Γράφτηκε στις .

Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο

Ὁ Οἰκουμενικός Θρόνος εἶναι καί λέγεται Πανίερος, διότι ἔχει καθιερωθῆ ἀπό ἀποφάσεις Οἰκουμενικῶν Συνόδων, οἱ ὁποῖες συνῆλθαν εἴτε στήν Πρωτεύουσα τοῦ Ρωμαϊκοῦ Κράτους, τήν Νέα Ρώμη, εἴτε σέ περιοχή της, καθώς ἐπίσης ἔχει ἐξαγιασθῆ ἀπό μεγάλες ἁγιασμένες Πατριαρχικές μορφές. Καί βεβαίως, ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης ἔχει συντονιστικό ρόλο, ἀναλαμβάνει σοβαρές πρωτοβουλίες, ὅταν τό ἀπαιτήσουν οἱ ἱστορικές καί ἐκκλησιαστικές συγκυρίες σέ κάποια περιοχή, καλεῖ καί προεδρεύει σέ ὅλες τίς Οἰκουμενικές καί Πανορθόδοξες Συνόδους. Εἶναι γνωστά σύγχρονα περιστατικά εὐεργετικῆς παρεμβάσεως τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου σέ δύσκολες ἐκκλησιαστικές ὑποθέσεις μέ ἐπιτυχία, ἀκριβῶς γιατί τά ἀντιμετωπίζουν μέ νηφαλιότητα καί μέ διαχρονική γνώση καί πείρα.

...

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία σήμερα πρέπει νά παρουσιάση στούς ἀνθρώπους πού κατοικοῦν σέ ὅλα τά μήκη καί πλάτη τῆς γῆς, τόν ἐσωτερικό της πλοῦτο, τήν ἀποκαλυπτική ἀλήθεια τήν ὁποία διαθέτει καί νά ἀπαντήση σέ ὅλες τίς ἰδεολογικές, θρησκευτικές, ἀκόμη καί οὑμανιστικές προκλήσεις τῶν ἀνθρώπων τῆς ἐποχῆς μας. Πιστεύω ὅτι τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, μέ ὅλη τήν ἐκκλησιαστική του διάρθρωση, τούς Ἀρχιερεῖς στίς κατά τόπους Ἐκκλησίες, τίς Ἐνορίες, τά Μοναστήρια, τούς ἱεραποστόλους, ἐπιτελεῖ ἕνα θαυμάσιο ἔργο καί ἀνταποκρίνεται στίς ἀνησυχίες τῶν ἀνθρώπων. Γι’ αὐτό δέν πρέπει νά βλέπουμε τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο μόνον ὡς διοικητικό κέντρο, πού ἑδρεύει στήν Κωνσταντινούπολη, ἀλλά νά τό βλέπουμε στήν ὅλη ἐκκλησιαστική, λειτουργική, ὁμολογιακή κλπ. παρουσία του στόν σύγχρονο κόσμο. Μάλιστα μπορῶ νά ὑποστηρίξω ὅτι τό Κέντρο τοῦ Πατριαρχείου ἐνισχύει καί καλύπτει μέ τό κύρος του τήν διάδοση τῆς μαρτυρίας τῆς πίστεως.

(Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου: Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο καί Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος)

ΧΩΡΙΟ