Γράφτηκε στις .

Βιβλιοπαρουσίαση: Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου: "Ἐκκλησιαστικοὶ Ἀναβαθμοί"

Εκκλησιαστικοί Αναβαθμοί

Ἐξεδόθη τὸ νέο βιβλίο τοῦ Μητροπολίτου μας κ. Ἱεροθέου ποὺ φέρει τὸν τίτλο "Ἐκκλησιαστικοὶ Ἀναβαθμοί, προκλήσεις καὶ προσκλήσεις στὴν νέα χιλιετία".

Τὸ βιβλίο περιέχει τὰ ἑξῆς κεφάλαια:

Ἐκκλησιαστικοὶ Ἀναβαθμοίεισαγωγικά, 1. "Ἡ γοητεία του νὰ εἶσαι νέος καὶ Ὀρθόδοξος Χριστιανός", 2. Χρειαζόμαστε τὴν ταυτότητά μας στὴν Ἑνωμένη Εὐρώπη; 3. Ἡ Εὐρωπαϊκὴ Ἕνωση καὶ ἡ πολιτιστική μας παράδοση, 4. Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ὡς παράγοντας ἀγωγῆς στοὺς νέους, 5. Ἡ ἠθικὴ διάσταση τῶν νέων τεχνολογιῶν καὶ ὁ ρόλος τῆς Παιδείας μας, 6. Μιὰ μορφὴ εὐζωΐας καὶ εὐθανασίας, 7. Προγράμματα στήριξης κοινωνικὰ εὐπαθῶν ὁμάδων, 8. Ἐκκλησία καὶ ἀθλητισμός, 9. Ἡ Ἐκκλησία γιὰ τοὺς Ὀλυμπιακοὺς Ἀγῶνες τοῦ 2004, 10. Ὀρθοδοξία, Ἰσλάμ, Δύση, 11. "Ἡ Πόλις ἑάλω", ἀλλὰ καὶ ζῇ, 12. Ὁ Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης ἐκφραστὴς τῆς Ὀρθοδόξου ἐκκλησιαστικῆς Παραδόσεως, 13. Ὀρθοδοξία καὶ Πουριτανισμὸς στὸ ἔργο του Παπαδιαμάντη καὶ τοῦ Καζαντζάκη, 14. Ἡ Ποιμαντικὴ τῆς Ἐκκλησίας, 15. Θεολογία καὶ ποιμαντική, 16. Ἡ θεολογία τῆς λειτουργικῆς ἀναγεννήσεως, 17. Λατρεία καὶ Ρωμηοσύνη, 18. Ἡ ἀνάγνωση τῶν εὐχῶν τῆς θείας Λειτουργίας, 19. "Ὁ ἐμὸς ἔρως ἐσταύρωται".

Ἀντὶ ἄλλης παρουσιάσεως, δημοσιεύουμε ἐν συνεχείᾳ τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ Σεβασμιωτάτου συγγραφέως:

"Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ὡς Σῶμα Χριστοῦ, ἐργάζεται στὸ παρὸν προσπαθῶντας νὰ ἀγιάση τὸν ἄνθρωπο καὶ νὰ ἀνακαινίση τὴν κτίση, ἀλλὰ πορεύεται πρὸς τὸ μέλλον, πρὸς τὰ ἔσχατα, τὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Δὲν παραμένει στὸ παρόν, ἀλλὰ προχωρεῖ πρὸς τὸ πλήρωμα τοῦ ἱστορικοῦ χρόνου. Ὅμως, αὐτὴ ἡ πορεία γίνεται κάτω ἀπὸ τὴν ἔμπνευση καὶ τὴν καθοδήγηση τῶν ἐσχάτων, ἀφοῦ τὰ ἔσχατα δὲν εἶναι τὸ τέλος τῆς ἱστορίας, ἀλλὰ ἡ ἔλευση τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ μέσα στὴν ἱστορία. Ὁ Χριστὸς εἶναι τὸ πλήρωμα τῶν πάντων, ἕνωσε στὴν ὑπόστασή Τοῦ τὸ κτιστὸ μὲ τὸ ἄκτιστο, τὸ θνητὸ μὲ τὸ ἀθάνατο, τὸ παρὸν μὲ τὸ μέλλον, τὴν ἱστορία μὲ τὴν λεγομένη μεταϊστορία, ἡ ὁποία εἶναι ἡ πραγματικὴ ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας.

Ἔτσι, ἡ Ἐκκλησία διαλέγεται μὲ τὸν κόσμο, μὲ τὸν παρόντα χρόνο καὶ χῶρο, ἀλλὰ μέσα ἀπὸ τὴν προοπτικὴ τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, δηλαδὴ τοῦ ἀνακαινισμένου χώρου καὶ χρόνου. Κρίνει τὴν ἱστορία καὶ τὴν ἀνακαινίζει. Δημιουργεῖ δική της ἱστορία, ἀφοῦ ἡ ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία στὴν πραγματικότητα εἶναι τὰ Συναξάρια τῶν ἁγίων, ἐνῷ ἡ ζωὴ καὶ ἡ διδασκαλία τους εἶναι τὸ περιεχόμενο αὐτῆς τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱστορίας.

Εἶναι ἑπόμενο, ἡ Ἐκκλησία, ἐφ' ὅσον ἐργάζεται στὸν ἱστορικὸ χρόνο καὶ χῶρο, νὰ δέχεται προκλήσεις ἀπὸ αὐτὸν καὶ νὰ ἀπαντᾶ στὶς προκλήσεις αὐτές. Οἱ ποιμένες εἶναι ὑποχρωμένοι νὰ δέχωνται τὰ μηνύματα τῶν καιρῶν καὶ νὰ ἀνταποκρίνωνται σὲ αὐτά. Ἀκριβῶς γιὰ τὸν λόγο αὐτόν, μπαίνοντας στὸν 21ο αἰῶνα καὶ τὴν νέα χιλιετία, δεχόμαστε πολλὲς προκλήσεις, πολλοὺς πειρασμούς. Καὶ εἴμαστε ὑποχρεωμένοι νὰ ἀπαντήσουμε. Τὸ κατὰ πόσον, ὡς μέλη τῆς Ἐκκλησίας, ἀπαντοῦμε σωστὰ σὲ αὐτὲς τὶς προκλήσεις καὶ κατὰ πόσον εἴμαστε συντονισμένοι στὸ "πνεῦμα" τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας θὰ τὸ κρίνουν οἱ "νοὺν Χριστοῦ ἔχοντες".

Στὸ παρὸν βιβλίο δημοσιεύονται μερικὲς τέτοιες προκλήσεις ποὺ δέχθηκα τὸν τελευταῖο καιρό. Τὰ θέματα, τὰ ὁποῖα ἀναπτύσσονται εἶναι δοσμένα, δηλαδή μου δόθηκαν ἀπὸ τοὺς διαφόρους διοργανωτὲς Συνεδρίων καὶ ὁμιλιῶν γιὰ νὰ τὰ ἐπεξεργασθῶ. Δὲν ἦταν δικές μου προτιμήσεις, ἀλλὰ ἀπαντήσεις σὲ προσκλήσεις καὶ προκλήσεις.

Ὀνομάσθηκε τὸ βιβλίο αὐτὸ "Ἐκκλησιαστικοὶ ἀναβαθμοί", γιατί περιλαμβάνει κείμενα τὰ ὁποῖα ἐκφωνήθηκαν καὶ δημοσιεύθηκαν στὴν ἀρχὴ τῆς νέας χιλιετίας καὶ τοῦ 21ου αἰῶνος, ποὺ εἶναι τρόπον τινα οἱ ἀναβαθμοὶ τῆς νέας αὐτῆς χρονικῆς περιόδου. Εἶναι δὲ ἄγνωστο τί θὰ συναντήση ἡ Ἐκκλησία τὴν νέα αὐτὴ χρονικὴ περίοδο. Τὸ βέβαιο εἶναι ὅτι πάντοτε θὰ νικᾶ, γιατί ἡ Κεφαλή της ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ νικητὴς τοῦ θανάτου, "ὁ ὧν καὶ ὁ ἥν καὶ ὁ ἐρχόμενος" (Ἀποκ. α', 4 καὶ ἰα', 17).

Χρειάζεται προσοχὴ καὶ προσευχή, ὥστε ὅλοι ἐμεῖς, τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας, νὰ κατευθυνόμαστε ἀπὸ τὴν κεφαλή μας, ποὺ εἶναι ὁ Χριστός. Τὰ ὅσα ἰσχυριζόμαστε νὰ μὴν εἶναι δικοί μας στοχασμοί, ἀλλὰ κατεύθυνση ποὺ πρέπει νὰ λαμβάνουμε ἀπὸ τὸν νοῦ μας, ποὺ εἶναι ὁ Χριστός. Ἔτσι πρέπει νὰ ἑρμηνεύσουμε τὸ τοῦ Ἀποστόλου Παύλου: "ἡμεῖς δὲ νοῦν Χριστοῦ ἔχομεν" (Α' Κόρ. 2, 16). Τὸ μαρτύριο τοῦ Ὀρθοδόξου ποιμένος εἶναι κατὰ πόσον ἐκφράζει τὸ θέλημα τοῦ Χριστοῦ, κατὰ πόσο συνδέονται μὲ τὴν ζωή του τὰ προφητικὰ λόγια: "Λάλει Κύριε ὅτι ὁ δοῦλος σου ἀκούει" καὶ "Τάδε λέγει Κύριος".

Ἔγραφα στὴν Ναύπακτο τὴν ἡμέρα τοῦ Πάσχα τοῦ ἔτους 2003 (27 Ἀπριλίου)

Ὁ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου Ἰερόθεος".

Νὰ σημειώσουμε δὲ ἀκόμη πῶς τὸ βιβλίο ἀφιερώνεται ἀπὸ τὸν Σεβασμιώτατο συγγραφέα "Στὸν ἀγωνιστὴ καὶ ἱεροπρεπῆ ἀείμνηστον Ἱεράρχη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανὴς καὶ Κονίτσης Κυρὸ Σεβαστιανό, ποὺ μὲ τὸν τρόπο τῆς κοιμήσεώς του ἔδειξε τὸ μεγαλεῖο τῆς ψυχῆς του, εὐγνωμόνως ἀφιερώνω τὸ παρὸν γιὰ ὅσα μὲ εὐεργέτησε κατὰ τὰ μαθητικὰ καὶ φοιτητικά μου ἔτη".

Τὸ νέο βιβλίο εἶναι μιὰ ἔκδοση τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Γενεθλίου τῆς Θεοτόκου - Πελαγίας, πωλεῖται σὲ ὅλα τὰ χριστιανικὰ βιβλιοπωλεῖα.

Τηλέφωνο παραγγελιῶν 2261035135, πρωϊνὲς ὧρες, καὶ FAX 2261039201.

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ