π. Ἰωάννης Ρωμανίδης - Ἕνας κορυφαῖος δογματικὸς Θεολόγος τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς 'Eκκλησίας

Ένα χρόνο μετά τήν κυκλοφορία τών δύο Τόμων τής Εμπειρικής Δογματικής, κατά τίς προφορικές παραδόσεις τού π. Ιωάννη Ρωμανίδη, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος συνεχίζει τό συγγραφικό του έργο μέ τό νέο του βιβλίο πού αναφέρεται καί πάλι στόν κορυφαίο δογματικό Θεολόγο τής Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, τόν π. Ιωάννη Ρωμανίδη.

π. Ιωάννης Ρωμανίδης Ένας κορυφαίος δογματικός Θεολόγος τής Ορθοδόξου Καθολικής ΕκκλησίαςΣτήν πρώτη ενότητα δημοσιεύονται οι επιστολές πού έστειλε ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης στόν π. Γεώργιο Φλωρόφσκι. Πρόκειται γιά άγνωστο καί πολύ ενδιαφέρον υλικό. Μελετώντας προσεκτικά ο αναγνώστης τήν ενότητα αυτή πού παρουσιάζει τήν επικοινωνία καί τήν σχέση μεταξύ τών δύο αυτών μεγάλων θεολόγων, αλλά καί τήν δεύτερη ενότητα, πού αναφέρεται στό θεολογικό έργο τού π. Ιωάννη, θά διαπιστώση ότι ο π. Ιωάννης δέν ήταν συνηθισμένη προσωπικότητα. Η θεολογία πού διατυπώνει δέν είναι θεολογία δική του, όπως ισχυρίζονται μερικοί, αλλά η θεολογία τής Ορθοδόξου Εκκλησίας, όπως τήν εκφράζουν οι Προφήτες, οι Απόστολοι καί οι Άγιοι διά μέσου τών αιώνων.

Μέσα από τίς επιστολές μάς δίνεται η δυνατότητα νά εκτιμήσουμε τό ερευνητικό πνεύμα, τίς γνώσεις, τήν εκκλησιαστική συνείδηση τού αποστολέα (Ρωμανίδη) πρός τόν καθηγητή του (Φλωρόφσκι), μεγάλο θεολόγο τού 20ού αιώνα, ο οποίος θαύμαζε τό έργο τού μαθητή του καί τόν εκτιμούσε ως υπερασπιστή τής γνήσιας παραδόσεως καί διάδοχο τού θεολογικού του έργου.

Ο συγγραφέας μάς παρουσιάζει τήν όλη θεολογική διαδρομή πού πέρασε στήν ζωή του ο π. Ιωάννης καί τό πώς, γνωρίζοντας επαρκώς καί τήν δυτική θεολογία, έφθασε στήν θεολογία τών αγίων Πατέρων. Παρουσιάζει στόν αναγνώστη τούς αγώνες του μέ άλλους θεολόγους, εντός καί εκτός τής Ελλάδος, αλλά καί μέ ιδέες καί συστήματα τής εποχής του καί προβάλλει τό θεολογικό του έργο πού είναι ενοποιητικό, πνευματικό, εκκλησιαστικό, εθνικό, καθώς επίσης τήν εργογραφία του, καί τί είπαν καί έγραψαν άλλοι γιά τήν προσωπικότητά του καί τό έργο του.

Η δογματική του- πού διαφοροποιε?ται από τίς προηγούμενες δογματικές- καί κατ’ επέκταση η διδασκαλία του είναι γνήσια, αυθεντική καί κατά πάντα ορθόδοξη. Ο π. Ιωάννης, γνωρίζοντας άριστα τήν θεολογία τού αγίου Γρηγορίου τού Παλαμά καί τίς αποφάσεις τών ησυχαστικών Συνόδων τού 14ου αιώνα, αφιερώνοντας μάλιστα ένα μεγάλο μέρος τής ζωής του στήν έρευνα εκκλησιαστικών καί πατερικών κειμένων, ακριβολογεί στά θέματα τής ορθοδόξου πίστεως καί τά κείμενά του χαρακτηρίζονται από υψηλή θεολογία. Πιστεύει καί ομολογεί ότι ο ορθολογισμός καί ο ηθικισμός ταλαιπώρησαν καί ταλαιπωρούν τούς ανθρώπους όλων τών εποχών, όχι μόνον στήν Δύση, αλλά καί στήν Ανατολή. Έχοντας παραδοσιακές Καππαδοκικές καταβολές παραμένει πάντοτε απόλυτος στήν δογματική διδασκαλία τής Εκκλησίας, μακρυά από τόν στοχασμό καί τήν φιλοσοφία καί καταλήγει σέ ασφαλή συμπεράσματα.

Μέ τίς έρευνές του πάνω στά θεολογικά θέματα, τίς μεταδιδακτορικές μελέτες του καί τίς εμπειρίες πού απέκτησε, ακολουθώντας πάντα τήν πατερική ορθόδοξη θεολογία, χωρίς νά τήν αλλοιώνη, ανοίγει νέους δρόμους στήν δογματική καί στήν θεολογία. Παρουσίασε γραπτώς καί προφορικώς τόν πυρήνα τής ορθοδόξου θεολογίας, πού είναι η μέθεξη τού μυστηρίου τής Πεντηκοστής σέ συνδυασμό μέ τήν μέθεξη τού μυστηρίου τού Σταυρού καί τής Αναστάσεως τού Χριστού καί ότι ο σκοπός τής Εκκλησίας είναι νά θεραπεύη καί νά θεώνη τόν άνθρωπο.

Είναι αξιοπρόσεκτο τό έντονο ενδιαφέρον του στούς διαλόγους μέ τούς ετεροδόξους. Γνώριζε όλα τά θεολογικά ρεύματα τής εποχής του καί απαντούσε σέ αυτά μέ βάση τήν διδασκαλία τών Πατέρων τής Εκκλησίας, έχοντας επαρκείς γνώσεις, επιστημονική σκέψη, ικανά επιχειρήματα καί ερευνητικό χάρισμα. Εντόπισε τά βασικά σημεία από τά οποία θά προέλθη η ενότητα μεταξύ Ορθοδόξων Χριστιανών καί άλλων Ομολογιών. Ομιλούσε γιά τόν Άσαρκο Λόγο στήν Παλαιά Διαθήκη καί τόν Σεσαρκωμένο Λόγο στήν Καινή Διαθήκη. Έκανε λόγο γιά τήν ασκητική τής Εκκλησίας, γιά τήν θεραπευτική αγωγή τής κάθαρσης, τού φωτισμού καί τού δοξασμού. Απέδειξε ότι η θεολογία είναι βίωμα καί πώς όλη η χριστιανική ζωή μέσα στήν Εκκλησία μέ τά Μυστήρια καί τήν άσκηση είναι εμπειρική. Εξέφρασε, καί μάλιστα έντονα πολλές φορές, τίς ανησυχίες του καί τούς προβληματισμούς του γιά τούς κινδύνους πού αντιμετώπισε επί ημερών του η θεολογία στήν Ελλάδα καί αγωνίσθηκε μέ όλες τίς δυνάμεις του γιά τήν απελευθέρωσή της από τίς δυτικές επιρροές.

Πιστεύουμε ότι τό βιβλίο αυτό δημοσιεύεται σέ μιά κρίσιμη περίοδο από θεολογικής πλευράς γιά τήν εποχή μας. Θά βρή ο αναγνώστης στίς σελίδες του ότι ρίζα όλων τών προβλημάτων είναι η λανθασμένη θεολογία. Θά βρή τά ερμηνευτικά κλειδιά γιά τήν κατανόηση τής ορθόδοξης θεολογίας, πού είναι εμπειρική καί ελευθερώνει τόν άνθρωπο από τίς ποικίλες εξαρτήσεις, τήν σύγχυση καί τήν εκκοσμίκευση.

Όποιος επιθυμεί μπορεί νά τό προμηθευθή ή νά τό παραγγείλη από τώρα από τήν ως άνω Ιερά Μονή Γενεθλίου τής Θεοτόκου – Πελαγίας (( τηλ.: 2261035135 καί 6944504297 πρωϊνές ώρες, ( τηλ/πο (φάξ): 2261039201, ( ηλ. ταχ.: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.) καί από τά θρησκευτικά βιβλιοπωλεία ή από τά Γραφεία τής Ιεράς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου. Τιμή 24 ευρώ, σελίδες 560).

  • Προβολές: 970

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance