Κύριο θέμα: Η' Γενική Ιερατική Σύναξη

Η' Γενική Ιερατική Σύναξη

Πραγματοποιήθηκε κατά τον μήνα Οκτώβριο, Πέμπτη 9 του μηνός, η Η' Γενική Ιερατική Σύναξη, με γενικό θέμα “Λατρεία και θεία Λειτουργία”.

Το πρωΐ τελέσθηκε αρχιερατική θεία Λειτουργία από τον Σεβ. Μητροπολίτη μας κ. Ιερόθεο, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Τον θείο λόγο κήρυξε ο Αιδεσ. Πρωτ. π. Θωμάς Βαμβίνης, αναφερόμενος στο έργο του Ιερέως.

Η' Γενική Ιερατική ΣύναξηΑκολούθησε λήψη ροφήματος στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού, η αναμνηστική φωτογραφία και οι εργασίες του Συνεδρίου στην Αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως.

Ο Σεβασμιώτατος άρχισε με την επισήμανση ότι δεν είχαμε έξοδο κάποιου αδελφού Ιερέως από τον μάταιο τούτο κόσμο κατά την διάρκεια του περασμένου έτους, γι’ αυτό και δεν έγινε το καθιερωμένο μνημόσυνο. Επίσης ανήγγειλε τον διορισμό από την Ιερά Σύνοδο του Αρχιμ. Καλλινίκου Γεωργάτου στην θέση του τακτικού Ιεροκήρυκος της Ι. Μητροπόλεως.

Εν συνεχεία ανέπτυξε το θέμα “Αγία Γραφή και Λατρεία”, αναφερόμενος στις έννοιες λατρεία, Αγία Γραφή, Παλαιά Διαθήκη, Καινή Διαθήκη, αναφέρθηκε στα “συμβαλλόμενα” πρόσωπα, τα ιστορικά γεγονότα και το περιεχόμενο των δύο Διαθηκών, στην σχέση και την προτεραιότητα της λατρείας έναντι της Αγίας Γραφής, στην ανάγνωση και την προετοιμασία ανάγνωσης της Αγίας Γραφής μέσα στην θεία λατρεία και τέλος στην εσχατολογία, όπως παρουσιάζεται στο βιβλίο της Αποκαλύψεως, με την αέναη λατρεία, δίχως να υπάρχη κτιστός ναός και γραφή.

Ορισμένα χαρακτηριστικά λόγια του ήσαν:

“Υπάρχει στενή σχέση μεταξύ της Αγίας Γραφής και της λατρείας της Εκκλησίας, από την άποψη ότι τα μέλη της Εκκλησίας, εμπνεόμενα από το Άγιον Πνεύμα, γράφουν τα κείμενα της Αγίας Γραφής, καθώς επίσης τα κείμενα της Αγίας Γραφής περιλαμβάνονται μέσα στην λατρεία της Εκκλησίας, και βεβαίως ολόκληρα τμήματα της Αγίας Γραφής επηρέασαν τον λατρευτικό πλούτο. Έτσι, ο πιστός που προσέρχεται στην λατρεία για να ανυμνήση τον Θεό έρχεται σε επικοινωνία και σχέση με τον βιβλικό πλούτο, όπως το καθόρισαν οι Πατέρες της Εκκλησίας.

Το ότι επάνω στο ιερό θυσιαστήριο, που είναι το κέντρο της λατρευτικής συνάξεως, γιατί εκεί τελεσιουργείται το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, βρίσκεται το Ευαγγέλιο, δείχνει τον σύνδεσμο μεταξύ της Αγίας Γραφής και της λατρείας.

Η απάντηση στο ερώτημα “τί προηγείται, η Αγία Γραφή ή η λατρεία;” κλίνει σαφώς υπέρ του δευτέρου, αφού η Εκκλησία, το Σώμα του Χριστού, και οι πιστοί που αποτελούν τα μέλη του Σώματος του Χριστού, συνήρχοντο στην λατρεία για να ανυμνήσουν τον Αναστάντα Χριστό και βεβαίως στην συνέχεια εγράφησαν τα ευαγγελικά κείμενα, οι Πράξεις των Αποστόλων και οι Επιστολές τους για να στηρίξουν και οικοδομήσουν τα μέλη της Εκκλησίας. Η ίδια η Εκκλησία υιοθέτησε και ενέταξε μέσα στην λατρεία της και μερικά κείμενα από την Παλαιά Διαθήκη”.

Εν συνεχεία τον λόγο έλαβε ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Κωνσταντίνος Σιάσος, εισηγούμενος το θέμα “ο Ιερεύς ως λειτουργός”. Μίλησε για την προετοιμασία της θείας Λειτουργίας, τόσο του Ιερέως, όσο και του Ιερού Βήματος και του Ναού εν γένει, για την ευλάβεια που πρέπει να τον διακατέχη, για την τήρηση του τυπικού και την σχέση δόγματος και λατρείας, για την προσευχή και προσοχή του Ιερέως, που όπως χαρακτηριστικά είπε, προσευχή δίχως προσοχή μοιάζει με αποστολή γράμματος δίχως διεύθυνση παραλήπτη.

Στην επακολουθήσασα συζήτηση ετέθησαν πολλά και αλλεπάλληλα ερωτήματα, όπως: –Ο Μωϋσής είδε τον Θεόν πρόσωπον προς πρόσωπον ή άλλως πώς, καθόσον είναι γνωστή η ευαγγελική ρήση "Θεόν ουδείς εώρακε πώποτε"; –Πέρα από την προσπάθεια για προσοχή και προσευχή, υπάρχει και η αντίθετος ενέργεια του διαβόλου που στέλνει εν τη ώρα της ακολουθίας πολλούς πειρασμούς... –Ποιά πρέπει να είναι η μνημόνευση ονομάτων υπό του Ιερέως κατά την μεγάλη είσοδο; –Ποιά έκφραση είναι ορθή: παρακολουθούντων, συμμετεχόντων ή κάποια διαφορετική; –Όταν γίνεται συλλείτουργο, ποιός διαβάζει τις ιερατικές ευχές; –Πώς να φερόμαστε σε Επιτρόπους που έχουν αποκτήσει παρρησία με τα θεία; –Πώς θα εφαρμοσθή απ’ όλους η Συνοδική Εγκύκλιος για θέματα τελετουργικής συμφωνίας, όπως η μνημόνευση στα άγια, τα μνημόσυνα, το μη γονάτισμα τις Κυριακές, κ.ά; –Πώς θα αποφύγουμε τον άμετρο, ενίοτε και ματαιόδοξο, στολισμό των μνημοσύνων και άλλων τελετών; –Πώς θα αντιμετωπίζουμε την διπλή ονοματοδοσία στην βάπτιση; –Πώς θα ελέγχουμε την πίστη των αναδόχων; –Τί ενέργειες κάνει η Εκκλησία προκειμένου να αντιμετωπίση τις νέες συνθήκες και τα νέα προβλήματα της πολυπολιτισμικής κοινωνίας σε θέματα εκκλησιασμού; –Με ποιές προϋποθέσεις μπορούμε να μνημονεύσουμε κάποιον στην αγία πρόθεση; –Πώς και γιατί συνδέονται νηστεία, εξομολόγηση και θεία Κοινωνία; κ.ά.

Ακολούθησε γεύμα στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου για όλους τους Ιερείς.

Μετά το απογευματινό ρόφημα συνεχίστηκε το Συνέδριο με την εισήγηση του Ιερομονάχου π. Σιλουανού Πεπονάκη με θέμα εισήγηση “Τα ιερά σκεύη και τα ιερά αντικείμενα του Ναού”. Ο π. Σιλουανός αναφέρθηκε στην ιστορία και την συμβολική σημασία των ιερών σκευών και ιερών αντικειμένων του Ναού, στην οδό που δύναται και πρέπει να ακολουθή ο Εφημέριος για την απόκτηση των καταλλήλων, και στην ευθύνη που έχει ο Εφημέριος γενικά για τον Ιερό Ναό στον οποίον υπηρετεί.

Μετά την εισήγηση επακολούθησε μια εξίσου ενδιαφέρουσα συζήτηση για τα λειτουργικά και ποιμαντικά θέματα που απασχολούν τους Ιερείς. Έτσι συζητήθηκαν θέματα σχετικά με το ιερό Βήμα, τα τάματα, τα ξωκκλήσια, τα άμφια, την κατάσταση των ενοριακών Ναών και των παρεκκλησιών των ορεινών ενοριών, τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση αδείας για ναΰδρια, κ.ά.

Στην σύναξη συμμετείχαν οι ενεργεία Εφημέριοι και Ιεροκήρυκες καθώς και πολλοί συνταξιούχοι Ιερείς –όπως ο π. Δημήτριος Ιωακείμ– ενενηκοντούτης λευίτης, οι οποίοι εξυπηρετούν ακόμη με προθυμία τις λειτουργικές ανάγκες της Μητροπόλεως.

Σύναξη Πρεσβυτερών

Σύναξη ΠρεσβυτερώνΣτα πλαίσια του Γενικού Ιερατικού Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε και η Σύναξη Πρεσβυτερών για έκτη συνεχή χρονιά. Προηγήθηκε Αρχιερατικός Εσπερινός από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ. Ιερόθεο στον Ιερό Ναό της Αγίας Παρασκευής. Στη συνέχεια στο Ενοριακό Κέντρο του ναού έγινε η εισήγηση από την Πρεσβυτέρα κ. Μαρία Πλατανιώτου-Τσιτσιρίκη με θέμα “Η αξία της Πίστεως”, που είναι και η αρχή μιας νέας σειράς θεμάτων πνευματικού καταρτισμού. Η ανάπτυξη θεμάτων σχετικά με την ζωή και τον ρόλο της Πρεσβυτέρας στην οικογένεια, την ενορία και την Εκκλησία είχε κατά το δυνατόν εξαντληθή τα προηγούμενα χρόνια.

Στη φετινή ομιλία τονίσθηκε η χαώδης διαφορά μεταξύ της ανθρωπίνης γνώσεως και της πίστεως. Έγινε αναφορά στα δύο είδη πίστεως, την πίστη εξ ακοής και την πίστη εξ Αποκαλύψεως και με ποιόν τρόπο ο άνθρωπος οδηγείται από τον πρώτο βαθμό στον δεύτερο. Παρουσιάστηκαν γεγονότα από τον βίο συγχρόνων αγίων, οι οποίοι φανέρωσαν πώς εβίωσαν την πίστη. Δόθηκαν κριτήρια ορθής βίωσης της πίστεως και απλοί τρόποι συμπεριφοράς στην καθημερινή μας ζωή που οδηγούν σ’ αυτήν. Από την όλη ανάπτυξη φάνηκε η μεγάλη αξία της πίστεως στη ζωή μας. Ακολούθησε συζήτηση και ο Σεβασμιώτατος εδωσε λύσεις και απαντήσεις στις απορίες των Πρεσβυτερών. Ο βαθύς θεολογικός του λόγος “εν απλότητι” εστιάστηκε στην μεγάλη πίστη της Χαναναίας του Ευαγγελίου, που αναδύθηκε μέσα από την ταπείνωσή της. Παρουσίασε επίσης την πίστη των τριών αγίων γυναικών που εόρταζε η Εκκλησία μας την ημέρα εκείνη.

Ακολούθησε δείπνο που παρέθεσε ο “Σύνδεσμος Αγάπης” της Ενορίας της Αγίας Παρασκευής. Η όλη εκδήλωση εξελίχθηκε μέσα σε ευχάριστη ατμόσφαιρα και προσέφερε πνευματικό εφοδιασμό και συνετέλεσε στην επικοινωνία των Πρεσβυτερών με τον Ποιμενάρχη μας καθώς και μεταξύ τους.

Ετικέτες: ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  • Προβολές: 1390

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance