Γεγονός καὶ Σχόλιο: Η Εκκλησιαστική συγγνώμη

Τον παρελθόντα Νοέμβριο ζήσαμε μια ασυνήθιστη εκκλησιαστική πράξη, αφού είδαμε και ακούσαμε ότι το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας ζήτησε επισήμως συγγνώμη από τον άγιο Νεκτάριο, Επίσκοπο Πενταπόλεως, για όσα του είχε προξενήσει, όταν ο άγιος του αιώνος μας διακονούσε την Εκκλησία του Αγίου Μάρκου, δηλαδή το Πατριαρχείο της Αλεξαδρείας. Ήταν πράγματι μια συγκινητική και επιβεβλημένη πράξη, η οποία, μαζί με άλλα μηνύματα, προσέφερε και το μήνυμα ότι η “συγγνώμη” τίθεται μέσα στα πλαίσια της ανθρώπινης ζωής και του ανθρώπινου βίου, αφού ο άνθρωπος δεν είναι τέλειος, αλλά μια ατελής ύπαρξη.

Πριν λίγο καιρό και ο Πάπας ζήτησε “συγγνώμη” για παραπτώματα τα οποία έπραξε η Λατινική “Εκκλησία”, σε άλλο βέβαια επίπεδο, χωρίς όμως να ζητήση συγγνώμη και από την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία για τα όσα έπραξε σε βάρος της, ακόμη και γι’ αυτήν την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως, για την οποία έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης, αφού η πραγματική της πτώση έγινε το 1204, όταν με την Δ' Σταυροφορία, οι Σταυροφόροι κατέλαβαν και ελεηλάτησαν την Κωνσταντινούπολη. Η Φραγκοκρατία είναι μια τραγική περίοδος στην ιστορία μας, την οποία δεν πρέπει να ξεχνούμε. Δυστυχώς, δίδουμε μεγάλη βαρύτητα στην Τουρκοκρατία και όχι στην Φραγκοκρατία.

Για να επανέλθω στο πρώτο θέμα, θα έλεγα ότι ήταν καλή αυτή η πράξη του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, αλλά αυτό ακριβώς το γεγονός πρέπει να μας δώση την αφορμή να σκεφθούμε ότι όλοι οι εκκλησιαστικοί Ηγέτες πρέπει να διευθύνουν και να οικονομούν τις Εκκλησίες με τρόπο που να μην κάνουν τέτοια σοβαρά λάθη και πολεμούν τους αγίους, ή να μην διαθέτουν τα απαραίτητα κριτήρια να αντιλαμβάνωνται τους αγίους.

Η Εκκλησία λέγεται αγία, γιατί η Κεφαλή της είναι αγία, γιατί αγιάστηκε από τον Χριστό, γιατί τα μέλη της συνδέονται με τον Χριστό και είναι άγια, γιατί η ίδια η Εκκλησία ως Σώμα Χριστού είναι “κοινωνία αγίων”, γιατί η αποστολή της Εκκλησίας είναι να αγιάζη τους ανθρώπους και ολόκληρη την κτίση. Όταν η Εκκλησία βρίσκεται στην προοπτική του προορισμού της, τότε έχει στο κέντρο της ζωής της τους αγίους, οι οποίοι είναι τα μέλη του Σώματος του Χριστού, αφού μέσα τους κατοικεί ο Χριστός. Διαφορετικά, είναι εκκοσμικευμένη Εκκλησία.

Πρόκειται για ένα σοβαρό λάθος όταν δεν έχουμε τα κριτήρια να αναγνωρίζουμε τους αγίους και την αγιότητα, όταν συγχέουμε τους σκοπούς της Εκκλησίας με τους σκοπούς άλλων ανθρωποκεντρικών οργανισμών, όταν ταυτίζουμε τους αγίους με τους καλούς ανθρώπους και τους καλούς πατριώτες, όταν στην πραγματικότητα αποβάλλουμε τους αγίους από την ζωή της Εκκλησίας και στην θέση τους βάζουμε καλούς διοικητάς, κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, φιλοσόφους, οι οποίοι βέβαια είναι απαραίτητοι όταν βρίσκονται στο δικό τους επίπεδο.

Επομένως, συγκινούμαστε από την πράξη της συγγνώμης προς τον άγιο Νεκτάριο, αλλά ταυτόχρονα υπογραμμίζουμε ότι έχουμε ευθύνη στο να διατηρούνται στην Εκκλησία τα αληθινά εκκλησιαστικά κριτήρια με τα οποία θα αναγνωρίζουμε τους αγίους, όσο ζουν, θα τους θέτουμε στο κέντρο των αποφάσεών μας, ώστε πράγματι η Εκκλησία να είναι Εκκλησία των Προφητών, των Αποστόλων, των Πατέρων, των Οσίων.

Ν.Ι.

Ετικέτες: ΓΕΓΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΟ

  • Προβολές: 1156

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance