Τιμητικὴ διάκριση στὸν Μητροπολίτη μας κ. Ἱερόθεο ἀπὸ τὸν Σύλλογο Δασκάλων καὶ Νηπιαγωγῶν

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ναυπακτίας με ομόφωνη απόφασή του τίμησε ανήμερα της εορτής των Τριών Ιεραρχών, τον Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο και τον επίτιμο Γενικό Δ/ντή Παιδαγωγικών Ακαδημιών κ. Ευθύμιο Στυλιαρά, απονέμοντάς τους τιμητική πλακέτα. Ο Σύλλογος, κάθε χρόνο την ημέρα των Τριών Ιεραρχών, τιμά πρόσωπα της επαρχίας που προάγουν με οποιονδήποτε τρόπο την παιδεία του λαού.

Ο Πρόεδρος του ζωντανού και δραστήριου αυτού Συλλόγου κ. Θωμάς Παναγιωτόπουλος παρουσιάζοντας τους βραβευθέντες είπε τα εξής: “Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος, γιαννιώτικης καταγωγής, αλλά Ναυπακτίτης πλέον απο της ενθρονίσεώς του, είναι μια πνευματική και θρησκευτική προσωπικότητα, αληθινό στολίδι της Εκκλησίας, που εντυπωσιάζει τον συνομιλητή του και το ποίμνιό του με την πλούσια επιχειρηματολογία, απόρροια του μεγάλου γνωστικού πεδίου, και τον δεινό χειρισμό της γλώσσας. Σιμώνοντάς τον, αντιλαμβάνεσαι πώς προσεγγίζεις μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα, που δεν αισθάνεται και εκφράζεται μόνο, μα και στοχάζεται ως αληθινός πνευματικός άνθρωπος, παιδαγωγός και φρουρός της κοινωνίας όπου βιώνει, που δεν εξαντλεί το χρέος του στις πνευματικές του δραστηριότητες..., αλλά λαμβάνει μέρος στα κοινωνικά δρώμενα με θέσεις και απόψεις... Ο σύλλογός μας τιμώντας τον τιμά τον αεικίνητο ποιμενάρχη, που νυχθημερόν αγωνιά και αγωνίζεται για την σωτηρία των ανθρώπων.”

“Ο κ. Ευθύμιος Στυλιαράς γεννημένος στην Ναυπακτία ... λάτρεψε το παιδί και αφοσιώθηκε με πάθος σε κείνον τον αέναο αγώνα που θα κάνει την ζωή του ευτυχισμένη. Μια ζωή τέτοια, ώστε να μπορούμε να λέμε και να ελπίζουμε ότι θα υπάρξη αύριο για την κοινωνία μας. Ακόμη και σήμερα, όταν τον συναντάς, δεν κρύβει την αγωνία του για το σχολείο... Ως δάσκαλοι και ως μαθητές τον ευχαριστούμε για την προσφορά του...”

Ο Σεβασμιώτατος μετά την απονομή της τιμητικής πλακέτας ευχαρίστησε τους Δασκάλους και Νηπιαγωγούς για την τιμή που του επεφύλαξαν. Στη συνέχεια δημοσιεύουμε τον ευχαριστήριο λόγο του.

“Αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή που τιμώμαι από τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών της περιφερείας αυτής με την διάκριση αυτή και την τιμητική αυτή πλακέτα.

Έχω την εντύπωση ότι η τιμή αυτή αναβαίνει στο πρωτότυπο, δηλαδή στον Χριστό, που είναι το αρχέτυπο της δημιουργίας μας, αλλά και γενικά στην Εκκλησία, της οποίας είμαι ταπεινό μέλος και Επίσκοπος. Γιατί αν έχω κάποια τιμή και κάποιο χάρισμα αυτό το οφείλω στον Θεό και την Εκκλησία. Δικές μου είναι μόνο οι ατέλειες.

Επίσης, έχω την εντύπωση ότι η τιμή μου προσγίνεται από τους σεβαστούς δασκάλους μου, προς τους οποίους τρέφω ιδιαίτερο σεβασμό και απέραντη αγάπη. Στο πρόσωπό σας βλέπω τόσο τους δασκάλους μου, που κοπίασαν πολύ για μένα, όσο και τους μεγάλους δασκάλους του Γένους, που έκαναν τα πάντα για να διατηρηθή η παράδοση αυτή στον τόπο μας. Θυμάμαι τον πόνο της γιαγιάς μου για τις δύο δασκάλες θυγατέρες της, Παρασκευή και Ταρσίτσα, οι οποίες σε μικρή ηλικία, περίπου 18 ετών, ανέβηκαν με τα άλογα στα ορεινά χωριά της Ηπείρου για να διδάξουν γράμματα στα Ελληνόπουλα, και τελικά πέθαναν από τις κακουχίες.

Θα ήθελα με την ευκαιρία να υπογραμμίσω δύο σημεία για το μεγάλο έργο που επιτελείτε.

1. Η προσφορά των δασκάλων στον κάθε άνθρωπο και το Γένος μας είναι πολύ μεγάλη. Η παιδική ψυχή, χωρίς να είναι TABULA RASA, είναι εύπλαστη και ό,τι λάβει από την παιδική της ηλικία την καθορίζει σε όλη την ζωή. Είναι γνωστή η αρχή ότι τα παιδικά βιώματα παίζουν σπουδαίο ρόλο σε όλη την μετέπειτα εξέλιξη του ανθρώπου. Άρα εσείς είσθε οι σμιλευτές της παιδικής ψυχής και της κοινωνίας.

Έπειτα, η προσφορά των δασκάλων αποδεικνύεται από διάφορες γλωσσολογικές έρευνες που έγιναν πάνω στο φαινόμενο της ανάγνωσης. Όλοι περάσαμε την διαδικασία της ανάγνωσης των παλαιών αναγνωστικών και γενικά της ανάγνωσης βιβλίων, είτε με την παλαιά μέθοδο, είτε με την μέθοδο DECROLY. Από έρευνες που έγιναν διαπιστώθηκε ότι η ανάγνωση αναπτύσσει την λεκτική σκέψη και κατ’ επέκταση την κριτική σκέψη. Δηλαδή, με την ανάγνωση μαθαίνει κανείς να μεταμορφώνη τα σχήματα σε ήχους και τις ομάδες συμβόλων σε συνδυασμούς ήχων που αποτελούν τις λέξεις. Έτσι κατασκευάζει εικόνες ανάλογα με τις προσωπικές έννοιες και εμπειρίες του. Έτσι αναπτύσσεται η λεκτική σκέψη.

Να γιατί ο δάσκαλος με την όλη προσφορά του είναι αναμορφωτής της κοινωνίας και επιτελεί μεγάλη αποστολή.

2. Το έργο των Ελλήνων Διδασκάλων είναι κατ’ εξοχήν ανθρωπολογικό. Δεν ασχολούνται με μηχανές και εξαρτήματα, αλλά με ανθρώπους που θα διευθύνουν τις μηχανές. Αυτή είναι η προσφορά των δασκάλων στην εποχή της πληροφορικής.

Σε αυτό το σημείο βοηθείται από την ελληνορθόδοξη παιδεία και παράδοση, όπως την έζησαν και την εξέφρασαν οι Τρείς Ιεράρχες. Αυτό μπορούμε να το δούμε από την πλευρά της ανωτερότητας της Ορθοδόξου Παραδόσεως, εν σχέσει με άλλες παραδόσεις.

Η δυτική παράδοση δίνει προτεραιότητα στην ιδεολογία, το σύστημα, την οργάνωση, γιατί πιστεύει ότι όταν βρεθή το κατάλληλο σύστημα, όταν εφαρμοστή η κατάλληλη ιδεολογία, τότε θα λυθούν τα κοινωνικά ζητήματα και, βεβαίως, ο άνθρωπος θα γίνη πιο ηθικός.

Η ανατολική παράδοση, όπως εκφράζεται στην Άπω Ανατολή, δίνει σημασία και προτεραιότητα στον κολλεκτιβισμό, που αφανίζει τον άνθρωπο, ακριβώς γιατί τον καθιστά ένα εξάρτημα της κοινωνικής μηχανής.

Στην Ορθόδοξη Παράδοση δεν δίνουμε προτεραιότητα στην ιδεολογία, που συνδέεται με άτομα, ούτε στον κολλεκτιβισμό και την μαζοποίηση, αλλά στο πρόσωπο, τον άνθρωπο, που είναι το κέντρο της κτίσεως, μέσα στον μεγαλόκοσμο. Μέσα από τον άνθρωπο θα λυθούν όλα τα άλλα προβλήματα.

Το ότι αυτή η παράδοση είναι υγιής φαίνεται από το ότι αν προσέξη κανείς επισταμένως, θα διαπιστώση ότι όλα τα προβλήματα που μαστίζουν την κοινωνία μας στο βάθος τους διατηρούν άλυτο το ανθρωπολογικό πρόβλημα. Η κοινωνία υποφέρει ακριβώς γιατί ο άνθρωπος είναι άρρωστος. Έτσι, ο άρρωστος άνθρωπος αλλοιώνει τους κοινωνικούς θεσμούς και οι κοινωνικοί θεσμοί αρρωσταίνουν πιο πολύ το πρόσωπο. Τα οικολογικά προβλήματα ξεκινούν από τον άνθρωπο που δεν έχει λύσει τα λεγόμενα υπαρξιακά προβλήματα. Η υπερκατανάλωση δημιουργεί την ανάγκη της υπερπαραγωγής καί, βέβαια, η υπερπαραγωγή έχει συνέπεια τον βιασμό της φύσης, και φυσικά η βιασθείσα φύση εκδικείται τον βιαστή άνθρωπο.

Οι Πατέρες της Εκκλησίας επιμένουν στο ότι ο άνθρωπος είναι το τελειότερο δημιούργημα του Θεού, από αυτόν έρχεται η φθορά σε όλη την κτίση και δι’ αυτού επιτυγχάνεται η ανακαίνισή της.

Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αποκαλεί τον άνθρωπο “τιμιώτατον Θεού κτήμα και οικειότατον”. Τον χαρακτηρίζει “επόπτην της ορατής κτίσεως” και “βασιλέα των επί της γης”. Ο Μ. Βασίλειος αναφωνεί: “Μέγα άνθρωπος... το τίμιον εν τη φυσική κατασκευή έχων”. Δίδοντας τον ορισμό περί του ανθρώπου λέγει ότι είναι “κεκελευσμένος θεός”. Ο ιερός Ψαλμωδός λέγει: “Τί έστιν άνθρωπος ότι μιμνήσκη αυτού;” και απαντά: “ηλάττωσας αυτόν βραχύ τι παρ’ αγγέλους, δόξη και τιμή εστεφάνωσας αυτόν”.

Και εδώ μπορούμε να διαπιστώσουμε την μεγάλη τραγωδία της εποχής μας, αφού ο άνθρωπος, το τελειότερο δημιούργημα του Θεού, συντρίβεται κάτω από τις ιδεολογίες και μαζοποιείται από συστήματα και οργανώσεις.

Στις κοινωνικές συνθήκες θεωρείται μονάδα παραγωγής και κατανάλωσης.

Στις διαπροσωπικές σχέσεις αντιμετωπίζεται ως αντικείμενο ηδονής και εκμετάλλευσης.

Στα κοινωνικο-οικονομικά συστήματα θεωρείται ως ένα έμψυχο εργαλείο στα χέρια του κάθε άδικου εργοδότη.

Στην τηλεοπτική αγορά θεωρείται ως ποσοστό τηλεθέασης, ως καταναλωτικό όν.

Στην ψυχαγωγία ως εισιτήριο.

Στις διεθνείς σχέσεις θεωρείται ως ένα άτομο, που χρησιμοποιείται είτε για να επιτευχθούν μερικές παγκόσμιες ισορροπίες τρόμου και διάφορες ανακατατάξεις, είτε για να ευημερούν τα εργοστάσια πολεμικών όπλων.

Γενικά, ο άνθρωπος βαζανίζεται και εξανδραποδίζεται. Γι’ αυτό το έργο που επιτελείται είναι θαυμαστό. Βοηθείται στην διάπλαση ανθρώπων με λεκτική και κριτική σκέψη, με ελευθερία και συνείδηση. Με αυτόν τον τρόπο είσθε σμιλευτές της κοινωνίας. Μακάρι η πολιτεία να εκτιμά το έργο σας.

Με αυτές τις σκέψεις σάς ευχαριστώ πολύ για την τιμή που μου κάνατε και πρέπει να σάς διαβεβαιώσω ότι και εγώ σάς τιμώ πολύ.”

Στην εκδήλωση, που έγινε σε αίθουσα του ξενοδοχείου “Ξενία”, παραβρέθησαν οι Δήμαρχοι Ναυπάκτου, Αντιρρίου και Αποδοτίας, ο Σχολικός Σύμβουλος της Περιφερείας, ο Προϊστάμενος του Ε’ Γραφείου Α’/θμιας Εκπαίδευσης και πολλοί Ιερείς και Δάσκαλοι.

Ν.Γ.

  • Προβολές: 979

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance