Γράφτηκε στις .

Κύριο ἄρθρο: Ὁ Πόλεμος στὴν Σερβία

Μητροπολίτου Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου Ἰεροθέου

Τό κείμενο αὐτό ἐκφωνήθηκε ὡς λόγος ἀπό τόν Μητροπολίτη μας κ. Ἱερόθεο σέ συγκέντρωση συμπαράστασης πρός τόν Σερβικό λαό, πού ἔγινε στήν Ναύπακτο τήν 1-4-1999

Συγκεντρωθήκαμε ὅλοι οἱ φορεῖς καί οἱ κάτοικοι τῆς Ναυπάκτου, γιά νά καταδικάσουμε τήν βαρβαρότητα, πού ἐκφράζεται στήν Σερβία καί τῆς ὁποίας εἴμαστε μάρτυρες αὐτήν τήν περίοδο, ἀφοῦ ἡ σύγχρονη τεχνολογία χρησιμοποιεῖται γιά νά ἐξαφανίση ἀνθρώπινες ζωές.

Συγχρόνως συγκεντρωθήκαμε γιά νά συνδράμουμε τόσο τούς ἐμπολέμους ἀδελφούς μας, ὅσο καί ὅλους τους πεινώντας καί διψώντας τήν εἰρήνη γιά νά σταματήση αὐτή ἡ ἄδικη καί παράνομη αἱματοχυσία στόν χῶρο τῶν Βαλκανίων.

Αὐτός εἶναι ὁ διπλός σκοπός τῆς συγκέντρωσής μας. Καί θεωρῶ τιμητικό πού μου ἀνατέθηκε νά παρουσιάσω γιά λίγο αὐτό τό πρόβλημα πού ἔχει ἀναφανῆ στίς ἡμέρες μας. Ἀπό τά πολλά σημεῖα τά ὁποῖα θά μποροῦσα νά ἀναφέρω θά ἤθελα νά ἐπικεντρώσω τήν προσοχή σέ δέκα σημεῖα.

1. Ὅλοι μας, ὄχι μόνον ἐμεῖς οἱ Ναυπάκτιοι ἀλλά καί ὁλόκληρος ὁ πολιτικός κόσμος, ἔχουμε ἐξεγερθῆ αὐτές τίς ἡμέρες, ἐναντίον τοῦ σκεπτικοῦ πού χρησιμοποιήθηκε γιά τήν βάρβαρη αὐτή ἐπιδρομή. Τονίζουν διαρκῶς ὅτι ἐν ὀνόματι τῆς ἐλευθερίας μερικῶν ἀνθρώπων, ἐν ὀνόματι τῆς εἰρήνης καί τῆς δικαιοσύνης κάνουν αὐτόν τόν πόλεμο. Πρόκειται γιά μιά τραγική κατάσταση, ἡ ὁποία δημιουργεῖται σέ κομπλεξικούς ἀνθρώπους πού κοροϊδεύουν τούς λαούς. Πῶς εἶναι δυνατόν ἐν ὀνόματι τῆς εἰρήνης νά γίνεται πόλεμος, ὅπως ἐπίσης πῶς εἶναι δυνατόν ἐν ὀνόματι τῆς δικαιοσύνης νά δημιουργοῦνται τεράστιες κοινωνικές ἀδικίες; Πρόκειται γιά μιά φοβερή ἀντιφατικότητα, ἴδιον γνώρισμα τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος βαπτίζει τίς ἐπιδρομές μέ “ἀνθρωπιστική ἐπέμβαση” καί τίς βόμβες μέ “εἰρηνική ἀποστολή”!

2. Οἱ μεγάλοι καί ἰσχυροί τῆς γῆς ἰσχυρίζονται ὅτι προσφέρουν βοήθεια στούς ἀλβανόφωνους πληθυσμούς, οἱ ὁποῖοι δέχθηκαν τά τελευταῖα χρόνια πιέσεις ἀπό τούς Σέρβους. Ὅμως ἐθελοτυφλοῦν μπροστά στήν φρικτή πραγματικότητα τήν ὁποία περιγράφει ἡ ἱστορία, στήν διαχρονική τῆς διαδρομή. Τούς ὑπενθυμίζουμε, λοιπόν, ὅτι τό Κόσοβο γιά τούς Σέρβους εἶναι ἱερά περιοχή, ὅπως γιά μᾶς τούς Ἕλληνες ἡ Κωνσταντινούπολη καί τούς Ἑβραίους τά Ἱεροσόλυμα. Ἔπειτα, ἀπό τήν ἱστορία γνωρίζουμε ὅτι στό Κοσυφοπέδιο, ἀπό τόν 15ο αἰώνα καί μετά πού καταλήφθηκε ἀπό τούς Ὀθωμανούς, ἔγιναν βίαιοι ἐξισλαμισμοί, γκρεμίστηκαν οἱ Ἐκκλησίες καί τά Μοναστήρια, ὥστε νά ἀλλοιωθῆ ὁ πληθυσμός καί ἡ πολιτιστική ταυτότητα τῆς περιοχῆς. Μάλιστα δέ κατά τόν εἰκοστό αἰώνα κατεβλήθησαν μεθοδικά τεράστιες προσπάθειες γιά τήν ἀποσερβοποίηση τῆς περιοχῆς. Δέν ξεχνοῦμε δέ καί τά τεράστια προβλήματα πού ἀνέκυψαν στήν Σερβία ἀπό τίς σφαγές 800.000 Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν ἀπό τούς παπικούς Οὐστάσι. Ὁπότε, πρόκειται γιά μιά φοβερή γενοκτονία πού ἔγινε ἐνσυνείδητα, μεθοδικά καί σταδιακά στούς Σέρβους μέ ἀπώτερους σκοπούς. Μή προσπαθοῦν, λοιπόν, νά μᾶς πείσουν μέ ἀνιστόρητες δικαιολογίες καί ὑποκριτικούς λόγους.

3. Ὁ πόλεμος εἶναι πάντοτε ἕνας μεγάλος πειρασμός γιά τήν ἀνθρωπότητα. Πρόκειται γιά μιά τραγωδία τῶν ἀνθρώπων καί τῶν λαῶν. Ἡ πολεμική μανία εἶναι μιά ἐνέργεια μέσα στό μυαλό τῶν ἀνθρώπων. Καί ὅπως ἔχει πῆ παλαιότερα ὁ Διονύσης Σαββόπουλος, τήν πυρίτιδα τήν ὁποία οἱ Βυζαντινοί χρησιμοποιοῦσαν γιά πυροτεχνήματα, οἱ δυτικοί τήν χρησιμοποιοῦν γιά νά κατασκευάζουν σφαῖρες καί βόμβες. Ὁπότε οἱ βόμβες βγαίνουν μέσα ἀπό τό αἷμα καί τό μυαλό τῶν δυτικῶν ἀνθρώπων. Ὁ ἄνθρωπος πού εἶναι τό τελειότερο δημιούργημα τοῦ Θεοῦ, ἡ ὑψίστη ἀξία, πού ἔχει πλαστεῖ γιά νά κυριαρχῆ πάνω στήν γῆ, σκοτώνεται ἔτσι ἀπροκάλυπτα στούς πολέμους. Πρόκειται γιά μιά μεγάλη τραγωδία, πού δημιουργεῖ τεράστιες κοινωνικές ταραχές.

4. Ἡ βάρβαρη ἐπέμβαση πού γίνεται στήν Σερβία ἀποδεικνύει ὅτι δυστυχῶς ὑλοποιοῦνται ὅλες οἱ ἀναλύσεις τοῦ Ἀμερικανοῦ πολιτικοῦ ἀναλυτοῦ, Σάμουελ Χάντιγκτον, ὁ ὁποῖος ὁμίλησε γιά διαπολιτιστικούς πολέμους, καί μάλιστα ἰσχυρίστηκε ὅτι στήν περιοχή τῆς Εὐρώπης συγκρούονται τρεῖς πολιτισμοί, ἤτοι ὁ δυτικός, ὁ σλαυορθόδοξος καί ὁ μουσουλμανικός πολιτισμός. Ὑποστήριξε δέ ὅτι οἱ πόλεμοι μεταξύ των πολιτισμῶν εἶναι τό χαρακτηριστικό γνώρισμα τῆς ἐποχῆς μας. Καί ὅλα αὐτά βγαίνουν ἀληθινά.Μᾶς ἔχουν κατατάξει στόν λεγόμενο σλαυορθόδοξο πολιτισμό καί θέλουν νά μᾶς ἐξαφανίσουν. Τούς ἐνοχλεῖ ἡ ἀρχοντιά τῆς ἑλληνορθοδόξου παραδόσεως καί θέλουν μέ πολλούς τρόπους νά μᾶς ἐξουδετερώσουν, τούς ἐνοχλεῖ ἡ ἀνωτερότητα τοῦ πολιτισμοῦ μας. Θέλουν νά ἐξαφανίσουν ὅ,τι ἔχει σχέση μέ τήν Ρωμηοσύνη. Στήν πραγματικότητα πρόκειται γιά μιά σύρραξη μεταξύ τῆς Φραγκοσύνης καί τῆς Ρωμηοσύνης. Αὐτό τό βλέπουμε καί σέ ἄλλα σημεῖα τοῦ πλανήτη μας. Καί αὐτό ἐγείρει ὅλη τήν ρωμαίικη διάθεση καί εὐαισθησία μας.

5. Μᾶς ἐνοχλεῖ ἀκόμη καί ἡ πουριτανική ἠθική του Καπιταλισμοῦ. Εἶναι γνωστόν ὅτι ὁ Max Weber στό περίφημο βιβλίο του “ἡ προτεσταντική ἠθική καί τό πνεῦμα τοῦ καπιταλισμού” περιέγραψε κατά αὐθεντικό καί ἀπαράμιλλο τρόπο τήν μεγάλη τραγωδία πού δημιούργησε στήν Δύση ἡ προτεσταντική ἠθική του καπιταλισμοῦ. Οἱ δυτικοί ἐκκλησιάζονται, προσεύχονται, θεωροῦν ὅτι ὁ Θεός τούς εὐλογεῖ, ἐπικαλοῦνται τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ, καί μάλιστα κάθε πολιτικός τό “παίζει Χριστιανός”, σχηματίζουν τά λεγόμενα Χριστιανοδημοκρατικά κόμματα τά ὁποῖα δέν ἔχουν καμμιά σχέση μέ τόν Χριστιανισμό, παρουσιάζονται ὡς καλοί Καθολικοί καί Προτεστάντες, ἀλλά στήν πραγματικότητα ὅλα αὐτά εἶναι ἐξωτερικά περιβλήματα, ὑποκρισίες. Ὁ Χριστιανισμός στήν Δύση βρίσκεται σέ μεγάλη κρίση. Τί νόημα ἔχει ἕνας τέτοιος Χριστιανισμός; Πῶς μποροῦμε νά ἐμπιστευθοῦμε τέτοιους χριστιανούς; Τί νόημα ἔχει ἡ προσευχή, ὅταν σκοτώνεις τούς ἀνθρώπους; Πῶς νοεῖται ἡ ἠθική; Ζοῦμε στά 2.000 χρόνια μετά τήν Γέννηση τοῦ Χριστοῦ καί ὅμως χριστιανικοί λαοί τῆς Δύσεως δημιουργοῦν τέτοιες βαρβαρότητες καί τέτοιες τρομακτικές ἐπιθέσεις.

6. Οἱ μεγάλοι καί τρανοί τῆς γῆς κατασκευάζουν νόμους γιά τήν προστασία τῶν λαῶν, Ὀργανισμούς Ἡνωμένων Ἐθνῶν κλπ., καί ὅμως αὐτοί πρῶτοι παραβαίνουν ὅλους αὐτούς τούς νόμους. Καί εἶναι γνωστόν ὅτι ὁ Σκύθης φιλόσοφος Ἀναχαρσις, ὅπως τό διατυπώνει ὁ Πλούταρχος, εἶπε στόν Σόλωνα τόν Ἀθηναῖο ὅτι οἱ νόμοι ὁμοιάζουν μέ ἱστόν ἀράχνης, διότι οἱ μέν ἀδύνατοι συλλαμβάνονται ἀπό αὐτόν (τόν ἱστόν) οἱ δέν ἰσχυροί καί οἱ πλούσιοι διαφεύγουν. Ὁ Διογένης ὁ Λαέρτιος τήν ἴδια φράση ἀποδίδει καί στόν Σόλωνα τόν Ἀθηναῖο. Αὐτό συμβαίνει στίς ἡμέρες μας. Οἱ μεγάλοι καί ἰσχυροί τῆς γῆς ξεκίνησαν αὐτές τίς ἐπιδρομές χωρίς νά λάβουν ἔστω καί τήν τυπική ἔγκριση τοῦ Ο.Η.Ε. Πρόκειται γιά μιά ἐπίδειξη ἰσχύος βίας.

7. Μέχρι τώρα μᾶς ἔλεγαν συνεχῶς ὅτι ἐξοπλίζονται γιά νά προστατεύουν τούς λαούς ἀπό τήν Σοβιετική προπαγάνδα καί δύναμη πού ἤθελε νά τούς κυριεύση. Τώρα ὅμως ποῦ κατάφεραν νά διαλύσουν τήν Σοβιετική Ἕνωση τί φοβοῦνται; Τί τούς ἐνοχλεῖ; Ἀπό ποιούς θέλουν νά μᾶς ἀπαλλάξουν καί νά μᾶς ἐλευθερώσουν; Ἀποδεικνύεται ἑπομένως ὅτι μέσα στήν καρδιά τούς ὑπάρχει ἡ τυραννία καί ἡ δικτατορία, ἀφοῦ θέλουν νά διαφεντεύουν τούς λαούς, ἀφοῦ μᾶς θεωροῦν σάν πιόνια μέσα στήν διεθνῆ σκακιέρα τῶν δικῶν τους καί μόνον συμφερόντων. Πῶς ἐξηγοῦνται οἱ ἐκβιασμοί, οἱ βαρβαρότητες, οἱ ἀνελεύθερες κινήσεις;

8. Τά ἐπιχειρήματα τά ὁποῖα χρησιμοποιοῦν οἱ μεγάλοι εἶναι τόσο σαθρά πού μποροῦν νά τά ἐξουδετερώσουν καί τά μικρά παιδιά. Λένε ὅτι ἐνδιαφέρονται γιά τά ἀνθρώπινα δικαιώματα τῶν ἀλβανοφώνων του Κοσυφοπεδίου. Ὁ Χριστός εἶπε κάποτε ἐναντίον τῶν Γραμματέων καί τῶν Φαρισαίων: “Μωροί καί τυφλοί”. Πράγματι, εἶναι μωροί, ἀνόητοι, ἀλλά καί τυφλοί. Ἀνόητοι γιατί νομίζουν ὅτι ἐμεῖς εἴμαστε κάφροι, καί τυφλοί γιατί ἐθελοτυφλοῦν μπροστά σε τόσες ἀδικίες πού γίνονται στόν πλανήτη μας. Ἄν ἐσεῖς, οἱ μεγάλοι καί τρανοί, Γραμματεῖς καί Φαρισαῖοι τοῦ εἰκοστοῦ αἰῶνος, ἐνδιαφέρεσθε γιά τά ἀνθρώπινα δικαιώματα τῶν ἀνθρώπων, τότε ἐνδιαφερθῆτε καί γιά τούς Σέρβους πού ὑποφέρουν, γιά τά ὀρφανά παιδιά πού κλαῖνε τήν ἀπώλεια τῶν γονιῶν τους, σεβαστεῖτε τόν πόνο τῶν μανάδων πού χάνουν τά παιδιά τους, συγκινηθῆτε ἀπό τό δράμα τῶν προσφύγων. Ὅμως, ἐρωτοῦμε: ἔχετε τήν δύναμη νά ἐμπνευστεῖτε ἀπό τήν λεβεντιά αὐτοῦ του λαοῦ, πού ἐνῶ ἐσεῖς τούς ρίχνετε βόμβες, αὐτοί τραγουδᾶνε καί χορεύουν; Ἐπίσης, σεβαστῆτε τόν ἑλληνικό πληθυσμό τῆς Κύπρου, πού βασανίζεται, τήν ἑλληνική μειονότητα τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τῆς Ἀλβανίας, σεβαστῆτε τούς Ρωμηούς πού βρίσκονται σέ ὁλόκληρη τήν γῆ, τούς Ἀραβόφωνους Ρωμηούς καί γενικά ἐκείνους πού ὑποφέρουν. Ἐνδιαφερθεῖτε γιά τούς Κούρδους. Γιατί ὅμως σέ αὐτές τίς περιπτώσεις ὑπηρετεῖτε τά συμφέροντα τῶν κατακτητῶν ποῦ κατέλαβαν τίς περιοχές αὐτές χύνοντας πολύ αἷμα;

9. Δέν μποροῦμε ὅμως νά μήν προβληματιστοῦμε ἀπό τήν στάση τῶν Εὐρωπαϊκῶν λαῶν. Ὄχι μόνον σιωποῦν, ἀλλά ταυτόχρονα βοηθοῦν μέ τόν τρόπο τους σέ αὐτήν τήν σφαγή, γιατί γιά ἀπροκάλυπτη σφαγή πρόκειται. Τί σημασία τότε ἔχει ἡ Εὐρωπαϊκή Ἕνωση καί ἡ ἔνταξή μας σέ αὐτόν τόν σχηματισμό, ὅταν δέν μπορεῖ νά ἔχη μιά κοινή καί ἀποτελεσματική πολιτική; Τί σημασία ἔχει τό ECU ὅταν καταπατοῦνται βάναυσά τα ἀνθρώπινα δικαιώματα, τῆς ἀγάπης, τῆς εἰρήνης τῆς δικαιοσύνης; Ὁ ἄνθρωπος λοιπόν θά ταυτισθῆ μέ τά ECU; Δέν ὑπάρχουν ἀνώτερα ἰδανικά; Τί σημασία ἔχει νά εἴμαστε μέλη τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης, ὅταν καταπατοῦνται τά ἀνθρώπινα δικαιώματα, ὅταν ἡ Ἕνωση σιωπᾶ μπροστά σε μεγάλες ἀδικίες, καί ἀφήνει τόν πολεμοχαρῆ ἐχθρό νά κάνη ὅ,τι θέλει; Τελικά μέρα μέ τήν μέρα γινόμαστε ἕρμαια τῶν μεγάλων, σύγχρονοι δοῦλοι στά μεγάλα ἀφεντικά.

10. Μιλοῦν γιά τήν “νέα τάξη” πραγμάτων τήν ὁποία θέλουν νά ἐπιβάλλουν στήν ἀνθρωπότητα. Πρόκειται γιά τήν νέα ἀταξία πραγμάτων. Γιατί αὐτή ἡ λεγομένη “νέα τάξη” συνδέεται μέ ἀλλαγή ὁρίων, μέ τήν μετακίνηση ὁλόκληρων πληθυσμῶν, μέ τήν ἀλλοίωση τῆς ἐθνικῆς ταυτότητος τῶν λαῶν, μέ τήν δημιουργία ἀνύπαρκτων κρατῶν καί μάλιστα αὐτό τό κάνουν μέ σφαγές, πολέμους, βομβαρδισμούς, ἐκφοβισμούς. Αὐτή εἶναι ἡ “νέα τάξη” πραγμάτων; Πρόκειται γιά ντροπή τῆς ἐποχῆς μας, τοῦ λεγομένου πολιτισμένου εἰκοστοῦ αἰῶνος. Αὐτό ἐπαναφέρει στήν μνήμη μας παλαιότερες ἐποχές, ὅπως τίς διαβάζουμε στήν ἱστορία, ὅταν κατά τό τέλος τῆς πρώτης χιλιετίας οἱ γερμανικές φυλές, Βάνδαλοι, Ὀστρογότθοι καί κυρίως οἱ Φράγκοι κατέβαιναν ἀπό τόν Βορρᾶ καί ἔσφαζαν ὅλο τόν ὀρθόδοξο πληθυσμό, τόν λεγόμενο ρωμαίικο πληθυσμό τῆς Εὐρώπης, γκρέμιζαν τίς Ἐκκλησίες καί ἐπέβαλαν μιά ἄλλη τάξη τῶν πραγμάτων στήν Εὐρώπη. Σέ ὅλο τόν χῶρο τῆς Εὐρώπης ζοῦσαν Ρωμηοί καί κατακτήθηκαν ἀπό τούς Φράγκους, οἱ ὁποῖοι ἐπέβαλαν τόν δικό τους βάρβαρο πολιτισμό, μέ τήν φεουδαλιστική καί ρατσιστική νοοτροπία. Μέσα στήν μνήμη ὅλων αὐτῶν τῶν λαῶν κρύβεται αὐτός ὁ βανδαλισμός καί ὁ ἐκβαρβαρισμός. Ὅποιος μελετήση τήν δυτική ἱστοριογραφία, ὅπως τήν παρουσιάζει καί αὐτός ἀκόμη ὁ Φράγκος ἱστορικός Jacques Le Goff, θά δή πῶς ἐπετεύχθη στήν Εὐρώπη ὁ ἐκβαρβαρισμός τῆς, ἡ ἀλλοίωση τοῦ Ρωμαίικου πολιτισμοῦ.

Ἀγαπητοί μου

Ἡ σημερινή συγκέντρωση ἔχει τήν ἔννοια τῆς ἀντίδρασης ἀπέναντι στήν τάση ὑποδουλώσεως τῶν λαῶν, ἀποβλέπει στό νά στηρίξουμε τόν λαό τῶν Σέρβων, πού βασανίστηκε ἐδῶ καί πολλά χρόνια καί βασανίζεται ἀκόμη σκληρά. Αὐτήν τήν στιγμή δέν πρέπει νά στεκόμαστε ἁπλῶς σέ μερικά λάθη πού ἔγιναν καί ἀπό τούς ἡγέτες τους, ἀλλά νά καυτηριάσουμε τά μεγαλύτερα λάθη τῶν μεγάλων. Ἡ σημερινή συγκέντρωση σκοπεύει στό νά βοηθήσουμε τήν Ἑλληνική Κυβέρνηση καί γενικά τα πολιτικά κόμματα πού ἀγωνίζονται νά διαφυλάξουν, μέσα στίς δύσκολες περιστάσεις πού βρίσκονται, τήν ἀξιοπρέπεια τοῦ ἀνθρώπου, τήν ἀνθρωπιά καί τήν εὐαισθησία. Ἔχει τήν ἔννοια νά συγκεντρώσουμε ὑλικά πού νά ἀποσταλοῦν στούς ἀδελφούς μας ὁμοδόξους Σέρβους. Εἶναι συγκέντρωση ἐλευθερίας καί εἰρήνης, γνησίου χριστιανικοῦ ἀνθρωπισμοῦ καί χριστιανικῆς ἀνωτερότητος, ὀρθόδοξης ἀντιμετώπισης τῶν πραγμάτων, ἔχει τήν ἔννοια νά ἀντιτάξουμε τήν ρωμηοσύνη μας ἀπέναντι στήν φραγκοσύνη.

Εἶναι μιά συγκέντρωση γιά νά διατρανώσουμε τήν πίστη μας ὅτι τά Βαλκάνια εἶναι ἡ πατρίδα μας, οἱ Χριστιανοί τῶν Βαλκανίων ἔχουμε κοινή πολιτιστική κληρονομιά. Ὅπου καί ἄν βρεθῆ κανείς στά Βαλκάνια θά δή τίς ἴδιες ἁγιογραφίες, τήν ἴδια ναοδομία, τά ἴδια ἤθη καί ἔθιμα, τά ἴδια ἀντανακλαστικά στήν συμπεριφορά τῶν ἀνθρώπων. Αὐτήν τήν παράδοση ἔβλεπε καί ὁ Ρήγας Φερραῖος ὁ ὁποῖος στόν θούριό του ἔγραφε: “Βούλγαροι καί Ἀρβανίτες, Σέρβοι καί Ρωμηοί, Νησιῶται καί Ἠπειρῶται μέ μιάν κοινή ὀρμή”. Γι’ αὐτό, ἀναφερόμενος στήν κοινή ἐξέγερση τῶν κατοίκων τῶν Βαλκανίων, ἔλεγε: “Τούς κράζει ἡ Ἑλλάδα μέ ἀγκάλη ἀνοικτή καί δίδει βίον, πλοῦτον, ἀξία καί τιμήν”.

Γνωρίζουμε πολύ καλά ὅτι ὁ χῶρος τῶν Βαλκανίων ἐκτός ἀπό τήν κοινή πολιτιστική παράδοση, ταυτοχρόνως ἔχει καί μεγάλη στρατηγική σημασία, γι’ αὐτό καί γίνονται διαρκῶς πόλεμοι. Ὅπως ἰσχυρίζονται οἱ εἰδήμονες, ὁ χῶρος τῶν Βαλκανίων, καί κυρίως τό Κοσσυφοπέδιο καί τά Σκόπια, εἶναι χῶρος μεγάλης στρατηγικῆς σημασίας, καί ἔχει διαπιστωθῆ ὅτι ὅποιος κυριαρχεῖ στόν χῶρο αὐτόν ἐλέγχει ὅλα τα Βαλκάνια, ἀλλά καί νοτιότερα ἀκόμη. Δέν εἶναι καί πολύ παράδοξο ὅτι καί οἱ δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι εἶχαν κέντρο ἀναφορᾶς τούς τά Βαλκάνια. Ἅς ἐλπίσουμε νά μή γίνη ὁ τρίτος.

Μᾶς ἔχουν ζώσει οἱ κίνδυνοι καί οἱ πειρασμοί. Ἡ Κύπρος εἶναι ἀκόμη βαμμένη στό αἷμα. Ἡ ἀνατολική Θράκη μας αἱμορραγεῖ συνεχῶς. Ἡ Μικρά Ἀσία καί ὁ Πόντος ἐξαφανίστηκαν ἀπό τά σχέδια τῶν μεγάλων. Ἡ Μεγάλη Ἑλλάδα ἀφανίστηκε πολιτιστικά. Οἱ Ρωμηοί τῶν Βαλκανίων βρίσκονται συνεχῶς μέσα σέ πολέμους, διαιρέσεις, μίση, πού δημιουργοῦν ὅλοι οἱ μεγάλοι. Πράγματι, ἡ φλόγα τοῦ πολέμου πλησιάζει πολύ κοντά καί στήν χώρα μας. Ποιός θά ἐγγυηθῆ τήν ἐλευθερία μας; Σέ ποιόν θά ἐμπιστευθοῦμε; Ποιός θά μᾶς ἐννοήση;

Ἄν καί δέν ἦλθε ἀκόμη ὁ πειρασμός τοῦ πολέμου μέσα στήν χώρα μας, καί βέβαια κανείς δέν μᾶς ἐγγυᾶται τί θά γίνη αὔριο, ἐν τούτοις στήν πραγματικότητα ζοῦμε τήν βαρβαρότητα στήν σάρκα μας. Οἱ Ἀλβανοί, οἱ Σέρβοι, οἱ Βούλγαροι εἶναι ἀδέλφια μας, καί μάλιστα οἱ ἀλβανόφωνοι, σλαυόφωνοι Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί εἶναι Ρωμηοί σάν καί ἐμᾶς. Κάποτε ἀποτελούσαμε τήν ἴδια Αὐτοκρατορία, μέ διαφορετικές γλῶσσες, ἀλλά συγκροτούσαμε τό ἴδιο ἔθνος. Αὐτό τό ὅραμα εἶχε καί ὁ Ρήγας Φερραῖος. Ἀργότερα μᾶς χώρισαν οἱ ἐθνικισμοί, τούς ὁποίους δημιούργησαν οἱ μεγάλοι. Ἀλλά ἡ Ὀρθοδοξία ποτέ δέν ἦταν ἐθνικιστική, καί μάλιστα τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο τό 1872 κατεδίκασε τόν ἐθνικισμό ὡς αἵρεση. Ἐμεῖς αἰσθανόμαστε ὡς Ρωμηοί τό ἴδιο ἐπίσης καί πολλοί Σέρβοι. Ποιός μπορεῖ νά ξεχάση ὅτι πολλοί Σέρβοι αἰσθάνονται τήν Ἑλλάδα ὡς πατρίδα τους, ἀφοῦ ἔχουμε τήν ἴδια πολιτιστική κληρονομιά, τήν ἴδια παράδοση;

Στήν ἱστορία ὑπάρχει ἕνας νόμος πού λέγεται “ἑτερογονία τῶν σκοπῶν”. Σύμφωνα μέ αὐτόν τόν νόμο, ἕνα γεγονός ξεκινάει διαφορετικά καί καταλήγει διαφορετικά. Γιά μᾶς λοιπόν αὐτές οἱ προκλήσεις πού παρατηροῦνται στά Βαλκάνια, ξυπνοῦν τό Ρωμαίικο φιλότιμό μας. Μᾶς χαλυβδώνουν. Μᾶς ἐνδυναμώνουν καί λέμε: “Φτάνει πιά φονιάδες τῶν λαῶν. Σταματῆστε τήν τρελλή καί ξέφρενη πορεία σας. Ἔχετε ὅπλα καί τεχνολογία, δέν ἔχετε ὅμως πολιτισμό. Εἶσθε βάρβαροι καί αὐτό φαίνεται καί στίς πρόσφατες ἐνέργειες σας”.

Εἶναι ὅμως καιρός καί ἐμεῖς νά ἀναπτύξουμε τά δικά μας πνευματικά, πολιτιστικά ἀντισώματα, τό δικό μας πολιτιστικό DNA, μακρυά βέβαια ἀπό φανατισμούς καί ἐθνικισμούς. Πρέπει νά ἀντιτάξουμε τήν λεβεντιά καί τήν εὐαισθησία μας, τό φιλότιμο καί τήν ἀνδρειοσύνη μας, τήν μαχητικότητα καί τήν ἀνωτερότητά μας ἀπέναντί σε ὅλη αὐτήν τήν δυτική λαίλαπα πού κατακλύζει τά Βαλκάνια.

Εὐχαριστῶ ὅλους γιά τήν συμμετοχή σας στήν συγκέντρωση αὐτή, καί παρακαλῶ νά προσευχηθοῦμε θερμά γιά τούς Σέρβους καί τούς Βαλκανίους ἀδελφούς μας, καθώς ἐπίσης νά αὐξήσουμε τό ἀγωνιστικό μας φρόνημα, καί τέλος νά ἀποκτήσουμε καί καλλιεργήσουμε τά πνευματικά μας ἀντισώματα γιά νά ἀντιμετωπίζουμε τόν θρασύτατο εἰσβολέα, πού δέν γνωρίζει ἀπό φτώχεια, πόνο, ταλαιπωρία καί εὐαισθησία, ἀλλά μόνον ἀπό ἐπιθέσεις καί ἐκβιασμούς.

Ἀδέλφια μας Σέρβοι, Βαλκάνιοι ψηλά τό φρόνημα. Θά νικήση σύντομα τό δίκαιο, ἡ ἀλήθεια, ἡ ἐλπίδα, πρό παντός θά νικήση ἡ δοξασμένη καί πονεμένη Ρωμηοσύνη μας.

ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ