Γράφτηκε στις .

Κύριο θέμα: Μιὰ φωνή ἀπό τὴν “Νινευή”

Καθὼς πλησίαζε ἡ ἡμέρα τῆς Ἐξωτερικῆς Ἱεραποστολῆς, θελήσαμε νὰ ἀφιερώσουμε λίγες γραμμὲς τῆς Ἐφημερίδος μας στὶς ἠρωϊκές, ἂν μὴ τί ἄλλο, μορφὲς ποὺ πασχίζουν γιὰ τὸν εὐαγγελισμὸ τῶν ξένων ἢ καὶ παράξενων, γιὰ μᾶς, λαῶν τῆς ὑφηλίου.

Ἀπὸ τὶς προσπάθειές μας νὰ ἔλθουμε σὲ ἐπαφὴ μὲ κάποιους Ἱεραποστόλους, εὐωδόθηκε αὐτὴ μὲ τὸν Πανοσιολ. Ἀρχιμ. π. Ἰωνᾶ Μοῦρτο, ὁ ὁποῖος δραστηριοποιεῖται στὴν πολυπληθῆ Ταϊπέϊ της Ταϊβάν.

Καταφέραμε νὰ ἔχουμε μιὰ συνέντευξη ἀποκαλυπτικὴ καὶ προκλητικὴ γιὰ τὰ δεδομένα τῶν γνώσεών μας γιὰ τὴν ἐξωτερικὴ Ἱεραποστολή, ἀπὸ μία μοναχικὴ ὕπαρξη μέσα στὸ πέλαγος, μὲ μόνη την βοήθεια τῆς θείας Χάριτος διὰ τῶν εὐχῶν τῶν πατέρων του. Θὰ τὴν παρουσιάσουμε σὲ δύο συνέχειες, λόγῳ τῆς ἔκτασής της. Ἡ συνέντευξη αὐτή μας προκαλεῖ νὰ κάνουμε πολλοὺς σχολιασμούς, ἀλλὰ νομίζουμε πῶς θὰ χαλάσουμε τὴν ἀτμόσφαιρά της, γι' αὐτὸ καὶ ἐπιφυλασόμεθα γιὰ ἕνα ἑπόμενο τεῦχος. Ὅταν ἀποφασίσαμε νὰ ἀπασχολήσουμε τὸν π. Ἰωνᾶ, αἰσθανόμασταν λίγο ἄβολα διότι θὰ τὸν ἀποσπούσαμε ἀπὸ τὶς ἐργασίες του. Τώρα, ὅμως, λυπούμαστε, γιατί δὲν τοῦ δώσαμε καὶ ἄλλες εὐκαιρίες νὰ μᾶς μιλήση κι' ἄλλο γιὰ τὴν ζωή του, τὴν ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας της Ταϊβάν, μὲ τὶς ἀνησυχίες ἀλλὰ καὶ τὶς ἐλπίδες της.

Κύριο θέμα: Μια φωνή από την “Νινευή”

Πρέπει νὰ ἔχουμε πάντα ὑπ' ὄψη μας ὅτι ὁ μοναδικὸς ὀρθόδοξος Ἱεραπόστολος στὴν Ταϊβὰν αὐτὴν τὴν στιγμὴ εἶναι τυπικὰ "παράνομος" καὶ ἡ παρουσία του ἐκεῖ κρίνεται κάθε ἡμέρα ἀπὸ μερικὲς λεπτομέρειες, πολλὲς φορὲς οἰκονομικές!

Πάντως, νομίζω πῶς ἐξάγεται ὡς ὑποχρέωσή μας νὰ βοηθήσουμε ὅπως μποροῦμε, αὐτὴν τὴν φοβερὴ (πράγματι προκαλεῖ φόβο καὶ δέος) προσπάθεια ποὺ γίνεται στὴν μακρινὴ Ταϊβάν. Νὰ προσευχηθοῦμε, ὅσοι μποροῦνε, καὶ νὰ ἀποστείλουμε τὴν οἰκονομική μας βοήθεια, γιατί εἶναι προκλητικότατη γιὰ τοὺς Ἕλληνες αὐτὴ ἡ πραγματικότητα ποὺ ἐπισημαίνει ὁ Ἱεραπόστολος π. Ἰωνᾶς: Στὴν Ἑλλάδα τὸ τελευταῖο χωριὸ ἔχει Ναὸ μὲ τὸν πολυτιμότερο διάκοσμο, καὶ ἡ Ἱεραποστολικὴ προσπάθεια στὴν Ταϊβάν, μέσα σὲ ἑκατομμύρια ἀνθρώπους, κινδυνεύει νὰ ναυαγήση, λόγῳ τοῦ ὅτι δὲν βρίσκονται χρήματα γιὰ νὰ ἀγορασθῇ νόμιμος Ναός-"έδρα" τῆς Ἱεραποστολῆς!

Γιὰ οἰκονομικὴ βοήθεια ὑπάρχει ὁ λογαριασμὸς τῆς Τράπεζας Ἐργασίας Eurobank 0026.0131.72.0100010706, (Πρόδρομος Γρηγοριάτης, Τζίντζης Κων/νὸς καὶ Γεώργιος Μοῦρτος) ἢ μπορεῖτε νὰ ἀπευθυνθῆτε στὸν μοναχὸ Πρόδρομο Γρηγοριάτη τήλ. 6944 103010, 2377 23770-23672, στὸν κ. Βλάσιο Γκούρβελο τήλ. 6974 817210 Πάτρα, καὶ στὸν Ἱεραποστολικὸ Σύλλογο "Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός", τήλ. 2310 606920 καὶ 602602. Περισσότερες πληροφορίες στὴν ἱστοσελίδα του π. Ἰωνᾶ http://theological.asia/ καὶ http://www.orthodox.cn/contemporary/taiwan/index en.html

Ἂς ἀκούσουμε, λοιπόν, τὴν φωνὴ τοῦ π. Ἰωνᾶ, μιὰ φωνὴ ὄχι μέσα ἀπὸ τὴν "κοιλία τοῦ κήτους" τῆς ἀνυπακοῆς καὶ τῆς ἀπόγνωσης, ἀλλὰ ἀπὸ μιὰ σύγχρονη "Νινευὴ" ὅπου τὸν ἔστειλε ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ νὰ κηρύξη μετάνοια:

π. ΙΩΝΑΣ: Σᾶς εὐχαριστῶ πολὺ ποὺ μὲ θυμᾶστε καὶ σᾶς παρακαλῶ κατ' ἀρχὴν νὰ διαβιβάσετε τὸν σεβασμό μου, τὴν μετάνοιά μου καὶ τὴν ἀγάπη μου στὸν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ἰερόθεο, ποὺ μὲ τὴν εὐλογία του καὶ τὴν ἀγάπη του ἐδῶ μᾶς περιβάλλει, καὶ ἐνῷ τοπικὰ εἶναι μακριά, ἡ θεολογική του παρουσία εἶναι πάρα πολὺ σημαντικὴ στὸν κόσμο καὶ τὴν Ἱεραποστολὴ τῆς Ἀσίας... Θὰ προσπαθήσω νὰ ἀπαντήσω στὶς "ἀνακριτικές", ἀλλὰ καὶ ὡραῖες ἐρωτήσεις σας.

 

***

 

Α.Κ.: Πάτερ Ἰωνᾶ, πῶς ἐνταχθήκατε στὴν διακονία αὐτή; Πῶς γίνατε Ἱεραπόστολος;

π. ΙΩΝΑΣ: Κατ' ἀρχὴν τὸν τίτλο τοῦ Ἱεραποστόλου τοὐλάχιστον ἐγὼ δὲν τὸν ἔχω συνειδητοποιήσει, δὲ νομίζω ὅτι εἶμαι. Δὲν ξέρω τί νομίζετε ἐσεῖς. Σᾶς λέω τὴν ἀλήθεια, δὲν ξέρω. Ὁ Θεὸς μὲ σκεπάζει. Ποτὲ δὲν τὸ σκέφτηκα ὅτι εἶναι ἔτσι τὰ πράγματα· ἁπλῶς προσπαθῶ ἐδῶ πέρα νὰ κάνω τὸ καθῆκον μου, νὰ κάνω μιὰ δουλειά, ἔστω κι ἂν αὐτὴ δὲν τὴν κάνω κατὰ τὸν καλύτερο τρόπο.

Στὴν ἐρώτησή σας στὸ πῶς ἐντάχτηκα σ' αὐτὴ τὴ διακονία, δὲν εἶναι εὔκολο νὰ σᾶς ἀπαντήσω. Εἶναι μιὰ ὁλόκληρη ἱστορία, μᾶλλον δὲ μιὰ ἱστορία γεμάτη παράξενα πράγματα· ἴσως ὁ Θεὸς ἀπὸ δρόμους δικοὺς Τοῦ ὁδηγεῖ. Θὰ σᾶς ἀπαντήσω πολὺ γενικά, γιατί δὲ θέλω νὰ ὑπεισέλθω σὲ προσωπικά. Μὲ τὴν εὐχὴ τοῦ σεβαστοῦ μου Γέροντα, π. Γεωργίου, ἡγουμένου τῆς Μονῆς Γρηγορίου τοῦ Ἁγίου Ὅρους, ξεκίνησα· μ' ἔστειλε, νὰ πάω στὴν Ἀσία. Ὁ Σέβ. Μητροπολίτης Νικήτας, Μητροπολίτης Χὸνγκ Κὸνγκ καὶ πάσης Ἄπω Ἀνατολῆς, μοῦ ἔδωσε τὴν εὐλογία νὰ πάω στὴν Ταϊβάν. Βέβαια καὶ σ' αὐτὸν ὁπωσδήποτε ἀνήκει ἡ εὐχαριστία, ἀλλὰ δὲν εἶναι μόνον αὐτό. Βλέπετε δὲν ἐντάχτηκα ἐγώ, τὰ 'φερε ὁ Θεὸς ἔτσι. Τώρα, γιατί ἐγὼ καὶ ὄχι κάποιος ἄλλος; Δὲν ξέρω. Ἴσως ἐπειδὴ ἤμουν πλέον ἀνάξιος ἢ γιὰ ποιόν ἄλλο λόγο δὲν ξέρω... Συνετέλεσαν καὶ πολλοὶ ἄλλοι ἄνθρωποι. Ὁ Σέβ. Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν κ. Χριστόδουλος ποὺ μοῦ ἔδωσε ἐπίσης τὴν εὐλογία του. Δὲν μπορῶ νὰ μὴν ἀναφέρω τὸν Σέβ. Μητροπολίτη Νεκτάριο, τὸν Μητροπολίτη Καλύμνου, ποὺ μὲ χειροτόνησε, διότι ἔπαιξε ἕναν καθοριστικὸ ρόλο στὴ ζωή μου, ἀλλὰ σᾶς εἶπα δὲ μπορῶ νὰ σᾶς ἀπαντήσω πῶς ἐντάχτηκα. Εἶναι πολλὲς δύσκολες καὶ δραματικὲς ἱστορίες. Ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ ὁδηγεῖ μέσα ἀπὸ παράξενους δρόμους τοὺς ἀνθρώπους.

Καὶ ἐπίσης ἦταν καὶ ἄνθρωποι ἐδῶ ποὺ προσεύχονταν χρόνια νὰ ἔρθη Ἱεραπόστολος. Νὰ ἔρθη κάποιος ἄνθρωπος, τέλος πάντων, νὰ κάνη τὴ Θεία Λειτουργία. Τὸ νὰ εἶναι κανεὶς στὴν ἱεραποστολή, τελικά, δὲν εἶναι δική του ὑπόθεση μόνο -θὰ ' λεγα μάλιστα εἶναι πολὺ λιγότερο - ἀλλὰ πάρα πολλῶν ἀνθρώπων. Ἄλλων οἱ ὁποῖοι προσεύχονται καὶ δὲν τὸν ξέρουν καθόλου, καὶ πολλῶν περιστάσεων καὶ ἀπὸ πίσω κρύβεται τὸ σχέδιο τοῦ Θεοῦ.

Α.Κ.: Ποιά ἡ μεγαλύτερη χαρὰ ποὺ αἰσθάνεται ἕνας Ἱεραπόστολος;

π. ΙΩΝΑΣ: Ποιά εἶναι ἡ μεγαλύτερη χαρὰ ποὺ αἰσθάνεται ἕνας Ἱεραπόστολος... Δὲν εἶναι εὔκολο νὰ σᾶς ἀπαντήσω σὲ τέτοια πράγματα. Εἶστε κι ἐσεῖς Ἱερέας. Δὲν εἶναι εὔκολο νὰ σᾶς ἀπαντήσω σὲ τέτοια πράγματα. Ἡ μεγαλύτερη χαρὰ ποὺ αἰσθάνεται ἕνας Ἱεραπόστολος δὲν ξέρω ποιά εἶναι. Ἐγὼ αἰσθάνομαι τὸ γεγονὸς ὅτι μπορεῖ καὶ κάνει τὴ Θεία Λειτουργία καὶ ἔρχεται ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ στὴ γῆ. Καὶ ὅταν ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ ἀλήθεια τῆς Ἐκκλησίας γίνεται γνωστὴ σὲ τόσους πολλοὺς ἀνθρώπους, ὅταν βαφτίζονται ἄνθρωποι· δὲ εἶναι πολὺ εὔκολο νὰ σᾶς ἀπαντήσω πάνω σ' αὐτό.

Α.Κ.: Ποιά εἶναι ἡ μεγαλύτερη δυσκολία;

π. ΙΩΝΑΣ: Ἐπίσης δὲ μπορῶ νὰ σᾶς ἀπαντήσω μονολεκτικά. Ἡ μεγαλύτερη δυσκολία εἶμαι ἐγὼ κατ' ἀρχήν. Λόγῳ τῆς δικῆς μου προσωπικῆς καὶ ἀναξιότητος καὶ ἀκαταλληλότητας καὶ ἀκηδίας καὶ τῶν πειρασμῶν. Ὑπάρχουν κι ἄλλες πολλὲς δυσκολίες. Ἴσως νὰ σᾶς πῶ μερικές. Τὸ ὅτι ἔρχεσαι ἐδῶ καὶ δὲν βρίσκεις κανέναν. Δὲν σὲ περιμένει κανείς. Ξεκινᾶς ἀπὸ τὸ μηδέν. Δὲν ξέρεις τὴ γλῶσσα, δὲν ξέρεις τίποτα. Δὲν ἔχεις λεφτά. Τί νὰ πῶ. Δὲν εἶναι εὔκολο νὰ ξεχωρίση κανεὶς ποιά εἶναι ἡ μεγαλύτερη κι ποιά δὲν εἶναι.

Α.Κ.: Ποιά τὰ σημεῖα πρώτης ἐπικοινωνίας μὲ τοὺς γηγενεῖς;

π. ΙΩΝΑΣ: Θὰ μοῦ ἐπιτρέψετε νὰ πῶ ὅτι ὁ ὅρος γηγενής, χωρὶς βέβαια νὰ εἶναι κακός, θυμίζει λίγο Ἀφρική. Οἱ γηγενεῖς ἐδῶ, ξέρετε, εἶναι ἄνθρωποι πολὺ πολιτισμένοι. Τὰ πρῶτα σημεῖα ἐπικοινωνίας μὲ τοὺς λεγομένους γηγενεῖς εἶναι πολὺ κλασικὰ καὶ γραφειοκρατικά. Νὰ πάρης βίζα. Δυστυχῶς, στὴν Ἑλλάδα οἱ ἄνθρωποι δὲν ἔχουν καταλάβει τί σημαίνει Ἱεραποστολή, ὅτι Ἱεραποστολὴ δὲν εἶναι μόνο λεφτά. Γιὰ νὰ πάρω βίζα ἄντιμετώπισά πολλὰ προβλήματα, δὲν εἶχα καμιὰ ἀπολύτως βοήθεια. Ἔπρεπε νὰ γραφτῶ σ' ἕνα Πανεπιστήμιο, γιὰ νὰ πάρω βίζα σπουδαστική. Γιὰ νὰ γραφτῇς σ' ἕνα Πανεπιστήμιο ἐδῶ πέρα, πρέπει νὰ κάνης ἐξέταση αἵματος καὶ νὰ ἀποδείξης ὅτι δὲν ἔχεις AIDS. Τρέχα νὰ βρῇς Νοσοκομεῖο, νὰ πληρώνης, νὰ παρακαλᾶς νὰ μὴ χάσης τὶς προθεσμίες. Αὐτὰ εἶναι τὰ στοιχεῖα τῆς πρώτης ἐπικοινωνίας. Ὁ Ἱεραπόστολος δὲν εἶναι αὐτὸ ποὺ νομίζει ὁ κόσμος, ὅτι μὲ τὸ ποὺ πῆγε κανεὶς βγῆκε σὲ μιὰ πλατεῖα καὶ ἄρχισε νὰ κάνη κήρυγμα σὲ μιὰ γλῶσσα ποὺ μόνο αὐτὸς καταλαβαίνει, δηλαδὴ τὰ ἑλληνικὰ ἢ καὶ τὰ ἀγγλικά. Αὐτὰ εἶναι τὰ σημεῖα τῆς πρώτης ἐπαφῆς.

Καὶ τὸ δεύτερο σημεῖο εἶναι νὰ προσπαθήσης νὰ βρῇς ψωμὶ γιὰ νὰ κάνης Θεία Λειτουργία. Καὶ νὰ κάνης Λειτουργία ποῦ; Σὲ κάποιο μέρος... Νὰ βρῇς ἕνα δωμάτιο νὰ μείνης, γιατί, βλέπετε, πολλοὶ ἄνθρωποι ἀπ' τὴν Ἐκκλησία καὶ ἀπ' αὐτοὺς ποὺ εἶναι ἁρμόδιοι μποροῦν νὰ λένε λόγια, ἀλλὰ ὄχι νὰ βροῦν ἕνα σπιτάκι γιὰ νὰ μείνη κάποιος. Ἔψαχνα νὰ βρῶ ἕνα σπιτάκι ἕνα μέρος ποὺ νὰ μείνω σ' ἕνα δωμάτιο ἕνα ἐπὶ ἕνα, μὲ ἕνα καμπινὲ ποὺ τὸ μοιραζόταν ἄλλα δέκα ἄτομα. Ἦταν ἕνα μικρὸ ποὺ μέναν ἐκεῖ φοιτητές. Μποροῦσα νὰ μείνω στὸ Ξενοδοχεῖο· μὲ τί λεφτά; Καὶ ὅταν πῆγα καὶ βρῆκα κάποιον ποὺ ἦταν Ἕλληνας τοῦ εἶπα νὰ κάνω Λειτουργία -γιατί ποὺ νὰ κάνω Λειτουργία, στὸ δωμάτιο μόνος μου- μοῦ εἶπε: "εἶμαι ἄθεος".

Α.Κ.: Πῶς ἀρχίζετε ἕνα κήρυγμά σας σὲ ἀνθρώπους ποὺ ἀκοῦν πρώτη φορὰ γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία;

π. ΙΩΝΑΣ: Μὲ ρωτᾶτε πῶς ἀρχίζω τὸ κήρυγμα σὲ ἀνθρώπους ποὺ ἀκοῦν πρώτη φορὰ γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία. Δὲν ἀρχίζω κανένα κήρυγμα. Δὲν κάνω κήρυγμα. Ἐγὼ κάνω τὴ Θεία Λειτουργία. Ὁ Χριστὸς κάνει κήρυγμα. Δὲν ἔχω αὐτὴ τὴν ἔννοια τοῦ κηρύγματος, ἢ τοὐλάχιστον, δὲν ξέρω πῶς ὁ κόσμος τὴν ἐννοεῖ. Γιὰ νὰ κάνης Ἱεραποστολὴ ἐδῶ, πρέπει νὰ κάνης δημόσιες σχέσεις. Νὰ βρῇς ἀνθρώπους νὰ πᾶς μαζί, νὰ φᾶς μαζί τους καὶ σιγά-σιγά νὰ βρῇς τὰ κοινὰ σημεῖα τοῦ πολιτισμοῦ τους καὶ νὰ πιαστῇς ἀπὸ αὐτὰ καὶ νὰ τοὺς πῇς γιὰ κάποιο πρᾶγμα ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ τοὺς τραβήξη καὶ ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ τοὺς ἐνδιαφέρη. Καὶ γι αὐτὸ τὸ λόγο ἕνα κήρυγμα μπορεῖ ν' ἀρχίζη ἀπὸ τοὺς πιὸ παράξενους τρόπους. Ἕνα κήρυγμα μὴ φανταστῆτε ὅτι εἶναι ἀπὸ ἕναν ἄμβωνα, ὅπου ἕνας Ἀρχιμανδρίτης ντυμένος μὲ τὰ ὡραῖα του ἄμφια καὶ χωρὶς νὰ περιμένη καμμία ἀντίρρηση ἀπὸ κάτω μπορεῖ νὰ λέη ὅ,τι θέλει εἴτε καλὰ εἴτε κακά. Πρέπει νὰ εἶσαι πολὺ ταπεινὸς ἐδῶ. Σᾶς εἶπα νὰ φᾶς μαζί τους, νὰ ξοδέψης λεφτά, νὰ κάνης δημόσιες σχέσεις, νὰ πᾶς ἔστω κι ἂν δὲν σοῦ ἀρέση, ἔστω κι ἂν δὲ μπορεῖς, ἔστω κι ἂν εἶσαι ἄρρωστος καὶ σιγά-σιγά νὰ βρῇς. Κήρυγμα εἶναι ἡ Θεία Λειτουργία, εἶναι ἡ παρουσία τοῦ Χριστοῦ στὴ γῆ· Αὐτὸς μιλάει στὶς ψυχὲς τῶν ἀνθρώπων.

Α.Κ.: Ἔχουμε συνηθίσει νὰ συνδέουμε τὴν ἐξωτερικὴ Ἱεραποστολὴ μὲ τὰ πτωχόσπιτα τῆς Ἀφρικῆς. Σεὶς ἐργάζεσθε σὲ μιὰ ἀνεπτυγμένη μεγαλούπολη, σὲ ἕνα κέντρο τεχνολογίας. Ποιὲς οἱ ἰδιαιτερότητες;

π. ΙΩΝΑΣ: Μ' ἀρέσει πολὺ αὐτὴ ἡ ἐρώτησή σας. Πραγματικὰ καὶ δυστυχῶς, ὁ κόσμος ἔχει μάθει νὰ νομίζει ὅτι ἡ Ἱεραποστολὴ εἶναι αὐτὸ ποὺ γίνεται μὲ τὴν Ἀφρική. Χωρὶς νὰ ὑποτιμῶ τὴν Ἀφρική, θὰ ἤθελα νὰ σᾶς πῶ ὅτι κατ' ἀρχὴν ἡ Ὀρθόδοξη Ἱεραποστολὴ δὲν ἔχει καμιὰ σχέση μὲ τὴν φιλανθρωπία. Καὶ δεύτερον ἡ Ὀρθόδοξη Ἱεραποστολὴ κατ' ἀρχὴν εἶναι Θεολογία καὶ μετάδοση καὶ παρουσίαση τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογίας. Καὶ ἰδιαίτερα γι αὐτὸ εἶναι μεγάλη ἀνάγκη νὰ ὑπάρχη ἡ Ἱεραποστολὴ σὲ πολιτισμένες κοινωνίες, οἱ ὁποῖες δὲν ἔχουν ἀνάγκη ἀπὸ ἕνα κομμάτι ψωμί, δὲν ἔρχονται σὲ σένα γιὰ νὰ σοῦ ποῦν ὅτι ἐγὼ βαφτίζομαι δὲ χρειάζονται τὰ πολλὰ λόγια, δός μου ἕνα κομμάτι ψωμὶ καὶ τελείωσε ἡ ἱστορία, ἀλλὰ σὲ ἀνθρώπους ἐπαναλαμβάνω οἱ ὁποῖοι δὲν ἔχουν ὑλικὴ ἀνάγκη καὶ ἔρχονται καὶ ἐνδιαφέρονται μόνο γιὰ τὴν Θεολογία σου ἐπιλεκτικὰ ἀπὸ ἄλλες Θεολογίες. Καὶ πρέπει νὰ ἔχης πάρα πολὺ καλὴ Θεολογία καὶ νὰ μπορῇς νὰ τοὺς πείσης, γιατί μποροῦν καὶ ἔχουν τὴ δυνατότητα νὰ διαλέξουν κι ἄλλα πράγματα καὶ δὲν ἔχουν καθόλου τὴν ἀνάγκη σου.

Λοιπόν, θὰ σᾶς πῶ γιὰ τὶς ἰδιαιτερότητες ἐδῶ πέρα, γιατί αὐτὸ εἶναι σημαντικό. Σᾶς ἐπαναλαμβάνω καὶ πάλι οἱ ἰδιαιτερότηες εἶναι πολλές, ὅτι οἱ ἄνθρωποι ἐδῶ μέσα ζοῦν σ' ἕνα κέντρο Τεχνολογίας. Φαναστῆτε ὅτι εἶναι σὰν τὴν Ἑλλάδα καὶ εἶναι ἀκόμη καλύτερα ἀπ' τὴν Ἑλλάδα. Σᾶς τὸ λέω αὐτὸ γιατί ἐδῶ στὴν Ταϊβὰν ἂς ποῦμε θὰ δῆτε βιβλιοπωλεῖα τὰ ὁποῖα δὲν κλείνουν ποτέ, εἶναι ἀνοιχτὰ ὅλη τὴ νύχτα. Στὴν Ἑλλάδα δὲ νομίζω ὅτι ὑπάρχει τέτοιο πρᾶγμα. Καὶ αὐτὸ εἶναι ἕνα σημεῖο τοῦ πολιτισμοῦ ποὺ ὑπάρχει ἐδῶ πέρα. Ὑπάρχουν ἐπίσης καὶ βιβλιοθῆκες σὲ κάθε γειτονιά, οἱ ὁποῖες ἐπίσης εἶναι ἀνοιχτὲς ὅλη τὴ νυχτα καὶ μπορεῖς νὰ πᾶς νὰ διαβάσης ἕνα βιβλίο ἐκεῖ πέρα, νὰ δανειστὴς ἕνα περιοδικὸ καὶ νὰ διαβάσης ὅλη τὴ νύχτα. Στὴν Ἑλλάδα αὐτὰ εἶναι ἀκατανόητα. Στὴν Ἑλλάδα ἴσως εἶναι μόνο τὰ νυχτερινὰ κέντρα ἀνοιχτά. Σᾶς λέω γιὰ νὰ καταλάβετε τί σημαίνει καὶ ποιὲς εἶναι οἱ ἰδιαιτερότητες.

Λοιπόν, δὲν εἶναι μόνο ἡ Μεγαλούπολη, ὅλη ἡ Ταϊβὰν εἶναι ἔτσι. Ὅταν λοιπὸν μιλᾶς σ' ἕνα κέντρο πολιτισμοῦ, σ' ἕνα κέντρο Τεχνολογίας, προφανῶς ἀντιμετωπίζεις ἀνθρώπους μορφωμένους καὶ θὰ πρέπη νὰ εἶσαι πάρα πολὺ καταρτισμένος, θὰ πρέπη ἐπίσης νὰ μεταφράσης τὴ Θεολογία ὄχι μόνο στὴ γλῶσσα τους ἀλλὰ καὶ στὶς συνήθειές τους καὶ νὰ μπορῇς νὰ κάνης τὴν Θεολιογία αὐτὴ ἁπλή, ἐνδιαφέρουσα, γιὰ νὰ τραβήξη ἀνθρώπους. Ἀντιμετωπίζει κανεὶς πολλῶν εἰδῶν ἀνθρώπους· ἀντιμετωπίζει ἀνθρώπους οἱ ὁποῖοι -ἕνας μέσος ὅρος τῶν νέων ἀνθρώπων τῆς Ταϊβὰν τῶν ἀνθρώπων τῆς Τεχνολογίας βασικὰ εἶναι ἄθεοι- ἀκολουθοῦν τὴν κινεζικὴ παράδοση. Θὰ ποῦμε πολλὰ μετά. Ἀκολουθοῦν τὴν κινεζικὴ παράδοση, ἀλλὰ δὲν τὴν πολυπιστεύουν· ἔχουν ἕνα ἔντονο κριτικὸ πνεῦμα γενικὰ γιὰ τὶς θρησκεῖες. Αὐτὸ ποὺ σοῦ λένε συχνὰ εἶναι ὅτι ἐγὼ εἶμαι καλὸς ἄνθρωπος, δὲν πειράζω κανέναν· συνεπῶς δέ μου χρειάζεται νὰ εἶμαι σὲ κάποια θρησκεία. Ὑπάρχει ὅμως, ὅπως σᾶς εἶπα, μιὰ παράδοση, πηγαίνουν μὲν στοὺς κινεζικοὺς ναούς, ἀλλὰ δὲν τοὺς πολυπιστεύουν κιόλας. Κόνουν κάτι το τελείως τυπικό. Αὐτὸ εἶναι θὰ λέγαμε τὸ γενικὸ πλαίσιο. Ὑπάρχει ἔντονη κριτικὴ διάθεση, ὑπάρχει ὅμως καὶ εἰλικρινὲς ἐνδιαφέρον, τὸ ὁποῖο δὲν εἶναι τὸ ἴδιο ὅπως εἶναι στὴν Ἑλλάδα, εἶναι πολὺ περισσότερο ἐδῶ καὶ πολὺ πιὸ καθαρό.

Ὑπάρχει ἐπίσης θὰ λέγαμε ἕνας διχασμός, ὄχι προσωπικότητος ἀλλὰ αὐτῆς τῆς κουλτούρας. Ἀπ' τὴ μιὰ πλευρά το ἕνα μέρος εἶναι ἄνθρωποι ποὺ πραγματικὰ εἶναι ἐπιστήμονες, δουλεύουν στὰ κομπιοῦτερ, -ἡ Ταϊβὰν ἐπίσης στὸ μέλλον θὰ εἶναι πρωτεύουσα τῆς Βιοτεχνολιγίας, γιατί ἀναπτύσσονται φοβερὰ ἐδῶ τώρα ἡ Βιοτεχνολογία τὸ ἄαα κτλ.- ἀπ' τὴν ἄλλη πλευρὰ ὅμως οἱ ἄνθρωποι αὐτοί, ἐπειδὴ φέρνουνε τὴν κινεζικὴ ἱστορία χιλιάδων χρόνων μέσα τους, παρ' ὅλο ποὺ δὲ θέλουν νὰ τὸ δείξουν, εἶναι φοβερὰ προληπτικοὶ μὲ τὰ φαντάσματα μὲ ὅλες αὐτὲς τὶς ἱστορίες καί, ναὶ μὲν δὲν τὸ δείχνουν φανερά, ἀλλὰ ἂς ποῦμε ἐὰν δοῦν κάτι, ἐὰν ποῦν μιὰ κουβέντα καὶ ὅλα αὐτὰ τὰ πράγματα τοὺς ἐπηρεάζουν· εἶναι πολὺ προληπτικοί. Καὶ γι' αὐτὸ πᾶνε στὸ ναό. Διότι σοῦ λέει κι ἂν εἶναι κάτι κι ἂν ἐμφανιστῇ κάτι κλπ. Συνεπῶς οἱ ἰδιαιτερότητες εἶναι ὁ συνδιασμὸς τοῦ ἔντονου κριτικοῦ πνεύματος μὲ τὴν προκατάληψη, ἡ παράλληλη θὰ λέγαμε ἄσκηση ἀπ' τὴ μιὰ πλευρὰ τῆς σύγχρονης ἀθεΐας καὶ ἀδιαφορίας γιὰ τὴ θρησκεία καὶ ἀπ' τὴν ἄλλην πλευρὰ τῆς ἔντονης προληπτικότητας. Ἡ κριτικὴ δηλαδὴ διάθεση ὅπως σᾶς εἶπα, ἀλλὰ καὶ ἕνα εἰλικρινὲς ἐνδιαφέρον, γιὰ κάτι διαφορετικό.

Ἐπίσης, λόγῳ τοῦ ὅτι τὸ κόστος τῆς ζωῆς στὴν Ταϊβὰν εἶναι πολὺ ὑψηλό, οἱ ἄνθρωποι ἐδῶ πέρα δουλεύουνε πάρα πολύ. Δὲν ἔχουν καμία σχέση μὲ τὸν τρόπο ποὺ δουλεύουμε ἐμεῖς στὴν Ἑλλάδα. Δουλεύουν ἀπὸ τὸ πρωΐ μέχρι τὴ νύχτα καὶ συνεπῶς, δὲν ἔχουνε πολὺ χρόνο γιὰ νὰ κάθονται νὰ ἀσχολοῦνται μὲ θρησκευτικὰ ζητήματα. Εἶναι ἐλεύθεροι τὸ Σαββατοκύριακο, ἂν καὶ πολλὲς ἑταιρεῖες δουλεύουν καὶ τὸ Σάββατο καὶ τὴν Κυριακή. Στὴν Ταϊβὰν δὲν εἶναι ἀργία ἡ Κυριακὴ καὶ τὸ Σάββατο. Βέβαια, στὶς ἑταιρεῖες ἔχει καθιερωθεῖ τὸ Σαββατοκύριακο νὰ εἶναι ἀργία, στὶς μεγάλες ἑταιρεῖες, ἀλλὰ ὅλα αὐτὰ τὰ μεγάλα μαγαζιὰ εἶναι πάντοτε ἀνοιχτά, ὅπως ἐπίσης τὰ μεγάλα σοῦπερ μάρκετ τὰ λεγόμενα Well Come δὲν κλείνουν ποτέ, ὅπως ἐπίσης στὴν Ταϊβὰν δὲν ἔχει περίπτερα, ἔχει τὰ λεγόμενα Seven eleven 7-11, Εἶναι θὰ λέγαμε μεγάλα, ὄχι πολὺ μεγάλα μαγαζιὰ ποὺ ἔχουν ἀπ' ὅλα μέσα, βέβαια εἴδη πρώτης ἀνάγκης. Δὲ θὰ βρῇς ἂς ποῦμε πολλὰ τρόφιμα, ἀλλὰ ἔχουν ἐδῶ τὰ νοῦ ντούς, διάφορα ἕτοιμα εἴδη δηλαδὴ σὰν μακαρόνια. Τοῦ βάζεις καυτὸ νερὸ μέσα καὶ σὲ 5 λεπτὰ εἶναι ἕτοιμο καὶ τὸ τρῶς. Ἔχουν ἀπὸ ὅλα τὰ ἁπλὰ πράγματα ποὺ θὰ ζητήσης καὶ δὲν κλείνουν ποτέ. Εἶναι ἀνοιχτὰ συνεχῶς.

Λοιπόν, οἱ ἄνθρωποι δουλεύουν πάρα πολὺ καὶ δὲν ἔχουν τὸ χρόνο νὰ κάθονται νὰ φιλοσοφοῦν, ὅπως ἔχουμε τὸ χρόνο ἐμεῖς φιλοσοφῶντας στὶς καφετέριες ἢ τέλος πάντων στὸ σπίτι μας. Τὸ κόστος τῆς ζωῆς εἶναι ὑψηλό. Στὴν Ταϊβὰν δὲν ὑπάρχει δωρεὰν παιδεία· ἐπίσης ἡ κοινωνικὴ περίθαλψη δὲν εἶναι ὅπως στὴν Ἑλλάδα. Δηλαδή, ὅταν γεράσης πρέπει νὰ ἔχης μαζέψει μερικὰ λεφτά, γιατί τὰ λεφτὰ ποὺ σοῦ δίνει τὸ κράτος εἶναι πολὺ χαμηλά, δὲ σοῦ φτάνουν, ὁπότε ὁ καθένας δουλεύει ἀπὸ τώρα πάρα πολύ, γιὰ νὰ μπορέση νὰ ἐξοικονομήση κάποια χρήματα γιὰ τὸ μέλλον του καὶ γιὰ τὰ παιδιά του. Ἄλλωστε, τὸ ἰδανικὸ στὴ κινεζικὴ παράδοση ἦταν πάντα τὸ νὰ βγάλης λεφτά, τὸ νὰ ἔχης λεφτὰ κάπου γιὰ νὰ μπορῇς νὰ ἀκουμπήσης. Εἶναι λοιπὸν καὶ αὐτὸ κάτι τὸ ὁποῖο εἶναι πολὺ χαρακτηριστικό. Ἕνα ἄλλο ἐπίσης εἰδικὸ σὲ ἕνα κέντρο Τεχνολογίας εἶναι ὅτι ὑπάρχει ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους ἡ διάθεση νὰ βοηθοῦν, δηλαδὴ νὰ μποροῦν νὰ ἐξαγοράσουν μία χάρη ἀπὸ τὸ Θεό, καὶ θὰ σᾶς ἐξηγήσω ἀργότερα τί σημαίνει αὐτό. Ἂς ποῦμε οἱ ἄνθρωποι ποὺ εἶναι στὴν Τεχνολογία πολὺ εὔκολα συνεισφέρουν σὲ βουδιστικοὺς ναοὺς καὶ σὲ παρόμοια πράγματα, πιστεύοντας ὅτι μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο παίρνουν κάποια credits, παίρνουν κάποιους βαθμοὺς θὰ λέγαμε, τοὺς ὁποίους ὁ Θεὸς θὰ τοὺς ἀποδώση στὴν ἄλλη ζωὴ ἢ ὅταν θὰ ἔχουν μετεμψύχωση. Δίνουν λοιπὸν πολλὰ λεφτὰ σὲ τέμπλες κλπ. Φυσικὰ ὄχι σὲ δική μας ἐκκλησία. Θὰ σᾶς ἐξηγήσω μετὰ καὶ τὸ γιατί.

Α.Κ.: Ὅσοι γίνονται Ὀρθόδοξοι, γιατί γίνονται; Τί τοὺς ὁδηγεῖ στὴν ἀναζήτηση τῆς Ὀρθοδοξίας;

Δὲν εἶναι εὔκολο νὰ σᾶς ἀπαντήσω. Γίνονται Ὀρθόδοξοι γιατί... Ἡ Ὀρθόδοξη Θεολογία κατ' ἀρχὴν τώρα γίνεται γνωστή, δὲν ὑπάρχει στὴν Ταϊβάν. Πῶς νὰ ὑπάρχη, δηλαδή, ἀφοῦ δὲν ὑπάρχει οὔτε ὁ ὅρος, ἀλλὰ δὲν ὑπάρχουν οὔτε ὀρθόδοξα βιβλία στὴν κινεζικὴ γλῶσσα. Καὶ τὸ λέω αὐτὸ ἐπίσης μὲ πολὺ πόνο ψυχῆς καὶ πολλὴ ντροπή. Ὑπῆρχαν μερικὰ ὀρθόδοξα βιβλία ἐδῶ καὶ ἑκατὸ χρόνια καὶ παραπάνω, ἐπειδὴ οἱ Ρῶσοι εἶχαν δημιουργήσει στὴ Βόρεια Κίνα μιὰ Ἱεραποστολή, ἀλλὰ ἐπειδὴ ἡ κινεζικὴ γλῶσσα ἀλλάζει, ὅπως καὶ ἡ ἑλληνικὴ ἄλλωστε ἀλλάζει, εἶναι μεταφρασμένα τὰ βιβλία σὲ ἀρχαία κινεζικὴ γλῶσσα τὴν ὁποίαν οὐδεὶς καταλαβαίνει σήμερα.

Τὸ μοναδικὸ βιβλίο ποὺ ὑπάρχει εἶναι αὐτὸ ποὺ μεταφράστηκε ἐδῶ, φυσικὰ ὄχι ἀπὸ μένα, τοῦ ἀειμνήστου πατρὸς Ἀλεβιζοπούλου, "Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία". Εἶναι ἕνα βιβλίο Κατήχησης, εἶναι ἕνα πάρα πολὺ καλὸ βιβλίο, εἶναι ἁπλὸ καὶ μπορεῖ νὰ χρησιμοποιηθῇ ἐπίσης καὶ σὰν τὲξτ ἀκόμα καὶ σὲ Πανεπιστήμιο ἐδῶ πέρα, τοὐλάχιστον σὲ κάποιες θεολογικὲς σχολές, οἱ ὁποῖες ὑπάρχουν πάρα πολλές, φυσικὰ τῶν Προτεσταντῶν καὶ τῶν Καθολικῶν. Σᾶς ἐπαναλαμβάνω, ἐμεῖς κοιμόμαστε.

Λοιπόν, τί τοὺς ὁδηγεῖ;. Τοὺς ἀρέσει πάρα πολὺ ἡ Ὀρθόδοξη Θεολογία, διότι πρώτη φορὰ καταλαβαίνουν πολλὰ πράγματα. Ὅπως θὰ δῆτε παραπέρα, ἡ ἔννοια τοῦ Θεοῦ ποὺ ἔχουμε ἐμεῖς δὲν εἶναι ἡ ἴδια μὲ τὴν ἔννοια ποὺ τοὺς δίνουν αὐτοὶ ἢ ποὺ τοὺς δίνουν στὴν κινεζικὴ θρησκεία ἢ στὸ Βουδισμό. Ἐπίσης τοὺς ὁδηγοῦν μερικὲς φορὲς πρακτικοὶ λόγοι. Ἂς ποῦμε ἐπειδὴ εἶναι κάποιες γυναῖκες ἢ ἄνδρες παντρεμένοι μὲ Ἕλληνες ἢ Ἑλληνίδες ἀντίστοιχα καὶ θέλουν νὰ γίνουν Ὀρθόδοξοι. Στὴν περίπτωση αὐτὴ ἐγώ, τουλάχιστο σὲ μιὰ περίπτωση ποὺ ἔγινε αὐτὸ τὸ πρᾶγμα, εἶπα σὲ μιὰ γυναῖκα ὅτι, ἐὰν θέλης νὰ βαπτιστής, ἐπειδὴ θὲς νὰ παντρευτῇς, νὰ σοῦ δώσω ἐγὼ χαρτὶ ὅτι εἶσαι Ὀρθόδοξη, παρὰ νὰ σὲ βαπτίσω καὶ νὰ μὴν τὸ πιστεύης. Γιατί δὲν ἤθελα νὰ κάνω ἕνα Μυστήριο, ἐφ' ὅσον ὁ ἄλλος ἤθελε νὰ κάνη ἕνα γάμο καὶ τίποτα ἄλλο. Ὅμως μοῦ εἶπε: "Ὄχι θέλω νὰ δῶ καὶ θὰ σοῦ πῶ". Ὅταν εἶδε μοῦ εἶπε: "Ἀνακάλυψα ἕναν καινούριο κόσμο. Ποτὲ δὲν μποροῦσα νὰ φανταστῶ τόσο ὄμορφη ζωή".

Α.Κ.: Εἶναι εὔκολο νὰ διακρίνουν μεταξὺ Ὀρθοδοξίας καὶ ἄλλων Ὁμολογιῶν;

Θὰ ἔλεγα εἶναι εὔκολο καὶ εἶναι δύσκολο. Εἶναι εὔκολο γιατί ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἡ Θεολογία της, ἔχει χαρακτηριστικὰ τὰ ὁποῖα εἶναι μοναδικά. Τὴν ἔννοια τῆς Ἁγίας Τριάδος ἀλλὰ ὄχι μὲ τὶς συγχύσεις κλπ ποὺ ἔχουν οἱ ἄλλοι. Τὴν ἔννοια τοῦ Ἀκτίστου Φωτός, ποὺ δὲν τὴν ἔχουν οἱ Καθολικοὶ καὶ αὐτὸ δημιουργεῖ πολὺ ὄμορφη Θεολογία, ὅ,τι πιὸ ὡραῖο ὑπάρχει. Ἕναν Θεὸ ποὺ δὲν εἶναι ἕνας τύραννος νὰ περιμένη καὶ νὰ γράφη τὶς ἁμαρτίες σου. Ἡ Κόλαση δὲν εἶναι αὐτὸ ποὺ νομίζουμε, ἀλλὰ τὸ Ἄκτιστο Θεῖο Φῶς ποὺ ἄλλοτε φωτίζει ἄλλοτε καίει καὶ πολλὰ ἄλλα πράγματα τὰ ὁποῖα κάνουν τοὺς ἀνθρώπους νὰ ἐλπίζουν.

Μὲ ρωτᾶτε ὅμως ἂν εἶναι εὔκολο νὰ διακρίνουν. Γιὰ νὰ διακρίνουν πρέπει νὰ ξέρουν. Ποὺ νὰ ξέρουν τὴν Ὀρθόδοξη Θεολογία; Ἀπὸ ποῦ; Ἀπὸ τὰ βιβλία; Ἀφοῦ δὲν ὑπάρχουν! Στὴν Ἑλλάδα βλέπετε κάθε χωριό, κάθε ἐνορία βγάζει περιοδικό. Στὸν κινεζικὸ κόσμο δὲν ἔχουμε τίποτα. Εἶναι εὔκολο νὰ διακρίνουν ἐπίσης φυσικὰ ἀπὸ τὴ Θεία Λειτουργία καὶ ἀπὸ πολλὰ ἄλλα πράγματα. Ἀλλὰ πῶς, ἀφοῦ εἴμαστε ἀνύπαρκτοι.

(Συνεχίζεται στὸ ἑπόμενο)

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ