Skip to main content

Ἀφιέρωμα στην εκλογή νέου Αρχιεπισκόπου - Ο νέος Αρχιεπίσκοπος και η Ναύπακτος

Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

Συνέντευξη στην Εφημερίδα «Εμπρός» Ναυπάκτου (15-2-2008) 

Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, ο αθηναϊκός τύπος έγραφε ότι ήσασταν από τους πρωταγωνιστές της άτυπης επιτροπής που εργάσθηκε για την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου. Γράφτηκε συγκεκριμένα ότι ήσασταν ο "διανοούμενος" μεταξύ των τριών η τεσσάρων Ιεραρχών που σχεδίασαν τις κινήσεις στο παρασκήνιο. Τελικά, ποιά είναι η αλήθεια;

Απάντηση: Σχετικά με την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου, ο αθηναϊκός Τύπος έγραψε πολλά, τα οποία, βέβαια, δεν επιθυμώ να επιβεβαιώσω ή να διαψεύσω. Το γεγονός είναι ότι συγκαταλεγόμουν σε μια «ομάδα» Ιεραρχών που εκπροσωπούσε μια τάση της Ιεραρχίας που ήθελε να εφαρμοσθή το Συνοδικό Σύστημα, η Εκκλησία να αποφύγη την εκκοσμίκευση, να μην ασχολήται με την πολιτική, αλλά με το καθαρά εκκλησιαστικό έργο, και να αποκαταστήση πραγματικά την σχέση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Ο νέος Αρχιεπίσκοπος και η ΝαύπακτοςΔεν επρόκειτο για μια ομάδα που εργάσθηκε στο παρασκήνιο. Απλώς μετά την κηδεία του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου καθορίσθηκαν οι εκκλησιολογικές θέσεις μας, επιφορτίσθηκε ο Μητροπολίτης Θηβών κ. Ιερώνυμος να εκφράση αυτές τις απόψεις, προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε με τους άλλους Μητροπολίτας, και καθορίσθηκε ο τρόπος με τον οποίο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θηβών θα συζητήση με τους άλλους υποψηφίους, χωρίς να γίνουν πιέσεις, εκπτώσεις και συναλλαγές. Υπήρξε μια καλώς εννοούμενη στρατηγική.

Νομίζω ότι όλη αυτή η προσπάθεια εκινήθη σε εκκλησιαστικά πλαίσια, χωρίς να δημιουργήση ιδιαίτερα προβλήματα, χωρίς να υποτιμήση τους άλλους Αρχιερείς.

Επίσης πρέπει να πω ότι προσωπικά σέβομαι τον Σεβ. Μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευστάθιο, τον θεωρώ πνευματικό Ιεράρχη και μάλιστα από καιρό του τηλεφώνησα και του είπα ότι τον εκτιμώ, αλλά η επιλογή μου θα στραφή προς τον Μητροπολίτη Θηβών, επειδή συνδέομαι μαζί του. Αντιμετώπισα το θέμα με σοβαρότητα και εκκλησιαστικό φρόνημα.

 

Ερώτηση: Είναι γνωστόν ότι οι σχέσεις του νέου Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου με την Μητρόπολη Ναυπάκτου ήταν στενές. Πως προέκυψε αυτό;

Απάντηση: Όσοι γνωρίζουν τα πράγματα της Ιεραρχίας, καταλαβαίνουν ότι μεταξύ των Ιεραρχών υπάρχει κάποια επικοινωνία, από διαφόρους λόγους, όπως είναι φυσικό σε κάθε κοινωνία ανθρώπων.

Ο νυν Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος συνδεόταν με τον προκάτοχό μου Μητροπολίτη Αλέξανδρο, από τότε που και οι δύο ως Πρεσβύτεροι υπηρετούσαν στα Γραφεία της Ιεράς Συνόδου. Μετά την μετάθεση του Μητροπολίτου Αλεξάνδρου στην Μαντινεία, με την σημαντική βοήθεια του Σεβ. κ. Ιερωνύμου, εξελέγη στην Ναύπακτο ο Πρωτοσύγκελλός του αείμνηστος Νικόδημος. Και μετά τον πρόωρο θάνατό του, με την ουσιαστική του παρέμβαση, όπως και την βοήθεια του Σεβ. Ιωαννίνων κ. Θεοκλήτου και του τότε Δημητριάδος μακαριστού Χριστοδούλου, εξελέγην εγώ Μητροπολίτης Ναυπάκτου. Σημειωτέον ότι είχα διατελέσει Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών και είχα και έχω διαρκή επικοινωνία με τον Μακαριώτατο κ. Ιερώνυμο, ο οποίος με τιμά με την αγάπη του. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος συνδέεται στενά με την Μητρόπολη Ναυπάκτου και ερχόταν σε όλες σχεδόν τις εορταστικές εκδηλώσεις στην Ναύπακτο. Πολλοί Ναυπάκτιοι έχουν επικοινωνία μαζί του.

 

Ερώτηση: Διαφάνηκε ότι με τον τρόπο της η Ιεραρχία ήθελε να ζητήση συγγνώμη από τον κ. Ιερώνυμο για τον τρόπο που του συμπεριφέρθηκε το 1998. Θα λέγατε ότι πρόκειται για συνειδητή διόρθωση μιας αδικίας και ότι αυτό μπορεί να λειτουργήση καταπραϋντικά για τον χώρο της Εκκλησίας;

Απάντηση: Όταν ήμουν συνοδικός την περίοδο 1996-1997, καθώς επίσης και κατά την εκλογή Αρχιεπισκόπου το 1998, έζησα όλο το παρασκήνιο αυτής της υποθέσεως. Ο νυν Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος δοκιμάσθηκε σκληρά, συκοφαντήθηκε, αλλά τελικά αποδείχθηκε η αλήθεια. Πρέπει να πω ότι πολλές φορές εδώ στην Ναύπακτο από μερικούς άκουγα να διαδίδεται αυτή η συκοφαντία σε βάρος του, που με λυπούσε και εξαναγκαζόμουν να υπερασπίζομαι την αλήθεια.

Η Εκκλησία ως Σώμα Χριστού δεν κάνει λάθη, αλλά διάφορα μέλη της, Κληρικοί και λαϊκοί, μπορεί να κάνουν λάθη και μερικές φορές είναι ενδεχόμενο να λάβουν εσφαλμένες αποφάσεις. Όμως, η Εκκλησία, αργά η γρήγορα, διορθώνει τα λάθη. Πρέπει δε να τονίσω ότι η Εκκλησία δεν είναι ένα «κλαμπ» ευσεβών ανθρώπων, αλλά ένας «χώρος» μέσα στον οποίον οι άνθρωποι μετανοούν, αλλάζουν, διορθώνονται, αναγεννώνται.

Επίσης, πρέπει να επαινεθή το γεγονός ότι μερικοί Ιεράρχες οι οποίοι, ενδεχομένως άθελά τους, είχαν δεχθή τις συκοφαντίες εναντίον του τότε Θηβών Ιερωνύμου, ανεγνώρισαν το λάθος τους και υπήρξαν πρωταγωνιστές της αναδείξεώς του σε Αρχιεπίσκοπο Αθηνών. Αυτό τους τιμά ιδιαιτέρως και αποδεικνύει ότι η μετάνοια είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα του εκκλησιαστικού ήθους. Επίσης, δείχνει ότι όταν ο άνθρωπος είναι ταπεινός και δεν διακατέχεται από εωσφορικό φρόνημα, τιμάται από την Εκκλησία. Αντίθετα, οι αυθαδιάζοντες και δημιουργούντες σχίσματα και παρασυναγωγές αυτοτιμωρούνται.

Πέραν αυτού, θεωρώ ότι η Ιεραρχία επέλεξε τον Σεβ. Μητροπολίτη Θηβών Ιερώνυμο για τις εκκλησιολογικές του θέσεις, τις οποίες εξέφραζε γραπτώς και προφορικώς όλα αυτά τα χρόνια. Όλα αυτά ελπίζω να συντελέσουν στην ενότητα της Ιεραρχίας και την καλύτερη επικοινωνία της Ιεραρχίας με τους Κληρικούς και τους λαϊκούς.

 

Ερώτηση: Πολλά τα εγκωμιαστικά που γράφηκαν για τον νέο Αρχιεπίσκοπο. Η δική σας γνώμη ποιά είναι;

Απάντηση: Γνωρίζω τον νέο Αρχιεπίσκοπο για είκοσι πέντε (25) περίπου χρόνια και η γνώμη μου δεν έχει αλλάξει. Έχει εκκλησιαστικό φρόνημα, εκκλησιαστικό ήθος, αγαπά τον κάθε άνθρωπο, περισσότερο τον πονεμένο και βασανισμένο, σέβεται την ελευθερία κάθε ανθρώπου, διακρίνεται για μια ιδιαίτερη ευαισθησία πάνω στα πράγματα και τους ανθρώπους και έχει μια θεολογική αντίληψη για την Εκκλησία, πολύ διαφορετική από εκείνη που έχουν μερικοί άλλοι αλαζόνες.

Ελπίζω ότι θα εκφράση την άλλη όψη της Εκκλησίας, η οποία δεν είναι επιθετική, αλλά φιλάδελφη, δεν είναι πολωτική, αλλά συνθετική, δεν είναι εξουσιαστική, αλλά διακονική. Αυτό το έχουν ανάγκη όλοι οι άνθρωποι στην εποχή μας. Θέλουν να αισθάνωνται την Εκκλησία ως μια Μάνα, η οποία αγαπά όλα τα παιδιά της, ακόμη και τα άρρωστα, αρκεί αυτά να θέλουν να δεχθούν την μητρική στοργή της. Μόνον οι υπερήφανοι και εγωϊστές, οι φιλοπρωτεύοντες και οι διχαστικοί δεν μπορούν να ζήσουν άνετα μέσα στην Εκκλησία.

Θυμάμαι σε ένα κήρυγμά του που έκανε εδώ στην Ναύπακτο κατά την ονομαστική μου εορτή ετόνισε ότι όλοι μας πρέπει να διαπνεόμαστε από το εκκλησιαστικό φρόνημα και ότι οι Κληρικοί δεν μπορούν να μεταβάλλωνται σε γκουρού των Χριστιανών, αλλά να έχουν ταπείνωση, να σέβωνται τόσο την ελευθερία καθενός και να μη δημιουργούν οπαδούς και παρατάξεις, όσο και το συνοδικό και ιεραρχικό πολίτευμα της Εκκλησίας.–

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

  • Προβολές: 3286