005).

Βεβαίως, σε μερικές περιπτώσεις είναι απαραίτητη και πολύ χρήσιμη η κινητή τηλεφωνία, γιατί μπορεί κανείς να βρη τον γιατρό, τον δικηγόρο, τον δημοσιογράφο, τον ιερέα κάθε στιγμή και ώρα και να επιλύση διάφορα αναφυόμενα προβλήματα. Όμως, όπως σε όλα τα πράγματα, έτσι και σε αυτό δημιουργούνται καταχρήσεις.

Σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδος το «76% των νοικοκυριών στην Ελλάδα διαθέτει και χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους». Επίσης το «52% των χρηστών κινητής τηλεφωνίας στέλνουν γραπτά μηνύματα κάθε μέρα η σχεδόν κάθε μέρα». Ακόμη το 42% των κατόχων κινητής τηλεφωνίας ομιλεί περισσότερο από 60 λεπτά τον μήνα, το 32% περίπου για 29 λεπτά τον μήνα και το 26% ομιλεί μεταξύ 30 και 60 λεπτά τον μήνα (Ελευθεροτυπία της 22-10-2005).

Αν υπολογίση κανείς το πόσες ώρες μιλάνε οι άνθρωποι στο σταθερό τηλέφωνο η πόσοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, τότε μπορεί να αντιληφθή την ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνή με τους συνανθρώπους του. Κυρίως αυτή η ανάγκη φαίνεται στην χρήση του κινητού τηλεφώνου, που ο άνθρωπος το κουβαλά μαζί του για να δέχεται η να κάνη τηλεφωνήματα ανά πάσα στιγμή, ώρα και ημέρα. Αυτό το γεγονός δείχνει μια ιδιότυπη πνευματική και ψυχολογική μοναξιά. Η αναζήτηση συντροφικότητας δείχνει το πρόβλημα που έχει ο σύγχρονος άνθρωπος, το υπαρξιακό κενό, που προσπαθεί να το καλύψη με πρόσκαιρες επικοινωνίες. Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν μπορεί να μένη, έστω και για λίγο, μόνος του, δεν μπορεί να δη τον εαυτό του, τρομάζει από την προσέγγιση του εαυτού του. Γι’ αυτό και αναζητά επικοινωνία.

Όμως και αυτήν την αναζήτηση δεν την κάνει με προσωπική συνάντηση, πρόσωπο με πρόσωπο, αλλά μέσα από απρόσωπες επικοινωνίες, την κάνει δια μέσου των μηχανημάτων.

Δεν μπορούμε να αρνηθούμε την αξία του κινητού τηλεφώνου, αλλά η κατάχρησή του και μάλιστα από εκείνους που μπορεί και να μη το χρειάζονται δείχνει ψυχολογικό και πνευματικό πρόβλημα. Φανερώνει ότι ο άνθρωπος όχι μόνον πάσχει από την ψυχολογική μοναξιά, αλλά και δεν μπορεί να χαρή από την έγκαρπη ησυχία. Οπότε καταφεύγει και πάλι στην ηλεκτρονική μοναξιά. Συνήθως το κινητό τηλέφωνο λειτουργεί ως ένα ψυχολογικό ναρκωτικό που όμως συντηρεί και αυξάνει το πρόβλημα.

Ν.Ι.

Ετικέτες: ΓΕΓΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΟ

  • Προβολές: 1107

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance