Τρύφωνος Ν. Χατζηνικολάου: Οδοιπορικό στην Ναυπακτία

του Τρύφωνος Ν. Χατζηνικολάου

Μια νέα τεχνητή λίμνη δημιουργείται στην καρδιά της ορεινής ξακουστής επαρχίας Ναυπακτίας και ανάμεσα στα περήφανα βουνά του Νομού Αιτωλοακαρνανίας και πιό συγκεκριμένα στα βουνά των Επαρχιών Τριχωνίδος και Ναυπακτίας. Εκεί, σ’ αυτά τα πολυτραγουδισμένα βουνά Ξεροβούνι, Αρδίνη, Κοκκινιά, Καρφοπεταλιά, Τσεκούρα και Βαρδούσια στα χρόνια της μακραίωνης Τουρκικής σκλαβιάς ήταν τα λημέρια της Λεβέντικης Ελληνικής Κλεφτουριάς, απ’ αυτά τα λημέρια ξεπήδησαν στα 1821 γενναίοι πολεμιστές και πολέμησαν σάν γίγαντες και συντρίψανε τα Τουρκο-Αλβανίτικα ασκέρια στις ιστορικές μάχες του Κεφαλοβρύσου Καρπενησίου, στην Ράχη της Καλιακούδας, στα Βασιλικά της Λοκρίδας, στην Αλαμάνα, στή Γραβιά, στο Δίστομο, στην Αράχωβα, στην Κλείσοβα του Μεσολογγίου και σε πολλές άλλες ιστορικές Μάχες που έλαβαν χώρα στα στενά περάσματα της Ορεινής Ρούμελης. Εκεί στις πλαγιές, τις λαγκαδιές, και ρεματιές των αναφερθέντων βουνών της Ρούμελης για εκατοντάδες χρόνια, ακόμα και στην αρχαία εποχή, ένας ολόκληρος ορεινός κόσμος ανεβοκατέβαινε στις εύπορες πεδιάδες του Αγρινίου και του Μεσολογγίου και της Ναυπάκτου.

Οι κεντρικοί αυτοί τότε δρόμοι ήσαν στην πραγματικότητα μουλαρόδρομοι, πραγματικά στενά μονοπάτια που σε ορισμένα σημεία περνούσαν από γκρεμίλες, σάρες και από συμπαγείς πέτρες και αν κάποιος διαβάτης ή κάποιο μουλάρι έχανε την ισορροπία του κατατρακυλούσε στις χαράδρες και στα βαθιά φαράγγια και η ψυχή του κατασκοτωμένη ταξίδευε ή μάλλον φτερούγιζε στην ουράνια Βασιλεία εκεί που δεν υπάρχει πόνος και στεναγμός. Σέ αυτή την μεγάλη διαδρομή από Καρπενήσι, Ντομίστα, Αράχωβα, Νεχώρι, Άγιον Δημήτριον, Πλάτανον και από εκεί προς Ναύπακτο ή προς Θέρμο, Αγρίνιον και Μεσολόγγι, διαδρομή 150 χιλιομέτρων, τα Χάνια ήταν ελάχιστα και στούς χειμερινούς μήνες πολλοί αδύναμοι και εξαντλημένοι διαβάτες έχαναν την ζωή τους από τις φοβερές χιονοθύελλες και από τις καταρρακτώδεις βροχές, έτσι ένας καλόγερος με το εκκλησιαστικό όνομα Δανιήλ, κατά κόσμον Δημήτριος Θανασούλης, από την Περίστα Ναυπακτίας με χρήματα δικά του και των εξ Αμερικής συγχωριανών του, εκεί πάνω στην ράχη του Ζυγού, έφτιασε ένα ευρύχωρο Ξενώνα και άφησε τις πόρτες ανοιχτές, ώστε οι ταλαίπωροι ορεινοί διαβάτες να βρίσκουν δωρεάν καταφύγιο στις δύσκολες καιρικές συνθήκες και δίπλα έφκιασε την Εκκλησία της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, και οι πόρτες της ιστορικής αυτής εκκλησούλας ήταν επίσης ορθάνοιχτες ημέρακαί νύχτα και όταν ο ξενώνας δεν επαρκούσε να χωρέση τούς ταλαίπωρους στρατοκόπους, τότε κατ’ ανάγκη καταφεύγαν άνθρωποι και ζώα στο εσωτερικό της εκκλησίας και όταν κάποιος πληροφόρησε τον καλόγερο για τούς διαβάτες που βάζανε τα ζώα τους στο εσωτερικό της εκκλησίας, για να γλιτώσουν από τις φοβερές χιονοθύελλες, ο καλόγερος απαντούσε με πολύ ικανοποίηση ότι «Ο Χριστός χαίρεται όταν φιλοξενή στον οίκο του τα τετράποδα άλογα και μουλάρια, γιατί κι αυτά Τόν φιλοξένησαν στην φάτνη τους, όταν πρωτοαντίκρυσε το φώς του ηλίου»

Εκεί, στα περήφανα αυτά βουνά τώρα περνούνε πολυτελέστατα αυτοκίνητα και τα Χάνια αντικατασταθήκανε με ξενοδοχεία ύπνου και φαγητού... και από τα ιστορικά Χάνια της Ρούμελης το μόνο που σώζεται και λειτουργεί τώρα ως ξενώνας και εστιατόριο, είναι το Χάνι του Λιόλιου, μεταξύ του όρους Ξεροβούνι και Αρδίνη, και στις κορυφές των γραφικών χωριών Καστανιάς και Αγίου Δημητρίου Ναυπακτίας. Επίσης το ιστορικό εκκλησάκι της Αγίας Σωτήρας της Περίστας ανακαινίσθηκε με χρήματα των Περιστιάνων και Ναυπακτίων και με την προσωπική επίβλεψη του ζεύγους Κώστα και Κατίνας Λόη, στέκεται περήφανο εκεί ψηλά στον Ζυγό μεταξύ Περίστα, Πέρκου και Πλατάνου και κάθε 6η Αυγούστου επαναλαμβάνεται το θρησκευτικό και ξακουστό πανηγύρι της Περίστας με την συμμετοχή των κατοίκων και καλοκαιρινών επισκεπτών από τα 12 χωριά που αποτελούν σήμερα τον Δήμο Πλατάνου. Εκείνοι που γεννήθηκαν πρίν από το 1940 ενθυμούνται τόσο τα προπολεμικά γλέντια στα ορεινά χωριά της Ρούμελης, όσο και τις τότε ταλαιπωρίες των ορεινών κατοίκων... Σέ αυτά τα ορεινά χωριά και σε αυτά τα φτωχόσπιτα γεννήθηκαν και ανδρώθηκαν μεγάλες στρατιωτικές, πολιτικές, εκκλησιαστικές και επιστημονικές μορφές του Ελληνικού Έθνους.

  • Προβολές: 1160

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance