Κύριο ἄρθρο: Σημειολογία συγχρόνων όρων

Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

Κάθε εποχή έχει τα ιδιαίτερα γνωρίσματα και τα χαρακτηριστικά της, τα οποία εκφράζονται με μερικές φράσεις - λέξεις κλειδιά. Τόν τελευταίο καιρό μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου τρείς είναι οι λέξεις - φράσεις που συναντούμε συχνά στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ήτοι η «τρομοκρατία», ο «ιερός πόλεμος» και η «διαρκής ελευθερία».

Τρομοκρατία. Όλοι μιλούν για τρομοκρατία, αλλά ένα είναι σίγουρο, ότι δεν μπορεί να βρεθή ορισμός για αυτήν. Ετυμολογικά τρομοκρατία σημαίνει το κράτος και την εξουσία του τρόμου και δηλώνει ένα γεγονός ή μιά ομάδα που προκαλεί τρόμο στην κοινωνία. Όμως, όπως επισημαίνουν ειδικοί, δεν έχει ακόμη βρεθή επακριβής ορισμός για την τρομοκρατία. Καί αυτό επιτείνεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι υπάρχουν περιπτώσεις που παλαιότερα μερικοί ηγέτες απελευθερωτικών κινημάτων χαρακτηρίσθηκαν ως τρομοκράτες και σήμερα είναι επίσημοι συνομιλητές των μεγάλων Κρατών και ομιλούν επισήμως στον ΟΗΕ. Έχει σημειωθή εύστοχα: «Δεδομένο είναι ότι η επιστημονική κοινότητα παλεύει εδώ και χρόνια να ορίση την τρομοκρατία». «Στά τελευταία χρόνια συμβάσεις για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας υπέγραψαν ο Οργανισμός της Ισλαμικής Διάσκεψης (OIC) οι Αφρικανικές Χώρες (OAU) καθώς και οι λεγόμενες Αδέσμευτες Χώρες... Η προϊστορία των αδιεξόδων ανατρέχει ήδη στο 1937, όταν στο πλαίσιο της Κοινωνίας των Εθνών διαπιστωνόταν ότι το θέμα της τρομοκρατίας ήταν από τα πιό αμφιλεγόμενα στον διεθνή πολιτικό στίβο και έτσι ναυαγούσε η προσπάθεια δημιουργίας μιάς διεθνούς σύμβασης για την καταπολέμησή της» (Νίκος Παρασκευόπουλος, Ελευθεροτυπία, 24-10-2001).

Ιερός πόλεμος. Ο όρος αυτός αποδίδεται στον ισλαμισμό, αφού περιλαμβάνεται στο Κοράνιο. Βέβαια, υπάρχει μιά ερμηνευτική εξέλιξη στην λέξη ιερός πόλεμος στο Κοράνιο από τούς Σουνίτας, τούς Σιίτες και τούς Σούφι. Όμως εκείνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι ο ιερός πόλεμος δεν συναντάται μόνον στον ισλαμισμό, αλλά και σε παρερμηνείες και κακέκτυπα του Χριστιανισμού. Δέν μπορούμε να ξεχάσουμε ότι οι Λατίνοι έχουν στην ιστορία τους ιερούς πολέμους, τις λεγόμενες σταυροφορίες, καθώς επίσης και ιερούς πολέμους μέσα σε εθνικιστικά πλαίσια που δημιούργησαν και οι φασίστες και οι ναζιστές, η νοοτροπία των οποίων με διάφορες παραλλαγές είναι μιά απόρροια του όλου ευρωπαϊκού πνεύματος, από την Μεταρρύθμιση, την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό. Αυτό σημαίνει ότι και η Δύση έκανε ιερούς πολέμους και γι’ αυτό δεν έχει δικαίωμα να κατηγορή τούς ιερούς πολέμους των άλλων.

Διαρκής ελευθερία. Ο πόλεμος των Αμερικανών και Άγγλων στο Αφγανιστάν στην αρχή χαρακτηρίσθηκε ως «ευγενής αετός» και «διαρκής δικαιοσύνη», στην συνέχεια όμως έλαβε την ονομασία «διαρκής ελευθερία». Τό ερώτημα όμως που έθεσε ο Καθηγητής Μανώλης Δρεττάκης είναι: «Διαρκής ελευθερία: για ποιόν και προς τί;». Είναι φανερό ότι η διαρκής ελευθερία «μεταφράζεται» από την Αμερική, και όποιες Δυνάμεις την υποστηρίζουν, ως «λήψη αποφάσεων και εκτέλεση επιχειρήσεων με τις δικές τους δυνάμεις και τις δυνάμεις όποιων άλλων χωρών συμφωνούν μαζί τους», ενώ από τις άλλες χώρες η «διαρκής ελευθερία», «μεταφράζεται» «ή σε διαρκή υποταγή ή σε διαρκή ανοχή στις μονομερείς αποφάσεις και ενέργειές τους» (Ελευθεροτυπία, 22-10-2001).

Είναι φανερό ότι καθένας δίνει στις τρείς αυτές φράσεις, «τρομοκρατία», «ιερός πόλεμος» και «διαρκής ελευθερία» όποια έννοια επιθυμεί. Καί αυτό δείχνει τον μεγάλο προβληματισμό από την χρησιμοποίηση των λέξεων και των όρων, κυρίως όταν κινείται σε κοινωνικό επίπεδο.

Όμως, μέσα στην Εκκλησία γνωρίζουμε τί σημαίνει σε προσωπικό υπαρξιακό επίπεδο τρομοκρατία, ιερός πόλεμος και διαρκής ελευθερία από την επίδραση και επιρροή δαιμονικών καταστάσεων. Έτσι, εμείς οι Ορθόδοξοι, επειδή υπάρχει αδυναμία να ορισθούν κοινωνικά αυτοί οι όροι και να γίνουν αποδεκτοί από όλους, μπορούμε να δώσουμε υπαρξιακό περιεχόμενο σε αυτούς, όταν με τον όρο «τρομοκρατία» ομιλούμε για την πολεμική μανία του διαβόλου, που είναι ο μεγαλύτερος τρομοκράτης. Μέ τον όρο «ιερό πόλεμο» εννοούμε τον πόλεμο εναντίον του παλαιού ανθρώπου με τα πάθη και τις επιθυμίες, και με την φράση «διαρκής ελευθερία» εννοούμε την ακατάπαυστη προσπάθεια για την απόκτηση της υπαρξιακής ελευθερίας, της ενώσεως με τον Χριστό που είναι ο πραγματικός απελευθερωτής.

Στίς φράσεις αυτές, αλλά και σε παρόμοιες πρέπει να δώσουμε υπαρξιακή σημειολογία, γιατί έτσι θα είμαστε πιό κοντά στην αλήθεια των πραγμάτων.

Ετικέτες: Κύριο Ἄρθρο

  • Προβολές: 1395

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance