Κύριο θέμα: Σέ Διεθνές Συνέδριο στό Βουκουρέστι - Ο Μέγας Βασίλειος στήν Ρουμανία

Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

Τήν περίοδο 29 Οκτωβρίου καί 2 Νοεμβρίου ε.έ. επισκέφθηκα τό Βουκουρέστι κατόπιν προσκλήσεως τού Πατριάρχου Ρουμανίας κ. Δανιήλ γιά νά συμμετάσχω σέ ένα Διεθνές Συνέδριο πρός τιμήν τού Μ. Βασιλείου.

Ο νέος Πατριάρχης Ρουμανίας κ. Δανιήλ είναι ένας ευπαίδευτος καί λόγιος Ιεράρχης, ο οποίος γνωρίζει καί χρησιμοποιεί τήν θεολογία καί επιθυμεί νά προσδιορίση τήν πατριαρχεία του μέ τήν προβολή σημαντικών προσωπικοτήτων πού κόσμησαν τήν Εκκλησία.

Αφιέρωσε όλο τό έτος στούς Καππαδόκες Πατέρες καί μάλιστα στόν Μ. Βασίλειo μέ τήν συμπλήρωση τών 1630 ετών από τήν κοίμησή του. Όταν γίνεται λόγος γιά Καππαδόκες Πατέρες, εννoούμε κυρίως τόν Μ. Βασίλειο, τόν άγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο καί τόν άγιο Γρηγόριο Νύσσης, αλλά συμπεριλαμβάνονται καί μερικοί άλλοι, όπως οι άγιοι Γρηγόριος Νεοκαισαρείας ο Θαυματουργός, Αμφιλόχιος Ικονίου κ.ά.

Σέ Διεθνές Συνέδριο στό Βουκουρέστι - Ο Μέγας Βασίλειος στήν ΡουμανίαΌπως είναι γνωστόν ο Μ. Βασίλειος εκοιμήθη τό έτος 379 π.Χ., λίγο πρίν συγκληθή η Β' Οικουμενική Σύνοδος (381), αφού όμως προετοίμασε τήν θεματολογία της. Στήν ίδια Σύνοδο στήν α' φάση της προήδρευσε ο Καππαδόκης άγιος Γρηγόριος Θεολόγος, σημαντικό δέ ρόλο διεδραμάτισε ως γραμματεύς αυτής ο αδελφός τού Μ. Βασιλείου, άγιος Γρηγόριος Νύσσης.

Επισκέφθηκα τήν Ρουμανία γιά τέταρτη φορά καί έχω συνδεθή μέ πολλούς Κληρικούς καί λαϊκούς, δεδομένου ότι έχουν μεταφρασθή στήν ρουμανική γλώσσα δώδεκα (12) βιβλία μου καί δύο από αυτά, όπως διεπίστωσα, χρησιμοποιούνται ως βοηθήματα γιά τούς φοιτητές τής Θεολογικής Σχολής τού Βουκουρεστίου.

Η σύντομη επίσκεψή μου στό Βουκουρέστι δέν μού έδωσε τήν δυνατότητα νά επεκταθώ σέ πολλές δραστηριότητες, αλλά συμμετείχα κυρίως σέ τρείς εκδηλώσεις, μέ κέντρο αναφοράς τόν Μ. Βασίλειο.

1. Εορταστικές εκδηλώσεις γιά τούς Καππαδόκες Πατέρες

Αποκορύφωμα όλου τού έτους ήταν η τελευταία εβδομάδα τού Οκτωβρίου, κατά τήν οποία εκτέθηκαν πρός προσκύνηση τά ιερά λείψανα τών Καππαδοκών Πατέρων, δηλαδή τού Μ. Βασιλείου, τού αγίου Γρηγορίου Θεολόγου καί τού αγίου Γρηγορίου Νύσσης. Έγινε επίσημη υποδοχή τών λειψάνων, λιτάνευσή τους καί στήν συνέχεια εκτέθηκαν πρός προσκύνηση στόν Ιερό Πατριαρχικό Ναό.

Η Ιερά Σύνοδος τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, ύστερα από αίτημα τού Πατριάρχου Ρουμανίας κ. Δανιήλ, απέστειλε τό αγιασμένο χέρι τού Μ. Βασιλείου, τό οποίο φυλάσσεται στά Γραφεία τής Ιεράς Συνόδου. Τό αγιασμένο λείψανο μετέφερε εξ ονόματος τής Ιεράς Συνόδου στό Βουκουρέστι ο Σεβ. Μητροπολίτης Ελασσώνος κ. Βασίλειος, ο οποίος έγινε μέτοχος όλης αυτής τής μεγαλοπρεπούς τελετής καί τιμήθηκε δεόντως.

Ο Πατριάρχης Ρουμανίας κ. Δανιήλ μάς περιέγραψε όλη τήν λαμπρή τελετή πού έγινε καί τήν μεγάλη αποδοχή πού είχε από τόν Ρουμανικό λαό. Τά λείψανα τού αγίου Γρηγορίου τού Θεολόγου καί τού αγίου Γρηγορίου Νύσσης ανέμεναν τήν έλευση τών λειψάνων τού Μ. Βασιλείου καί έπειτα η λιτανεία μέ τούς τρείς Αγίους, συνοδευόμενους από τόν Κλήρο καί τόν λαό, κατευθύνθηκε πρός τόν Πατριαρχικό Ναό.

Σύμφωνα μέ τίς εκτιμήσεις τής Αστυνομίας περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι προσεκύνησαν τά ιερά Λείψανα. Όλο τό προαύλιο τού Πατριαρχικού Ναού πλημμύρισε από κόσμο καί σχηματίσθηκε μεγάλη «ουρά», η οποία επεκτεινόταν πολλά μέτρα. Ο Πατριάρχης μάς πληροφόρησε ότι υπήρχαν άνθρωποι πού παρέμεναν μέ υπομονή δεκαπέντε ώρες γιά νά προσκυνήσουν τά ιερά Λείψανα. Αυτή η κοσμοσυρροή έκανε τό Πατριαρχείο Ρουμανίας νά προσφέρη στόν κόσμο πού περίμεναν στήν σειρά νερό καί φαγητό, καθώς επίσης υπήρχαν ασθενοφόρα καί γιατροί έτοιμοι νά προσφέρουν κάποια βοήθεια πού θά χρειαζόταν.

Αυτό τό γεγονός μού θύμισε τόν Επιτάφιο λόγο τόν οποίο εξεφώνησε ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος στόν Μ. Βασίλειο καί στόν οποίο περιγράφεται η κοσμοσυρροή τών ανθρώπων κατά τήν διάρκεια τής εξοδίου ακολουθίας του, καί μάλιστα ότι υπήρχαν άνθρωποι πού πέθαναν λόγω συνωστισμού. Είναι συγκινητικό ότι 1630 χρόνια μετά από αυτήν τήν διήγηση τού Γρηγορίου τού Θεολόγου υπήρξαν περίπου ίδιες συνθήκες.

2. Τό Διεθνές Συνέδριο γιά τόν Μέγα Βασίλειο

Όπως προαναφέρθηκε, τό αποκορύφωμα όλων τών εορταστικών εκδηλώσεων ήταν τό Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο πρός τιμήν τού Μεγάλου Βασιλείου, τό οποίο διοργανώθηκε από τό Πατριαρχείο Ρουμανίας.

Σέ Διεθνές Συνέδριο στό Βουκουρέστι - Ο Μέγας Βασίλειος στήν ΡουμανίαΤήν Κυριακή 1 Νοεμβρίου τελέσθηκε θεία Λειτουργία στόν Πατριαρχικό Καθεδρικό Ναό μέ τήν παρουσία εκατοντάδων Κληρικών καί λαϊκών, οι οποίοι κατέκλυσαν καί τόν εσωτερικό χώρο τού Ναού, αλλά καί τό προαύλιό του. Η θεία Λειτουργία ήταν κατανυκτικότατη καί κράτησε πολλές ώρες.

Καί εδώ παρατηρεί κανείς τήν ευλάβεια τού λαού πού προσεύχεται στήν θεία Λειτουργία γιά ώρες, παραμένοντας όρθιοι ή γονατιστοί. Καθώς επίσης βλέπει τήν αγάπη τού λαού πρός τούς Κληρικούς, διότι μέ τήν απόλυση τής θείας Λειτουργίας δέν φεύγει από τόν Ναό, αλλά παραμένει έως ότου οι Ιερείς απεκδυθούν τά άμφιά τους καί εξέλθουν γιά νά λάβουν τήν ευλογία τους. Ακόμη υπήρχε πληθώρα λαού καί στό προαύλιο τού Ιερού Ναού πού περίμεναν τούς Επισκόπους καί τούς Ιερείς γιά νά δεχθούν τήν ευλογία τους καίτοι έκανε πολύ κρύο καί τήν ώρα εκείνη χιόνιζε.

Η έναρξη τού Συνεδρίου έγινε τό απόγευμα τής Κυριακής στήν μεγάλη Αίθουσα «Πατριάρχου Θεοκτίστου». Πρόκειται γιά ένα μεγαλοπρεπέστατο οικοδόμημα, στό οποίο από τίς αρχές τού 20ού αιώνος μέχρι πρόσφατα εκτελούσε τίς εργασίες του τό Κοινοβούλιο τής χώρας. Όταν επί τού προσφάτως κοιμηθέντος Πατριάρχου Θεοκτίστου η έδρα τού Κοινοβουλίου μεταφέρθηκε στό παλάτι πού οικοδόμησε ο τότε Πρόεδρος Τσαουσέσκου, τό κτίριο αυτό δόθηκε στό Πατριαρχείο, διότι είχε ανοικοδομηθή σέ δικό του χώρο. Έτσι, πάνω στόν λόφο υπάρχει ένα σύνολο οικοδομημάτων τού Πατριαρχείου, ο Πατριαρχικός Ναός, τό Πατριαρχικό Μέγαρο, όπου η οικία τού Πατριάρχου καί τά Πατριαρχικά καί Συνοδικά Γραφεία καί τό Πνευματικό Κέντρο.

Όταν βλέπη κανείς αυτά τά οικοδομήματα μέ τόν ανάλογο περιβάλλοντα χώρο καί τά συγκρίνη μέ τά Συνοδικά Γραφεία τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, τότε πραγματικά στενοχωρείται.

Τό κεντρικό θέμα τού Διεθνούς Θεολογικού Συνεδρίου ήταν: «Ο άγιος Βασίλειος, ο Μέγας Πατέρας καί Διδάσκαλος τής Εκκλησίας».

Χαιρετισμούς απηύθυναν ο Πατριάρχης Ρουμανίας κ. Δανιήλ, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος διά τού Μητροπολίτου Περγάμου κ. Ιωάννου, ο Πατριάρχης Μόσχας κ. Κύριλλος διά τού Αρχιεπισκόπου Ριαζάν Παύλου καί ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών καί Πάσης καί Ελλάδος τού οποίου τό μήνυμα ανέγνωσε ο γράφων.

Επίσης μηνύματα απηύθυναν οι Υπουργοί Πολιτισμού, Θρησκευτικών Υποθέσεων καί Εθνικής Κληρονομιάς καί Παιδείας, Έρευνας καί Μεταρρύθμισης, εκπρόσωπος τής Ακαδημίας τής Ρουμανίας καί ο Πρύτανης τού Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου.

*

Τό μήνυμα τού Μακαρ. Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου έχει ως εξής:

«Οι εορταστικές εκδηλώσεις τής αδελφής Εκκλησίας τής Ρουμανίας πρός τιμήν τού εν αγίοις Πατρός ημών Βασιλείου Αρχιεπισκόπου Καισαρείας τής Καππαδοκίας τού Μεγάλου, μέ τήν ευκαιρία τής χιλιοστής εξακοσιοστής καί τριακοστής επετείου από τής ενδόξου κοιμήσεώς του εχαροποίησεν Ημάς προσωπικώς καί τήν Εκκλησία τής Ελλάδος, διότι ο Φωστήρ τής Καισαρείας υπήρξε μέγας στόν λόγο καί τήν ζωή, στήν αναστροφή καί τήν θεωρία, επειδή συνεδύαζε έκτακτα διανοητικά προσόντα μέ αγιασμένη ζωή καί ποιμαντική μέ θεολογία.

Μέ πολλή χαρά δεχθήκαμε νά αποστείλουμε τήν χαριτόβρυτη χείρα τού μεγάλου αυτού Πατρός, η οποία φυλάσσεται στό Συνοδικό Μέγαρο τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, πρός ευλογία τών Κληρικών καί λαϊκών, διότι όπως είναι γνωστόν τά ιερά λείψανα τών Αγίων αποτελούν απτά σημεία τής εν Χάριτι παρουσίας τους εν μέσω ημών. Η Χάρη τού Θεού διά τής ψυχής τού ανθρώπου διαπορθμεύεται στό σώμα του καί όταν εξέρχεται η ψυχή από αυτό παραμένει η θεία Χάρη στά λείψανα τών Αγίων καί δι' αυτών αγιάζει τούς πιστούς.

Τό Συνέδριο τό οποίο διοργανώνεται υπό τού αγαπητού αδελφού Αρχιεπισκόπου Βουκουρεστίου καί Πατριάρχου τής κατά Ρουμανία Εκκλησίας κ. Δανιήλ αποτελεί μεγίστης σημασίας θεολογικό καί εκκλησιαστικό γεγονός γιά τό Χριστεπώνυμο πλήρωμα τής κατά Ρουμανία Εκκλησίας. Αυτό φαίνεται από τό ότι, όπως θά αποδειχθή στό Συνέδριο, ο Μέγας Βασίλειος υπήρξε μεγάλη προσωπικότητα, πού συνδύαζε πολλά χαρίσματα, ήτοι ασκητική ζωή καί θεολογική προσφορά, ελληνική παιδεία καί θεολογική εμπειρία, ποιμαντική διακονία καί οικουμενικό έργο, προστασία τών αδυνάτων καί αντιμετώπιση τών ισχυρών, αγάπη καρδιακή καί ηγετικό ρόλο, πνευματική ζωή καί εκκλησιολογικό-ευχαριστιακό ήθος, αγάπη πρός τούς πονεμένους αδελφούς καί αφόρητο πόθο πρός τόν Θεό, αδύνατο σώμα καί ανδρεία ψυχή καί μέ έναν λόγο ήταν μιά μεγάλη πολυεδρική προσωπικότητα.

Θαυμάζει κανείς όταν μελετά τά έργα του καί ενδιατρίβη στόν βίο καί τήν πολιτεία του. Υποκλίνεται μπροστά στήν προσωπικότητά του, όταν βλέπη ότι τιμάται από τόν ομολογητή τής ορθοδόξου πίστεως Μέγα Αθανάσιο, αλλά καί τιτλοφορείται Μέγας από τόν υψιπέτη αετό τής θεολογίας, άγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο. Άλλωστε, είναι γνωστόν τό επίγραμμα τού αγίου Γρηγορίου τού Θεολόγου πρός τόν Μέγα Βασίλειο: "Βροντή σείο λόγος, αστεροπή δέ βίος", δηλαδή, ο λόγος σου ήταν βροντή καί αστραπή ο βίος σου. Είναι δέ χαρακτηριστικό ότι ο άγιος Γρηγόριος στό προοίμιο τού επιταφίου πού εξεφώνησε στόν πατέρα του στράφηκε στόν παρόντα φίλο του Επίσκοπο Καισαρείας Βασίλειο καί τόν προσεφώνησε μέ τά ακόλουθα λόγια:

"Άνθρωπε Θεού καί πιστέ θεράπον, καί οικονόμε τών τού Θεού μυστηρίων, καί άνερ επιθυμιών τών τού Πνεύματος ούτω γάρ η Γραφή καλεί τούς διαβεβηκότας καί υψηλούς καί υπεράνω τών ορωμένων". Καί στήν συνέχεια τόν απεκάλεσε: "Στύλον καί εδραίωμα τής Εκκλησίας, καί θέλημα Κυρίου καί φωστήρα εν κόσμω, λόγον ζωής επέχοντα, καί πίστεως έρεισμα, Πνεύματος καταγώγιον".

Καί μόνον αυτοί οι λόγοι τού μεγάλου Θεολόγου Γρηγορίου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως μάς δίνουν νά εννοήσουμε τό ύψος τής θεολογίας καί τό μέγεθος τής προσωπικότητος τού Μεγάλου Βασιλείου.

Πέραν τούτων, ο Μέγας Φώτιος απεφάνθη ότι όσοι αγαπούν τήν ρητορία δέν χρειάζεται νά ανατρέξουν στόν Δημοσθένη καί τόν Πλάτωνα, αλλά στόν Μέγα Βασίλειο. Ακόμη δέ καί ο Έρασμος ισχυρίσθηκε ότι ο Μέγας Βασίλειος υπερτερεί όλων τών ρητόρων τής αρχαιότητος.

Είμαι βέβαιος ότι οι διακεκριμένοι εισηγητές τού παρόντος Συνεδρίου πού διοργανώνεται από τόν Πατριάρχη Ρουμανίας καί αγαπητό εν Χριστώ αδελφό κ. Δανιήλ μέ τό θεολογικό του αισθητήριο καί τό ποιμαντικό ενδιαφέρον του, μέ τήν βοήθεια εκλεκτών συνεργατών του, θά εμβαθύνουν περισσότερο στήν προσωπικότητα τού τιμωμένου Αγίου. Χαίρομαι δέ γιατί μεταξύ τών Συνέδρων συγκαταλέγεται καί ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, όπως καί ο ελλογιμώτατος Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Στυλιανός Παπαδόπουλος, οι οποίοι κατά διαφόρους καιρούς εμελέτησαν τά έργα καί τήν πολιτεία τού μεγάλου αυτού Πατρός.

Εύχομαι ολοκαρδίως τό Συνέδριο νά επιτύχη τόν σκοπό του, ώστε η πολιτεία καί τά έργα τού μεγάλου αυτού Ιεράρχου τής Εκκλησίας νά γίνουν υπόδειγμα καί τρόπος ζωής γιά όλους μας, σέ μιά εποχή πού κυριαρχεί η ατομικότητα, η αλαζονεία καί η αντιεκκλησιαστική νοοτροπία καί συμπεριφορά».

*

Μετά τά μηνύματα ο Ομότιμος Καθηγητής τού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Στυλιανός Παπαδόπουλος έκανε μιά κεντρική παρουσίαση τού Μ. Βασιλείου μέ θέμα: «Θεμελιώδεις θεολογικές τομές στό έργο τού αγίου Βασιλείου τού Μεγάλου», αναφέρθηκε στήν θεολογική θεμελίωση τού μοναχισμού καί στήν ανατροπή τών αιρετικών διδασκαλιών τού Ευνομίου.

Γιά νά διαπιστώση ο αναγνώστης τήν σπουδαιότητα τού Συνεδρίου θά παρατεθούν τά ονόματα τών εισηγητών καθώς επίσης καί τά θέματα τών εισηγήσεών τους:

  • Στυλιανός Παπαδόπουλος, ομ. Καθηγ. Θεολογικής Σχολής Αθηνών: «Θεμελιώδεις θεολογικές τομές στό έργο τού Μ. Βασιλείου».
  • Ακαδημαϊκός Καθ. Emilian Popescu: «Έναρξη τών τόμων τής Ρουμανικής μετάφρασης "Πατέρες καί Συγγραφείς τής Εκκλησίας", νέα σειρά τού έργου τού Μ. Βασιλείου».
  • Μητροπολίτης Oltenias Irineu Popa Καθ. τής Θεολογικής Σχολής τής Κραϊόβα: «Τό πρόσωπο καί η κοινωνία τών προσώπων στήν θεολογική σκέψη τού Μ. Βασιλείου».
  • Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος Βλάχος: «Η ησυχαστική ζωή κατά τόν Μ. Βασίλειο».
  • Ιερομόναχος Diomisiy Shlenov, Καθ. Θεολογικής Ακαδημίας καί Σεμιναρίου Μόσχας: «Η Ασκητική Ζωή τού Μ. Βασιλείου».
  • Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας: «Σχόλια στήν Εκκλησιολογία τού Μ. Βασιλείου».
  • Λέκτορας Nikolai Lipatov, Midland Orthodox Study Center, Walsall, Μεγ. Βρετανία: «Βιβλική Προφητεία καί Πλατωνισμός στό "Σχόλιο στόν Προφήτη Ησαΐα" τού αγίου Βασιλείου».
  • Καθ. Volker Henning Drecoll, Σχολή Ευαγγελικής Θεολογίας τού Tubingen: «Η επίπτωση τής αγνωσίας τής θείας ουσίας στήν θεολογία τού Βασιλείου».
  • π. Constantin Coman, Καθηγ. Θεολογικής Σχολής "Πατριάρχης Ιουστινιανός" Βουκουρεστίου: «Η Βασιλεία τού Θεού στόν Μ. Βασίλειο: Στοιχεία Εσχατολογικής Εκκλησιολογίας».
  • Ακαδημαϊκός Ionel Haiduc, Χαιρετισμό.
  • Ακαδημαϊκός Emilian Popescu: «Ο άγιος Βασίλειος καί η Ρουμανική επικράτεια».
  • Tudor Teoteoi, Καθηγ. Τμήματος Ιστορίας Βουκουρεστίου: «Η σημασία καί τό νόημα ενός αγνοημένου Λατινισμού (desertores) στήν αλληλογραφία τού Μ. Βασιλείου».
  • Johann Leemans, Καθ. Θεολογικής Σχολής τού Καθολικού Πανεπιστημίου τής Λουβαίν: «Ο άγιος Βασίλειος Καισαρείας ως Ποιμένας καί Ιεροκήρυκας: ο Πανηγυρικός του στόν Μάρτυρα Γόρδιο».
  • Petr Mikhaylov, Καθηγ. τού Ορθοδόξου Ανθρωπιστικού Πανεπιστημίου Αγίου Τύχωνος Μόσχας: «Η Θεογνωσιολογία τού Μ. Βασιλείου».
  • John McGuckin, Καθηγ. Union Theological Seminary, Columbia University, Νέας Υόρκης: «Η κατανόηση τής ορθοδοξίας τής Νίκαιας από τόν Μ. Βασίλειο».
  • Αρχιμανδρίτης Dr. Bartolomeu, Ηγούμενος Ι. Μ. Cozia: «Ο Ρουμανικός Ορθόδοξος Μοναχισμός: Αρχές, εξέλιξη καί πραγματικότητα».
  • Adrian Marinescu, Καθ. Θεολογικής Σχολής "Πατριάρχης Ιουστινιανός" τού Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου: «Η διδασκαλία γιά τό Φώς καί τήν λειτουργική του λειτουργία στόν Κόσμο καί στόν Μ. Βασίλειο».
  • Βιβλιοπαρουσίαση γιά τήν έκδοση στά ρουμανικά «Η θεία Ευχαριστία, ο Επίσκοπος, η Εκκλησία. Η ενότητα τής Εκκλησίας στήν θεία Ευχαριστία καί στόν Επίσκοπο κατά τούς τρείς πρώτους αιώνες» τού Σεβ. Μητροπολίτου Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλα.
  • Συμπεράσματα, από τόν Καθ. Stefan Buchiu, Κοσμήτορα τής Θεολογικής Σχολής "Πατριάρχης Ιουστινιανός" τού Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου.

Η εισήγησή μου είχε ως θέμα: «Η ησυχαστική ζωή κατά τόν Μ. Βασίλειο» καί ανέλυσε τήν Β' Επιστολή πού απέστειλε ο Μ. Βασίλειος στόν άγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο από τό ασκητήριό του στόν Πόντο, παρά τόν Ίρι ποταμό, όταν εκείνο τόν καιρό ησκείτο. Η επιστολή αυτή είναι πάρα πολύ σημαντική καί προσδιορίζει τόν τρόπο ζωής τού Μ. Βασιλείου καί είναι η βάση τής ορθοδόξου θεολογίας του. Η εισήγηση διαρθρώθηκε σέ τρείς επί μέρους ενότητες, ήτοι: 1. Αλληλογραφία τού Μ. Βασιλείου μέ τόν άγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, 2. Ιερά ησυχία καί ναός τού Θεού καί 3. Ο Μ. Βασίλειος ως ησυχαστής καί λειτουργός.

Τό Συνέδριο παρακολούθησαν κυρίως οι Καθηγητές καί φοιτητές τής Θεολογικής Σχολής τού Βουκουρεστίου μέ πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Η οργάνωση τού Συνεδρίου ήταν αρκετά καλή καί υπήρχε σύστημα αυτόματης μεταφράσεως σέ 4 γλώσσες (ρουμανικά, ελληνικά, ρωσικά καί αγγλικά).

Οι Σύνεδροι διέμεναν σέ ωραιότατο ξενοδοχείο πλησίον τού Πατριαρχείου. Πρόκειται γιά ένα ξενοδοχείο πού είχε ανοικοδομήσει ο Τσαουσέσκου, ώστε νά καλύψη οπτικά τόν λόφο τού Πατριαρχείου. Όμως μετά τήν πτώση τού κομμουνιστικού καθεστώτος ολόκληρο τό ξενοδοχείο παραχωρήθηκε από τήν Κυβέρνηση στό Πατριαρχείο. Έτσι τό μισό χρησιμοποιείται γιά τήν φιλοξενία τών υψηλών επισκεπτών τού Πατριαρχείου καί τό άλλο μισό λειτουργεί ως ξενοδοχείο γιά νά καλύπτη τά έξοδα.

3. Συνάντηση μέ επιστήμονες καί φοιτητές

Μέ τήν ευκαιρία τής παρουσίας μου στό Βουκουρέστι συναντήθηκα μέ πολλούς φοιτητές καί επιστήμονες, οι οποίοι είναι αναγνώστες τών βιβλίων μου καί είχαμε ενδιαφέρουσες συζητήσεις. Έγιναν δύο τέτοιες συναντήσεις.

Η πρώτη συνάντηση έγινε στό ξενοδοχείο πού διαμέναμε, στήν οποία έγινε συζήτηση γύρω από θέματα κοινωνικά καί θεολογικά.

Η δεύτερη συνάντηση έγινε στόν Ιερό Ναό τού Νοσοκομείου Παίδων, όπου συγκεντρώνονται πολλοί φοιτητές καί επιστήμονες κατά τήν διάρκεια τού εσπερινού τού Σαββάτου. Μετά τήν ακολουθία τού εσπερινού, πού κράτησε σχεδόν μία ώρα, μέ παρεκάλεσαν νά ομιλήσω στούς παρόντες επιστήμονες καί φοιτητές μέ θέμα τήν διαπαιδαγώγηση τών παιδιών.

Στόν Ιερό Ναό δέν υπήρχε κάθισμα καί όλοι οι παρόντες παρέμειναν όρθιοι σχεδόν γιά τρισήμιση ώρες, μία ώρα πού κράτησε ο εσπερινός καί δυόμιση ώρες πού κράτησε η ομιλία μαζί μέ τήν συζήτηση. Καίτοι πολλές φορές τούς παρακάλεσα νά σταματήσουμε, επειδή τούς λυπόμουν πού παράμεναν όρθιοι γιά τόσο πολλές ώρες, εν τούτοις εκείνοι ήθελαν νά συνεχισθή η συζήτηση. Αυτό δείχνει τήν πίστη τών ανθρώπων στόν Θεό καί τήν Εκκλησία, τήν ευλάβειά τους καί τήν μεγάλη τους υπομονή.

Βέβαια καί στά διαλείμματα μεταξύ τών εισηγήσεων μού δινόταν η ευκαιρία νά συζητήσω μέ διαφόρους επιστήμονες καί φοιτητές καί διαπίστωσα τά ενδιαφέροντά τους καί τίς αναζητήσεις τους.

Καίτοι τό ταξίδι αυτό ήταν σύντομο, εν τούτοις είχε συμπυκνωμένα βιώματα καί ποικίλες εντυπώσεις. Χαίρεται κανείς τήν αγάπη τών ανθρώπων γιά τόν Θεό καί τήν Εκκλησία, τήν δίψα γιά ορθόδοξη διδαχή καί τά εκκλησιαστικά βιώματά τους.

Από τέτοιες εκδηλώσεις αποχωρεί κανείς πάντοτε μέ βαθειά συγκίνηση, μέ αγάπη πρός τούς ομοδόξους αδελφούς μας καί μέ δοξολογία στόν Θεό πού αναδεικνύει καί στίς ημέρες μας ανθρώπους πού τόν αγαπούν.–

Ετικέτες: ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  • Προβολές: 1345

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance