Skip to main content

Ποιμαντορικὴ Ἐγκύκλιος Χριστουγέννων 2002

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Ἑορτάζουμε καί ἐφέτος τό μεγάλο γεγονός τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ γιά τήν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου καί τήν ἀνακαίνιση ὁλοκλήρου της κτίσεως. Ὁ ἄνθρωπος εἶχε χάσει τήν σχέση καί κοινωνία μέ τόν Θεό καί αὐτό εἶχε συνέπεια σέ ὅλη τήν κτίση. Ὁπότε ἔπρεπε νά γίνη ἡ ἀποκατάσταση τοῦ ἀνθρώπου ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ ὥστε νά ἀνακαινισθῆ καί ἡ κτίση. Ἀκριβῶς γι’ αὐτόν τόν λόγο ἡ ἑορτή τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ ἔχει μεγάλη θεολογική σημασία καί σπουδαιότητα.

Τό ἀπολυτίκιο τῆς ἑορτῆς πού εἶναι πολύ γνωστό καί ἀγαπητό σέ ὅλους μας ἀπό τά παιδικά μας χρόνια, δέν περιγράφει ἁπλῶς τό γεγονός τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά ἐκφράζει ἕνα μεγάλο θεολογικό νόημα. Ψάλλουμε κατανυκτικά καί συγχρόνως θριαμβευτικά μέσα στήν νυκτερινή χριστουγεννιάτικη θεία Λειτουργία: “Ἡ γέννησίς σου Χριστέ ὁ Θεός ἠμῶν, ἀνέτειλε τῷ κόσμω τό φῶς τό τῆς γνώσεως, ἐν αὐτή γάρ οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες, ὑπό ἀστέρος ἐδιδάσκοντο, Σέ προσκυνεῖν, τόν ἥλιον τῆς δικαιοσύνης καί Σέ γινώσκειν ἕξ ὕψους ἀνατολήν, Κύριε δόξα Σοι”.

Τά βασικά σημεῖα τοῦ τροπαρίου αὐτοῦ, τό ὁποῖο ἀναφέρεται στήν προσκύνηση τῶν Μάγων, βρίσκονται στίς λέξεις “φῶς τῆς γνώσεως”, “τόν ἥλιον τῆς δικαιοσύνης”, “ἐξ ὕψους ἀνατολήν”.

Πάντοτε ὁ ἄνθρωπος, καί ἰδιαιτέρως αὐτό γινόταν καί ἀπό τούς ἀρχαίους Ἕλληνας φιλοσόφους, ἀναζητοῦσε νά ἀποκτήση τήν γνώση τοῦ Θεοῦ καί τοῦ κόσμου. Ἀναπτύχθηκαν πολλά φιλοσοφικά καί ἐπιστημονικά συστήματα γύρω ἀπό τό θέμα αὐτό, ἀλλά κανένα δέν ἱκανοποιοῦσε τήν πείνα καί τήν δίψα τοῦ ἀνθρώπου. Τό ἕνα σύστημα ἀναιροῦσε τό ἄλλο. Πρόκειται γιά μαγικά, ὀρθολογιστικά, ἀνθρωπομορφικά, μυστικιστικά καί μεταφυσικά συστήματα. Ὅμως, ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ συνδέεται μέ τό Φῶς τό ὁποῖο ἐξέλαμψε μέ τήν Γέννηση τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ. Εἶναι γνώση ἑνός θείου προσώπου καί ὄχι γνώση τῶν ἰδεῶν καί τῶν ἀρχῶν βάσει τῶν ὁποίων δῆθεν δημιουργήθηκε ὁ κόσμος.

Τό φῶς αὐτό τῆς γνώσεως συνδέεται μέ τόν Ἥλιο τῆς δικαιοσύνης, τόν Χριστό. Δέν πρόκειται γιά τόν κτιστό ἥλιο πού οἱ πρόγονοί μας ἐλάτρευσαν ὡς θεό σέ μιά περίοδο τῆς ἱστορίας, ἀλλά γιά τόν ἄκτιστον Ἥλιον τῆς δικαιοσύνης, τόν Χριστό. Εἶναι ἕνας Ἥλιος πού φωτίζει καί ζεσταίνει τήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου καί ζωογονεῖ τό σῶμα του, πού τόν καθοδηγεῖ στήν ὁδό τῆς ἀληθείας, πού τόν ὁδηγεῖ στήν βίωση τῆς αἰωνίου ζωῆς.

Καί βέβαια αὐτό τό Φῶς τῆς γνώσεως, ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης καί ἡ ἐξ ὕψους Ἀνατολή εἶναι αὐτός ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ὁ ὁποῖος ἀποκαλύφθηκε στούς ἀνθρώπους καί μετέδωσε τήν ἀληθινή γνώση. Δέν πρόκειται γιά μιά γνώση πού προέρχεται ἀπό τήν ἀνθρώπινη προσπάθεια καί τήν γνώση τῶν γήϊνων πραγματικοτήτων, ἀλλά εἶναι ἀποκάλυψη αὐτοῦ του ἰδίου τοῦ Θεοῦ στήν καρδιά τοῦ ἀνθρώπου.

Τό ἀπολυτίκιο, λοιπόν, τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ κάνει λόγο γιά τό Φῶς τῆς γνώσεως, πού συνδέεται μέ τήν ἀνατολή τοῦ Ἡλίου τῆς δικαιοσύνης καί εἶναι ἔκφραση τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ πρός τόν ἄνθρωπο. Καί αὐτά τά σημεῖα ἔχουν μεγάλη σημασία γιά τήν ἐποχή μας.

Ζοῦμε σέ μιά ἐποχή πού ὅλοι ἀναζητοῦν τήν γνώση τῶν ἀνθρωπίνων πραγμάτων, ἀλλά καί αὐτοῦ του ἰδίου τοῦ Θεοῦ. Τά μέσα μέ τά ὁποῖα μεταδίδεται αὐτή ἡ γνώση αὐξάνονται καθημερινά. Ὁ ἄνθρωπος θέλει νά μάθη τά μυστικά του σύμπαντος, τά μυστικά πού κρύβονται μέσα στόν ἑαυτό του, τά μυστικά της ἀρχῆς πού κυβερνᾶ καί διέπει τόν κόσμο. Ἀναζητᾶ νά βρῆ συστήματα ὥστε νά ἐπικρατήση ἐπί τέλους ἡ δικαιοσύνη πάνω στήν γῆ καί νά παύσουν οἱ ἀδικίες καί οἱ πόλεμοι. Ὅμως, ἐπειδή αὐτή ἡ ἀναζήτηση στηρίζεται σέ ἀνθρώπινες δυνάμεις δέν μπορεῖ νά ἱκανοποιήση τό πνεῦμα τοῦ ἀνθρώπου. Θά πληθαίνουν οἱ γνώσεις, ἀλλά ὁ ἄνθρωπος θά παραμένη πεινασμένος καί διψασμένος.

Ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί γνωρίζουμε ἐκ πείρας ὅτι “τό Φῶς τῆς γνώσεως”, “ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης”, “ἡ Ἀνατολή τῶν ἀνατολών” εἶναι ὁ Χριστός, ὅπως βιώνεται μέσα στήν Ἐκκλησία πού εἶναι τό Σῶμα Του, καί διά Αὐτοῦ γνωρίζουμε τόν Πατέρα καί ἔχουμε κοινωνία μέ τό Ἅγιον Πνεῦμα, τό ὁποῖο Ἐκεῖνος ἀποστέλλει στόν κόσμο. Αὐτή ἡ ὑπαρξιακή γνώση δίδει ἄλλο νόημα καί σκοπό στήν ζωή μας. Αὐτό τό φῶς τοῦ Ἡλίου τῆς δικαιοσύνης βγάζει τήν ὕπαρξή μας ἀπό τό σκοτάδι τῆς ἀγνοίας.

Ἅς εὐχηθοῦμε αὐτό τό Φῶς τῆς γνώσεως, αὐτός ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης νά καταυγάση τίς ψυχές μας, ὥστε νά βλέπουμε μέ ἄλλη προοπτική τόν κόσμο, καί τήν ζωή μας.

Μέ πατρικές εὐχές καί εὐλογίες
† Ὁ Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ

  • Προβολές: 2591