Μια φωνή από την “Νινευή” (Δ')

Δημοσιεύουμε εν συνεχεία το τέταρτο και τελευταίο μέρος της συνέντευξης πού μας παραχώρησε ο π. Ιωνάς, ο Ιεραπόστολος - Ιερέας της πρώτης και μοναδικής Ενορίας στην Ταϊβάν.

Όπως αναφέραμε, αν δημιουργηθή σε κάποιον αναγνώστη η επιθυμία να βοηθήση την μοναδική και θεάρεστη αυτή προσπάθεια ίδρυσης Ορθοδόξου Ενορίας στο πολυπληθέστερο μέρος του κόσμου, μπορεί να επικοινωνήση με την Ιερά Μητρόπολή μας για περισσότερες πληροφορίες, ή να ανοίξη την σελίδα του π. Ιωνά http://www.orthodox.tw/ καὶ http://www.orthodox.cn/contemporary/taiwan/index_en.html

* * *

Α.Κ.: Π. Ιωνά, μεταγλωττίζονται οι όροι της πίστεώς μας; Υπάρχουν δηλαδή κατάλληλοι όροι στην κινεζική γλώσσα;

Θα μου επιτρέψετε σ’ αυτό με χαμόγελο να σάς απαντήσω. Φυσικά εγώ δε μπορώ να σάς απαντήσω, όπως καταλαβαίνετε, γιατί η γλώσσα μου, οι γνώσεις μου στην κινεζική είναι σχεδόν μηδενική. Θα σάς απαντήσω όμως με το πελώριο έργο πού έχουν κάνει οι Καθολικοί και οι Προτεστάντες. Είναι πάρα πολύ δύσκολο, σάς πληροφορώ, να γίνη μια τέτοια μεταγλώττιση. Εντούτοις όμως, φυσικά, δεν είναι και αδύνατον, διότι όπως ξέρετε η γλώσσα κάθε λαού κουβαλάει και το πολιτιστικό περιεχόμενο, τον πολιτισμό του και τον τρόπο σκέψεώς του. Ο τρόπος σκέψης των Κινέζων είναι τελείως διαφορετικός από τον τρόπο σκέψεως των Δυτικών. Θα σάς πω ένα παράδειγμα για να καταλάβετε όχι τους όρους της πίστεως, αλλά πολύ πιο απλά πράγματα. Εμείς, όταν λέμε Χριστιανοί, εννοούμε Ορθόδοξοι, Καθολικοί, Προτεστάντες. Και όταν λέμε Θεός έχουμε αυτή την έννοια Θεός. Για τους Κινέζους όμως, επειδή η κινεζική γλώσσα δεν έχει γενικές έννοιες, αλλά έχει ειδικές έννοιες, πολύ ειδικές έννοιες, αλλά όχι γενικές, ο Θεός , οι μεν Προτεστάντες τον λένε “σάν τί”, δηλαδή θα λέγαμε ο Βασιλιάς του Ουρανού, “σάν” είναι επάνω, ο επάνω βασιλιάς οι δε Καθολικοί τον λένε “τίεν τσού”. “Τίεν” είναι ο ουρανός “τσού” είναι αυτός πού κατοικεί στον ουρανό, αυτός πού έχει το σπίτι του στον ουρανό. Και είναι δύο διαφορετικοί όροι, δεν τους συγχέουν.

Επίσης οι Καθολικοί λέγονται “τίεν τσού τσιάο”, δηλαδή “τσιάο” είναι η θρησκεία, η διδασκαλία κλπ. Οι δε Προτεστάντες λέγονται “τσί του τσιάο”, δηλαδή Χριστιανοί. Συνεπώς, όταν λές εδώ Χριστιανός λένε είσαι Προτεστάντης.

Τώρα εμείς λεγόμαστε “τζέν τσιάο”, υποτίθεται Ορθόδοξοι, “τζέν” είναι αληθινοί. Ορθόδοξος Εκκλησία, αλλά όταν είπα έτσι δε μας ξέρανε. Θα νομίσουν ότι εισάγεις νέα θρησκεία στην Ταϊβάν, γιατί είναι πολύ εύκολο να έχης δική σου θρησκεία εδώ πέρα. Όποιος θέλει μπορεί να αρχίση τη δική του. Και συνεπώς “ντόν τσέν τσιάο”, Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Έτσι καταλαβαίνουν τί γίνεται περίπου. Φυσικά δεν ξέρουν την Ελλάδα, ξέρουν τη Ρωσία. Είναι πάρα πολύ δύσκολο. Και στο Πανεπιστήμιο Φουρέν ακόμα, μετά από πολλά χρόνια, αλλάζουν και τους όρους, τους δογματικούς όρους, γιατί βρίσκουν καλύτερους. Γιατί πρέπει να διαλέξης πολλά. Να σάς πω μόνο το εξής. Επειδή η κινεζική γλώσσα αποτελείται από μονοσύλλαβες λέξεις μία λέξη όμως έχει έναν ήχο, αν δής ένα λεξικό, ας πούμε θα βρής τη λέξη “σί”, μπορεί να έχη 50 διαφορετικές λέξεις πού γράφονται διαφορετικά, αλλά προφέρονται με τον ίδιο τρόπο. Συνεπώς πρέπει να συνδυάσης αυτή τη λέξη με κάποια άλλη πού να είναι συνώνυμη είτε αντίθετη, για να δείξης μια έννοια, αλλιώς δεν έχει νόημα, αφού δεν ξέρει τί από όλα είναι. Γι αυτό καταλαβαίνετε λοιπόν συνδυάζοντας λέξεις πρέπει να βρής τους κατάλληλους όρους. Είναι πάρα πάρα πολύ δύσκολο να γίνη αυτό το πράγμα. Εγώ διαλέγω τους καθολικούς όρους και όχι τους προτεστάντικους.

Θα ήταν πολύ κωμικοτραγικό να μιλάμε για Ορθόδοξη Θεολογία. Ποιός να την κάνη στην Κίνα;. Όπως σάς εξήγησα, εμείς γυρίζουμε το άλλο μας πλευρό στην Ελλάδα και συνεχίζουμε τον ωραίο μας ύπνο!. Εγώ διαλέγω τους καθολικούς όρους, γιατί είναι κοντύτερα σε μάς. Αυτά και να με συγχωρείτε για την πικρία. Μακάρι όμως να την έχετε κι εσείς και να καταλάβετε τί σάς λέω.

 

Α.Κ.: Ποιά κατηχητικά βοηθήματα υπάρχουν;

Αφού σάς είπα δεν υπάρχουν. Για ποιά κατηχητικά βοηθήματα μου μιλάτε. Νά, αυτό πού κάναμε τώρα ας πούμε. Υπάρχει από τη Μητρόπολη Χόγκ Κόγκ ένα φυλλάδιο, ένα μικρό βιβλιάριο γραμμένο από κάποιον γενικά για τις Ακολουθίες κλπ. Το σοβαρό είναι αυτό του π. Αλεβιζόπουλου, πού μεταφράστηκε επίσης. Πληρώνω ένα σωρό λεφτά. Τώρα θα μεταφραστούν κι άλλα.

Ήδη έχουν μεταφραστεί πολλά άρθρα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου από το βιβλίο για το θάνατο. Μεταφράζω κομμάτια πού είναι ενδιαφέροντα και σιγά σιγά θα μεταφραστή όλο. Για το Άκτιστο Θείο Φώς, για την Κόλαση, για τις ψυχές, γιατί ενδιαφέρονται τρομερά οι Κινέζοι.

Στο site (σάϊτ) πού έχω φτιάξει, το θεολογικό site, και λυπάμαι γιατί δε βρήκα ανθρώπους να με βοηθήσουν για το site, δυστυχώς, Υπάρχουν άνθρωποι στην Ελλάδα πού ξέρουν, αλλά βλέπετε ούτε μεγαλόσχημοι μοναχοί δεν ήταν έτσι. Θέλουν ευλογία μήπως αλλάξουν εκείνο το κόμμα, πού έχω εκεί και δεν το βάλουν στο χρώμα εκείνο, αλλά το βάλουν σε μια άλλη θέση και από την ευλογία της ευλογίας δε με βοήθησαν δυστυχώς καθόλου. Και κάθισα μόνος μου να το φτιάξω και αυτό σε τσακίζει και σε σκοτώνει. Βλέπετε η Ιεραποστολή δεν είναι μόνο λεφτά. Δε μιλάω για ανθρώπους της Εκκλησίας της Ελλάδος. Σας εξήγησα, δεν καταλαβαίνουν οι άνθρωποι, αλλά τουλάχιστο για το site μπορούσαν να μου το φτιάξουν. Οι άνθρωποι εδώ έχουν Ίντερνετ και ψάχνουν στο Ίντερνετ και βρίσκουν. Και φυσικά να βρουν στους Ορθοδόξους τί. Να μη συνεχίσω καλύτερα.

 

Α.Κ.: Δεν υπάρχουν τοπικοί άγιοι;

Στην Ταϊβάν δε γνωρίζω. ’Υπάρχουν όμως στην Κίνα. Έχει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νικήτας φτιάξει, όχι ο ίδιος προσωπικά, αλλά με τις οδηγίες του, μια υπέροχη εικόνα με τους αγίους πού μαρτύρησαν στην Κίνα, στην Επανάσταση των Μπόξερς, τον προηγούμενο αιώνα, 1900. Ο ιερέας Μητροφάνης Τσίν Τσόν, η σύζυγός του, η οικογένειά του, σφάχτηκαν όλοι και πολλοί άλλοι.

 

Α.Κ.: Πόσους Ενορίτες έχετε;

Φυσικά δεν θα εννοήτε όλους τους Ορθοδόξους. Έρχονται την Κυριακή περίπου γύρω στα 20 άτομα. Καμιά φορά 25. Και κάνουμε τη Θεία Λειτουργία, τρώμε μαζί, παραγέλλουμε πίτσα και την πληρώνω εγώ, για να ζήσουμε μαζί, να είμαστε λίγο μαζί. Αν δεν την πληρώσω εγώ, δε θα την πληρώση κανείς. Και οι Κινέζοι είναι χαρακτηριστικό ότι η ζωή τους κινείται πάντα γύρω από το φαγητό. Συνεπώς δεν θα ερχόταν κανείς. Είναι ένας τρόπος να τους κρατήσω και είναι ένας τρόπος επίσης να μιλήσουμε μετά. Δεν υπάρχει η έννοια ενορίτης, όπως μου λέτε. Διάφοροι άνθρωποι έρχονται, μερικοί ξαναέρχονται, μερικοί δεν ξαναέρχονται, κάποιοι καινούριοι έρχονται κλπ.

 

Α.Κ.: Ποιές οι πρακτικές δυσκολίες στο έργο σας (γραφειοκρατία, τοπικές αρχές, οικονομικό πρόβλημα, ιδιοκτησία Ενορίας κλπ.).

Θα έπρεπε την ερώτηση αυτή να την κάνετε πρώτη! Δεν είναι απλές. Φυσικά είναι πάρα πολύ μεγάλες. Στην Ελλάδα, σας είπα, δε μπορούν να καταλάβουν τί σημαίνει ένας άνθρωπος έρχεται μοναχός του εδώ πέρα. Μά δε λέω να του δώσουν λεφτά. Κάποιος μου είπε φάρμακα, κάποιος μου είπε να σου στείλω εικονίτσες.. να γράφουν από πίσω και το τροπάριο του αγίου...Του είπα ποιός θα το διαβάση στα ελληνικά.

Φυσικά και υπάρχουν δυσκολίες. Ήρθα μόνος κι έρημος εδώ. Κανείς δε με βοήθησε να βρώ ένα σπίτι, που να μείνω. Κανείς δε με βοήθησε για τη βίζα. Τώρα κάθε τρεις μήνες εάν αρρωστήσω και κάνω πάνω από 35 απουσίες, μου κόβουν τη βίζα. Δεν υπάρχει τίποτα. Και σας είπα, οι άνθρωποι της Εκκλησίας νομίζουν ότι όλα είναι ωραία και καλά. Δεν είναι ακριβώς έτσι.

Έχω λοιπόν πρόβλημα βίζας. Αν αύριο το Σχολείο μου πη δεν σου δίνω άλλο, εγώ τί κάνω. Διότι η Εκκλησία εδώ δεν είναι ρέτζιστερ, δεν υπάρχει, δεν είναι νόμιμη, δεν είναι δηλαδή Π.Ι.Δ. (Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου), πρέπει εγώ να την κάνω. Η Καθολική Εκκλησία είναι, η Προτεστάντικη είναι και διάφορες άλλες, όχι όλες, αλλά είναι. Λοιπόν για να την κάνω όμως εγώ νόμιμη και για να έχω ιεραποστολική βίζα θα πρέπη να κάνω ορισμένα πράγματα. Πριν όμως τα κάνω όλα αυτά, όπως καταλαβαίνετε, αυτή τη στιγμή είμαι παράνομος. Αυτό που έχω Εκκλησία -και το λέω αυτό γιατί ευτυχώς και φώτισε ο Θεός τον Γιώργο τον Ασλανίδη από τον Σύλλογο “Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός”, και μου δίνει τα λεφτά για να νοικιάσω ένα μέρος, γιατί ποιός θα μου έδινε τα λεφτά; Ποιός μου δίνει τα λεφτά; Η Εκκλησία της Ελλάδος που μου δίνει 50.000 το μήνα; Δε θέλω να πω περισσότερα. Ας κρίνη κανείς και ας καταλάβη. Ας είναι καλά, λοιπόν, που φώτισε ο Θεός αυτούς τους ανθρώπους και εξ αιτίας αυτών έχουμε τη λεγόμενη Εκκλησία, που είναι ένα δωμάτιο βασικά, ήταν πρώην Νηπιαγωγείο, και κάνω τη Θεία Λειτουργία σ’ αυτό το δωμάτιο και έχω βαφτίσει, όσους ανθρώπους έχω βαφτίσει. Που θα το κάναμε στο δρόμο; Είναι εύκολο να λέμε μεγάλα λόγια και να μη πράττουμε τίποτα.

Είμαι παράνομος λοιπόν, διότι ως σπουδαστής δε μπορώ να κάνω θρησκευτικές δραστηριότητες. Το ότι δε με συλλαμβάνουν ή το ότι δε μου κάνουν απέλαση (γιατί το πρώτο είναι απέλαση) είναι διότι δεν παίρνω χρήματα. Εάν πάρω χρήματα από την Εκκλησία, δηλαδή κάποια συνεισφορά, επειδή θα πρέπη να πληρώση στο κράτος, τότε θα με απελάσουν αμέσως. Στην Ταϊβάν υπάρχουν διάφορα είδη βίζας, όπως υπάρχουν και στην Ελλάδα, ιεραποστολική, φοιτητική, εργασίας, κά. Εάν π.χ. έχης φοιτητική βίζα και δουλέψης στην Ταϊβάν και σε συλλάβουν, παίρνεις απέλαση αμέσως. Απαγορεύεται να δουλέψω. Όλα τα άλλα παιδιά στο Σχολείο μου κάνουν αγγλικά και βγάζουν κάποια χρήματα. Ήθελα και εγώ να δουλέψω, αλλά αν με πιάσουν και με διώξουν μετά δεν είναι ότι διώχνουν εμένα, αλλά διώχνουν την Ορθόδοξη Εκκλησία και συνεπώς δεν ξανάρχεσαι εδώ. Σου κάνουν απέλαση, σε βάζουν στο αεροπλάνο όπως είσαι με τα ρούχα σου, πληρώνουν το εισιτήριο και φεύγεις. Δεν παίρνεις ούτε τα πράγματα σου. Η Αστυνομία το ξέρει, αλλά κάνει τα στραβά μάτια, γιατί ακόμα δεν έκανα τίποτα. Αν ένας Προτεστάντης με καταγγείλη και επιμείνη, μπορεί και να μου συμβή και εμένα αυτό. Να με βάλουν σε ένα αεροπλάνο και να με διώξουν. Δεν είναι τρελλοί, αφού βλέπουν το site μου, βλέπουνε που με καλούνε, βλέπουνε που μιλάω, γι’ αυτό προσπαθώ και κρατώ ένα χαμηλό προφίλ να μην δείχνομαι πολύ. Λοιπόν, δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα και δυστυχώς δεν έχω καμία βοήθεια από την Ελλάδα, μα ούτε ένα τηλέφωνο, δεν εννοώ καν βοήθεια, να μάθουν αν ζώ.

Οικονομικό πρόβλημα; Φυσικά. Εδώ τα πάντα είναι περίπου στις δέκα φορές πιο ακριβά από την Ελλάδα, γιατί το νόμισμα 1 ταϊβανέζικο δολλάριο ήταν παλιά γύρω στις 12 δραχμές, Καταλαβαίνετε, λοιπόν, έτσι τί σημαίνει ακρίβεια.

Μου λέτε ιδιοκτησία ενορίας. Με κάνετε να γελάω. Καλύτερα να μη σας απαντήσω. Πιστεύω να έχετε καταλάβει τί σημαίνει αυτό το ανέκδοτο. Θα πρέπη να προσπαθήσουν οι αναγνώστες σας να βάλουν με το νου τους τους εαυτούς τους να έρθουν σε μια χώρα που δεν ξέρουν κανέναν, που δε γνωρίζουν τη γλώσσα, για να αρχίσουν μια εκκλησία παράνομα και έχει ο Θεός.

 

Α.Κ.: π. Ιωνά, σας ευχαριστούμε πολύ, διότι δώσατε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο σας για να μας απαντήσετε στις “ανακριτικές αλλά και ωραίες ερωτήσεις”, όπως σεις επισημάνατε.

Σας ευχαριστώ και εγώ πάρα πολύ. Ιδιαίτερα τον Σεβασμιώτατο, γιατί τη σκέψη του κηρύττω, τη Θεολογία του κηρύττω, όχι κηρύττω, τέλος πάντων προσπαθώ να παρουσιάσω, Τα βιβλία του είναι ο μόνος λόγος που έχουμε για την Ασία. Συγχωρέστε με αν κάποια που λέω είναι λάθη ή πικρά παραπάνω από ό,τι πρέπει. Προσπαθώ να πω την αλήθεια, όπως νιώθω. Εύχεσθε σας παρακαλώ για μένα, γιατί πολλούς πειρασμούς έχω μόνος και έρημος εδώ, να παλέψω με τον εαυτό μου, με τις αμαρτίες μου, με τα πάντα. Τουλάχιστον να με θυμάστε σας παρακαλώ στη Θεία Λειτουργία, πρώτα την Εκκλησία μας εδώ και εμένα μετά. Αυτό είναι το μεγαλύτερο πράγμα. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ και πάλι και για μένα είναι μεγάλη χαρά το να έχουμε μία επικοινωνία.

Τη μετάνοιά μου στο Σεβασμιώτατο και σ’ όλους τους Πατέρες και στους Αδελφούς εκεί. Σας ευχαριστώ πολύ!

- Και μεις, π. Ιωνά

  • Προβολές: 939

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance