Κύριο θέμα: Ο Απόστολος των Εθνών κριτής του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού - Παῦλος ὁ Θειότατος νοῦς

Κατά το διάστημα 26 - 29 Ιουνίου πραγματοποίηθηκαν στην Βέροια με επιτυχία τα Γ’ Παύλεια.

Τα Παύλεια, με την σημερινή τους μορφή, θεσμοποιήθηκαν από τον νυν Μητροπολίτη Βεροίας Σεβ. κ. Παντελεήμονα, και περιλαμβάνουν επιστημονικό Συνέδριο και εορταστικές εκδηλώσεις προς τιμήν του ιδρυτού της τοπικής Εκκλησίας Αποστόλου Παύλου. Επιστέγασμα των εκδηλώσεων αποτελεί η εν πομπή μετάβαση του Κλήρου και του λαού της πόλεως από τον καθεδρικό Ναό στο σωζόμενο Βήμα του Αποστόλου Παύλου (τό μέρος όπου μίλησε στους Βεροιείς πριν δύο χιλιάδες περίπου χρόνια ο Απόστολος των Εθνών) όπου τελείτε Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός.

Ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας, ως εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, μετέφερε στο επιστημονικό Συνέδριο τον χαιρετισμό της Ι. Συνόδου. Επίσης, εκφώνησε τον θείο λόγο κατά την διάρκεια της θείας Λειτουργίας των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου. Στο κήρυγμά του αναφέρθηκε στον “θειότατο νού” του Αποστόλου Παύλου, και στα τρία στοιχεία που συγκροτούν την προσωπικότητά του, ήτοι: α) την εβραϊκή σκέψη και την τήρηση του νόμου, β) την ιδιότητα του Ρωμαίου πολίτη σε σχέση με την γνώση της ελληνικής σοφίας, και γ) το ότι ήταν φορεύς της θείας Αποκαλύψεως.

Από αυτά τα τρία στοιχεία τα δύο πρώτα ήταν απλώς βοηθητικά για την προετοιμασία του (τό πρώτο) και την απήχηση του κηρύγματός του στην Οικουμένη (τό δεύτερο). Εκείνο όμως που τον καθόρισε ήταν η εμπειρία της Πεντηκοστής, μέσα στην οποία “ταύτισε τον Κύριο της Δόξης, τον Γιαχβέ της Παλαιάς Διαθήκης, τον Οποίον ζούσε κατά την περίοδο του νόμου, με τον ενανθρωπίσαντα Χριστό”. Γι’ αυτό, τόνισε ο Σεβασμιώτατος, ο Απόστολος Παύλος δεν είναι ούτε Ιουδαίος, ούτε Έλληνας ή Ελληνιστής, αλλά Απόστολος Ιησού Χριστού. Για να καταλήξη: “ο Απόστολος Παύλος ... είναι κριτής του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού, ο οποίος είναι δημιούργημα των ανακατατάξεων που έγιναν στον δυτικό χώρο, με την κάθοδο στην Ευρώπη των Γερμανικών φυλών, με την παγανιστική και φυλετική τους νοοτροπία.

Ο σύγχρονος ευρωπαϊκός πολιτισμός διακρίνεται για την εβραϊκή σκέψη και νοοτροπία, όχι όμως όπως την ζούσε ο Απόστολος Παύλος, την παγανιστική αντίληψη, όπως παρερμηνεύθηκε στην Δύση, δηλαδή από την Ελληνική σοφία, την οποία απέκοψαν από την συνέχεια της, που είναι η Πατερική διδασκαλία, διακρίνεται για την ευδαιμονία και τον ατομικιστικό τρόπο ζωής. Οι “Εκκλησίες” της Δύσεως αποθέωσαν την ανθρώπινη αυθεντία και την ανθρώπινη οργάνωση σε βάρος της Εκκλησίας ως Σώματος Χριστού, εισήγαγαν τους διαλεκτικούς συλλογισμούς σε βάρος των αποδεικτικών συλλογισμών και ανέτρεψαν τον πατερικό λόγο, σύμφωνα με τον οποίο οι άγιοι θεολογούν αλιευτικώς και όχι αριστοτελικώς.

Σήμερα ο κόσμος έχει ανάγκη από την σκέψη και την εμπειρία του Αποστόλου Παύλου, όπως διασώζεται μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, έχει ανάγκη από την αποκαλυπτική εμπειρία, την θεοποιό αγάπη και την υψοποιό ταπείνωση, την ενότητα της πίστεως. Γι’ αυτό παρακαλούμε τον θείο Απόστολο, που είναι το καύχημα της οικουμένης, να φωτίση την οικουμένη για να ζήση κάτω από το φως του Εσταυρωμένου Κυρίου της δόξης, ώστε να βιωθή ένας άλλος τρόπος ζωής, που να έχη σχέση με την δόξα των εσχάτων, αλλά και με την εσχατολογική προσδοκία”.

Η φιλοξενία που προσφέρθηκε από την τοπική Εκκλησία σε όλους τους εκπροσώπους των Ορθοδόξων Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, καθώς και στους Συνέδρους ήταν πράγματι αβραμιαία.

Ν.Γ.

Ετικέτες: Κύριο Θέμα

  • Προβολές: 1116

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance