Skip to main content

Γραπτὰ Κηρύγματα: Κυριακή 19 Αυγούστου - Ο Θεός ως πηγή ζωής και Φως

Στην Δοξολογία που ερμηνεύουμε κατά τα κηρύγματα των Κυριακών του Καλοκαιριού βρίσκουμε την σύνοψη ολόκληρης της διδασκαλίας της Εκκλησίας. Είναι σημαντικό ότι οι άγιοι Πατέρες προσπάθησαν με τις προσευχές και τους ύμνους και να μας διδάξουν πως πρέπει να προσευχόμαστε στον Θεό, αλλά και να μας δείξουν τι είναι ο Θεός. Αυτό φαίνεται και στον στίχο που θα αναλύσουμε σήμερα.

Προς το τέλος της Δοξολογίας ψάλλουμε:

«Ότι παρά σοι πηγή ζωής• εν τω φωτί σου οψόμεθα φως». Δηλαδή: «Διότι σε Σένα είναι η πηγή της ζωής, ζώντας μέσα στο φως σου θα δούμε το φως».

Ο στίχος αυτός είναι σημαντικός γιατί φανερώνει δύο ενέργειες του Θεού, ήτοι την ζωή και το Φως.

Ο Θεός είναι η πηγή της ζωής. Αυτός ο Ίδιος είπε: «εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή» (Ιωάν. ιδ 6). Η ζωή είναι αντίθετη του θανάτου. Εφ’ όσον θάνατος είναι η αμαρτία, ζωή είναι ο ίδιος ο Θεός. Και μάλιστα δεν είναι απλώς η ζωή, αλλά η πηγή της ζωής. Όποιος πλησιάζει τον Χριστό και ενώνεται μαζί Του με τα μυστήρια της Εκκλησίας τον αισθάνεται ως ζωή, που νοηματοδοτεί την ζωή του, του δίνει νόημα και σκοπό, αποκτά μια διαρκή έμπνευση, αισιοδοξία και χαρά, μια δημιουργικότητα για κάθε καλό, είναι ζωντανός και όχι νεκρός.

Έπειτα, ο Θεός είναι το Φως. Ο Ίδιος ο Χριστός είπε: «εγώ ειμί το φως του κόσμου» (Ιωάν. η 12). Δεν εννοεί με αυτό ότι είναι το αισθητό, συμβολικό και ηθικό φως, αλλά το πραγματικό οντολογικό φως. Εκείνοι που αξιώνονται να δουν τον Θεό, τον βλέπουν ως Φως. Αυτό το συναντούμε στα κείμενα των αγίων Πατέρων της Εκκλησίας. Άλλωστε, αυτό το βλέπουμε και στο γεγονός της Μεταμορφώσεως του Χριστού επάνω στο όρος Θαβώρ. Εκεί οι Μαθητές αξιώθηκαν να δουν την δόξα της Θεότητος του Χριστού, αλλά και την φωνή του Πατρός ως μεγάλο φως, και την παρουσία του Αγίου Πνεύματος ως νεφέλη φωτεινή, που τους επισκίασε. Ολόκληρος ο Τριαδικός Θεός είναι Φως. Στην Εκκλησία ψάλλουμε: «Φως ο Πατήρ, φως ο Λόγος, φως και το Άγιον Πνεύμα».

Αλλά το σημαντικό στο χωρίο αυτό είναι ότι ομολογούμε ότι θέλουμε να δούμε το Φως. «Οψόμεθα φως». Αυτός είναι ο σκοπός της πνευματικής ζωής, το να φθάσουμε κάποτε να δούμε τον Θεό ως Φως. Και αυτό συνιστά την ορθόδοξη Θεολογία. Αλλά για να γίνη αυτό πρέπει να είμαστε μέσα στο Φως. «Εν τω φωτί σου οψόμεθα φως». Το Φως του Θεού είναι αυτοπτικό, δηλαδή δεν μπορούμε να δούμε τον Θεό ως Φως, με την λογική μας, και τις αισθήσεις, αλλά με το ίδιο το Φως του Θεού. Όταν ζούμε μέσα στον ρου της μετάνοιας που ενεργείται με την Χάρη του Θεού, τότε μπορούμε να φθάσουμε στην όραση του Θεού ως Φωτός.

Σε μια εποχή ανθρωπισμού, που οι άνθρωποι μένουν στον ανθρώπινο παράγοντα και τις ανθρώπινες δυνατότητές τους, που προσπαθούν να κατασκευάσουν θεούς που είναι σκοτεινοί, ανύπαρκτοι, εδώ τονίζεται η αλήθεια ότι ο δικός μας Θεός είναι Φως και ότι μπορούμε να δούμε τον Θεό ως Φως, μόνον όταν ζούμε στο δικό του Φως, όταν κατευθυνόμαστε από την Χάρη Του.

Πηγή ζωής και φως. Δύο μεγάλα αγαθά που αναζητά ο άνθρωπος σε κάθε εποχή. Θέλει να ζήση αιώνια, να χαίρεται την ζωή του, να μη πεθαίνη, αλλά και να βλέπη το φως, να μη παραμένη στο σκοτάδι. Ζούμε σε μια εποχή που ο άνθρωπος, με την επιστήμη διψά για ζωή, ζητά να παρατείνη την ζωή του, αλλά και επιθυμεί να ζη μέσα σε άπλετο φως.

Θα πρέπη να γνωρίζουμε, ιδιαίτερα εμείς οι Χριστιανοί, ότι ο Θεός μας είναι χορηγός της ζωής και του Φωτός, γιατί Αυτός είναι «η ζωή και το φως και η ειρήνη του κόσμου». Έτσι, όσοι διψούμε για ζωή, και επιθυμούμε να δούμε το αληθινό φως, καταφεύγουμε στον Θεό και τηρούμε το θέλημά Του. Δεν μπορούμε διαφορετικά να γνωρίσουμε τον αληθινό Θεό.

+ Ο ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ

ΓΡΑΠΤΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

  • Προβολές: 2701