Βιβλιοπαρουσίαση: Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου, “Ο ορθόδοξος μοναχισμός ως προφητική, αποστολική και μαρτυρική ζωή”

Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου, “Ο ορθόδοξος μοναχισμός ως προφητική, αποστολική και μαρτυρική ζωή”Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Ιεροθέου με τίτλο: «Ο ορθόδοξος μοναχισμός ως προφητική, αποστολική και μαρτυρική ζωή». Πρόκειται για ένα βιβλίο που απαρτίστηκε κατά το πλείστον από κείμενα που εγράφησαν τον τελευταίο καιρό, κατά την χρόνο που Χάριτι Θεού ποιμαίνει την Εκκλησία της Ναυπάκτου.

Τό όλο βιβλίο αποτελείται από πέντε κεφάλαια.

  1. Τό πρώτο κεφάλαιο με τίτλο « Ορθόδοξος μοναχισμός» περιλαμβάνει κείμενα περί του μοναχισμού που είναι πράγματι μιά προφητική, αποστολική και μαρτυρική ζωή, αφού διασώζει το ήθος και το φρόνημα των Προφητών, με την προσευχή και την κοινωνία με τον Θεό, των Αποστόλων με την αφιερωμένη ολοκληρωτικά ευαγγελική ζωή και των Μαρτύρων με το θυσιαστικό ήθος που τούς διαπνέει. Επίσης περιλαμβάνει προσφωνήσεις σε ρασοφορίες και μεγαλοσχημίες που έγιναν από τον Σεβασμιώτατο, τόσο στην Ναύπακτο όσο και στην μοναχική αδελφότητα της Ιεράς Μονής Πελαγίας, που εκδίδει το βιβλίο αυτό, γιατί με την Χάρη του Θεού, τις ευλογίες του αειμνήστου Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κυρού Καλλινίκου και την αγάπη του Σεβ. Μητροπολίτου Θηβών και Λεβαδείας κ. Ιερωνύμου ίδρυσε και κατευθύνει πνευματικά την μοναχική αυτή αδελφότητα.
  2. Τό δεύτερο κεφάλαιο με τίτλο « Αγιορείτικος και σιναϊτικός μοναχισμός» περιλαμβάνει και καταγράφει αφ’ ενός μέν μερικές από τις προσωπικές εμπειρίες που έζησε στο Άγιον Όρος από την δεκαετία του ’60, που πρώτη φορά το επισκέφθηκε και εξακολουθεί να έχει επικοινωνία ως σήμερα, αφ’ ετέρου δέ μερικές ασκητικές εμπειρίες μοναχών του Θεοβαδίστου όρους Σινά.
  3. Τό τρίτο κεφάλαιο με τίτλο « Τό μυστήριο του Σταυρού στην μοναχική ζωή» , περιλαμβάνει μιά μικρή ανάλυση της διδασκαλίας του Μ. Βασιλείου περί του μοναχισμού, καθώς επίσης και μερικά στοιχεία από την διδασκαλία του αειμνήστου ευλογημένου Αρχιμανδρίτου π. Σωφρονίου Σαχάρωφ, τον οποίο αξιώθηκε από τον Θεό να γνωρίση και να συναναστραφή, για πολλά χρόνια.
  4. Τό τέταρτο κεφάλαιο με τίτλο « Ο ορθόδοξος μοναχισμός και η εκκοσμίκευσή του» εκθέτει την διδασκαλία του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου και του αγίου Συμεών Θεσσαλονίκης, για την αξία του μοναχισμού και τον τρόπο ή τον βαθμό της εκκοσμικεύσεώς του.
  5. Τό πέμπτο κεφάλαιο με τίτλο « Η κανονική δομή του μοναχισμού και η ακολουθία της κουράς» εκθέτει σύντομα τί λέγουν οι ιεροί κανόνες για την καλή λειτουργία της μοναχικής ζωής, καθώς επίσης επιχειρεί να κάνη μιά μικρή και σύντομη ερμηνεία της τελετής του μεγάλου και αγγελικού σχήματος.

Τά όσα γράφονται στο βιβλίο αυτό περί του ορθοδόξου μοναχισμού πρέπει να τα δή κανείς ως συνέχεια των άλλων βιβλίων που έχει συγγράψει ο Σεβασμιώτατος και κυκλοφορούν, ήτοι « Μιά βραδυά στην έρημο του Αγίου Όρους» , « Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ως αγιορείτης» , « Τό μυστήριο της παιδείας του Θεού» , « Καιρός του ποιήσαι» και όλης της σειράς των βιβλίων που αναλύουν την ορθόδοξη ψυχοθεραπευτική διδασκαλία της Εκκλησίας, ήτοι την νηπτική - ησυχαστική ζωή, που στην πραγματικότητα είναι η μέθοδος διά της οποίας ο άνθρωπος καθαίρεται, φωτίζεται και τελειούται.

Από την ανάγνωση του βιβλίου φαίνεται ότι σε μιά εποχή εκκοσμικεύσεως των εκκλησιαστικών θεσμών είναι ανάγκη να επαναπροσδιορίζουμε και τον άγιο και ευλογημένο θεσμό του μοναχισμού, ο οποίος είναι η θεραπευτική και ιατρική σχολή της Εκκλησίας και έτσι πρέπει να λειτουργή για να εντάσσεται μέσα στα ορθόδοξα εκκλησιαστικά πλαίσια.

Επίσης πρέπει οπωσδήποτε, κυρίως οι Επίσκοποι, που έχουν ευθύνη, να εκφράζουν αφ’ ενός μέν την αγάπη τους προς τον γνήσιο ορθόδοξο μοναχισμό που βιώνει την προφητική, αποστολική και μαρτυρική ζωή, αφ’ ετέρου δέ την απαρέσκειά τους προς τον φράγκικο, εκκοσμικευμένο, ακτιβιστικό και αρρωστημένο μοναχισμό, ο οποίος πρέπει με όλους τούς τρόπους να θεραπευθή. Αυτό είναι θέμα ομολογίας πίστεως και μαρτυρικής διακονίας.

Ακόμη εκφράζεται η μαρτυρική αγωνία και για το πρόβλημα της αλλοιώσεως του μοναχισμού που αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν οι κατά καιρούς Επίσκοποι, οι Κληρικοί και ο λαός της Ναυπάκτου εδώ και τρείς δεκαετίες.

Τό νέο του βιβλίο ο Σεβασμιώτατος συγγραφέας το αφιερώνει “στον Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Θηβών και Λεβαδείας κ. Ιερώνυμον που αγαπά τον μοναχισμό και προστατεύει τις Ιερές Μονές της Επισκοπής του μεταξύ των οποίων και την Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας)”.

Από το νέο αυτό βιβλίο του Σεβασμιωτάτου παραθέτουμε εν συνεχεία τήν εἰσαγωγή.

* * *

Από μικρό παιδί εμμέσως αγαπούσα πολύ τον μοναχισμό, ως τρόπο ζωής. Τό “εμμέσως” αναφέρεται στο ότι ο πατέρας μου αγαπούσε πολύ αυτήν την ζωή, μάλιστα δέ σε μιά περίοδο της ζωής του επιθυμούσε να γίνη μοναχός, αλλά η επιστράτευσή του και η προώθησή του στην Βόρειο Ήπειρο με την έναρξη του πολέμου του ’40 και η υπακοή στον πνευματικό του πατέρα, όταν τελείωσε ο πόλεμος, τον οδήγησαν στο να αναπτύξη οικογένεια. Πολλές φορές μάς έλεγε ιστορίες σχετικά με αυτήν την πλευρά της ζωής του και ζούσε με την νοσταλγία της μοναχικής ζωής.

Ακριβώς για τον λόγο αυτόν διάβαζε συνεχώς μοναχικά βιβλία. Τό εντρύφημά του ήταν η “Κλίμαξ” του Ιωάννου του Σινα|του. Καί ενθυμούμαι ότι από μικρό παιδί, λόγω ελλείψεως άλλων εικονογραφημένων βιβλίων, ξεφύλλιζα την “Κλίμακα” του αγίου Ιωάννου του Σινα|του και παρατηρούσα ώρες ολόκληρες τα σκίτσα με τα οποία ήταν διακοσμημένο το βιβλίο. Ιδιαίτερη εντύπωση μού προξενούσε το σκίτσο με την κλίμακα, την οποία ανέβαιναν οι μοναχοί για να στεφανωθούν από τον Χριστό, και από την οποία έπεφταν οι μοναχοί που δέχονταν τον πόλεμο του διαβόλου. Αυτό μού ενέπνευσε μιά μεγάλη αγάπη γι’ αυτό το βιβλίο, το οποίο έμελλε αργότερα να γίνη το εντρύφημά μου. Ακόμη ο πατέρας μου διάβαζε πολλά ασκητικά βιβλία, όπως τον “Ευεργετινό” και μάς διηγείτο ιστορίες διαφόρων μοναχών. Αλλά είχε και μιά συνεχή επικοινωνία με έναν κοσμοκαλόγερο, τον φίλο του Μάρκο, τον οποίο επισκεπτόταν συχνά και έκανε πνευματικές συζητήσεις των οποίων συζητήσεων μάς έκανε κοινωνούς.

Έπειτα ως φοιτητής στην Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης επισκεπτόμουν συχνά το Άγιον Όρος, πρίν την επάνδρωσή του από νέες Αδελφότητες, και συνδεόμουν με αγιορείτες θεούμενους Πατέρες, άλλοτε εργαζόμενος στις βιβλιοθήκες των Ιερών Μονών με την καθοδήγηση του αειμνήστου Καθηγητού Παναγιώτη Χρήστου, άλλοτε ως ταπεινός προσκυνητής και μετέχοντας στις ολονύκτιες αγρυπνίες.

Αργότερα, μετά την κουρά μου, πέρασα την πρώτη μοναχική μου δοκιμασία, πρίν χειροτονηθώ διάκονος, στην Νέα Σκήτη του Αγίου Όρους, κοντά στον αείμνηστο π. Σπυρίδωνα Ξένο και στούς απλούς και ταπεινούς Νεοσκητιώτες πατέρες. Διατηρώ έντονες αναμνήσεις από την ζωή εκείνη και την επικοινωνία μου με ερημίτες μοναχούς.

Σέ όλα μου τα βιβλία αναπτύσσω την ουσία και το νόημα του ορθοδόξου μοναχισμού. Αυτό ιδιαιτέρως φαίνεται στο βιβλίο “Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ως αγιορείτης”, στα τέσσερα βιβλία για την Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία, στα οποία αναπτύσσεται ο ησυχαστικός τρόπος ζωής, στο βιβλίο μου “Μιά βραδυά στην έρημο του Αγίου Όρους”, που μεταφράσθηκε μέχρι τώρα, χωρίς να το επιδιώξω και χωρίς να παρακαλέσω κανένα, σε δέκα γλώσσες, το “Μυστήριο της παιδείας του Θεού”, “Καιρός του ποιήσαι” κλπ.

Πέρα όμως από αυτά, κατά καιρούς έκειρα μοναχούς και μοναχές και τούς προσεφώνησα, έγραψα και δημοσίευσα μερικά κείμενα και άρθρα σχετικά με τον ορθόδοξο μοναχισμό, τον αγιορείτικο και τον σιναϊτικό μοναχισμό αλλά και την εκκοσμίκευσή του. Ακριβώς δέ αυτά τα διασκορπισμένα κείμενα συλλέχθηκαν και δημοσιεύονται στο παρόν βιβλίο. Όπως γίνεται αντιληπτό, μερικές επικαλύψεις είναι δικαιολογημένες, διότι τα κείμενα εγράφησαν σε διαφορετικούς χρόνους και αλληλοσυμπληρώνονται.

Στό βιβλίο αυτό περικλείεται η “πίστη” και η αγάπη μου στον ορθόδοξο μοναχισμό, όπως τον συνάντησα στα πατερικά κείμενα, αλλά και σε συγχρόνους θεουμένους πατέρες, που έζησαν στα Μοναστήρια, εντός και εκτός του Αγίου Όρους, στις Σκήτες και την έρημο του Αγίου Όρους. Υπάρχει ένας συνδυασμός μεταξύ πράξεως και θεωρίας, μεταξύ της μοναχικής ζωής και των κειμένων των αγίων Πατέρων και οσίων ασκητών που περιγράφουν την ζωή αγίων μοναχών, γιατί όταν εκκοσμικεύεται ο μοναχισμός τότε τα μοναχικά κείμενα υποδεικνύουν την ουσία και τον σκοπό του γνησίου μοναχισμού.

Αγαπώ πολύ τον ορθόδοξο μοναχισμό και προβληματίζομαι σοβαρά και, βεβαίως, δεν μπορώ να αποδεχθώ τον δυτικό - φράγκικο, αντιησυχαστικό και ακτιβιστικό μοναχισμό, που αλλοιώνει την ορθόδοξη μέθοδο γνώσεως του Θεού και έτσι οδηγεί αναπόφευκτα είτε στον σχολαστικισμό είτε στον φαρισαϊσμό- ηθικισμό, αφήνοντας τον άνθρωπο σε βαθειά απογοήτευση και απελπισία.

Σέ άλλη σελίδα ο αναγνώστης μπορεί να παρατηρήση ότι το βιβλίο αυτό, για λόγους δικαιοσύνης και ευγνωμοσύνης, αφιερώνεται στον Σεβ. Μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας κ. Ιερώνυμο.

Όμως αισθάνομαι την ανάγκη να επαινέσω από την θέση αυτή δημόσια και να ευχαριστήσω θερμά τον σεβαστό και αγαπητό σε όλους τούς Ναυπακτίους και πέραν της Ναυπάκτου Αρχιμανδρίτην π. Αρσένιον Κομπούγιαν, πνευματικό πατέρα των αδελφών του Ησυχαστηρίου της Παναγίας της Γοργοεπηκόου Ναυπάκτου, ο οποίος συμπαρίσταται ολόψυχα στο βαρύ έργο της επισκοπικής μου διακονίας, ο οποίος μετέδωσε στις μοναχές του Ησυχαστηρίου του τον γνήσιο ησυχαστικό μοναχισμό, που παρέλαβε ο ίδιος από τον αείμνηστο όσιο Γέροντα Φιλόθεο Ζερβάκο, και εκείνος από τον άγιο Νεκτάριο και τούς φιλοκαλικούς - Κολυβάδες - Πατέρες. Ο π. Αρσένιος διακρίνεται για την αγάπη του προς τον Θεό, τον σεβασμό του στον Επίσκοπο, και την αθόρυβη, αλλά και σημαντική προσφορά του στην Τοπική μας Εκκλησία. Η παρουσία αυτού του Ησυχαστηρίου με πνευματικό Πατέρα τον π. Αρσένιο, είναι μιά πνευματική όαση στην Τοπική μας Εκκλησία ο οποίος αφ’ ενός μέν αναπαύει πολλούς Χριστιανούς, αφ’ ετέρου δέ δείχνει το μέγεθος της εκτροπής του μοναχισμού από την Εκκλησία και την παράδοσή της.

Ζητώ ταπεινά τις ευχές όλων των αγιορειτών ησυχαστών πατέρων, ζώντων και κεκοιμημένων, που μού προσέφεραν ό,τι πολυτιμότερο έχω στην ζωή μου και αποτελούν τις πιό έντονες νοσταλγικές δακρυρρόους αναμνήσεις.

* * *

Κυκλοφορεί σε όλα τα Χριστιανικά Βιβλιοπωλεία. Γιά παραγγελίες απευθυνθείτε στην Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου-Πελαγίας, http://pelagia.org στο τηλέφωνο 2261035135 (πρωϊνές ώρες) και Fax: 2261039201

  • Προβολές: 1045

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance