Γράφτηκε στις .

Πρόλογος γιά Ρουμανική ἔκδοση τοῦ βιβλίου «Δερμάτινοι χιτῶνες»

Τά προβλήματα τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά καί γενικότερα τό τί εἶναι ὁ ἄνθρωπος, ποιός τόν δημιούργησε καί γιατί πεθαίνει ἀπασχόλησαν τόν ἄνθρωπο ἀπό τήν ἀρχή τῆς ζωῆς του στήν γῆ.

Ἔτσι, ἡ φιλοσοφία προσπάθησε νά δώση ἀπαντήσεις, ὅπως τό βλέπουμε στήν προσωκρατική φιλοσοφία, τήν κλασσική μεταφυσική τοῦ Πλάτωνα καί τοῦ Ἀριστοτέλη καί στούς ἑπόμενους φιλοσόφους μέχρι τόν Νεοπλατωνισμό. Ἀλλά μέ τά προβλήματα αὐτά, τά ὀντολογικά, κοσμολογικά, ἀνθρωπολογικά, ἀσχολοῦνται καί ὅλα τά θρησκευτικά, φιλοσοφικά καί ὑπαρξιακά ρεύματα τῆς ἐποχῆς μας.

Ἑπομένως, ἡ ζωή καί ὁ θάνατος εἶναι διαχρονικά ζητήματα καί ἀπασχολοῦν τόν ἄνθρωπο κάθε ἐποχῆς. Ὁ θάνατος εἶναι ἕνα μή ἀναστρέψιμο γεγονός, καί αὐτό δημιουργεῖ θλίψη στόν ἄνθρωπο, ἰδιαίτερα σέ αὐτόν πού δέν πιστεύει στόν Θεό.

Στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ὑπάρχουν ἀπαντήσεις γιά τά ἐρωτήματα πού σχετίζονται μέ τήν ζωή καί τόν θάνατο. Ὁ Χριστός, μέ τήν ἐνανθρώπησή Του προσέλαβε τό θνητό καί παθητό σῶμα καί ἐνίκησε τόν θάνατο πάνω Του. Ἔτσι, ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι τό ἀναστημένο Σῶμα τοῦ Χριστοῦ καί ἐκεῖνος πού ζῆ μέ τά Μυστήρια της, ἀφ’ ἑνός μέν δέν φοβᾶται τόν θάνατο, ἀφ’ ἑτέρου δέ τόν ὑπερβαίνει μέ τήν ἐν Χριστῷ ζωή.

Τό βιβλίο αὐτό πού μεταφράσθηκε στήν ρουμανική γλώσσα ἔχει τίτλο «Δερμάτινοι χιτῶνες» καί ὑπότιτλο «ἀναφορά στήν βιολογική ζωή τίς ἀσθένειες, τά γηρατειά, τόν θάνατο καί τήν ὥρα τοῦ θανάτου». Σέ αὐτό δίνονται μερικές ἀπαντήσεις μέσα ἀπό τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως αὐτή καταγράφεται στήν Ἁγία Γραφή καί τίς ἑρμηνεῖες τῶν Πατέρων.

Ἔχουμε πολλά προβλήματα στίς ἡμέρες μας, ἀλλά, ἄν ἐξετάση κανείς προσεκτικά, θά διαπιστώση ὅτι τό μεγαλύτερο πρόβλημα, ἀκόμη καί κοινωνικό, ἔχει σχέση μέ τόν θάνατο. Στήν κοινωνία μας κυριαρχεῖ ὁ φόβος τοῦ θανάτου, ὁπότε αὐτό τό βιβλίο μπορεῖ νά δώση μερικές ἀπαντήσεις σέ ὅσους τίς ἀναζητοῦν.

Εὐχαριστῶ τήν Ἱερά Μονή Νέρας γιά τήν μετάφραση τοῦ βιβλίου, καί τήν Τατιάνα Πετράκη γιά τήν ἐπιμέλεια, καθώς ἐπίσης τόν Ἐκδοτικό Οἶκο. Προπαντός εὐχαριστῶ τούς ἀγαπητούς μου Ρουμάνους πού θά διαβάσουν τό βιβλίο αὐτό, καί τούς παρακαλῶ νά εὔχονται γιά μένα, ὥστε ἀπό τό «εἶναι» νά περάσω στό «ἀεί εὖ εἶναι».

Ἔγραφα τήν 25η Ἰανουαρίου
2022, στό Μητροπολιτικό
Οἴκημα τῆς Ναυπάκτου
ἑορτή τοῦ ἁγίου Γρηγορίου
τοῦ Θεολόγου.

+ Ὁ Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεος