Γράφτηκε στις .

Γραπτά Κηρύγματα: Κυριακή 9 Αυγούστου, (Α Κορινθίους γ, 9-17)

Το σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα είναι συνέχεια του αναγνώσματος της προηγούμενης Κυριακής. Εκεί γινόταν λόγος για τα σχίσματα και τις διαιρέσεις που παρατηρήθηκαν στην Εκκλησία της Κορίνθου, και που λύπησαν την καρδιά του Αποστόλου Παύλου. Τώρα ο Απόστολος αναφέρεται στο πνευματικό οικοδόμημα της Εκκλησίας και στην ενότητά της.

Η εικόνα που χρησιμοποιεί ο Απόστολος Παύλος είναι της οικοδομής, η οποία έχει θεμέλιο και όλα τα άλλα που στηρίζονται στο θεμέλιο για να την απαρτίσουν. Συγχρόνως γίνεται λόγος και για τα υλικά και τον τρόπο που κανείς οικοδομεί.

Το θεμέλιο είναι ο Χριστός, και κανείς άλλος δεν μπορεί να Τον αντικαταστήση. Φυσικά, όταν λέμε κανείς άλλος, δεν θεωρείται ως «άλλο θεμέλιο» οι Επίσκοποι, γιατί αυτοί ενεργούν η πρέπει να ενεργούν στο όνομα του Χριστού. Αν κάποιος από αυτούς θεωρήση τον εαυτό του ως θεμέλιο και αποστασιοποιηθή από τον Χριστό, αυτοκαταδικάζεται ποικιλοτρόπως και κατά τον τρόπο που ορίζουν οι Κανόνες. Αυτό λέγεται από την άποψη ότι μερικοί Χριστιανοί ισχυρίζονται ότι ακολουθούν τον Χριστό και δεν χρειάζονται τους Επισκόπους και τους Κληρικούς. Αυτό συνιστά προτεσταντική πλάνη, αφού οι Προτεστάντες εν ονόματι δήθεν του Χριστού απέρριψαν τους Επισκόπους, την Ιερωσύνη και γενικότερα την εκκλησιαστική παράδοση.

Το σημαντικό ακόμη είναι ότι όποιος εργάζεται μέσα στην Εκκλησία θα πρέπει να προσέχη «πως εποικοδομεί». Γιατί τα υλικά της οικοδομής μπορεί να αποτελούνται από χρυσό, άργυρο, λίθους τιμίους, ξύλα, χόρτα, καλάμια. Και ενώ το θεμέλιο είναι δεδομένο, δηλαδή ο Χριστός, ο τρόπος όμως της οικοδομής εξαρτάται από τους πνευματικούς εργάτες, και η ανθεκτικότητα του έργου θα δοκιμασθή κατά την ημέρα της κρίσεως. Αυτό σημαίνει ότι θα δώσουμε λόγο για όλες τις πράξεις που κάνουμε εναντίον της κεφαλής της Εκκλησίας, του Χριστού.

Επίσης, ο Απόστολος Παύλος χρησιμοποιεί την εικόνα του Ναού. Οι Χριστιανοί με τα μυστήρια και τον αγώνα τους, που γίνεται με την Χάρη του Θεού, αποτελούν τον ζωντανό Ναό του Θεού, μέσα στον οποίο κατοικεί το Άγιον Πνεύμα. Έτσι, όποιος με τις διαιρέσεις καταστρέφει τον Ναό του Θεού, αυτός θα φθαρή από τον Ίδιο τον Θεό.

Η Εκκλησία λέγεται Ναός του Θεού του ζώντος, μέσα στον οποίο κατοικεί το Άγιον Πνεύμα. Και επειδή οι Χριστιανοί συνέρχονται σε έναν ιδιαίτερο χώρο για να τελέσουν την θεία Ευχαριστία, γι’ αυτό και ο χώρος αυτός λέγεται Ιερός Ναός. Έτσι, πρωταρχικός Ναός είναι οι Χριστιανοί, που ενώνονται με τον Χριστό. Ο ιερός Νικόλαος Καβάσιλας λέγει ότι τα λείψανα των Αγίων είναι ο αληθινός Ναός του Θεού, ενώ ο Ιερός Ναός που συνερχόμαστε για να προσευχηθούμε και να τελέσουμε την θεία Ευχαριστία είναι μίμημα του αληθινού Ναού. Οι διαιρέσεις μέσα σε αυτόν τον Ναό έχουν συνέπειες γι’ αυτούς που τις δημιουργούν.

Επομένως, στην Εκκλησία τίποτε δεν είναι ιδιωτικό, κανείς δεν μπορεί να αυθαιρετή, κανείς δεν μπορεί να αυτοσχεδιάζη. Γι’ αυτό έχουν θεσπισθή τα δόγματα και οι ιεροί Κανόνες της Εκκλησίας, ώστε όλοι να έχουμε την ίδια πίστη, το ίδιο φρόνημα, την ίδια εκκλησιαστική ζωή. Μέλημά μας πρέπει να είναι το να μένουμε μέσα στην ευλογημένη ατμόσφαιρα του πνευματικού Ιερού Ναού, δηλαδή της Εκκλησίας, για να έχουμε την βεβαιότητα της σωτηρίας μας.

† Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ