Γεγονότα καὶ Σχόλια: Πράκτορες ἀρετῶν - Μυστικὲς ὑπηρεσίες
Πράκτορες ἀρετῶν
Ἡ πρωταρχικὴ σημασία τῆς λέξης "πράκτορας", σύμφωνα μὲ τὸ λεξικὸ H. Liddel-R. Scott, εἶναι ὁ "πράττων" ἢ "ἐκτελῶν" ἕνα ἔργο, ὁ "ἐκτελεστής", ὁ "κατορθωτῆς". Μιὰ δεύτερη σημασία εἶναι ὁ τιμωρός, ὁ ἐκδικητής. Οἱ σημασίες αὐτὲς ἔχουν περιεχόμενο εὐρύτερο ἀπὸ αὐτὸ ποὺ τὶς δίνουν νεότερα λεξικά, τὰ ὁποῖα προσπαθοῦν νὰ ἑρμηνεύσουν τὶς λέξεις σύμφωνα μὲ τὴν σύγχρονη χρήση τους. Εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι ὁ "πράκτωρ" δὲν ἐκτελεῖ μόνο "σκοτεινὰ ἔργα". Μπορεῖ νὰ ἐκτελῇ ἔργα ἀνιδιοτελῆ, χωρὶς καμμία πληρωμή, ἀποβλέποντας μόνο στὸ κοινὸ καλὸ ἢ στὸ καλὸ κάποιου ἄλλου ἀνθρώπου. Κίνητρό του μπορεῖ νὰ εἶναι ἡ ἀγάπη, ἢ ἡ πίστη στὸ Θεὸ καὶ τὸν λόγο Τοῦ ἤ, ἀκόμη, ἡ πίστη σὲ κάποια ἰδεολογία, ποὺ ζητᾶ θυσίες γιὰ τὴν κοινωνικὴ δικαιοσύνη. Ἀκόμη ὁ "πράκτωρ", μὲ τὴν ἔννοια τοῦ "κατορθωτή", μπορεῖ νὰ εἶναι αὐτὸς ποὺ προσπαθεῖ νὰ "πράξη" τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ "κατορθώση" τὶς ἀρετές.Με αὐτὴ τὴν ἔννοια χρησιμοποιεῖ τὴν λέξη ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής.
Στὰ σύγχρονα λεξικὰ οἱ ἑρμηνεῖες εἶναι πιὸ "ἐπαγγελματικές", "ἰδιοτελεῖς" καὶ "σκοτεινές". Στὸ λεξικό, γιὰ παράδειγμα, Τεγόπουλου-Φυτράκη ὑπάρχουν δύο ἑρμηνεῖες. Σύμφωνα μὲ τὴν πρώτη ὁ "πράκτορας" "εἶναι πρόσωπο ποὺ ἀναλαμβάνει τὴ διεκπεραίωση ξένων ὑποθέσεων μὲ ἀμοιβή", ἐνῷ, σύμφωνα μὲ τὴν δεύτερη ἑρμηνεία, εἶναι "πληρωμένο ὄργανο μυστικῆς ὑπηρεσίας ποὺ δρᾶ σὲ ξένη χώρα". Τὰ χαρακτηριστικὰ τῶν δύο νεότερων ἑρμηνειῶν εἶναι ὅτι ὁ "πράκτορας" ἀσχολεῖται, πρῶτον, μὲ ξένες ὑποθέσεις, "φανερῶν" ἢ "μυστικῶν" ὑπηρεσιῶν, καί, δεύτερον, γιὰ τὶς δραστηριότητές του ἀμείβεται.
Αὐτὲς οἱ σύγχρονες ἑρμηνεῖες μας κάνουν, ἐμᾶς τοὺς νεοέλληνες, νὰ ἀκοῦμε λίγο περίεργα τὸν λόγο τοῦ ἁγίου Μαξίμου, ὁ ὁποῖος περιγράφει τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο "ἀναδεικνύμεθα πράκτορες ἀρετῶν". Ὁ λόγος τοῦ ἀνθρώπου, μέσα ἀπὸ τοὺς λόγους τῶν ὄντων, γίνεται ἱκανὸς νὰ ξεπεράση ὅλα τὰ ὄντα –ὅλα τὰ "μετὰ τήν [πρωταρχικὴ] αἰτία"– καὶ νὰ δεχθῇ τὸν Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, τὸ ὁποῖο καθιστᾶ τὸν ἄνθρωπο ἱκανὸ νὰ γίνη "πανδαμάτωρ" τῶν πονηρῶν παθῶν καὶ τὸν ἀναδεικνύει "πράκτορα" ὅλων τῶν "θείων ἀρετῶν".
Ἡ ἔκφραση "πασῶν δὲ τῶν θείων ἀναδεικνύμεθα πράκτορες ἀρετῶν", δίνει ὁμολογουμένως μιὰ διαφορετικὴ πνευματικὴ διάσταση στὴν λέξη, ἡ ὁποία στὶς μέρες μας ἀκούστηκε πολὺ στά περί διαπλοκῆς Ἐκκλησίας, Δικαιοσύνης καὶ μυστικῶν ὑπηρεσιῶν.
Μυστικὲς ὑπηρεσίες
Ἀπὸ τὶς "φανερὲς ὑπηρεσίες", ποὺ προσφέρουν τὰ τηλεοπτικὰ παράθυρα, ἡ Μ. Τεσσαρακοστὴ μᾶς καλεῖ νὰ "δικτυωθοῦμε" μὲ τὶς "μυστικὲς ὑπηρεσίες" τῆς προσευχῆς καὶ τῆς μετάνοιας. Ἡ προσευχὴ καὶ ἡ μετάνοια εἶναι "μυστικές", γιατί ἡ γνησιότητά τους ἀπαιτεῖ τὴν κρυφιότητα. Καὶ εἶναι "ὑπηρεσίες", γιατί ὑπηρετοῦν τὸν σκοπὸ γιὰ τὸν ὁποῖο μᾶς δημιούργησε ὁ Θεός. Μᾶς δικτυώνουν, μάλιστα, "μυστικῶς" μὲ τὸν Χριστό, τὴν Παναγία, τοὺς Ἁγίους καὶ ὅλα τὰ προσευχόμενα μέλη τῆς Ἐκκλησίας.
Δικτυωμένοι μὲ τὴν Κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας καὶ ὅλους τοὺς "πράκτορες" τῶν θείων ἐντολῶν Τοῦ, μποροῦμε νὰ ἀποτρέψουμε ὅλα τὰ "μηχανήματα τοῦ ἀρχεκάκου ἐχθροῦ".
π.Θ.Α.Β.
- Προβολές: 2871