Συνέντευξη Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου στόν «Αιτωλοακαρνανικό Τύπο»

1. Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, τό κοινωνικό έργο τής Μητρόπολής σας είναι σημαντικό, μέ τράπεζες αγάπης, κατασκηνώσεις καί γενικότερη φροντίδα τών οικονομικά αδύναμων. Σήμερα, μέ τήν οικονομική κρίση νά βρίσκεται στό κορύφωμά της, έχουν αυξηθή οι συμπολίτες μας πού έχουν ανάγκη καί άν ναί, πώς τό αντιμετωπίζετε;
Απάντηση: Η οικονομική κρίση πού μαστίζει τήν Πατρίδα μας είναι μεγάλη, γιατί προηγήθηκε περίοδος ακρισίας καί βουλιμίας. Στό βάθος η οικονομική κρίση είναι γεωπολιτική, όπως έχει παρατηρηθή από πολλούς. Μιά ιδιαίτερη πολιτική ωθούσε τόν λαό σέ οικονομικά ανοίγματα καί τώρα τόν ωθεί σέ λιτότητα, σέ ανεργία καί πολλά άλλα. Εν πάση περιπτώσει ο λαός δέχεται τίς επιπτώσεις καί τής ακρισίας καί τής κρίσεως.  Η Εκκλησία καί εδώ στήν Μητρόπολή μας κάνει ό,τι μπορεί, καί μέσα σέ πολλές δυσκολίες, οργανώνει τήν φιλανθρωπική διακονία της. Κάνουμε ό,τι μπορούμε καλύτερα μέ ευαισθησία στόν ανθρώπινο πόνο καί σεβασμό σέ κάθε άνθρωπο πού είναι δημιούργημα τού Θεού. Παρά τό ότι η Μητρόπολή μας είναι μικρή, οργανώσαμε τίς Ενορίες τής πόλεως Ναυπάκτου σέ όλους τούς τομείς, δημιουργήσαμε «Συνδέσμους Αγάπης» πού συγκροτούνται από γυναίκες, οι οποίες δραστηριοποιούνται φιλότιμα, εντατικά καί εθελοντικά στόν φιλανθρωπικό τομέα.  Όμως, αυτό δέν αρκεί, αφού οι άνθρωποι δέν επιθυμούν νά ζητιανεύουν, αλλά θέλουν νά εργάζωνται καί νά εξοικονομούν τόν «επιούσιον άρτον» μέ τόν ιδρώτα τους καί τήν αξιοπρέπειά τους. Έτσι, τό Κράτος πρέπει νά είναι κοινωνικό καί δίκαιο καί δέν μπορεί νά παράγη ανέργους, φτωχούς καί δυστυχισμένους ανθρώπους.

2. Ερώτηση: Η εκκρεμότητα μέ τήν Ιερά Μονή τής Μεταμορφώσεως Σωτήρος έφτασε στό τέλος της, ωστόσο κάποιοι πιστοί, μέ αφορμή τή στάση σας, έχουν ταχθή απέναντί σας. Τί θά τούς λέγατε μέσα από τίς σελίδες τής εφημερίδας μας;
Απάντηση: Τόσα χρόνια προσπαθούσα νά καταλάβουν οι μοναχοί τής πρώην Ιεράς Μονής Μεταμορφώσεως ότι πρέπει νά λειτουργούν μέ νομιμότητα καί διαφάνεια γιά νά μή φθάση εδώ πού έφθασε. Όμως, παράλληλα δέν ήθελα νά γίνω μέρος τού οικονομικού προβλήματος τής Ιεράς Μονής, δέν μπορούσα νά καλύψω παρανομίες καί νά υιοθετήσω παράδοξες πρακτικές. Τελικά, η Δ.Ο.Υ. Ναυπάκτου κατελόγισε στήν Ιερά Μονή νά επιστρέψη στό Κράτος τό Φ.Π.Α. πού εισέπραξε παρανόμως, καί τό Υπουργείο Οικονομικών ανεκάλεσε τήν επένδυση πού είχε χορηγηθή μέ ψευδή καί παραπλανητικά στοιχεία καί χωρίς νά τηρηθούν οι υποχρεώσεις τού Νόμου. Καί γιά τά δύο αυτά πρέπει νά επιστραφούν στό Κράτος περίπου τρία (3) εκατομμύρια Ευρώ.
Όμως, η εκκρεμότητα δέν έφθασε στό τέλος, γιατί οι υπεύθυνοι τής Ιεράς Μονής υπέβαλαν μηνύσεις, παρακίνησαν τούς οπαδούς τους σέ χουλιγκανικές ενέργειες, σέ διαρκή παραπληροφόρηση τού λαού, πράγμα πού δείχνει τό «έργο» πού επιτελούσε τόσα χρόνια. Αυτούς τούς ανθρώπους δέν θά τούς αποκαλούσα «πιστούς», αλλά φανατικούς οπαδούς.

Πρέπει πάντως νά καταλάβουν ότι τό πρόβλημα τό δημιούργησαν όσοι εισέπρατταν χρήματα από τό Κράτος παρανόμως, όσοι είχαν κρυφά ταμεία, όσοι τόσα χρόνια παρήγαγαν τήν περεκκλησιαστικότητα, δηλαδή όσοι δέν σέβονταν τούς εκάστοτε Μητροπολίτας καί τήν Ιερά Σύνοδο. Επί τέλους πρέπει νά σεβαστούν τίς αποφάσεις τής Ιεράς Συνόδου, τού Υπουργείου Παιδείας, τού Συμβουλίου τής Επικρατείας καί τού Προέδρου τής Δημοκρατίας. Κανένας στό Κράτος δέν μπορεί νά είναι αυτόνομος καί αναρχικός. Θά πρέπει νά μετανοήσουν γιατί υπάρχει Θεός. Επίσης, πρέπει νά ξέρουν ότι, όταν συμμετέχουν σέ λειτουργικές πράξεις ακοινωνήτων ιερέων, τών οποίων τά μυστήρια είναι άκυρα, γίνονται καί εκείνοι ακοινώνητοι καί αυτοκατάκριτοι.

3. Ερώτηση: Ποιό τό βασικότερο πρόβλημα πού αντιμετωπίζει σήμερα η Μητρόπολή σας;
Απάντηση: Όπως γνωρίζετε η Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου, η οποία στό παρελθόν έφθανε μέχρι τήν Χιμάρα, σήμερα συρρικνώθηκε πολύ καί περιορίσθηκε σέ ένα μικρό καί ορεινό γεωγραφικό χώρο μέ λίγες ζωντανές Ενορίες. Είναι μιά από τίς μικρότερες Μητροπόλεις τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, διαθέτει, όμως, πολύ μεγάλη ιστορία, καλούς Κληρικούς καί ευλογημένους Χριστιανούς. Συναναστρέφομαι πολύ στενά μαζί τους καί εκτιμώ τήν αγάπη τους στόν Θεό καί τόν άνθρωπο, αλλά καί τήν παράδοσή του. Υπάρχει, όμως, καί ένας μικρός αριθμός ανθρώπων πού έχουν «δηλητηριασθή» από τό μικρόβιο τής «παρεκκλησιαστικότητας» πού προήλθε από τούς μοναχούς τής πρώην Ιεράς Μονής Μεταμορφώσεως.  Μέ τήν ευκαιρία αυτή θέλω νά επισημάνω ότι υπάρχουν μερικοί έξω από τήν Ναύπακτο, στήν ευρύτερη περιοχή τής Αιτωλοακαρνανίας, οι οποίοι δέν γνωρίζουν επαρκώς τό πρόβλημα καί εκφράζονται αρνητικώς γιά τόν χειρισμό τού προβλήματος από μέρους μου. Σφάλλουν, όμως, γιατί ως Επίσκοπος ενήργησα βάσει τών Ιερών Κανόνων, εφήρμοσα τίς αποφάσεις τής Ιεράς Συνόδου τής Εκκλησίας καί ετήρησα τήν εκκλησιαστική νομοθεσία, καί φυσικά δέν μπορούσα νά καλύψω παρανομίες καί αντιεκκλησιαστικότητες. Επομένως, όσοι εκφράζονται διαφορετικά είναι επιπόλαιοι καί όσοι είναι Κληρικοί είναι ψευδάδελφοι.

4. Ερώτηση: Κάθε μήνα κυκλοφορεί καί η εφημερίδα τής Μητρόπολης «Εκκλησιαστική Παρέμβαση». Ποιός ο σκοπός τής πρωτοβουλίας αυτής;
Απάντηση: Από τούς πρώτους μήνες πού ήλθα στήν Ναύπακτο -πρίν 18 χρόνια- απεφάσισα τήν έκδοση τής Εφημερίδας μέ τίτλο «Εκκλησιαστική Παρέμβαση», η οποία τόν προηγούμενο Μάρτιο συμπλήρωσε τά 200 φύλλα. Ο τίτλος τής Εφημερίδας προσδιορίζει τόν σκοπό τής έκδοσής της. Πρόκειται γιά παρέμβαση τής Εκκλησίας καί θεολογίας στήν σύγχρονη κοινωνία. Οι άνθρωποι σήμερα αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις από ανατολικά καί δυτικά ιδεολογικοθρησκευτικά ρεύματα καί γι’ αυτό χρειάζεται νά ακουστή ο λόγος τής Εκκλησίας. Σέ όλα τά θέματα χρειάζεται ο θεολογικός λόγος, «η άλλη φωνή», τήν οποία έχει ανάγκη η κοινωνία.  Βέβαια, όπως καί εσείς γνωρίζετε από τήν ωραία Εφημερίδα πού εκδίδετε, στίς σύγχρονες συνθήκες η έκδοση μιάς Εφημερίδας είναι δυσχερής καί απαιτεί κόπο, έξοδα, αγωνία καί πολλές απογοητεύσεις. Αλλά, όμως, κάθε έκδοση προσφέρει χαρά, δημιουργικότητα καί παράγει τούς καρπούς τής επικοινωνίας μέ τούς ανθρώπους.

5. Ερώτηση: Πρόσφατα η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία εξέλεξε τό νέο Προκαθήμενό της. Εκτιμάτε ότι ίσως ήρθε η ώρα προσέγγισης τών δύο Εκκλησιών;
Απάντηση: Κατ’ αρχάς επιτρέψτε μου νά επισημάνω, όπως από πολλά χρόνια έχω γράψει στά βιβλία μου, ότι η Εκκλησία είναι «μία, αγία, καθολική καί αποστολική» καί όσοι εισάγουν αιρέσεις αποκόπτονται από αυτήν. Αυτό δέν είναι φανατισμός, αλλά ομολογία τής αληθείας.  Η λεγόμενη «Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία» από τό έτος 1009 έχει απομακρυνθή από τήν Εκκλησία, γιατί εισήγαγε στό Σύμβολο τής Πίστεως τό Filioque καί αργότερα έφθασε στήν αίρεση τού actus purus, δηλαδή ταύτισε τήν ουσία τού Θεού μέ τήν ενέργειά Του καί θέσπισε ότι στόν Θεό υπάρχουν καί κτιστές ενέργειες μέ τίς οποίες έρχεται σέ επικοινωνία μέ τόν κόσμο. Αυτά έχουν καταδειχθή ως αιρέσεις από Οικουμενικές (Η'καί Θ') καί Τοπικές Συνόδους (π.χ. τού έτους 1848).

Ο νέος Πάπας ήταν Ιησουΐτης καί επελέγη ύστερα από διάφορα σκάνδαλα πού είδαν τό φώς τής δημοσιότητας. Μέ τήν εκλογή του έδειξε μερικά δείγματα αγάπης στούς φτωχούς, στά παιδιά, εκδήλωσε μιά απλότητα, τά οποία δέν είναι άσχετα μέ όσα αρνητικά είχαν αποκαλυφθή τόν τελευταίο καιρό. Όμως, αυτή η στροφή άν δέν είναι πλασματική καί επιτηδευμένη, πρέπει νά εκδηλωθή στήν πράξη, δηλαδή πρέπει ο νέος Πάπας νά περιορίση τήν δύναμη τής Κουρίας καί νά καταργήση τήν Τράπεζα τού Βατικανού πού ενέχεται σέ πολλά, αλλά καί νά απομακρυνθή από τήν πολιτική πού εξασκεί τό Κράτος τού Βατικανού μέ τό διπλωματικό σώμα πού διαθέτει, πράγματα πού είναι δύσκολο νά γίνουν.

Η προσέγγιση τού Παπισμού καί τής Ορθόδοξης Εκκλησίας πρέπει νά γίνη στήν θεολογία, στήν απόρριψη από τούς Παπικούς όλων τών αιρέσεων πού εισήγαγαν. Φυσικά ο θεολογικός διάλογος πρέπει νά γίνεται μέσα σέ σοβαρά εκκλησιολογικά καί κανονικά πλαίσια, αλλά τελικά τό θέμα θά λυθή μέ τήν επαναφορά τής Παλαιάς Ρώμης στήν θεολογία τών Προφητών, τών Αποστόλων καί τών Πατέρων τής Εκκλησίας. Όλα τά άλλα είναι ημίμετρα, υποκριτικά, θεατρινισμοί καί απέχουν από τήν αλήθεια, οπότε καί δέν αντέχουν στό Φώς.–

ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2013

  • Προβολές: 830

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance