Γεγονότα καὶ Σχόλια: Μια πτυχή της κρίσεως - Ορθόδοξη πίστη και θεραπεία

Μια πτυχή της κρίσεως

Ας μας επιτραπεί να αναφερθούμε με συντομία στο καυτό πρόβλημα των αλλαγών στο Λύκειο.

Είναι γεγονός ότι οι αλλαγές στο Λύκειο επιδιώκουν να θεραπεύσουν κάποια από τα σοβαρά προβλήματα που δημιούργησαν οι “Δέσμες” και ο τρόπος εισαγωγής στις Ανώτερες και Ανώτατες Σχολές, μέσω των Γενικών εξετάσεων. Επιγραμματικά μπορεί να πη κανείς ότι αυτό επιδιώκεται να γίνη με το άνοιγμα των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. σε όλους τους αποφοίτους του Λυκείου, την κατάργηση των Γενικών Εξετάσεων και την αντικατάστασή τους με τον βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται και η αναγκαστική διεύρυνση του εδιαφέροντος των μαθητών για περισσότερα μαθήματα, αφού στην εξαγωγή του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου λαμβάνονται υπόψη όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα της δευτέρας και της τρίτης τάξεως του Λυκείου.

Αυτή η διεύρυνση του “ενδιαφέροντος”, όπως φαίνεται, γέμισε του μαθητές και τους γονείς τους με πρόσθετο άγχος. Σύν τοις άλλοις όμως ανέδειξε την δυσκολία, αλλά και την σπουδαιότητα ορισμένων δευτερευόντων μαθημάτων. Το θεολογικό μάθημα, για παράδειγμα, είναι ένα από αυτά. Έχει την ίδια βαθμολογική βαρύτητα με όλα τα άλλα μαθήματα γενικής παιδείας (αρχαία, μαθηματικά, φυσική κ.λ.π.), γεγονός που υποχρεώνει τους μαθητές να προσπαθήσουν να αφομοιώσουν την ορολογία της ορθόδοξης θεολογίας, στην οποία δεν φαίνεται να είναι πολύ εξοικειωμένοι, αλλά και να άποκτήσουν βασικές γνώσεις από τις διδασκαλίες άλλων θρησκειών.

Το γεγονός αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Ο φόβος, όμως, βρίσκεται στο μίσος και την αποστροφή που δημιουργεί πολλές φορές το υπέρμετρο άγχος. Το θέμα, λοιπόν, δεν είναι να υποχρεωθούν απλώς οι μαθητές να διαβάσουν περισσότερα μαθήματα, αλλά να τα αγαπήσουν. Αυτό πράγματι είναι ένας Γόρδιος Δεσμός.

Ορθόδοξη πίστη και θεραπεία

Αξίζει να αντιγράψουμε από το περιοδικό του 1ου Λυκείου Ναυπάκτου “Γράμματα σπουδάματα” τμήμα από την έρευνα που έγινε στους μαθητές του σχολείου, σχετικά με τον ρόλο της ορθόδοξης πίστης στην ψυχική στήριξη.

“Το 56% των μαθητών έχει ακούσει την άποψη ότι “η Εκκλησία είναι πνευματικό νοσοκομείο και η θεολογία της θεραπευτική επιστήμη” και το 80%, ότι αυτό που έμαθε ως ορθόδοξη πίστη ταιριάζει με την άποψη αυτή. Αυτό δείχνει ότι η πίστη που ζει στο λαό τρέφεται ακόμη από τα υπόγεια ρεύματα της ορθόδοξης παράδοσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσοστό αυτό είναι πολύ πάνω από το ποσοστό αυτών που γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της πίστεως (48%) και αυτών που ενδιαφέρθηκαν να μάθουν περισσότερα για την πίστη (42%), πράγμα που σημαίνει ότι η περιρρέουσα πνευματική ατμόσφαιρα, παρά τις πολλές ξένες επιδράσεις, διασώζει τον αυθεντικό πυρήνα της πίστεως των αγίων Πατέρων. Είναι χαρακτηριστικό επίσης ότι το 75% των μαθητών έχει στηριχθεί κάποτε ψυχικά - έστω και μία φορά - στην πίστη της Εκκλησίας. Σε αυτούς περιλαμβάνονται και μαθητές που δεν ενδιαφέρθηκαν προσωπικά να μάθουν περισσότερα για την πίστη. Ενώ δηλαδή δεν τους ενδιέφερε η διδασκαλία της Εκκλησίας ως διανοητική γνώση, την έζησαν ως θεραπεία και στηριγμό της ψυχής τους· την αποδέχθηκαν μέσα σε δύσκολες περιστάσεις ως θεραπευτική εμπειρία. Αυτό το εμπειρικό πλησίασμα στην πίστη και την ζωή της Εκκλησίας εξηγεί το μεγάλο ποσοστό (85%) που απάντησε ότι θέλει να αισθάνεται την Εκκλησία “ως οικογένεια και πνευματικό θεραπευτήριο”.”.

π.Θ.Α.Β.

Ετικέτες: ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ

  • Προβολές: 1220

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance