Γράφτηκε στις .

Βιβλιοπαρουσίαση: Ναυπάκτου κ. ἱεροθέου: "Τὸ σῶμα τοῦ ἀνθρώπου, ἡ ἄσκηση καὶ ἡ ἄθλησή του"

 

Βιβλιοπαρουσίαση

Κυκλοφόρησε τὸ νέο βιβλίο τοῦ Μητροπολίτου μας κ. Ἱεροθέου "Τὸ σῶμα τοῦ ἀνθρώπου, ἡ ἄσκηση καὶ ἡ ἄθλησή του", ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας.

“Το σώμα του ανθρώπου, η άσκηση και η άθλησή του”Ἡ συγγραφὴ τοῦ βιβλίου αὐτοῦ ἀνατέθηκε στὸν Μητροπολίτη μας κατόπιν ἀποφάσεως τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, πρόκειται δὲ νὰ μεταφρασθῆ καὶ σὲ ἄλλες γλῶσσες καὶ νὰ κυκλοφορήση στὰ πλαίσια τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων τοῦ 2004, ὡς μιὰ ὀρθόδοξη πρόταση διαλόγου καὶ ἐπικοινωνίας τῆς Ἐκκλησίας μας μὲ ὅλους ὅσους ἀσχολοῦνται μὲ τὴν ἄθληση τοῦ σώματος.

Ἀντὶ ἄλλου σχολιασμοῦ, δημοσιεύουμε τὸν πρόλογο τοῦ βιβλίου.

Πρόλογος

Παρὰ τὴν πρόοδο τῶν διαφόρων ἐπιστημῶν καὶ τὴν ἐξέλιξη τῶν πραγμάτων, ὅμως στὸ κέντρο τῶν ἐνδιαφερόντων παραμένει ὁ ἄνθρωπος. Ἄλλωστε, ὁ ἄνθρωπος ἀποτελεῖ τὸ ἀποκορύφωμα τῆς δημιουργίας, τὴν ἑνοποιὸ ἀρχὴ τῆς κτίσεως. Μάλιστα δὲ μὲ τὴν ἐνανθρώπηση τοῦ Χριστοῦ, ἀφοῦ τὸ Δεύτερο Πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος προσέλαβε τὴν ἀνθρώπινη φύση, ὁ ἄνθρωπος ἐν τῷ Θεανθρώπω Χριστῷ ἀποτελεῖ συνεκτικὸ δεσμὸ τῆς δημιουργίας.

Ἕνα ἀπὸ τὰ ἀνθρωπολογικὰ ζητήματα εἶναι καὶ ἡ διδασκαλία περὶ τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος. Πρόκειται γιὰ ἕνα θέμα ποὺ ἀπησχόλησε ἔντονα τὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ σκέψη, ἀλλὰ καὶ τοὺς Ἀποστόλους καὶ Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας. Τὸ σῶμα εἶναι τὸ ὄργανο μὲ τὸ ὁποῖο ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου ἐπικοινωνεῖ μὲ τὴν κτίση, ἀλλὰ καὶ διὰ τοῦ σώματος, τῶν αἰσθήσεων, οἱ λόγοι τῶν ὄντων ἀποκτοῦν μιὰ κοινωνία μὲ τὴν ψυχή.

Τὰ ὅσα θὰ ἀκολουθήσουν εἶναι μία μικρὴ συνοπτικὴ παρουσίαση τῆς διδασκαλίας τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, γιὰ τὸ ἀνθρώπινο σῶμα καθὼς ἐπίσης καὶ γιὰ τὴν ἄσκηση καὶ τὴν ἄθληση ποὺ συνδέονται μὲ τὸ σῶμα τοῦ ἀνθρώπου. Καὶ αὐτὸ εἶναι ἀναγκαῖο, γιατί οἱ Ὀλυμπιακοὶ Ἀγῶνες τοῦ 2004 ποὺ θὰ πραγματοποιηθοῦν στὴν Ἀθήνα μας προκαλοῦν νὰ δοῦμε τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας γύρω ἀπὸ τὸ ἀνθρώπινο σῶμα. Καὶ αὐτὸ εἶναι ἀπαραίτητο γιατί πολλοὶ ἄνθρωποι ὁδηγοῦνται σὲ ὑπερβολές, ἀφοῦ ἄλλοι φθάνουν στὴν σωματολατρεία, δηλαδὴ λατρεύουν τὸ σῶμα, καὶ ἄλλοι φθάνουν στὸν μανιχαϊσμό, δηλαδὴ περιφρονοῦν τὸ σῶμα. Ὅμως τὸ σῶμα στὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση ἔχει μεγάλη ἀξία καὶ ἡ ἄσκηση ἐντάσσεται σὲ μιὰ ὁρισμένη προοπτική.

Τὰ περιοριστικὰ πλαίσια στὰ ὁποῖα θὰ κινηθοῦμε δὲν προσφέρουν τὴν δυνατότητα νὰ γίνη ἐπιστημονικὴ πλήρης ἀνάλυση τοῦ σοβαροῦ αὐτοῦ θέματος. Ἀλλὰ καὶ ὁ σκοπὸς αὐτῆς τῆς μελέτης ποὺ ἀποβλέπει στὴν συνοπτικὴ παρουσίαση τοῦ θέματος δὲν μᾶς προσφέρει τὴν δυνατότητα νὰ γίνη ἀναφορὰ σὲ ὅλους τοὺς Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας οὔτε νὰ ἀναπτύξουμε διεξοδικὰ τὴν ἀξία τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος, καὶ τὴν σχέση του μὲ τὴν ἄσκηση καὶ τὴν ἄθληση. Ὡστόσο εἶναι μιὰ ἀφορμὴ γιὰ περαιτέρω σκέψεις πάνω στὸ σοβαρὸ αὐτὸ ζήτημα.

Ὁ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ