Γραπτὰ Κηρύγματα: Κυριακὴ 8 Ἰουλίου, Αντίφωνα και Τρισάγιος Ύμνος

Θα συνεχίσουμε σήμερα με μερικά σχόλια πάνω στην θεία Λειτουργία, που είναι το μεγαλύτερο αγαθό που μας έχει χαρίσει ο Θεός, διότι μέσα σε αυτήν μπορούμε να αισθανθούμε την αγάπη Του, να προσευχηθούμε σε Αυτόν, να κοινωνήσουμε του Σώματος και του Αίματος του Χριστού και να προγευόμαστε του Παραδείσου. Διότι με την συμμετοχή μας στην θεία Λειτουργία και με την προσπάθεια να συγκεντρώνουμε τον νού μας και να ζούμε όλα όσα γίνονται σε αυτήν, κατά κάποιο τρόπο προετοιμαζόμαστε για να συμμετάσχουμε στο μεγάλο πανηγύρι της Βασιλείας των Ουρανών.

Σήμερα θα δούμε τα δύο αντίφωνα, που ψάλλουμε στην αρχή της θείας Λειτουργίας και τον τρισάγιο ύμνο που ψάλλουμε μετά την Μικρή Είσοδο.

Μέσα στην θεία Λειτουργία προσευχόμαστε με πολλούς τρόπους, όπως με την ψαλμωδία, αφού υπάρχουν πολλοί ύμνοι που ψάλλουν οι ψάλται και οι ιερείς, με τις ευχές που αναγινώσκει μυστικώς και χαμηλοφώνως ο ιερεύς στο Ιερό Βήμα και με την εμμελή ανάγνωση, η οποία χρησιμοποιείται στα αναγνώσματα, τόσο το αποστολικό όσο και το ευαγγελικό.

Αντίφωνα λέγονται μερικοί μικροί ύμνοι, που ψάλλονται αντιφωνικώς, δηλαδή εναλλάξ από τους ψάλτες. Τα τρία αντίφωνα είναι “ταίς πρεσβείαις της Θεοτόκου, Σώτερ, σώσον ημάς”, το “σώσον ημάς, Υιέ Θεού, ο αναστάς εκ νεκρών ψάλλοντάς σοι αλληλούϊα” και μετά ακολουθεί το “απολυτίκιο” της ημέρας με το οποίο γίνεται η Μικρή Είσοδος, η είσοδος με το Ευαγγέλιο.

Το κεντρικό μήνυμα των αντιφώνων είναι ότι ο πραγματικός σωτήρας μας είναι ο Χριστός, ο οποίος έγινε άνθρωπος, σταυρώθηκε και αναστήθηκε για να νικήση τον θάνατο, την αμαρτία και τον διάβολο. Κανείς άλλος άνθρωπος δεν μπορεί να μας σώση παρά μόνον ο Χριστός. Και βέβαια, αισθανόμαστε την ανάγκη να παρακαλέσουμε τον Χριστό και να ζητήσουμε την μεσιτεία των αγίων και της Θεοτόκου, ακριβώς γιατί αυτοί ενώθηκαν με τον Χριστό και αποτελούν την πραγματική Εκκλησία και γιατί δια του τρόπου αυτού θα μάθουμε και εμείς τί έκαναν οι άγιοι για να σωθούν. Έτσι θα μας διδάξουν οι άγιοι και τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε και εμείς να ενωθούμε με τον Χριστό.

Μετά το δεύτερο αντίφωνο ψάλλεται και ένας θαυμάσιος ύμνος του 6ου αιώνος, που αρχίζει με την φράση “ο μονογενής υιός και λόγος του Θεού αθάνατος υπάρχων...” και είναι μια θαυμάσια περίληψη ολοκλήρου της πίστεώς μας. Μπορούμε να τον μάθουμε και να τον ψάλλουμε συχνά, γιατί στο τροπάριο αυτό βρίσκεται η τριαδολογία, το μυστήριο της θείας οικονομίας και η σωτηριολογία.

Ο Τρισάγιος ύμνος, που ψάλλεται μετά την μικρά είσοδο, είναι το γνωστόν “άγιος ο Θεός, άγιος ισχυρός, άγιος αθάνατος ελέησον ημάς” και είναι ένα από τα καλύτερα κομμάτια της θείας λατρείας μας. Ο ύμνος αυτός απαρτίσθηκε από τον ύμνο των αγγέλων (τό άγιος, άγιος, άγιος Κύριος Σαβαώθ) και από διαφόρους ψαλμούς του Δαυίδ, που αναφέρονται στην μεγαλωσύνη και την δόξα του Θεού.

Το κεντρικό μήνυμα του ύμνου αυτού είναι διπλό. Το πρώτον, είναι η δόξα και το μεγαλείο του Θεού. Δηλαδή ο Θεός είναι άγιος, ισχυρός, αθάνατος. Το δεύτερον, ότι εμείς είμαστε άνθρωποι, αμαρτωλοί, αδύνατοι και θνητοί. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ζητάμε από αυτόν τον Θεό το έλεος και την ευσπλαχνία Του. Μοιάζουμε σαν ζητιάνοι του Θεού και ζητούμε έλεος και συγχώρηση. Ποιός μπορεί να αισθάνεται δικαιωμένος και αναμάρτητος; Όλοι είμαστε αμαρτωλοί και ελπίζουμε στην αγάπη και το έλεος του Θεού.

Τους μικρούς αυτούς ύμνους, ήτοι “ταίς πρεσβείαις της Θεοτόκου σώτερ σώσον ημάς”, το “σώσον ημάς υιέ Θεού ο αναστάς εκ νεκρών ψάλλοντάς σοι αλληλούϊα”, το “ο μονογενής υιός και λόγος του Θεού...” και το “άγιος ο Θεός, άγιος ισχυρός, άγιος αθάνατος ελέησον ημάς”, να τους ψάλλουμε καθημερινά. Να ζούμε με αυτό το πνεύμα, γιατί έτσι θα αλλάξη και η ζωή μας.

† Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

Ετικέτες: ΓΡΑΠΤΑ ΚΥΡΗΓΜΑΤΑ

  • Προβολές: 1180

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance