Skip to main content

Περιτομή καρδίας

Ἕνα ἀπό τά βασικά σημεῖα τῆς χριστιανικῆς ζωῆς εἶναι ἡ περιτομή τῆς καρδίας. Πολλές φορές τόσο στήν Παλαιά ὅσο καί στήν Καινή Διαθήκη γίνεται λόγος γιά τήν περιτομή τῆς σαρκός καί τήν περιτομή τῆς καρδίας, χωρίς ὅμως οἱ Χριστιανοί νά γνωρίζουν ὅτι αὐτό εἶναι οὐσιῶδες σημεῖο τῆς πνευματικῆς ζωῆς.[...]

Οἱ ἅγιοι Πατέρες ἀναλύουν ὅλο τό περιεχόμενο τῆς περιτομῆς τῆς καρδίας στίς ὁμιλίες καί τά ἔργα τους.

Ὁ ἅγιος Ἐπιφάνιος λέγει ὅτι ἡ σαρκική περιτομή ὑπηρέτησε τόν ἄνθρωπο «ἕως τῆς μεγάλης περιτομῆς, τοὐτέστι τοῦ βαπτίσματος τοῦ περιτέμνοντος ἡμᾶς ἀπό τῶν ἁμαρτημάτων καί σφραγίσαντος ἡμᾶς εἰς ὄνομα Θεοῦ». Ἀπαλλασσόμεθα ἀπό τά ἁμαρτήματα καί σφραγιζόμαστε μέ τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ, πού σημαίνει ἀναγεννιόμαστε ἐν Χριστῷ καί ἀποκτοῦμε τό Ἅγιο Πνεῦμα στήν καρδιά μας.[...]

Ἀναλύοντας οἱ ἅγιοι Πατέρες τί ἀκριβῶς εἶναι ἡ περιτομή τῆς καρδίας, λέγουν ὅτι εἶναι ἡ κάθαρση τῆς καρδιᾶς, ἡ μεταμόρφωση τῶν παθῶν τῆς ψυχῆς. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός λέγει ὅτι περιτομή εἶναι «ἡ τῆς σωματικῆς ἡδονῆς, καί περιττῶν καί οὐκ ἀναγκαίων ἀπόθεσις». Αὐτή δέ ἡ ἀπόθεση τῆς σωματικῆς ἡδονῆς καί τῶν περιττῶν καί οὐχ ἀναγκαίων εἶναι στήν πραγματικότητα ἡ περικοπή καί μεταμόρφωση τῶν παθῶν τῆς φιληδονίας καί τῆς φιλαργυρίας. Ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής προχωρεῖ σέ βαθύτερες ἀναλύσεις. Κατ’ αὐτόν περιτομή εἶναι «ἡ τῆς ἐμπαθοῦς σχέσεως πρός τό σῶμα τῆς ψυχῆς ἐκτομή». Δέν κατηγορεῖται, βέβαια, ἡ σχέση τῆς ψυχῆς πρός τό σῶμα, ἀλλά ἡ ἐμπαθής σχέση.[...]

Ἡ περιτομή τῆς καρδίας συνδέεται στενώτατα μέ τήν πνευματική ζωή. Δέν νοεῖται Χριστιανισμός ἔξω ἀπό τήν βίωση τῆς περιτομῆς. Ἐάν θέλουμε νά ζήσουμε βαθύτερα τήν χριστιανική ζωή πρέπει νά ἀποκτήσουμε προσωπικό βίωμα τῆς πνευματικῆς περιτομῆς. Εἶναι ἀναγκαῖο καί ἀπαραίτητο.

Ναυπάκτου Ἱεροθέου: Τό πολίτευμα τοῦ Σταυροῦ

ΧΩΡΙΟ

  • Προβολές: 1260