Γράφτηκε στις .

Εἰδήσεις Φεβρουαρίου 2002

Στήν Ξάνθη μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἑορτῆς τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν

Κατά τό διήμερο 27 καί 28 Ἰανουαρίου 2002, ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος ἐπισκέφθηκε τήν Ξάνθη προσκεκλημένος ἀπό τόν Σεβ. Μητροπολίτη Ξάνθης καί Περιθωρίου κ. Παντελεήμονα. Ἡ ἐπίσκεψη ἔγινε στά πλαίσια τῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων πρός τιμήν τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν.

Τήν Κυριακή 27-1-2002 συμμετεῖχε στό Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο, στόν Μητροπολιτικό Ναό τῆς τοῦ Θεοῦ Σοφίας, ὅπου μετά ἀπό παράκληση τοῦ οἰκείου Μητροπολίτη, προεξῆρχε τῆς θείας Λειτουργίας καί κήρυξε τόν θεῖο λόγο, ἀναφερόμενος στήν ἔννοια τοῦ ὄρου «Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ», τῆς ὁποίας ἔχουμε τήν εὐλογία νά εἴμαστε μέλη της καί στό πῶς πρέπει νά βιώνουμε τήν ὕπαρξή μας μέσα σέ αὐτήν. Ἔκανε διαχωρισμό τῶν ἐννοιῶν «Ἐκκλησία» καί «Θρησκεία» καί χρησιμοποίησε πολλά χωρία τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου γιά τήν Ἐκκλησία καί μάλιστα τήν ἡμέρα κατά τήν ὁποία ἑορτάζαμε τήν Ἀνακομιδή τῶν Λειψάνων του.

Τό ἀπόγευμα τῆς Κυριακῆς ὁ Σεβασμιώτατος ἦταν καλεσμένος σέ τοπικό Ραδιοφωνικό Σταθμό, ὅπου παραχώρησε συνέντευξη. Στή συνέντευξη αὐτή ἀπήντησε σέ πλῆθος ἐρωτήσεων πού ἀφοροῦσαν:

α) τήν Ἑλληνορθόδοξη Παράδοση
β) τήν θέση τῆς Ἐκκλησίας ἀπέναντι στόν σύγχρονο ἄθεο οὐμανισμό καί στό τεχνοκρατικό μοντέλο τῆς κοινωνίας, πού προσπαθεῖ νά ἐπιβληθῆ παγκόσμια.
γ) τίς νεοπαγανιστικές θεωρίες καί τίς κατηγορίες ἐναντίον τῆς Ὀρθοδοξίας ὅτι δῆθεν κατέστρεψε τόν Ἑλληνισμό καί τίς ὁποῖες ἀντέκρουσε ὁ Σεβασμιώτατος ὑπενθυμίζοντας ὅτι οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας βρῆκαν τόν Ἑλληνισμό σέ φοβερή κατάπτωση καί τόν διατήρησαν καί τόν ἀνέδειξαν ζωντανό (πολλοί ἀπό αὐτούς ἀντέγραψαν κείμενα τῶν ἀρχαίων θεατρικῶν συγγραφέων, γιά νά διασώσουν τά ἔργα τους), διατηρώντας ὅλα τα καλά στοιχεῖα του, κάνοντας διάκριση μεταξύ του Διονυσιακοῦ καί τοῦ Ἀπολλώνιου στοιχείου.
δ) τό ρόλο τῆς Ὀρθοδοξίας ἀπέναντι στή σύγχρονη τάση τῆς Παγκοσμιοποίησης, ὅπου ἡ Ἐκκλησία μας μέ τήν νηπτική της Παράδοση ἀπαντάει σέ ὅλες τίς ὑπαρξιακές ἀναζητήσεις καί τά προβλήματα τῶν δυτικῶν ἀνθρώπων κλπ.

Τό βράδυ τῆς ἴδιας ἡμέρας ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μᾶς παρέστη στή σεμνή τελετή τῆς κοπῆς τῆς Βασιλόπιτας, πού διοργάνωσε ὁ Ἱερατικός Σύνδεσμος Ξάνθης καί παρευρέθηκαν οἱ ἱερεῖς τῆς Ι. Μητροπόλεως Ξάνθης μέ τίς οἰκογένειές τους καί ἀπηύθυνε σύντομο χαιρετισμό.

Τήν ἑπόμενη μέρα 28-1-02 τό πρωΐ, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μᾶς ἐπισκέφθηκε τήν Ἐκκλησιαστική Σχολή Ξάνθης καί τό Β` Λύκειο, ὅπου καί συνομίλησε μέ τά παιδιά καί μέ τούς Καθηγητές.

Τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας μέρας μίλησε στό κατάμεστο Ἀμφιθέατρο τοῦ Πολυτεχνείου Ξάνθης, πρός τά μέλη τῆς ἐκπαιδευτικῆς κοινότητας μέ θέμα: «Ἡ διαχρονική ἀξία τῆς διδασκαλίας τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν». Παρέστησαν ὁ Ἀντιπρύτανης τοῦ Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ὁ Κοσμήτορας τοῦ Πολυτεχνείου Ξάνθης, ὁ Ἀντιδήμαρχος καί οἱ τοπικές Ἀρχές τῆς Ξάνθης, Καθηγητές, προσωπικό Διδασκόντων καί φοιτητές τοῦ Πολυτεχνείου, οἱ Προϊστάμενοι τῆς Πρωτοβάθμιας καί Δευτεροβάθμιας Ἐκπαίδευσης, πολλοί Καθηγητές καί Δάσκαλοι τῶν Σχολείων τῆς περιοχῆς καί πλῆθος κόσμου.

Τόν Μητροπολίτη μᾶς προλόγισε ὁ Μητροπολίτης Ξάνθης, ὁ ὁποῖος παρέθεσε ἕνα σύντομο βιογραφικό του μέ ἰδιαίτερη μνεία στήν πρώτη ἐπαφή πού εἶχε μαζί του πρό εἰκοσιπενταετίας μέσω τοῦ βιβλίου τοῦ «Μιά βραδιά στήν ἔρημό του Ἁγίου Ὄρους».

Στήν ὁμιλία τοῦ ὁ Σεβασμιώτατος ἀντιμετώπισε τρία ρεύματα, πού παρουσιάζονται μέ ἰδιαίτερη ἔνταση στόν σύγχρονο κόσμο: τήν Παγκοσμιοποίηση, τήν Τρομοκρατία καί τόν Φονταμενταλισμό. Τά ρεύματα αὐτά ὑπῆρχαν καί σέ παλαιότερες ἐποχές, μέ ἄλλη, βεβαίως, μορφή, ὥστε νά μποροῦμε νά μιλοῦμε γιά τό «πνεῦμα» τῆς Παγκοσμιοποίησης, τῆς Τρομοκρατίας καί τοῦ Φονταμενταλισμοῦ. Αὐτό τό πνεῦμα ἀντιμετώπισαν οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες μέσα στά χρονικά καί τοπικά πλαίσια τοῦ βίου τους, καί ἀντέταξαν στά τρία αὐτά ρεύματα ἀντίστοιχα τήν Παγκοσμιότητα-Οἰκουμενικότητα, τήν ἀγάπη-φιλανθρωπία καί τήν Ἐκκλησία ὡς Σῶμα Χριστοῦ. Τό πνεῦμα καί ἡ διδασκαλία τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, πού εἶναι τό πνεῦμα καί ἡ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας, βρίσκεται ἀποταμιευμένο μέσα στήν θεία Λειτουργία, τῆς ὁποίας τά λόγια συνέταξαν καί μέ αὐτά τά λόγια ἑκατομμύρια ἄνθρωποι μέχρι σήμερα προσεύχονται καί εὔχονται σέ ὅλην τήν Οἰκουμένη.

Στό τέλος τῆς ὁμιλίας ἀκολούθησε ἐποικοδομητική συζήτηση πάνω σε θέματα πού ἀναπτύχθηκαν ὅπως:

Θ.Α.Φ.

Στόν Ἅγιο Βλάσιο

Πάνδημη ἦταν καί φέτος ἡ πανήγυρη τοῦ Ἁγίου Βλασίου, στόν Ἄνω Ἅγιο Βλάσιο. Τό πρωΐ τελέστηκε ἀρχιερατική θεία Λειτουργία ἀπό τόν Μητροπολίτη μας κ. Ἱερόθεο. Στήν πανηγυρική ἀτμόσφαιρα τῆς θείας Λειτουργίας συνέβαλαν ἐπίσης καί οἱ ἄρχοντες τοῦ ψαλτηρίου Χρῆστος Σερέτης, Λουκᾶς Σκιαδάς, Κώστας Λανάρας, κ.α. Παρόντες καί οἱ τοπικοί ἄρχοντες, ὁ Δήμαρχος Παρακαμπυλίων Δημήτριος Σκιαδάς, οἱ πολιτευτές Ἀπόστολος Κωστόπουλος, Βασίλης Παπασάϊκας, καί πλῆθος λαοῦ. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμα τοῦ ἀναφέρθηκε στό πρόσωπο τοῦ ἁγίου Ἱερομάρτυρος Βλασίου, στόν τόπο τῆς ἀσκήσεώς του στήν σπηλιά καί στό πῶς ἡ ἄλογη κτίση, τά ζῶα δηλαδή, τόν ὑπάκουαν καί τόν ὑπηρετοῦσαν ὡς ἄλλον Ἀδάμ, ἐνῶ τά ἔλλογα ὄντα, οἱ ἄνθρωποι, κάνοντας παράχρηση τῆς λογικῆς καί τῆς ἐλευθερίας τους, τόν ὑπέβαλαν σέ κάθε εἴδους ταλαιπωρίες. Ἀκολούθησε κέρασμα στό σπίτι τοῦ Ἀρχιερατικοῦ Ἐπιτρόπου π. Κωνσταντίνου Μάλαινου καί τραπέζι σέ παρακείμενο κέντρο ἐπίσης προσφορά τοῦ π. Κωνσταντίνου. Πανηγυρικό ἦταν καί τό τραγούδι καί ἡ μουσική ἀπό τό βιολί τοῦ Ἱεροψάλτη κ. Σερέτη.

Ἐπισκεπτόμενος κανείς τόν Ἅγιο Βλάσιο αἰσθάνεται ἔντονα τήν εὐλογία τοῦ Ἁγίου καί τήν φιλόξενη καρδιά τῶν κατοίκων του.

Διάκ. Σ.Κ.Π.

Σεμινάριο Βιοηθικῆς

Ἡ Ἐπιτροπή Βιοηθικῆς μέ πρόεδρο τόν Ἀρχιμ. Νικόλαο Χατζηνικολάου, διοργάνωσε μεταπτυχιακό Σεμινάριο Βιοηθικῆς, στό Συνεδριακό Κέντρο Βιοϊατρικῆς Ἠθικῆς καί Δεοντολογίας, στό Ἁγιορείτικο Μετόχι τῆς Ἀναλήψεως στόν Βύρωνα. Τό Σεμινάριο εἶχε θέμα τήν Εὐθανασία, καί περιελάμβανε ἑπτά συναντήσεις διάρκειας 2,5 ὡρῶν, στίς ὁποῖες συμμετεῖχε ὁρισμένος ἀριθμός πτυχιούχων (40 ἰατροί, 10 νοσηλευτές, 10 νομικοί καί 10 θεολόγοι), κατόπιν ὑποβολῆς αἰτήσεως.

Στό Σεμινάριο κλήθηκαν νά διδάξουν Ἐπίσκοποι, ὁ Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ἰωάννης Πρόεδρος τῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν, καθηγητές Πανεπιστημίου, νομικοί, πολιτικοί, συγγραφεῖς.

Τήν 6η Φεβρουαρίου ἐ.ε. ἔκανε εἰσήγηση στό Σεμινάριο ὁ Μητροπολίτης μας μέ θέμα «Ἐκκλησία καί ἡ πρόκληση τῆς εὐθανασίας». Μέ τό θέμα αὐτό ὁ Σεβασμιώτατος ἔχει ἀσχοληθῆ ἐπισταμένως, ἀπό διάφορες ὑπεύθυνες θέσεις πού τοῦ εἶχε ἀναθέσει κατά καιρούς ἡ Ἐκκλησία, ἐνῶ τά συμπεράσματα τῆς μελέτης τοῦ ἔχουν δοκιμασθῆ ἐνώπιον εἰδικῶν ἀκροατηρίων μέ μεγάλη ἀποδοχή.

Τήν ἴδια ἡμέρα μίλησαν ἐπίσης ὁ κ. Γεώργιος Μαντζαρίδης, Καθηγητής Θεολογικῆς Σχολῆς Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μέ θέμα «Ὁ πόνος στήν Ὀρθόδοξη παράδοση καί θεολογία», καί ὁ Πρώτ. Βασίλειος Καλλιακμάνης, Ἀναπληρωτής Καθηγητής Θεολογικῆς Σχολῆς Θεσσαλονίκης, μέ θέμα «Θάνατος - Εὐθανασία - Ποιμαντική προσέγγιση».

Τό Σεμινάριο ἦταν μιά σημαντική προσπάθεια πού εἶχε στόχο, ἐκτός ἀπό τήν ἐπιμόρφωση τῶν συμμετεχόντων νέων, τήν διαμόρφωση ἀντικειμενικῆς, σφαιρικῆς ἄποψης καί ὀρθοῦ κριτηρίου σχετικά μέ τό πολυσυζητημένο θέμα τῆς εὐθανασίας.

«Τό σχολεῖο καί ὁ ἐκπαιδευτικός στήν κοινωνία τῆς πληροφορίας»

Πραγματοποιήθηκε στήν Ναύπακτο καί τό Μεσολόγγι τό ἐκπαιδευτικό Συμπόσιο τῆς Ἅ' Ἕνωσης Λειτουργῶν Μέσης Ἐκπαίδευσης μέ θέμα «Τό σχολεῖο καί ὁ ἐκπαιδευτικός στήν κοινωνία τῆς πληροφορίας».

Στήν ἡμερίδα, πού ἔγινε στήν Παπαχαραλάμπειο Αἴθουσα τῆς πόλης μας, τήν 1η Φεβρουαρίου, μίλησαν ὁ Σεβ. Μητροπολίτη μᾶς κ. Ἱερόθεος μέ θέμα: «Ἠθική διάσταση τῶν νέων τεχνολογιῶν καί τοῦ ρόλου τῆς Παιδείας μας», ὁ Πρόεδρος τῆς ΟΛΜΕ κ. Νίκος Τσούλιας, ὁ κ. Παπαδοπετράκης, καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών «Νέες τεχνολογίες στήν Ἐκπαίδευση - μύθοι καί πραγματικότητα», ἡ κ. Λ. Λάκα, τοῦ ΥΠ.Ε.Π.Θ., «Ἐπιστημονικός Ἀλφαβητισμός καί Διεπιστημονική προσέγγιση στά θέματα τῆς σύγχρονης βιολογίας», καί ὁ κ. Λ. Ἀθανασίου, Καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Ἰωαννίνων, μέ θέμα «Ἡ ἀξιολόγηση τοῦ διδακτικοῦ ἔργου - βήματα ἐμπρός καί βήματα πίσω».

Ὁ Σεβασμιώτατος στό θέμα πού ἀνέπτυξε διέκρινε τρία «κομβικά σημεῖα»: α) οἱ νέες τεχνολογίες, β) ὁ ρόλος τῆς παιδείας καί γ) ἡ ἠθική διάσταση τῶν τεχνολογιῶν, τά ὁποῖα καί διαπραγματεύθηκε διεξοδικά καί διεισδυτικά, καταλήγοντας ὅτι «δέν μποροῦμε νά κλείσουμε τά μάτια μᾶς μπροστά στά νέα δεδομένα καί τίς νέες ἀνακαλύψεις, δέν μποροῦμε νά ἀρνηθοῦμε τήν ζωή καί τόν κόσμο πού μᾶς ἔδωσε ὁ Θεός. Ὅμως ... ὁ ἄνθρωπος πλάσθηκε γιά νά γίνη ἱερεύς τῆς δημιουργίας. Νά ἐξουσιάζη καί νά μή ἐξουσιάζεται, νά κυριαρχῆ καί νά μή κυριαρχῆται. Αὐτό εἶναι τό ἔργο τῆς παιδείας καί τό ἔργο τῶν ἐκπαιδευτικῶν σέ ἕναν κόσμο ἀλλοτριώσεως τῶν πάντων, ἀκόμη καί τοῦ ἀνθρώπου».

Ἐντύπωση ἐπίσης ἔκανε καί ὁ λόγος τοῦ Προέδρου τῆς ΟΛΜΕ, κ. Νίκου Τσούλια. Τόν διέκρινε ἡ ἐπιστημοσύνη, τό ὅραμα, ἡ ζέση, ἡ εὐρύτητα ἑρμηνείας τῶν παιδαγωγικῶν πραγμάτων καί ἡ τεκμηριωμένη πρόταση. Ἀνέλυσε τούς ὅρους πού διαπραγματεύθηκε καί ὑπογράμμισε τόν «κίνδυνο τῆς ὑπαλληλοποίησης» τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ, τήν σύγχρονη ἑρμηνεία τῆς ἔννοιας τῆς ἀνέλιξης-ἐξέλιξης τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ, τήν ἀλήθεια ὅτι ἡ ὑπευθυνότητα δυναμώνει τήν φωνή τῶν ἐκπαιδευτικῶν, κ.α.

Σημαντικές ἦταν καί οἱ εἰσηγήσεις τῶν ἄλλων ὁμιλητῶν, ἐνῶ ἡ συζήτηση ἦταν ἐνδιαφέρουσα καί ἔντονη, ἀνάλογη μέ τήν ἀναζήτηση τῶν ἐκπαιδευτικῶν καί τήν διαλεκτική ἀντίθεση τῶν διαφόρων παιδαγωγικῶν «σχολῶν». Μεταξύ των θεμάτων πού θίχτηκαν ἦταν ἡ ἀξιολόγηση, ἡ «παραπαιδεία», ἡ ἰδεολογία τῆς ἀποθέωσης τῆς πληροφορίας, ἡ πολιτισμική διαφοροποίηση ὡς κριτήριο ἐφαρμογῆς τῶν παιδαγωγικῶν προγραμμάτων, ἡ βιολογική θεμελίωση, μέ βάση τίς νέες ἀνακαλύψεις γιά τό DNA, τῆς ἀναγκαιότητας τῆς σχολικῆς ζωῆς, κ.α.

Τήν συνεδρία ἔκλεισε ὁ Σεβασμιώτατος, εὐχαριστώντας τούς διοργανωτές τοῦ Συμποσίου, τόν Πρόεδρο τῆς Α' ΕΛΜΕ κ. Πάν. Κατσούλη, καί ὑπογραμμίζοντας τήν θεραπευτική ἀξία τῆς σύγκρουσης τοῦ νέου μέ τό περιβάλλον του, τήν προτεραιότητα τοῦ ἔρωτα ἔναντί της γνώσης καί τό ἀναντικατάστατό της σχολικῆς κοινότητας.

Ἀρχιμ. Κ.Ε.Γ.

«Ἐνιαύσια»

Ἡ Ἱερά Μητρόπολή μας ἐξέδωσε τήν σειρά «Ἐνιαύσια» (ἐτήσια), ἡ ὁποία περιλαμβάνει ἄρθρα καί σχόλια τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου μᾶς κ. Ἱεροθέου πού δημοσιεύθηκαν στήν Ἐφημερίδα τῆς Μητροπόλεως «Ἐκκλησιαστική Παρέμβαση».

Τά κείμενα αὐτά εἶναι καρποί ποιμαντικῆς διακονίας καί ἐκκλησιολογικής ἀγωνίας καί ἔχουν ἰδιαίτερη ἱστορική σημασία, ἐφ’ ὅσον ἀναφέρονται σέ συγκεκριμένα ἐπίκαιρα γιά τά ἔτη πού δημοσιεύθηκαν γεγονότα.

Καί ὅπως σημειώνει ὁ Σεβασμιώτατος στόν πρόλογο τοῦ Ἐνιαυσίου 1996 «καίτοι τά κείμενα αὐτά εἶναι ἀποσπασματικά, ἐν τούτοις ἔχουν κοινή ἀναφορά, ἀφοῦ ἐμπνέονται ἀπό τήν ἀλήθεια τῆς Ἐκκλησίας καί χαρακτηρίζονται ἀπό ἀγάπη γιά τήν Ἐκκλησία».

Μέχρι σήμερα ἔχουν ἐκδοθῆ τά Ἐνιαύσια των ἐτῶν 1996, 1997 καί 1998.

Τήν κεντρική διάθεση τῶν βιβλίων ἔχει ἡ Ἱερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου (Τ.Θ. 107, 321 00 Λεβαδειά, τήλ. 0261035135, Fax: 0261039201).

Ποιμαντικές ὁμιλίες

Κατά τήν διάρκεια τῆς Τεσσαρακοστῆς ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μᾶς ὁμιλεῖ πρός τό πλήρωμα τῆς Τοπικῆς Ἐκκλησίας κάθε Κυριακή ἀπόγευμα, στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου.  Κατά τίς ὑπόλοιπες περιόδους τοῦ ἔτους, ὁ Σεβασμιώτατος ὁμιλεῖ καί συζητεῖ μέ τούς Χριστιανούς κάθε Δευτέρα στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Οἱ συνάξεις αὐτές ἔχουν μιά μεγαλύτερη ἀμεσότητα.

Τά θέματα πού κατά τόν παρελθόντα μήνα ἀνέπτυξε ἦταν παρμένα ἀπό τίς ἐπιστολές, τά ποιήματα καί τούς ἐπιταφίους λόγους τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου. Ἀπετέλεσαν μύηση, ἤ μᾶλλον γνωριμία γιά μᾶς τούς ἀμαθεῖς, μέ τήν κορυφή τῆς θεολογίας, τόν ἅγιο Γρηγόριο. Στά πρῶτα αὐτά «μαθήματα» γνωρίσαμε τήν προφητική του εἴσοδο στόν κόσμο, τίς εὐαίσθητες ποιμαντικές του ἐπιστολές, καί τήν ἀσκητική του ἔξοδο. Ἀναμένονται καί δύο ἀκόμη ὁμιλίες σχετικά μέ τήν θεολογική του προσφορά ὡς πρός τό δόγμα.

Ἄρχ. Κ.Ε.Γ.

Νέος Ἱερός Ναός Ἁγίων Ἀποστόλων

Θεμελιώθηκε τήν Κυριακή 24 Φεβρουαρίου ὁ νέος Ἱερός Ναός τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων στήν συνοικία Ἐλαιοστασίου Ναυπάκτου. Τόν θεμέλιο λίθο ἔθεσε ὁ Μητροπολίτης κ. Ἱερόθεος, στό οἰκόπεδο τό ὁποῖο δώρισε τό ζεῦγος Ἀλεξίου καί Μαρίας Μίχου. Ὁ Σεβασμιώτατος συνεχάρη τό Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιο καί τόν Ἐφημέριο, π. Ἀνδρέα Χασαπογιάννη, γιά τήν πρωτοβουλία καί τόν κόπο τους. Ἐπίσης εὐχαρίστησε τούς δωρητές τοῦ οἰκοπέδου καί τόν μηχανικό του ἔργου κ. Ἰωάννη Παπαϊωάννου, πού προσέφερε τίς μελέτες καί τήν ἐπίβλεψη δωρεάν.

Ὁ Σεβασμιώτατος στόν λόγο τοῦ ἀναφέρθηκε στήν ἀξία τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καί τήν δύναμη τῆς θείας Λειτουργίας. Μέ τόν κτίσιμο ἑνός Ἱεροῦ Ναοῦ δίδεται ἡ εὐκαιρία στόν λαό νά ἐκκλησιάζεται, νά βρίσκη παράκληση στόν πόνο του καί λύση στά προβλήματά του. Ἀναφέρθηκε καί στήν καταλληλότητα τῆς τοποθεσίας, καί εὐχήθηκε νά τελειώση τόσο γρήγορα ὁ Ναός, ὥστε τά παιδιά πού παρακολούθησαν τήν θεμελίωση νά εἶναι ἀκόμη παιδιά ὅταν θά γίνουν καί τά ἐγκαίνια.
Χρειάζεται, λοιπόν, ἡ βοήθεια τῶν Χριστιανῶν γιά τήν ἀποπεράτωσή του.

Ἱερατική Σύναξη τοῦ Φεβρουαρίου

Στήν μηνιαία Ἱερατική Σύναξη τοῦ Φεβρουαρίου ὁ Μητροπολίτης κ. Ἱερόθεος ἀνέπτυξε τό θέμα τῆς συμμετοχῆς καί προετοιμασίας τῶν Χριστιανῶν, κυρίως δέ τῶν Κληρικῶν, στήν θεία Λειτουργία. Παρουσίασε ὁρισμένα γεγονότα ἀπό τήν Ἐκκλησιαστική μας ἱστορία - ἁγιολογία, καθώς καί ἀπό τήν σύγχρονη Ἐκκλησία, στά ὁποῖα φανερώνονται τά μυστήρια πού τελοῦνται κατά τήν θεία λατρεία, ἰδιαιτέρως δέ κατά τήν θεία Λειτουργία. Μετά τήν σύναξη προσφέρθηκε –κατά τό ἔθιμο καθότι εἶναι ἡ σύναξη πρίν τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή– πλούσιο γεῦμα γιά τούς Ἱερεῖς στήν αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τοῦ Ι. Ν. Ἁγίου Δημητρίου σέ οἰκογενειακή ἀτμόσφαιρα.

***

Στόν ἀπολογισμό τοῦ Συλλόγου Ἐθελοντῶν Αἱμοδοτῶν Ναυπάκτου «Οἱ Ἅγιοι Ἀνάργυροι», στόν τομέα τῶν αἱμοληψιῶν, φαίνεται ἡ μεγάλη προσφορά τοῦ Συλλόγου πρός τούς συνανθρώπους μας. Συνολικά ὁ Σύλλογος γιά τό ἔτος 2001 συγκέντρωσε 1404 μονάδες αἷμα ἀπό τίς ὁποῖες τό Περιφερειακό Πανεπιστημιακό Νοσοκομεῖο Πατρών πῆρε 1053 μονάδες, καί τό Γενικό Νοσοκομεῖο Παίδων «Ἁγία Σοφία», πῆρε 351 μονάδες. Καθώς ἐπίσης ἐξυπηρέτησε τίς ἀνάγκες συμπολιτῶν μας πού χρειάστηκαν ἀνάλογες ποσότητες αἵματος.

***

Ἡ Βασιλική Μ., εἴκοσι ἐτῶν, ἔπεσε θύμα τροχαίου δυστυχήματος. Σκοτώθηκε σέ κατοικημένη περιοχή, στήν Ἐθνική Ὁδό, στήν στενή ἐκείνη λωρίδα ὅπου εἶναι ἀναγκασμένα νά συνωθοῦνται φορτηγά, λεωφορεῖα, ταχύτατα αὐτοκίνητα, μηχανάκια, ποδήλατα, πεζοί, τά παιδιά ποῦ πᾶνε σχολεῖο' ὅλα αὐτά μαζί, χωρίς πεζοδρόμιο! Ποιά θά εἶναι ἡ ἑπόμενη εἴδηση σχετικά μέ αὐτήν τήν κατάσταση; Ἕνας ἀκόμη θάνατος, ἤ ἡ λογική διαμόρφωση τῆς ὁδοῦ;

***

Ἀπό τήν Ἔκθεση Αἰτωλοακαρνανικού Βιβλίου, πού πρόσφατα ὀργάνωσε ἐφημερίδα τοῦ Νομοῦ, φάνηκε ἡ δυναμική παρουσία τῆς Ναυπακτιακῆς βιβλιογραφίας. Τριακόσιοι σχεδόν τίτλοι βιβλίων γιά μιά μικρή πόλη εἶναι γεγονός ἀξιοπρόσεκτο καί δείκτης τῆς πνευματικῆς κίνησης τῆς πόλης μας, πού ὀφείλεται καί στήν παράδοσή της καί στήν ὕπαρξη τῆς Παπαχαραλαμπείου Βιβλιοθήκης, πού καλλιεργεῖ τήν καλή σχέση μέ τό βιβλίο.

***

Μέ ἐπιτυχία πραγματοποιήθηκε ἡ ἐπίσημη ἐπίσκεψη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη στό Ἰρᾶν (Περσία). Σκοπός ἡ ἀρχή ἑνός διαλόγου γιά τήν εἰρηνική συνύπαρξη μεταξύ Χριστιανῶν καί Μουσουλμάνων. Ἡ ἐπίσκεψη προβλήθηκε παγκοσμίως. Ἡ παρουσία τοῦ Πατριάρχου ἀρχοντική, μέ ὅλο το βάρος καί τήν εὐθύνη πού ἔχει ἡ ἱστορία καί τό μέλλον αὐτῆς τῆς συνάντησης.

***

Μέ τήν παρουσία τῆς νεολαίας τῆς Ὁμογένειας τῆς Πόλης, πραγματοποιήθηκαν στήν ἕδρα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου στό Φανάρι, οἱ ἐκδηλώσεις γιά τήν ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν. Στήν θεία Λειτουργία πού τελέσθηκε στόν πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό τοῦ Ἁγίου Γεωργίου χοροστάτησε ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος. Ἐν συνεχεία ὁ Πατριάρχης δέχθηκε τούς καθηγητές καί μαθητές τῆς Ὁμογένειας στήν Αἴθουσα τοῦ θρόνου, ὅπου τους μίλησε σχετικά μέ τήν ἀξία τῆς παιδείας. Στήν θεία Λειτουργία καί τήν ἐκδήλωση παρέστησαν ὁ Ὑφυπουργός Ἐξωτερικῶν καί ὁ Γενικός Πρόξενος τῆς Ἑλλάδος στήν Πόλη, ὁ ἐκπαιδευτικός κόσμος καί πλῆθος προσκυνητῶν.

***

Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος μίλησε στούς Ἐκπαιδευτικούς των Ἀθηνῶν μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἑορτῆς τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν μέ τό ἐπίκαιρο θέμα «ἡ διαπολιτιστική ἀγωγή στά πλαίσια τῆς Ὀρθοδόξου πίστης». Ἐπίσης ἐπισκέφθηκε, μεταξύ των ἄλλων, τό Μουσικό Σχολεῖο Ἀλίμου καί μίλησε στούς νέους γιά τόν Ναό, τό Σχολεῖο καί τήν ἔννοια τῆς ἁρμονίας.

***

Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος συνέταξε, μεταξύ των ἄλλων, δύο κείμενα πού ἀφοροῦν ἅ) στήν γνωστή ἔκθεση τοῦ Στέητ Ντιπάρτμεντ γιά τίς θρησκευτικές ἐλευθερίες καί β) στόν σατανισμό, μετά τίς τελευταῖες ἀποκαλύψεις γιά τήν δράση τῶν ὀπαδῶν του στήν Γερμανία.

***

Ὁ Μητροπολίτης Περγάμου Ἰωάννης Ζηζιούλας ἐξελέγη Πρόεδρος τῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν γιά τό 2002. Ὁ Μητροπολίτης Περγάμου ἀνήκει στό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, εἶναι προσωπικότητα μέ ἀναγνωρισμένο κύρος καί στό ἐξωτερικό καί μέ μεγάλη θεολογική προσφορά, καί μάλιστα στό θέμα τοῦ προσώπου.

***

Ἔρευνα πού ἔκανε τό Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ἔδειξε ὅτι ὁ ἀριθμός τῶν μοναχῶν του Ἁγίου Ὄρους διπλασιάστηκε τήν τελευταία δεκαετία καί ἔφτασε στούς 2276. Αὐτό ὀφείλεται, σύμφωνα μέ τήν ἔρευνα, στό ὅτι νέοι, μορφωμένοι ἄνθρωποι τῆς ἐποχῆς μᾶς ἀντιδροῦν στήν κατάπτωση τῶν ἀνθρωπίνων σχέσεων καί τήν ἐκκοσμίκευση τοῦ συγχρόνου ἀνθρώπου καί ἀναζητοῦν τόν ἡσυχαστικό τρόπο ζωῆς, πού πλούσια προσφέρει ἡ ὀρθόδοξη παράδοση, πού βιώνεται στό Ἅγιο Ὅρος.

***

Ὁ πατήρ Τύχων, πνευματικός του Ρώσου προέδρου, δήλωσε ὅτι ὁ Βλαντιμίρ Πούτιν εἶναι ἄνθρωπος μέ βαθιά πνευματικότητα, πού ἀναζητεῖ τήν σωτηρία τῆς ψυχῆς του, στά μυστήρια τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, τήν ἐξομολόγηση καί τήν θεία Μετάληψη. Ἔχει πλήρη ἐπίγνωση τῆς μεγάλης εὐθύνης τοῦ ἐνώπιόν του Θεοῦ γιά τό μεγάλο ἀξίωμα πού τοῦ ἔχει ἀνατεθῆ.

***

Στήν ἰστοσελίδα http://sophrony.narod.ru/photo2.htm μπορεί κανείς νά δῆ φωτογραφίες τοῦ ἀειμνήστου Γέροντος Σωφρονίου (Σαχάρωφ).

***

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἱεραποστολή στήν Μαδαγασκάρη ἱδρύθηκε πρίν 7 χρόνια καί μέ πολλές δυσκολίες αὐξήθηκε πολύ γρήγορα. Ἔτσι σήμερα ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀναγνωρίστηκε ἐπίσημα ἀπό τήν Κυβέρνηση τῆς Μαδαγασκάρης, ἀφοῦ σ’ αὐτό τό χρονικό διάστημα βαπτίστηκαν πάνω ἀπό 15.000 ἄνθρωποι, χτίστηκαν 31 Ναοί, 6 Δημοτικά Σχολεῖα, χειροτονήθηκαν ἀρκετοί Ἱερεῖς, χτίστηκε Κλινική μέ μηχανικό ἐξοπλισμό, προβλέπεται νά ἱδρυθῆ Ὀρφανοτροφεῖο. Φροντίζουν 200 ὀρφανά παρέχοντάς τους τροφή, ρουχισμό, δίδακτρα τῶν Σχολείων τους, ἰατρική περίθαλψη.

***

Στή 10η Παγκόσμια Συνέλευση τῶν Ἐπισκόπων της Παπικῆς «Ἐκκλησίας» ἐκφράστηκε ἔντονα ὁ προβληματισμός τῶν Ἐπισκόπων γιά τό Πρωτεῖο τοῦ Πάπα, πού ὑποβαθμίζει τελείως τό ἐπισκοπικό ἀξίωμα. Γιά πρώτη φορά ἔγινε λόγος νά καθιερωθῆ ἡ Σύνοδος τῶν Ἐπισκόπων στήν διοίκηση πλάϊ στήν ἐξουσία τοῦ Πάπα, γιά νά γίνη ἀποκέντρωση τῆς Παπικῆς «Ἐκκλησίας» καί νά ἀναπτυχθῆ ἡ ὀργάνωση τῶν τοπικῶν Ἐκκλησιῶν.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ