Γράφτηκε στις .

Η άχραντος εικόνα

Η άχραντος εικόναΟι τά πάντα καλώς διαταξάμενοι άγιοι πατέρες καθόρισαν νά συνδέεται η εορτή τής Ορθοδοξίας μέ τήν αναστήλωση τών ιερών εικόνων καί τήν ήττα τών εικονοκλαστών, γιατί η εικόνα στήν Ορθόδοξη Εκκλησία αποκαλύπτει τήν στενή σχέση μεταξύ κτιστής καί ακτίστου φύσεως, καί, μάλιστα, φανερώνει τήν αλήθεια ότι τό άκτιστο χαριτώνει καί μεταμορφώνει τό κτιστό.

Στήν όλη συζήτηση πού έγινε γιά τό θέμα αυτό κυρίαρχη θέση κατείχε τό πρόσωπο τού Χριστού, στό οποίο ενώθηκε η θεία μέ τήν ανθρώπινη φύση ατρέπτως, ασυγχύτως, αχωρίστως, αδιαιρέτως, αναλλοιώτως. Επειδή ο Χριστός μέ τήν ενανθρώπιση Του ανέλαβε τήν ανθρώπινη φύση καί τήν θέωσε, γι’ αυτό καί είναι δυνατόν νά αγιογραφούμε τό πρόσωπο τού Χριστού καί τά πρόσωπα τών αγίων. Αυτό φανερώνει περίτρανα ότι ο άνθωπος είναι η περίληψη όλης τής δημιουργίας, αλλά ο Χριστός είναι τό κέντρο καί η αναφορά όλου τού κόσμου.

...

Μεταξύ τών προβλημάτων πού αντιμετώπισαν οι Πατέρες τής Εκκλησίας, απαντώντας στό Ελληνισμό ήταν καί τό ανθρωπολογικό πρόβλημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι όλος ο αγώνας τών εικονοφίλων περιστρεφόταν γύρω από τό πρόσωπο τού Χριστού καί τά πρόσωπα τών αγίων, καί επιχειρηματολογούσας γιά τό ότι μπορούμε νά τά αγιογραφούμε, ακριβώς γιατί υπάρχει θέωση τής ανθρώπινης φύσεως, στόν μέν Χριστό θέωση υποστατική, στούς δέ αγίους θέωση κατ’ ενέργεια, αφού ο Χριστός ποιεί τήν θέωση, ενώ ο άνθρωπος πάσχει τήν θέωση.

(Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ιεροθέου, Εικονοφιλικό καί εικονοκλαστικό πνεύμα)

ΧΩΡΙΟ