Δελτίο Τυποῦ Ἱερᾶς Συνόδου, Ιατρικά υποβοηθούμενη αναπαραγωγή

Δελτίον Τύπου Ιεράς Συνόδου

16-9-2002

Ιατρικά υποβοηθούμενη αναπαραγωγή

 

Πρόσφατα, αρμόδια επιτροπή αστικολόγων υπέβαλε σχέδιο νόμου στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, με τίτλο “ιατρική υποβοήθηση στην ανθρώπινη αναπαραγωγή”. Το σχέδιο αυτό ήδη κατετέθη στο Γ' Θερινό Τμήμα της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση.

Επειδή μια τέτοια νομοθετική ρύθμιση στην ουσία ανατρέπει το οικογενειακό μας δίκαιο και έντονα αλλοιώνει την οικογενειακή ηθική, φρονούμε ότι:

  1. Προτού το σχέδιο νόμου συζητηθεί στη Βουλή, πρέπει οπωσδήποτε να ζητηθεί η γνώμη όλων των εμπλεκομένων φορέων και φυσικά και της Εκκλησίας, όπως αυτό έχει συμβεί και στο παρελθόν με άλλα νομοσχέδια (π.χ. μεταμοσχεύσεις).
  2. Λόγω της ιδιαίτερης σπουδαιότητος του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, πρέπει:
    • α) να δοθεί περισσότερος χρόνος επεξεργασίας των λεπτομερειών του,
    • β) να υπάρξει κατά το δυνατόν ευρύτερη κάλυψη απόψεων,
    • γ) να συζητηθεί το θέμα στην ολομέλεια της Βουλής.
  3. Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο απησχόλησε μία επιτροπή αστικολόγων και μόνον, δίχως εκπροσώπους διαφορετικών τάσεων και ευαισθησιών (ιατρούς, γενετιστές, θεολόγους, συνταγματολόγους, ψυχολόγους κ.λπ.), σε συνδυασμό με τη βιασύνη με την οποία κατατίθεται στη Βουλή, τροφοδοτεί την καχυποψία των πολιτών και δικαιολογεί τον φόβο ότι κάποιοι λίγοι επιβάλλονται στους πολλούς, οι μη αρμοδιότεροι αποφασίζουν για τους άμεσα εμπλεκόμενους και τελικά ο ιερός θεσμός της οικογένειας απειλείται από αυτούς που θα έπρεπε να τον προστατεύουν.
  4. Το νομοσχέδιο υποστηρίζεται από τους συντάκτες του ότι είναι το πιο “προοδευτικό” στην Ευρώπη. Επειδή όλοι μας αγαπούμε την πρόοδο, διερωτώμεθα τί εννοούν οι υποστηρικτές του; Μήπως θεωρούν ως “συντηρητισμό” το ότι η χώρα μας έχει τα λιγότερα διαζύγια ή το ότι διακρίνεται για την συνοχή των οικογενειακών της δεσμών ή το ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών επιλέγει τον θρησκευτικό γάμο;
  5. Μήπως πρόοδος είναι να αποκαλείται το έμβρυο “γεννητικό υλικό” για να το κάνουμε ό,τι θέλουμε και μάλιστα με την ευλογία του νόμου; Είναι ίσως η πρώτη φορά που κάποιοι “προοδευτικοί” τολμούν να ταυτίσουν τον άνθρωπο στην εμβρυϊκή του κατάσταση με “υλικό”.
  6. Ο νόμος εισηγείται τη γονιμοποίηση με σπέρμα αποθανόντος συζύγου και την τεκνοποίηση αγάμων και υπερήλικων μητέρων. Μήπως πρόοδος είναι να υποχρεώνουμε ανθρώπους να έρχονται σ’ αυτόν τον κόσμο με δεδομένη την ορφάνια ή να αγνοούμε του φυσικούς νόμους που προσδιορίζουν τους όρους ανάπτυξης ενός ανθρώπου;
  7. Μήπως η θεσμοθέτηση του δανεισμού σπέρματος ή και εμβρύου, η νομιμοποίηση της δανεικής μήτρας και τα συναφή μέτρα που, όπως δηλώνουν οι υπεύθυνοι, μπορούν να οδηγήσουν στο φαινόμενο να γεννηθούν παιδιά με πέντε γονείς αποδεικνύουν τον προοδευτικό χαρακτήρα του νόμου;
  8. Ο νόμος, όπως προτείνεται, δέχεται τη δημιουργία “πλεοναζόντων εμβρύων”. Η Εκκλησία αρνείται να δεχθεί ότι υπάρχουν περισσευούμενοι συνάνθρωποί μας, την τύχη των οποίων μάλιστα καθορίζουν κάποιοι τρίτοι. Ο κάθε άνθρωπος -καί συνεπώς το κάθε έμβρυο- έχει την μοναδικότητα του προσώπου, την ιερότητα της ανεπανάληπτης εικόνας του Θεού και την αναγκαιότητα της κοινωνίας των υπολοίπων μαζί του.
  9. Η κατάψυξη των εμβρύων συνδυάζεται με αξεπέραστα προβλήματα. Για παράδειγμα, πόσο χρόνο είναι θεμιτό να διατηρούνται έμβρυα στην κατάψυξη και τί θα γίνει στην περίπτωση που λόγω διαζυγίου ή θανάτου ή κάποιας άλλης αιτίας οι γονείς δεν τα αναζητήσουν; Είναι καλύτερο αυτά να καταστραφούν ή να δωρηθούν σε κάποιο άλλο ζευγάρι; ποιός είναι ο αρμόδιος να διαλέξει ανάμεσα σε δυο κακά το μη χείρον;
  10. Τα νέα μέτρα μπορεί να οδηγήσουν στο φαινόμενο εξασθένησης ή και αμφισβήτησης της σχέσης γονέως-παιδιού ή μη ισοδύναμης σχέσης των δύο γονέων με το παιδί - αφού ο ένας εκ των γονέων είναι φυσικός γονέας και ο άλλος επέχει θέσιν πατριού ή μητριάς- ή παρεμβολής της φέρουσας μητέρας στην ιερή σχέση των γενετικών γονέων με το παιδί, στη δημιουργία αδελφών αγνώστων μεταξύ τους κ.ά. Κάθε μορφή ετερόλογης γονιμοποίησης στην ουσία προκαλεί υποβιβασμό της εννοίας της μητρότητος και της πατρότητος και, επειδή παρεμβάλλει τρίτο πρόσωπο στην ιερή διαδικασία της ανθρώπινης αναπαραγωγής, υποβαθμίζει και το μυστήριο του γάμου.
  11. Η δυνατότητα κυοφορίας από φέρουσα ή υποκατάστατη μητέρα μπορεί μεν να έχει τη θετική της πλευρά κατά το ότι εξυπηρετείται έτσι η κυοφορία, επειδή όμως ο αναπτυσσόμενος σύνδεσμος με το έμβρυο κατά την κύηση είναι ουσιαστικό και αναπόσπαστο μέρος, όχι μόνο της μητρότητος, αλλά και της εμβρυϊκής ανάπτυξης, η συνέχιση της σχέσεως φέρουσας μητέρας-παιδιού αδικεί τους γενετικούς γονείς, η διακοπή της αδικεί τη φέρουσα μητέρα, αμφότερες δε οι λύσεις αδικούν προ πάντων το παιδί, διασαλεύοντας έτσι την οικογενειακή συνοχή.
  12. Ο νέος νόμος δίνει τη δυνατότητα τεκνοποίησης και στις άγαμες μητέρες. Το γεγονός όμως αυτό πρέπει να απορριφθεί διότι αφ’ ενός μεν εξυπονοεί γέννηση εκτός γάμου, αφ’ ετέρου δε αδικεί το παιδί κατά το ότι προγραμματίζει την δίχως πατέρα ανάπτυξή του. Επί πλέον ανοίγει τον δρόμο για θεσμοθέτηση παρά φύσιν συμβιώσεων και τεκνοποιΐας, με καταστροφικές ψυχολογικές συνέπειες στο παιδί και ανυπολόγιστες στην κοινωνία.
  13. Η Εκκλησία θεωρεί ότι τη στιγμή αυτήν ίσως επιβάλλεται να συζητηθεί πάλι το θέμα των αμβλώσεων και της νομικής φύσης του εμβρύου. Μόνον έτσι θα ανοίξει ο δρόμος για ουσιαστικό διάλογο και θα διαφυλαχθεί η ιερότητα του ανθρώπινου προσώπου, που τόσο έχει πρόσφατα βεβηλωθεί.
  14. Η σύγχρονη τεχνολογία δεν δίνει μόνον λύσεις, αλλά και δημιουργεί επίμονες ανάγκες και αξεπέραστα προβλήματα στη ζωή μας. Μόνον αν προσδιορίσουμε τα όριά μας θα μεταμορφώσουμε το επίτευγμα σε ευλογία και τον άνθρωπο από βιολογική οντότητα πεπερασμένου χρόνου σε εικόνα του Θεού με αιώνια προοπτική.

*

Επί του πιεστηρίου: Τελικά ο αρμόδιος υπουργός απέσυρε το νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθή (ελπίζουμε αλλαγμένο) στην ολομέλεια της Βουλής, μετά από συζήτηση με την Εκκλησία και τους κοινωνικούς φορείς.

  • Προβολές: 963

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance