Ομιλία στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο

Στό προηγούμενο τεύχος αναφερθήκαμε επιγραμματικά στην έναρξη λειτουργίας του “Λαϊκού Πανεπιστημίου”, ενός θεσμού που διοργάνωσε η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητος και τελεί υπό την αιγίδα της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Η τελετή έναρξης πραγματοποιήθηκε, όπως αναφέραμε, στις 23 Οκτωβρίου ε.έ. στην αίθουσα “Ι. Δρακοπούλου” του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (οδ. Πανεπιστημίου) και την εισηγητική ομιλία εκφώνησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης, Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών.

Η δεύτερη διάλεξη (που εντάσσεται στην ενότητα με γενικό θέμα: “Ελληνισμός-Χριστιανισμός: Συμπόρευση ή Αντίθεση;”, ανατέθηκε στον Σεβ. Μητροπολίτη μας κ. Ιερόθεο, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα “Συνάντηση Ελληνισμού και Χριστιανισμού στην Ανατολή και στην Δύση” στις 27 Νοεμβρίου, στην ίδια αίθουσα του Πανεπιστημίου.

Στήν διάλεξη παρευρέθησαν ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλος, ο Σεβ. Μητροπολίτης Περγάμου και Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών κ. Ιωάννης, και πολυπληθές ακροατήριο που αποτελείτο από Κληρικούς, καθηγητές και άλλους λαϊκούς. Στό προεδρείο της διάλεξης ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος και Πρόεδρος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος κ. Ιγνάτιος.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης κ. Ιερόθεος ανέπτυξε την εισήγησή του σε τέσσερα επιμέρους κεφάλαια:

  1. Διασαφήνιση των όρων Ελληνισμός και Χριστιανισμός,
  2. Συνάντηση του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού στην Ανατολή,
  3. Συνάντηση Ελληνισμού και Χριστιανισμού στην Δύση,
  4. Τό κρίσιμο ερώτημα (για την συνάντηση σύγχρονου δυτικού πολιτισμού και Ορθοδόξου Παραδόσεως.

Μερικά χαρακτηριστικά σημεία της ομιλίας του ήταν ότι - διέκρινε τις διάφορες μορφές, εξελικτικά στάδια και τάσεις του ελληνικού πνεύματος που όχι μόνον διαφοροποιούνται, αλλά και αντιτίθενται μεταξύ τους’ συμπέρανε δηλ. ότι ο Ελληνισμός δεν είναι ενιαίος, - επίσης διέκρινε τις διάφορες εκφράσεις του Χριστιανισμού, όπου υπήρξαν ριζικές αποκλίσεις από την Ορθόδοξη Εκκλησία και την Ορθόδοξη Παράδοση, - ο Χριστιανισμός (η Ορθοδοξία) προσέλαβε όρους από τον Ελληνισμό και απήντησε στα ερωτήματά του, εκχριστιάνισε τον Ελληνισμό, - η Ορθόδοξη Εκκλησία απέρριψε την μεταφυσική, - στην Δύση ο Χριστιανισμός διαφοροποιήθηκε από την ευαγγελική Παράδοση, βασιζόμενος και χρησιμοποιώντας κυρίως τις διδασκαλίες του ιερού Αυγουστίνου, και έχουμε εκεί την υιοθέτηση της μεταφυσικής και έναν “εξελληνισμό του Χριστιανισμού”, - η σχολαστική και γενικά η θεολογία της Δύσεως ασπάστηκε τις απόψεις για το analogia entis καί analogia fidei με πολλές και σοβαρές συνέπειες.

Ο Σεβασμιώτατος κατέληξε συμπερασματικά:

“Επομένως σήμερα δεν μπορεί να βιωθή αποκεκομμένα ο Ελληνισμός από τον Ορθόδοξο Χριστιανισμό, αλλά και κατά έναν τρόπο, ούτε και ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός από τον Ελληνισμό, αφού τα προβλήματα που έθετε η κλασσική φιλοσοφία είναι τα αιώνια προβλήματα που απασχόλησαν ανέκαθεν το πνεύμα του ανθρώπου.

”Πέρα από αυτό σήμερα χρειάζεται να γίνη ένας γόνιμος διάλογος, μιά δημιουργική συνάντηση μεταξύ της συγχρόνου δυτικής σκέψεως και της Ορθοδόξου Παραδόσεως, η οποία όμως Ορθοδοξία δεν θα εκφράζεται με ιδέες και απόψεις, με στοχασμούς και διανοητικές θεωρίες, αλλά με εμπειρίες αγίων οι οποίοι αφ’ ενός μέν θα γνωρίζουν το βάθος της αγωνίας του συγχρόνου ανθρώπου, αφ’ ετέρου δέ θα γνωρίζουν εξ εμπειρίας τον Θεό. Μιά τέτοια συνάντηση είναι αναγκαία και απαραίτητη στην εποχή μας”.

Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου δημιούργησε πολλά ερεθίσματα για περαιτέρω συζητήσεις, και τέθηκαν πολλές ερωτήσεις, όπως: Μήπως πρέπει να δεχθούμε τον όρο μεταφυσική με αποφορτισμένη σημασία; Πού οφείλονται οι διαφορές αναμεταξύ του δυτικού Χριστιανισμού και της Ορθοδοξίας; Ήταν τόσο μεγάλη η επίδραση του ι. Αυγουστίνου στην διαμόρφωση του δυτικού πολιτισμού; κ.ά. Στίς ερωτήσεις αυτές απάντησε καταλλήλως ο Σεβασμιώτατος.

Τήν διάλεξη έκλεισε ο Μακαριώτατος, συνοψίζοντας και σχολιάζοντας τα λεχθέντα, ενώ προέτρεψε τούς ακροατάς να συνεχίζουν με τον ίδιο ζήλο να προσέρχονται στις διαλέξεις του Λαϊκού Πανεπιστημίου της Εκκλησίας, και να ετοιμάζονται μελετώντας σχετικά βιβλία, ώστε να εισάγονται στα θέματα των διαλέξεων που έχουν σκοπό να ανεβάζουν το επίπεδο των ακροατών και όχι να το κρατούν σε μιά επιφανειακή ενημέρωση επί παντός επιστητού.

Τμήματα της ομιλίας του Σεβασμιωτάτου θα δημοσιεύσουμε στην “Ε.Π.” σε επόμενα τεύχη.

Α. Κ.Ε.Γ.

  • Προβολές: 819

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance