Θεολογικό Συνέδριο στην Αμαλιάδα - Στον Άγιο Κωνσταντίνο Αγυιάς

Θεολογικό Συνέδριο στην Αμαλιάδα

Θεολογικό Συνέδριο στην ΑμαλιάδαΓια δεύτερη συνεχή χρονιά ήταν προσκεκλημένος ο Σεβ. Μητροπολίτης μας, ως κύριος και μοναδικός εισηγητής, στο Θεολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε η Ι. Μητρόπολη Ηλείας στην Αμαλιάδα, στις 17-18 Φεβρουαρίου ε.έ.

Αντί άλλου σχολίου, αναδημοσιεύσουμε αποσπάσματα της ανταπόκρισης της δημοσιογράφου Ζωής Μανουσάκη στην εβδομαδιαία εφημερίδα της Αμαλιάδας “Ενημέρωση” (20ης-2-’01). Η ανταπόκριση είχε τίτλο:

“Η ιστορία επηρεάζει την Θεολογία και η Θεολογία επηρεάζει την ιστορία”

“Με μεγάλη ομολογουμένως επιτυχία πραγματοποιήθηκε και φέτος στην Αμαλιάδα το Θεολογικό Συνέριο, που διοργανώνει κάθε χρόνο, αυτή την εποχή ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ.κ. Γερμανός.

Εισηγητής του Συνεδρίου ο γνωστός μας, πλέον, Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιερόθεος, του οποίου η θεολογική κατάρτιση και η εμβρίθεια σε όλες τις αναζητήσεις ιστορικές, φιλοσοφικές, θεολογικές, πνευματικές, είναι δεδομένη από τα συγγράμματα, τις ομιλίες, τις εισηγήσεις Του, όχι μόνον στον Ελλαδικό χώρο, αλλά και σε Αμερική και Ευρώπη.

Ο Σεβασμιώτατος κ.κ. Ιερόθεος είναι ένας εμπνευσμένος και ακαταπόνητος εργάτης του Λόγου του Θεού, της Ορθόδοξης Χριστιανικής πίστης. Δεν είναι τυχαίο που ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ.κ. Γερμανός για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά επέλεξε εισηγητή του Θεολογικού Συνεδρίου. Όμοιος, ομοίω αεί πελάζει.

Θέμα του Συνεδρίου: “Η Ορθόδοξη Παράδοση και η Ευρωπαϊκή Ένωση”. Πολύ ενδιαφέρον και επίκαιρο. Τί μπορεί να προσφέρει η Ανατολική Εκκλησία στην Ενωμένη Ευρώπη, που δεν μπορεί εκ των θέσεων και της δομής να προσφέρη η Δυτική Παπική Εκκλησία;...

Τονίσθηκε στην αρχή ότι η ιστορία επηρεάζει την Θεολογία, όπως και η Θεολογία επηρεάζει στην ιστορία. Έγινε ιστορική αναφορά στην κατάσταση που βρέθηκε η Ευρώπη από τον 5ο μέχρι και τον 9ο αιώνα...

Ο Καρλομάγνος ήταν ο πρώτος που ονειρεύθηκε –καί εργάστηκε προς αυτή την κατεύθυνση– μια Ευρώπη χωρίς σύνορα, μια ενιαία Ευρώπη υπό την εξουσία των Φράγκων. Το πολιτικό σύστημα και κοινωνικό συνάμα στην Ευρώπη καθόλο τον Μεσαίωνα ήταν το Φεουδαρχικό... Ήταν μια κοινωνία διαστρωματωμένη καθαρά ρατσιστικά. Με βάση τη ρατσιστική αυτή κοινωνία διαρθρώθηκε και η Δυτική Παπική Εκκλησία...

Ως προς το περιεχόμενο, την ουσία του Χριστιανισμού στην Δύση, αυτή στηρίχθηκε και διαμορφώθηκε από τούς: Ιερό Αυγουστίνο, Ανσελμο Καντερβουρίας και Θωμά Ακινάτη...

Αντίθετα η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία με τον Αποκαλυπτικό Λόγο εργάστηκε στην ιστορία του χρόνου, προσπαθώντας να σώση τον άνθρωπο. Διέσωσε τον Ελληνικό πολιτισμό με τους Μεγάλους Πατέρες, οι οποίοι εξεχριστιάνισαν τον Ελληνισμό και έδωσε απάντηση στα άλυτα προβλήματα της Φιλοσοφίας.

Η Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία απέφυγε το δεσποτικό σύστημα διακυβέρνησης και υιοθέτησε το αρχαιελληνικό σύστημα των πόλεων ή των Επαρχιών στο Βυζάντιο. Στο Βυζάντιο η Εκκλησία κατόρθωσε να αποκτήσει υπερεθνικό χαρακτήρα...

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να μελετήση δομή, περιεχόμενο και στόχο της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και να εφαρμόση στην διακυβέρνηση των Κρατών μελών της, για να επανέλθη ο Άνθρωπος στην πρώτη αξία και να συμφιλιωθή με τον εαυτό του και τον κόσμο...”

Το ρεπορτάζ της “Ενημέρωσης” τελειώνει με την υπογράμμιση της αξίας του Συνεδρίου και με ευχαριστίες στον Σεβ. Μητροπολίτη Ηλείας κ. Γερμανό.

Από άποψη περιεχομένου το Συνέδριο αυτό ήταν παρόμοιο με την διάλεξη του Σεβ. Μητροπολίτου μας στους Εκπαιδευτικούς της Μητροπόλεώς μας την εορτή των Τριών Ιεραρχών, αλλά υπήρχε η δυνατότητα της αναλυτικότερης παρουσίασης και εξαντλητικότερης συζήτησης, και οι θεολόγοι της Ηλείας εκμεταλλεύτηκαν κάθε στιγμή του Συνεδρίου, διατηρώντας ένα υψηλό επίπεδο συζήτησης και μια ζεστή ατμόσφαιρα επικοινωνίας.

Στον Άγιο Κωνσταντίνο Αγυιάς

Μέσα στα πλαίσια των εσπερινών συνάξεων του Ι. Ναού Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Αγυιάς της Ι. Μητροπόλεως Πατρών, πραγματοποιήθηκε ομιλία από τον Σεβ. Μητροπολίτη μας, την Δευτέρα 22-1-2001, ύστερα από πρόσκληση των εφημερίων του Ι. Ναού, π. Βασιλείου Μπακογιάννη, π. Α. Παπαδημητροπούλου, π. Αθανασίου Σαράμπελα και π. Ιωάννη Νικολοπούλου, ευλογία και αδεία του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Νικοδήμου, τον οποίον εκπροσώπησε ο Πανοσ. Αρχιμ. π. Ιερόθεος Ζαχαρής, Πρωτοσύγκελλος της Ι. Μητροπόλεως.

Το θέμα της ομιλίας που ανέπτυξε ο Σεβασμιώτατος ήταν: “Τα επτά μυστήρια της πνευματικής ζωής κατά τον άγ. Μάξιμο τον Ομολογητή”.

Ο Σεβασμιώτατος παρουσίασε την αλήθεια ότι ο άγ. Μάξιμος αφομοίωσε κατά τον καλύτερο τρόπο όλη την θεολογία των προγενεστέρων του αγίων όπως: την Τριαδολογία του αγ. Γρηγορίου του Θεολόγου, την Χριστολογία του αγ. Αθανασίου του Μεγάλου και την ανθρωπολογία του αγ. Γρηγορίου Νύσσης. Την διδασκαλία αυτή των αγίων την αντιλήφθηκε από το δικό του βίωμα, αφού ζούσε ως ασκητής, ησυχαστής και θεόπτης, και όχι επιφανειακά σε ένα γνωσιολογικό επίπεδο.

Όλη αυτή η παράδοση, η ησυχαστική και ομολογιακή, βρίσκεται στην Κυριακή προσευχή, το “Πάτερ ημών”. Εκεί μέσα βρίσκονται τα επτά μυστήρια, που σκοπό έχουν την δική μας σωτηρία. Τα μυστήρια αυτά, όπως παρουσιάζονται μέσα στο “Πάτερ ημών”, είναι·. 1) η θεολογία, 2) η υιοθεσία κατά Χάρη, 3) η ισοτιμία με τους αγγέλους, 4) το μυστήριο της μεθέξεως στην αιώνια ζωή, αφού ο Χριστός ήλθε να υπερβή τον θάνατο και να θεώση την ανθρώπινη φύση, να προσφέρη το Σώμα Του ως βρώση, 5) η δυνατότητα αποκατάστασής μας στην απαθή φύση, 6) το μυστήριο της κατάλυσης του νόμου της αμαρτίας με την ελεύθερη συγκατάθεσή μας, και 7) το μυστήρο της καθαιρέσεως της τυραννίδος του πονηρού, αφού το Σώμα του Χριστού, το οποίο μεταλαμβάνουν οι πιστοί, έγινε για τον διάβολο δηλητήριο.

Επίσης, ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε σε πτυχές της διδασκαλίας του αγίου Μαξίμου για το πώς ο άνθρωπος θεραπεύεται, ναοποιείται, Χριστοποιείται.

Την ομιλία του Σεβασμιωτάτου ακολούθησαν ορισμένες πολύ καίριες ερωτήσεις, που αφορούσαν την πνευματική ζωή, και την απόκτηση της θείας Χάριτος, και έγινε ένας καρποφόρος διάλογος.

  • Προβολές: 833

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance