Η Σύνοδος της Ιεραρχίας και η Σύναξη των Ιερέων

“...Σύνοδος γινέσθω”

Η τακτική ετήσια σύγκληση της Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος και η σύγκληση της Ιερατικής Συνάξεως των Ιερέων της Μητροπόλεώς μας υπό τον Σεβ. Μητροπολίτη κ. Ιερόθεο, είναι δύο γεγονότα-εκφράσεις της συνοδικότητος και της ιεραρχικότητος της Εκκλησίας μας που έχουν τις ρίζες τους στην Αποστολική περίοδο και προβλέπονται και επιβάλλονται από τούς ιερούς Κανόνες.

“Οι Επίσκοποι δεν πρέπει να περιφρονούν την Σύνοδο, αλλά να πηγαίνουν και να διδάσκουν ή να διδάσκονται για την προκοπή των πιστών και των άλλων” (μ' Λαοδικείας). Αλλά και ο Επίσκοπος “αναβαίνων και καθεζόμενος σε αυτό (σύνθρονο), να βλέπη από ψηλά, σάν από κάποιο παρατηρητήριο, τον υποκείμενον σ’ αυτόν λαό, και να τον επισκοπή με μεγαλύτερη ακρίβεια, οι δέ Πρεσβύτεροι συνιστάμενοι και συγκαθεζόμενοι με αυτόν, να παρακινούνται με τον τρόπο αυτόν ώστε να καταρτίζουν τον λαό, "ως σύμπονοι δοθέντες εις τον Επίσκοπον"” (Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης).

Η Συνοδικότητα δεν ασκείται μόνον στο επίπεδο των Επισκόπων, αλλά λειτουργεί και σε κάθε επίπεδο της εκκλησιαστικής ζωής.

Α'

Η φετινή Σύνοδος της Ιεραρχίας συγκαλείται την 7η μηνός Οκτωβρίου. Οι εισηγητές και τα θέματα τα οποία εισηγούνται είναι οι εξής (μετά από κάθε εισήγηση επακολουεί συζήτηση και λήψη αποφάσεων):

7 Οκτωβρίου: Εισαγωγική ομιλία του Μακαριωτάτου. Ακολουθεί συμπλήρωση καταλόγου των προς Αρχιερατείαν Εκλογίμων Κληρικών.

8 Οκτωβρίου: Εισήγηση Σεβ. Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου με θέμα: “Κεφάλαια ζωής αποτεθησαυρισμένα εις την Ορθόδοξον Εκκλησίαν ημών διά τάς νέας γενεάς των Ελλήνων”.

Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου: “Η συμβολή της Εκκλησίας εις την επιτυχή διοργάνωσιν των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004”.

9 Οκτωβρίου: Σεβ. Μητροπολίτου Σερβίων και Κοζάνης κ. Αμβροσίου: “Ποιμαντική αντιμετώπιση του φαινομένου της προοδευτικής μετατροπής της Χώρας ημών εις πολυπολιτισμικήν, πολυφυλετικήν και πολυγλωσσικήν τοιαύτην”.

Σεβ. Μητροπολίτου Θηβών και Λεβαδείας κ. Ιερωνύμου: “Καλλιέργεια Ιερατικών Κλίσεων. Προβλήματα και προοπτικές”

10 Οκτωβρίου: Σεβ. Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Νικολάου: “Η θέσις της Εκκλησίας επί του θέματος της ευθανασίας”.

Σεβ. Μητροπολίτου Μονεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευσταθίου: “Ενημέρωσις επί της πορείας των οίκονομικών θεμάτων της Εκκλησίας”.

Σεβ. Μητροπολίτου Ηλείας και Ωλένης κ. Γερμανού: “Κανονισμός Ιεροψαλτών”.

11 Οκτωβρίου: Περί της επανυπαγωγής της Ενορίας του Αγίου Σώστη, εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης, εις την Ιεράν Αρχιεπισκοπήν Αθηνών.

Τέλος, την 11η Οκτωβρίου θα γίνη και η πλήρωση των κενών Μητροπολιτικών θρόνων δι’ εκλογής νέων Μητροπολιτών.

Β'

Η Σύνοδος της Ιεραρχίας και η Σύναξη των ΙερέωνΣτίς 17 Σεπτεμβρίου 2002, στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως, πραγματοποιήθηκε το Ζ' Ιερατικό Συνέδριο των Ιερέων της Μητροπόλεώς μας με κεντρικό θέμα “Προσόντα Ιερέων” - “Ευχαριστιακή Διακοινωνία”.

Τό πρωΐ τελέσθηκε Όρθρος, Αρχιερατική θ. Λειτουργία και μνημόσυνο του κοιμηθέντος κατά το παρελθόν έτος Ιερέως (π. Νικολάου Σιαλμά) και στις 10:30 στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως, άρχισαν οι εργασίες του Συνεδρίου. Τήν εισαγωγική εισήγηση έκανε ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος, ο οποίος μίλησε για τούς ιερούς Κανόνες και τον ρόλο τους στην ζωή της Εκκλησίας. Τόνισε ότι οι ιεροί Κανόνες, που είναι έργο Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων και των αγίων Πατέρων, διασφαλίζουν την αγάπη και την ενότητα μεταξύ των μελών της Εκκλησίας. Ήλεγξε δέ την αντιεκκλησιαστική τάση να παρουσιάζονται οι ιεροί Κανόνες αντίθετοι της αγάπης, αναφερόμενος μάλιστα και στο ιστορικό της δημιουργίας αυτής της τάσης η οποία αργότερα μεταφέρθηκε και στον χώρο μας. Επίσης ήλεγξε τα δύο άκρα που εμφανίζονται στην ερμηνεία και χρήση των ιερών Κανόνων, δηλαδή του νομικισμού και του αντινομισμού.

Ακολούθησε εισήγηση από τον π. Γεώργιο Παπαβαρνάβα, με θέμα “Τά προσόντα των Κληρικών”. Στήν αρχή της εισηγήσεως έγινε περίληψη της υπ’ αριθμ. 2456/8-7-2002 Εγκυκλίου της Αγίας και Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και αναπτύχθηκαν τα βασικότερα σημεία της Εγκυκλίου από τον ομιλητή. Η ως άνω Εγκύκλιος, με αφορμή τα γνωστά γεγονότα τα σχετικά με την ανάρμοστη διαγωγή κάποιων Κληρικών, τα οποία είδαν το φώς της δημοσιότητος, απηύθυνε στούς Κληρικούς πατρικές νουθεσίες και παραινέσεις.

Τονίσθηκε το γεγονός ότι η Εκκλησία είναι Θεραπευτήριο, Πνευματικό Ιατρείο και οι Ποιμένες της Εκκλησίας είναι πνευματικοί Ιατροί και θεραπευτές του λαού του Θεού. Επίσης, ότι η Ιερωσύνη από την φύση της είναι μαρτύριο και ως εκ τούτου οι Κληρικοί δοκιμάζουν στην ζωή τους πολλούς και μεγάλους πειρασμούς. Επίσης, ότι πρέπει να προσέχουν τον εαυτό τους, τις συναναστροφές τους και τον τρόπο της ζωής τους, να επιμελούνται τον πνευματικό τους καταρτισμό και να φροντίζουν για την σωτηρία τόσο την δική τους όσο και του ποιμνίου τους. Αναφέρθηκαν σοβαρά πάθη Κληρικών, όπως είναι η φιλαργυρία, η μέθη, η απιστία η ασέβεια κ.λπ., τα οποία προξενούν σκανδαλισμό στούς πιστούς, και από την καταδυναστεία των οποίων πρέπει να αγωνίζονται να απαλλαγούν.

Ακολούθησε εμβάθυνση στην εισήγηση από τον Σεβασμιώτατο και παρουσίαση εκ μέρους του μιάς άλλης Εγκυκλίου της Ιεράς Συνόδου που απευθύνεται για το ίδιο θέμα στούς Μητροπολίτας και τούς εφιστά την προσοχή για τις χειροτονίες Κληρικών.

Μερικές από τις ερωτήσεις που τέθηκαν ήσαν: “Τί νόημα έχει η φράση που λέγαν παλαιοί Αρχιερείς "όψη σύ και οι συμμαρτυρήσαντες" και αν είναι ορθό να λέγεται”, “μπορούν νέοι Αρχιμανδρίτες να καθίστανται προϊστάμενοι Ενοριών και να τελούν το μυστήριο του γάμου;” κ.ά.

Η Σύνοδος της Ιεραρχίας και η Σύναξη των ΙερέωνΣημαντική ήταν η παρέμβαση του π. Αρσενίου, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά: “Σεβασμιώτατε, βάλατε το μαχαίρι στο κόκκαλο, ανοίξατε μιά μεγάλη πληγή” και αναφερόμενος στα πάθη των Ιερέων, ιδιαίτερα στην υψηλοφροσύνη αγάμων κυρίως Κληρικών που επιζητούν συνέχεια να οικειοποιούνται σύμβολα και εξουσίες ανωτέρων τους, και μάλιστα των Επισκόπων, απέδωσε ευθύνες για την κατάσταση αυτή και στούς Αρχιερείς, οι οποίοι ανέχονται ή και ενθαρρύνουν τέτοιες καταστάσεις, και έτσι σιγά σιγά χάνεται το σεμνό και μετρημένο και ταπεινό. Ο Σεβασμιώτατος έδωσε εξηγήσεις και ανέλυσε το φαινόμενο αυτό.

Τό μεσημέρι πραγματοποιήθηκε συνεστίαση στην Αίθουσα της Ενορίας Αγίου Δημητρίου. Τό πλούσιο γεύμα προσέφερε η Ιερά Μητρόπολη επιμελεία των Πρεσβυτερών που διαμένουν στην Ναύπακτο και του Συνδέσμου Αγάπης της Ενορίας.

Τό απόγευμα έγινε εισήγηση από τον Πανοσ. Αρχιμ. π. Αντώνιο Βαζούρα με θέμα “Τό πρόβλημα της ευχαριστιακής διακοινωνίας” με αφορμή την υπ’ αριθμ. 2392/3-7-2002 Εγκύκλιο της Αγίας και Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, που αναφέρεται στο μεγάλο πρόβλημα της προσέλευσης ετεροδόξων ή και αλλοθρήσκων σε Ορθοδόξους Ιερούς Ναούς, με σκοπό την συμπροσευχή και την συμμετοχή τους στην θεία Μετάληψη.

Ο πανοσιολογιώτατος ομιλητής αναφέρθηκε στην αξία του Εκκλησιασμού και κυρίως της θείας Κοινωνίας. Τόνισε την σημασία της προετοιμασίας για την θεία Μετάληψη και ανέλυσε τούς λόγους για τούς οποίους δεν πρέπει οι Ορθόδοξοι Κληρικοί να μεταδίδουν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού σε αιρετικούς και αλλοθρήσκους, αλλά και ούτε και στούς απροετοίμαστους Ορθοδόξους και σε όσους Ορθοδόξους έχουν πέσει σε συγκεκριμένα παραπτώματα. Τελείωσε δέ με τον λόγο του ιερού Χρυσοστόμου, ο οποίος απευθυνόμενος στον ιερέα τον παρακαλεί αν δεν μπορεί ο ίδιος να απομακρύνη τον αιρετικό από το θυσιαστήριο να τον προσκαλέση (τον άγιο Ιωάννη) και αυτός θα προτιμήση να θυσιάση την ζωή του, παρά να επιτρέψη να πλησιάση στο θυσιαστήριο ο ανάξιος.

Ακολούθησε περαιτέρω ανάλυση της εισηγήσεως από τον Σεβασμιώτατο, ο οποίος υπογραμμίζοντας τις προϋποθέσεις για την θεία Μετάληψη (ορθόδοξο βάπτισμα, ορθόδοξη πίστη, μετάνοια) τόνισε την πραγματικότητα ότι η ευχαριστιακή διακοινωνία πρέπει να είναι καρπός ενώσεως μετά του Σώματος του Χριστού (Εκκλησίας) και όχι μέσον για την ένωση.

Ακολούθησε πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση και υποβολή καίριων ερωτήσεων σχετικών με το θέμα και ακόμη και με την πρακτική που ακολουθείται στο Πατριαρχείο Αντιοχείας σε σχέση με τούς Μονοφυσίτας.

Μέ την συζήτηση δόθηκε η ευκαιρία να θιγούν και άλλα ενδιαφέροντα και φλέγοντα θα λέγαμε για την Εκκλησία θέματα, όπως η σχέση δόγματος και ποιμαντικής, η αυθεντία των αγίων Πατέρων και των υπ’ αυτών συντεταγμένων δογμάτων και ιερών Κανόνων έναντι της κοσμικής σοφίας κ.ά.

Επίσης έγινε αναφορά στο θέμα της ανάμειξης των Κληρικών στις εθνικές και τοπικές εκλογές, στην εγρήγορση των Ιερέων για την ανατροφή των παιδιών τους, και σε διάφορα διοικητικά και υπηρεσιακά θέματα.

Τό Συνέδριο τελείωσε γύρω στις 7:30 το απόγευμα και κατά κοινή ομολογία ήταν διδακτικότατο.

Αρχ. Κ.Ε.Γ. - Πρωτ. Γ.Δ.Π.

“Δύο φορές τον χρόνο να γίνεται σύνοδος των Επισκόπων και να εξετάζουν μεταξύ τους τα δόγματα της ευσεβείας και να διαλύουν τις εκκλησιαστικές διαφωνίες που ανακύπτουν...” (λζ' Αγίων Αποστόλων),

“Ο Επίσκοπος ή ο Πρεσβύτερος που παραμελεί τον κλήρο ή τον λαό και δεν τους διδάσκει την ευσέβεια, να αφορίζεται, και αν επιμένει στην αμέλεια και την ραθυμία, να καθαιρείται” (νη' Αγίων Αποστόλων).

Χρέος απαραίτητον ευρίσκεται εις τον Επίσκοπον να διδάσκη καθ’ εκάστην τον υποκείμενον αυτώ λαόν τα ευσεβή δόγματα, και να ρυθμίζη αυτόν προς πίστιν ορθήν και πολιτείαν ενάρετον. Λέγει γαρ ο Θεός δια του Προφήτου Ιεζεκιήλ, προς τους προεστώτας των λαών. "Υιέ ανθρώπου, σκοπόν τέθεικά σε τω οίκω Ισραήλ, και τω οίκω Ιούδα? ει μη διαστείλη,μηδέ λαλήσης, αποθανείται ο άνομος εν τη ανομία αυτού, και το αίμα αυτού εκ της χειρός σου εκζητήσω." Δια τούτο και ο παρών Κανών διορίζεται? Όποιος Επίσκοπος, ή Πρεσβύτερος (διδακτικούς είναι και τους Πρεσβυτέρους χρή) αμελεί τους κληρικούς του, και όλον τον επίλοιπον λαόν, και δεν διδάσεκι αυτούς τα της ευσεβείας δόγματα και έργα, ας αφορίζηται έως ου να διορθωθή. Ει δε και επιμένει εις την αμέλειαν και ραθυμίαν του, ας καθαίρεται ολότελα, ως της επισκοπής, και του πρεσβυτερίου ανάξιος” (Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης).

  • Προβολές: 1073

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance