Ὁμιλία γιά τόν Σταυρό καί τήν Ἀνάσταση, κατά τόν ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή, στήν Λάρισα

 

Τὸ κείμενο τῆς ὁμιλίας ἀπὸ τὸ τεῦχος 225:  Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου: Ἡ μέθεξη τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ κατά τόν ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή

 

Τήν Κυριακή 29 Μαρτίου, Ε΄ τῶν Νηστειῶν, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος ἐπισκέφθηκε τήν Λάρισα, προσκεκλημένος τοῦ οἰκείου Ἱεράρχη Σεβ. Μητροπολίτου Λαρίσης καί Τυρνάβου κ. Ἰγνατίου, προκειμένου νά χοροστατήση καί νά ὁμιλήση στόν Κατανυκτικό Ἑσπερινό πού τελεῖται μέ μεγαλοπρέπεια καί κατάνυξη στόν περίλαμπρο καί κατάμεστο Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Νικολάου Λαρίσης. Τό πρωΐ τῆς Κυριακῆς καί μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἐπίσκεψής του, ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στόν θαυμάσιο Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Ἀχιλλίου.

Ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος, ἀφοῦ εὐχαρίστησε θερμά τόν οἰκεῖο Ἱεράρχη κ. Ἰγνάτιο γιά τήν ἀγάπη του καί τήν εὐγενική πρόσκλησή του νά ἐπισκεφθῆ γιά ἄλλη μιά φορά τήν πόλη τοῦ Ἁγίου Ἀχιλλίου, ἀνέλυσε τά περί μεθέξεως τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ, κατά τόν ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή.

Ὁ ἅγιος Μάξιμος εἶναι ἕνας μεγάλος Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας καί Οἰκουμενικός Διδάσκαλος τοῦ 7ου μ.Χ αἰώνα, μέ ἀσκητική θεολογική παραγωγή, ὑπεράσπιση τοῦ δόγματος τῆς Χαλκηδόνος περί τῶν δύο φύσεων τοῦ Χριστοῦ, μέ ἀγώνα κατά τοῦ μονοενεργητισμοῦ καί τοῦ μονοθελητισμοῦ. Ἦταν ἕνας μεγάλος ἡσυχαστής καί συγχρόνως ὁμολογητής τῆς πίστεως.

Ἡ βασική θεωρία-θεολογία τοῦ ἁγίου Μαξίμου εἶναι ὅτι ἡ πορεία τοῦ ἀνθρώπου πρός τόν Θεό γίνεται διά τριῶν σταδίων: α) τήν πρακτική φιλοσοφία, ἤτοι τήν κάθαρση τῆς καρδιᾶς, τήν ὑπέρβαση τῆς ἡδονῆς καί τῆς ὀδύνης, β) τήν φυσική θεωρία, ἤτοι τόν φωτισμό τοῦ νοῦ, τήν ὑπέρβαση τῆς λήθης καί τῆς ἄγνοιας, τήν ἀπόκτηση τῆς ἀγάπης καί τῆς προσευχῆς στόν Θεό, γ) τήν μυστική θεολογία, ἤτοι τήν θέωση κατά τήν ὁποία ὑπερβαίνεται ἡ φαντασία καί ὁ πιστός βλέπει τό ἄκτιστο Φῶς.

Αὐτή ἡ θεωρία τοῦ ἁγίου Μαξίμου φαίνεται καί ἐφαρμόζεται στά ἕξι σημεῖα πού ἀνέλυσε ὁ Σεβασμιώτατος σέ σχέση μέ τήν διδασκαλία τοῦ Ἁγίου γιά τόν Σταυρό καί τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ καί τά ὁποῖα ἔχουν ἄμεση σχέση μέ τήν πνευματική μας ζωή.

Τά ἕξι σημεῖα ἦταν τά ἑξῆς:

  1. Τό τελευταῖο Πάσχα τοῦ Χριστοῦ, ὅπως περιγράφεται στό Εὐαγγέλιο, τό ὁποῖο ἑρμήνευσε μέσα ἀπό τήν προοπτική τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου καί μέσα ἀπό τήν προσωπική πνευματική ζωή τοῦ ἀνθρώπου.
  2. Τό δεύτερο σημεῖο πού ἑρμηνεύει ὁ Ἅγιος στήν προοπτική τῆς μέθεξης τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ σχέση Πιλάτου – Ἡρώδη – ὄχλου, πού δείχνει πῶς ἐλευθερώνεται ὁ ἄνθρωπος ἀπό τήν ἁμαρτία.
  3. Τό τρίτο σημεῖο εἶναι ἡ τρίγλωσση ἐπιγραφή ἐπάνω στόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ, πού δείχνει ὅτι ὁ Ἐσταυρωμένος ἦταν βασιλεύς τῆς πρακτικῆς φιλοσοφίας, τῆς φυσικῆς θεωρίας καί τῆς μυστικῆς θεολογίας. Καί αὐτές οἱ τρεῖς κατηγορίες τῶν ἀνθρώπων συνδέονται μέ τόν Χριστό καί συσταυρώνονται μέ Αὐτόν.
  4. Τό τέταρτο παράδειγμα ἑρμηνείας εἶναι ὁ Σταυρός, ἡ Ταφή καί ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Ὁ ἅγιος Μάξιμος διδάσκει: «Τά φαινόμενα πάντα δεῖται σταυροῦ καί τά νοούμενα χρήζει ταφῆς» καί τότε ἀνασταίνεται ὁ ἐν ἡμῖν λόγος.
  5. Τό μνημεῖον τό καινό, τά ἐντάφια σπάργανα καί τό σουδάριο τοῦ Χριστοῦ, δηλαδή, γιά νά γνωρίσουμε τόν Ἀναστάντα Χριστό στήν καρδιά μας πρέπει νά ὑπερβοῦμε τά αἰσθητά καί τήν ἀνθρώπινη γνώση.
  6. Τό ἕκτο σημεῖο ἦταν τί σημαίνει Πάσχα κατά τόν ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή, ὅτι δηλαδή «Πάσχα ἀληθῶς ἐστιν ἡ πρός τόν ἀνθρώπινον νοῦν τοῦ Λόγου διάβασις».

Τό συμπέρασμα τῆς ὁμιλίας τοῦ Σεβασμιωτάτου ἦταν ὅτι ὁ ἅγιος Μάξιμος δίνει μιά οὐσιαστική καί προσωπική ἑρμηνεία τῶν γεγονότων τοῦ Σταυροῦ, τοῦ Πάθους καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ καί ὅτι ὡς Χριστιανοί ἔχουμε δύο δυνατότητες: Ἤ νά συσταυρωθοῦμε καί νά συναναστηθοῦμε μέ τόν Χριστό ἤ νά σταυρώσουμε τόν Χριστό μέ τά πάθη μας.

 

Τὸ κείμενο τῆς ὁμιλίας ἀπὸ τὸ τεῦχος 225:  Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου: Ἡ μέθεξη τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ κατά τόν ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή

 

  • Προβολές: 1576

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance