Γεγονότα καὶ Σχόλια: Η αχρήστευση του Λυκείου - Η χρησιμότητα του αποδεικτικού λογισμού

Η αχρήστευση του Λυκείου

Το τέλος της σχολικής χρονιάς μας δίνει την αφορμή να ασχοληθούμε με ένα θέμα της Παιδείας μας. Όχι με κάποιο από αυτά που δημιουργούν αναστατώσεις, αλλά με ένα καθημερινό θέμα που αφορά την παιδεία που παρέχεται στο Λύκειο.

Την παιδεία ως αγωγή και ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, ώστε να γίνουν ελεύθεροι και υπεύθυνοι πολίτες, με αναπτυγμένη την θρησκευτική και την εθνική τους συνείδηση, σύμφωνα με την επιταγή του άρθρου 16 του Συντάγματος, είναι πλέον δύσκολο να την ζητούμε από το Λύκειο, όσο καλοί και με καλές προθέσεις και αν είναι οι εκπαιδευτικοί. Οι λόγοι είναι πολλοί (και εν πολλοίς γνωστοί), αλλά δεν είναι του παρόντος.

Μπορεί, λοιπόν, το Λύκειο να μην έχει την δυνατότητα να δώση ευρεία αγωγή, μπορεί όμως να βοηθήση τους μαθητές του να καλλιεργήσουν την φυσική τους εξυπνάδα. Μπορεί να ασκήση την διάνοιά τους, ώστε να παρατηρούν, να διακρίνουν, να συλλογίζονται ορθά• όχι απλώς να αποστηθίζουν η να μαθαίνουν τύπους και κανόνες, τους οποίους μηχανικά θα εφαρμόζουν, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και σκέψη και χωρίς να εκδηλώνεται η αναλυτική και συνθετική τους ικανότητα. Είναι πολύ σημαντικό για κάθε μαθητή να μπορή να οργανώνη την σκέψη του, να οργανώνη τον εαυτό του απέναντι σε απλά, αλλά και σύνθετα προβλήματα.

Όμως και αυτή η δυνατότητα του Λυκείου αδυνατίζει, αχρηστεύεται, διότι κάποιοι, μέσα σ’ ένα πνεύμα καθαρά χρησιμοθηρικό, αποφάσισαν ότι δεν τους χρειάζεται. Ο λόγος είναι για το μάθημα της Γεωμετρίας, ένα μάθημα με βαθιές ελληνικές ρίζες, το μόνο μάθημα που διδάσκει σήμερα στους μαθητές τον αποδεικτικό λογισμό, δηλαδή, το πως μπορούν να αποδείξουν την αλήθεια μιας πρότασης.

Η Γεωμετρία δεν διδάσκεται στην 3η τάξη του Λυκείου και δεν εξετάζεται στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, γι’ αυτό έχει πεισθή η πλειονότητα των μαθητών της 2ας κυρίως τάξεως του Λυκείου, ότι δεν έχει ενδιαφέρον αυτό το μάθημα.

Δηλαδή, δεν έχει σημασία το περιεχόμενο ενός μαθήματος, αλλά μόνο το αν χρειάζεται για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Αυτό είναι πράγματι αχρήστευση του Λυκείου.

Η χρησιμότητα του αποδεικτικού λογισμού

Ο πυρήνας του μαθήματος της Γεωμετρίας είναι η διδασκαλία και η άσκηση στον αποδεικτικό λογισμό, ο οποίος δεν είναι κάτι που χρειάζεται μόνο στην Γεωμετρία (από αυτήν μόνη στις μέρες μας διδάσκεται), χρειάζεται και σε άλλα μαθήματα, ακόμη και σε κάποια που φαίνονται εκ πρώτης όψεως άσχετα με την Γεωμετρία, όπως είναι η Έκθεση, η οποία απαιτεί τεκμηρίωση των απόψεων του συντάκτη της και τα Θρησκευτικά η πιο σωστά το Ορθόδοξο Θεολογικό μάθημα, αφού σύμφωνα με τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά, στην Θεολογία χρησιμοποιούμε αποδεικτικούς και όχι διαλεκτικούς λογισμούς. Με δεδομένα (αρχικές προτάσεις–αξιώματα) τα κείμενα των Αποστόλων και των Πατέρων μεταφέρουμε στους συνανθρώπους μας τον λόγο περί του Θεού (Θεολογούμε) με αληθείς αποδεικτικούς λογισμούς.

Θα είναι πλήγμα για την εκπαίδευση αν το μάθημα της Γεωμετρίας ολοκληρωτικά αχρηστευθή.

π.Θ.Α.Β.

Ετικέτες: ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ

  • Προβολές: 1233

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance