Γεγονός καὶ Σχόλιο: Ο «μεγάλος αδελφός»

Σέ μιά κοινωνία η οποία χαρακτηρίζεται από το φαινόμενο της πατροκτονίας, αφού σκοτώσαμε τον πατέρα και δεν επιδιώκουμε ούτε θέλουμε ένα λεγόμενο πατερναλισμό, αναγκαστικά οδηγούμαστε στην έννοια του αδελφού, που μάς παρακολουθεί και μάς ελέγχει.

Βέβαια με τον τίτλο «ο μεγάλος αδελφός», που είναι έργο του Όργουελ, τελευταία γίνεται λόγος και για την τηλεοπτική υπερπαραγωγή, κατά την οποία εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να παρακολουθήσουν από τις οθόνες της τηλεόρασης δώδεκα ανθρώπους που θα μένουν πάνω από τρείς μήνες στο ίδιο σπίτι. Η παρακολούθηση γίνεται όλες τις ώρες του εικοσιτετραώρου, με μικρόφωνα, κάμερες κλπ., οπότε αναδεικνύονται δύο από αυτούς σε πρωταγωνιστές που κάνουν τα πάντα για να κερδίσουν το βραβείο της νίκης, που συνίσταται σε 50.000.000 δρχ.

Τό φαινόμενο αυτό πρέπει να αναλυθή από ειδικούς επιστήμονες, και ιδίως να αναλυθή η αναγκαιότητα τέτοιας εκπομπής. Εδώ απλώς θέλω να εντοπίσω μερικά σημεία, πολύ χαρακτηριστικά.

1. Στήν εποχή μας παρατηρείται το φαινόμενο του κορεσμού. Ο άνθρωπος, αφού ικανοποίησε την δίψα του για ηδονή και ευχαρίστηση, προσπαθεί να βρή και άλλους τρόπους για ανανέωση αυτής της ικανοποίησης. Βεβαίως, η αισθησιοκρατία δεν μπορεί να ικανοποιήση την ανθρώπινη ύπαρξη, αφού δεν ικανοποιείται ο βαθύτερος σκοπός της. Η ηδονή προσφέρεται ως πλούσιος λιβανωτός στην προσπάθεια αυτή, αλλά σάν τον Σίσυφο ο άνθρωπος παραμένει ανικανοποίητος.

2. Τό υλικό κέρδος, το όραμα των 50.000.000 δρχ. μπορεί να οδηγήση τον άνθρωπο στα πιό απίθανα πράγματα, στις πιό απίθανες στερήσεις. Δέν είναι το χρηματικό ποσό, αλλά τα όνειρα που επενδύονται σε αυτό το ποσό. Συνδέεται με την ηδονή και την καλοπέραση, που είναι το όραμα της εποχής μας.

3. Το κυριότερο όμως σημείο που παρατηρεί κανείς στον «μεγάλο αδελφό» είναι η δυνατότητα να επηρεάζεται το πρόσωπο από την κοινωνία. Οι άνθρωποι που θα κλειστούν μέσα στο σπίτι γνωρίζοντας ότι οι κριτές τους που θα είναι τα εκατομμύρια τηλεθεατών τούς παρακολουθούν, μπορεί να κάνουν πράγματα τα οποία είναι αντίθετα με την ελευθερία του προσώπου τους. Σέ αυτήν την περίπτωση ο άνθρωπος ταυτίζεται με την μάζα, χάνει την ελευθερία του, δεν ικανοποιεί αυτό που επιθυμεί, αλλά αυτό που θέλουν οι άλλοι.

Σέ μιά εποχή που σκοτώνεται ο στοργικός πατέρας, δημιουργείται αναγκαστικά η νοοτροπία του σκληρού και αδυσώπητου αδελφού, που σάν τον Κάϊν σκοτώνει τον Άβελ. Γι’ αυτό και στην εποχή μας είναι μεγάλη ανάγκη να διαφυλάξουμε ως πρώτο αγαθό την ελευθερία μας από έξωθεν επιβουλές. Εμείς πρέπει να ασκούμε επιρροή στο περιβάλλον και όχι το περιβάλλον πάνω σε μάς.

Ο «μεγάλος αδελφός» είναι απειλή για την ελευθερία μας, ή για να το εκφράσω καλύτερα, ο εαυτός μας είναι η απειλή της ελευθερίας μας.

Ν.Ι.

Ετικέτες: ΓΕΓΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΟ

  • Προβολές: 1223

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance