Γράφτηκε στις .

Γεγονότα καὶ Σχόλια: Θρησκειολογική καί φιλοσοφική κατεύθυνση - Θέματα μέ μήνυμα

Θρησκειολογική καί φιλοσοφική κατεύθυνση

Στό “ἔνδοξο παρελθόν” τῶν “σχολειακών” θεολογικῶν μας πραγμάτων ἔγιναν ἀγῶνες γιά νά περάση ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία μέσα στά σχολικά ἐγχειρίδια, ὥστε οἱ μαθητές νά διδάσκονται κατά τό δυνατόν αὐθεντικά τήν Ὀρθόδοξη πίστη. Πράγματι, σέ ἀρκετές περιπτώσεις ἔγιναν σημαντικά θετικά βήματα, χωρίς νά ἀπουσιάζουν βέβαια καί κάποιες ἐλλείψεις. Αὐτά τά θετικά βήματα ἦταν συνέπεια τῆς συμβολῆς πολλῶν ἀκαδημαϊκῶν καί ἐκκλησιαστικῶν παραγόντων καί ἦταν σύμφωνα μέ τήν περιρρέουσα ἀτμόσφαιρα τῆς στροφῆς πολλῶν Ἑλλήνων διανοουμένων στίς ὀρθόδοξες ρίζες τοῦ λαοῦ μας.

Τό ὀνόμασα “ἔνδοξο παρελθόν” γιατί ὑπάρχουν πληροφορίες, ὅτι μέσα στό πλαίσιο τῆς ἐκπαιδευτικῆς μεταρρύθμισης, ἡ ὁποία προβλέπει ἀλλαγή τῶν σχολικῶν βιβλίων, ὥστε νά συμβαδίζουν μέ τό νέο πρόγραμμα τῶν λυκειακῶν σπουδῶν, τά βιβλία τῶν θρησκευτικῶν θά ἀλλάξουν χαρακτήρα. Ὁ προσανατολισμός τους, λέγεται, θά εἶναι περισσότερο θρησκειολογικός καί φιλοσοφικός. Ἐκτός δηλαδή ἀπό τήν ἐνίσχυση τῆς ἀναφορᾶς στά ἄλλα θρησκεύματα, ἡ χριστιανική ἠθική πού διδασκόταν στήν τρίτη τάξη τοῦ Λυκείου καί γιά τήν ὁποία ἔγιναν σημαντικές προσπάθειες νά ὀρθοδοξοποιηθῆ, ἐπιστρέφει στά παλιά. Γίνεται - ἐλπίζουμε νά μήν εἶναι τελικά ἔτσι - μιά θεολογικά οὐδέτερη φιλοσοφική ἠθική. Ὅλα αὐτά εἶναι μέσα στό πνεῦμα τῆς παγκοσμιοποίησης καί τῆς πολυπολιτισμικότητας, πού σχετικοποιεῖ τίς πολιτισμικές καί ἄλλες διαφορές ἤ ἁπλῶς εἶναι ἀπόψεις κάποιων ποῦ ἔτυχε τώρα νά βρίσκονται στά συμβούλια ποῦ σχεδιάζουν τήν ἐκπαιδευτική μεταρρύθμιση; Κανείς, πάντως, ἀπό ὅσους προσπαθοῦν νά σκέφτονται ὀρθόδοξα δέν εἶναι ἀντίθετος στό νά καλλιεργηθῆ στά παιδιά τό πνεῦμα τῆς ἀνεξιθρησκίας, αὐτό ἄλλωστε εἶναι σύμφωνο μέ τό ἦθος τῶν ὀρθοδόξων, θέλουν ὅμως πρίν ἀπό ὅλα νά δοθῆ στά παιδιά ὀρθόδοξη ἀγωγή καί νά μυηθοῦν στά ἁπλά μαθήματα τῆς ὀρθόδοξης θεολογίας. Τά βαθύτερα μαθήματα πρέπει νά ποῦμε - ἀναλαμβάνοντας ὡς κληρικοί τό μερίδιο τῆς εὐθύνης - δέν δίνονται στήν αἴθουσα τοῦ σχολείου, ἀλλά στήν Ἐκκλησία. Ἔχουν σχέση μέ τήν προσωπική καθοδήγηση, τήν προσευχή, τήν μετάνοια, τήν θ. Εὐχαριστία.

Θέματα μέ μήνυμα

Οἱ ὑπόνοιες πού ἐκφράσθηκαν στό προηγούμενο σχόλιο - οἱ ὁποῖες εὐχόμαστε νά ἀποδειχθοῦν “κατά διάνοιαν ψεύδος” - ἐνισχύθηκαν ἀπό τά θέματα τῶν θρησκευτικῶν πού δόθηκαν στίς ἐξετάσεις τῶν μαθητῶν τῆς Β’ Λυκείου. Συγκεκριμένα: αὐτό πού βάραινε στήν ἑνότητα πού ἀναφερόταν στόν Χριστιανισμό ἦταν ὁ θρησκευτικός φανατισμός. “Να ἀναφέρετε τίς μορφές τοῦ θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ καί νά τίς ἀναλύσετε μέ συντομία”. Ἐπίσης στή δεύτερη ὁμάδα τῶν θεμάτων τό πρῶτο θέμα ἔλεγε: “Ὁρισμένες φορές παρατηροῦνται φαινόμενα ἐκδήλωσης θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ ἀπό μέλη τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας. Πιστεύετε ὅτι ἡ συμπεριφορά τῶν μελῶν αὐτῶν ὑπαγορεύεται ἀπό τίς ἀρχές τῆς Ὀρθόδοξης χριστιανικῆς πίστης; ...”. Ἀντίθετα, οἱ ἐρωτήσεις πού ἀναφέρονταν στά ἄλλα θρησκεύματα ζητοῦσαν θετικά στοιχεῖα τους. Τό πιό προκλητικά μάλιστα διατυπωμένο θέμα - κατά τήν ἐκτίμηση πολλῶν ἐκπαιδευτικῶν - ἦταν τό τελευταῖο, τό ὁποῖο λές καί εἶχε δοθεῖ σέ μουσουλμάνους μαθητές. Τό θέμα ἔλεγε: “Μέ βάση τό γεγονός ὅτι τό περιεχόμενο τοῦ Κορανίου θεωρεῖτε θεῖο καί ἀλάθητο νά σκιαγραφήσετε τόν τύπο τοῦ πιστοῦ μουσουλμάνου (ἄνδρα καί γυναίκας) στήν καθημερινή του ζωή. Ἡ σκιαγράφηση αὐτή νά γίνει μέ βάση τίς διδασκαλίες, τά καθήκοντα καί τίς ὑποχρεώσεις πού τό Κοράνιο ὑπαγορεύει”.

Ἐπειδή τά θέματα τῶν ἐξετάσεων μένουν ἔντονα χαραγμένα στό νοῦ τόν διαγωνιζομένων, εἶναι ἕνας εὔσχημος τρόπος νά περνοῦν κατάλληλα μηνύματα.

π.Θ.Α.Β.

ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ