Γράφτηκε στις .

Γεγονότα καὶ Σχόλια: Βοήθεια στήν Εὐρώπη - Μαθητές ἀλειτούργητοι

Βοήθεια στήν Εὐρώπη

Ὁ Κώστας Βαρῶτσος, καθηγητής σήμερα στήν Ἀρχιτεκτονική Σχολή τῆς Θεσσαλονίκης, εἶναι γνωστός ἀπό “τόν γυάλινο, ἑτοιμόρροπο, φουριόζο Δρομέα” του, πού στήθηκε πρίν ἀπό δέκα χρόνια στήν πλατεία Ὁμονοίας τῆς Ἀθήνας. Ἡ ἀναφορά μου σ’ αὐτόν γίνεται μέ ἀφορμή μιά σημαντική θέση πού διατύπωσε σέ συνέντευξή του στήν ἐφημερίδα Καθημερινή της 6ης Ἰουνίου. Στήν ἐρώτηση: “Ἡ Εὐρώπη τί κάνει σήμερα;”, ἀπάντησε: “Ἡ Εὐρώπη βρίσκεται σέ κρίση ἀξιακή καί ὑπαρξιακή, συρρικνώνεται καί κλείνεται στόν ἑαυτό της. Τή βλέπουμε νά κάνει τραγικά λάθη. Ἡ Ἑλλάδα, μέ τήν ἀνατολική καί βυζαντινή της κληρονομιά, μέ τήν ἰδιαίτερη πνευματικότητά της, μέ τήν ἰσορροπία λογικῆς καί συναισθήματος πού ἔχει, θά μποροῦσε νά βοηθήσει τήν Εὐρώπη, ἄν ἐπικοινωνοῦσε σωστά. Ὅμως δέν ἐπικοινωνοῦμε• δαιμονολογοῦμε, μιλᾶμε γιά κουτόφραγκους...”. Ὁ ἴδιος ἐπικοινωνεῖ μέ τούς Εὐρωπαίους καί ἔχει διαπιστώσει ὅτι τόν “ἀντιμετωπίζουν καταπληκτικά, εἶναι ἀνοιχτοί καί δεκτικοί”.

Ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος στό βιβλίο τοῦ “γέννημα καί θρέμμα Ρωμηοί” γράφει: “Ἡ ἐπαφή μου μέ πολλούς ἀνθρώπους τῆς Δύσεως μέ ὁδήγησε στό συμπέρασμα ὅτι στόν δυτικό χῶρο ὑπάρχουν ἄνθρωποι πού ἔχουν βαθειά στήν ὕπαρξή τους ὀρθόδοξη Ρωμαίϊκη ὑποδομή”. Μᾶλλον αὐτή ἡ ὑποδομή τούς κάνει ἀνοικτούς καί δεκτικούς σέ ὅ,τι προέρχεται ἀπό τόν χῶρο μας, μέ τήν πλούσια βυζαντινή - ρωμαίϊκη κληρονομιά.

Τό θέμα εἶναι νά ζοῦμε καί νά ἀναπνέουμε ὡς λαός μέσα σ’ αὐτήν τήν ρωμαλέα παράδοση, γιά νά μήν “δαιμονολογοῦμε” γιά τήν Εὐρώπη, εἴτε λατρεύοντας τήν εἴτε ὁλοκληρωτικά ἀπορρίπτοντας τήν, ἀλλά νά διαλεγόμαστε δημιουργικά μαζί της.

Μαθητές ἀλειτούργητοι

Χωρίς ὑπερβολή οἱ πιό σκληρά - ἐξουθενωτικά θά ἔλεγα - ἐργαζόμενοι Νεοέλληνες εἶναι αὐτή τή στιγμή οἱ μαθητές πού φοιτοῦν στό Λύκειο. Εἶναι γνωστό σέ ὅλους ὅτι οἱ μαθητές αὐτοί δέν γνωρίζουν τήν πενθήμερη ἐργασία, γιατί τό Σαββατοκύριακό τους εἶναι γεμάτο ἀπό Φροντιστήρια καί “φροντιστηριακές ἐξετάσεις”, τά ὁποῖα ἀπαιτοῦν πολύ διάβασμα. Αὐτό τό πολύ ἀρνητικό σύμπτωμα τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ μας συστήματος, τό ὁποῖο ἐπιδεινώθηκε (ἐλπίζω πρός τό παρόν μόνον) μέ τίς μεταρρυθμίσεις πού πρωτοεφαρμόζονται φέτος στά Λύκεια, ἔχει φοβερές συνέπειες στή λειτουργική ζωή πολλῶν παιδιῶν, γιατί συντελεῖ στήν ἀποκοπή τους ἀπό τήν θ. Λειτουργία.

Δέν εἶναι μικρό το κακό• πολλοί μαθητές μένουν ἀλειτούργητοι, ἐνῶ θά ἤθελαν νά λειτουργηθοῦν. Αὐτό μελλοντικά θά ἔχη τεράστιες συνέπειες στήν ἐκκλησιαστική ζωή τῶν παιδιῶν μας, ἀλλά καί στήν ψυχική τους ὑγεία. Ἡ ὑπερβολική διανοητική κόπωση, συνδυασμένη μέ τό ἄγχος τοῦ ἀνταγωνισμοῦ, χωρίς ψυχικές ἀναπαύσεις, σάν καί αὐτές πού παρέχει ἡ προσευχή καί ἡ θ. Λειτουργία, εἶναι σχεδόν βέβαιο ὅτι θά δημιουργήση μιά νευρωσική κοινωνία, μέ ἀκοινώνητους ὑπεραπασχολημένους ἀνθρώπους. Ἡ ἀργία εἶναι ἀνάγκη γιά τόν ἄνθρωπο προκειμένου νά ξεκουρασθῆ σωματικά καί ψυχικά, νά δή τό ἑαυτό του, νά ἀνασυντάξη τίς ψυχικές του δυνάμεις, νά προσευχηθῆ, νά λειτουργηθῆ, νά ἀσχοληθῆ - σχολάζοντας ἀπό ὅλες τίς καθημερινές ἀγχωτικές ἀπασχολήσεις - μέ τό οὐσιαστικό νόημα τῆς ζωῆς του.

Ἁπλά καί πρακτικά: ἡ ἔγνοια μας γιά τή νεολαία εἶναι ψευδεπίγραφη, ὅταν ὀργανώνουμε μαθήματα καί διαγωνίσματα Κυριακή πρωί. Γιατί τό αἰσιόδοξο μέλλον τοῦ ἀνθρώπου - εἴτε τό καταλαβαίνουμε εἴτε ὄχι - βρίσκεται μέσα στήν Ὀρθόδοξη θ. Λειτουργία.

π.Θ.Α.Β.

ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ