Εἰδήσεις - Ἀνακοίνωση Παράκληση: Γιὰ τὴν Συνδρομή - Στιγμιότυπα Μάρτιος 2008
Τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου
Τὴν 23η Φεβρουαρίου, ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης, πανηγύρισε ἡ Ἱερὰ Μονὴ Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου Ἀμπελακιωτίσσης - Ἅγιος Πολύκαρπος στὴν Ὀρεινὴ Ναυπακτία. Ὁ καιρὸς ἐπέτρεψε καὶ ἀρκετοὶ προσκυνητὲς ἀνηφόρισαν στὸ Μοναστήρι γιὰ νὰ λειτουργηθοῦν καὶ νὰ προσκυνήσουν τὸ τίμιο Λείψανο τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου.
Τὴν Ἀρχιερατικὴ θεία Λειτουργία τέλεσε ὁ Μητροπολίτης κ. Ἰερόθεος, ὁ ὁποῖος στὸ κήρυγμά του ἀνέπτυξε τὸ χωρίο τῆς ἐπιστολῆς τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου πρὸς τοὺς Φιλιππησίους: «Συνεχάρην ὑμῖν μεγάλως ἐν τῷ Κυρίω ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστῷ, δεξαμένοις τὰ μιμήματα τῆς ἀληθοῦς ἀγάπης καὶ προπέμψασιν, ὡς ἐπέβαλεν ὑμῖν, τοὺς ἐνειλημμένους τοῖς ἁγιοπρεπέσιν δεσμοῖς, ἅτινὰ ἐστιν διαδήματα τῶν ἀληθῶς ὑπὸ Θεοῦ καὶ τοῦ κυρίου ἡμῶν ἐκλελεγμένων». Συμμετεῖχαν ὁ π. Πολύκαρπος, Ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, ὁ ὁποῖος εἶχε καὶ τὴν ὀνομαστική του ἑορτή, τὰ ἄλλα μέλη τῆς Ἀδελφότητος, ὁ Ἐφημέριος τοῦ χωριοῦ π. Ἰωάννης καὶ ἄλλοι Ἱερεῖς ἀπὸ τὴν Ναύπακτο. Ἐκκλησιάστηκαν ὁ Δήμαρχος Ἀποδοτίας Βασίλειος Σούζας, ὁ Ἀντινομάρχης Γ. Χριστογιάννης, ὁ Διοικητὴς τῆς Ἀστυνομίας Ναυπάκτου Σπ. Ζησιμόπουλος, ἡ Προϊσταμένη τῆς 22ας Ἐφορείας Βυζαντινῶν Ἀρχαιοτήτων Φραγκίσκα Κεφαλλωνίτου, τὰ μέλη τοῦ Συλλόγου τῶν Φίλων τῆς Μονῆς καὶ πολλοὶ προσκυνητές. Ὅσοι ἀνέβηκαν τὴν Ἱερὰ Μονὴ μὲ μεγάλη χαρὰ παρατήρησαν τὴν ἀνακαίνιση ποὺ ἔγινε στὸ Καθολικό της. Τὸ εἶδαν φρεσκοβαμμένο, μὲ τὰ νέα ξυλόγλυπτα –προσκυνητάρια, δεσποτικό, στασίδια, σκευοθῆκες– τοὺς νέους τάπητες, φωτιστικὰ κλπ.
Στὸ τέλος τῆς θείας Λειτουργίας ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε ὅσους βοήθησαν καὶ βοηθοῦν τὴν Ἱερὰ Μονή, κυρίως τὸν δωρητή, ποὺ θέλει νὰ μείνη ἀνώνυμος, ὁ ὁποῖος προσφέροντας ἕνα μεγάλο χρηματικὸ ποσόν, ἔδωσε καὶ τὸ ἔναυσμα γιὰ τὴν ἀνακαίνιση τοῦ Καθολικοῦ, καθὼς καὶ τὰ μέλη τοῦ Συλλόγου ποὺ προσέφεραν καὶ χρήματα καὶ προσωπικὴ ἐργασία, καὶ κυρίως εὐχήθηκε γιὰ τὴν προσέλευση καὶ ἄλλων μοναχῶν στὸ ἱστορικὸ αὐτὸ Μοναστήρι. Καὶ τὸ Ἠγουμενοσυμβούλιο μὲ τὴν σειρά του εὐχαρίστησε τοὺς δωρητές, καὶ μνημόνευσε τὸν κ. Εὐάγγελο Παναγιωτίδη ὁ ὁποῖος εἰς μνήμην τῆς συζύγου του Ἀλεξίας προσέφερε δωρεὰν ὅλες τὶς ἐργασίες γιὰ τὶς νέες ἠλεκτρολογικὲς καὶ ἠλεκτρονικὲς ἐγκαταστάσεις στὸν Ἱερὸ Ναὸ καὶ τὸν κ. Δημήτριο Δανιήλ, ὁ ὁποῖος εἰς μνήμην τῆς κόρης τοῦ Ἀλεξάνδρας προσέφερε σὲ τιμὴ κόστους τὴν ἠχητικὴ ἐγκατάσταση καὶ δωρεὰν τὸν συναγερμό.
Ὅλοι οἱ προσκυνητὲς χάρηκαν γιὰ τὴν πρόνοια τῆς Παναγίας καὶ τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου γιὰ τὴν Ἱερὰ Μονή. Στὸ ἑπόμενο πανηγύρι τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, τὸν Δεκαπενταύγουστο, ἀναμένουμε νὰ ἔχη συμπληρωθῇ ἡ ἀνακαίνιση τοῦ Καθολικοῦ καὶ νὰ ἔχη παραδοθῇ ἀνακαινισμένο καὶ τὸ Παλαιὸ Ἡγουμενεῖο. Προσευχόμαστε δὲ στὸν Ἅγιο καὶ τὴν Παναγία νὰ φροντίσουν καὶ γιὰ τὴν προσέλευση νέων μοναχῶν, γιὰ νὰ λειτουργῆται ἡ Ἱερὰ Μονὴ ἀνελλιπῶς καὶ νὰ ὑμνῆται τὸ ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ.
Α.Κ.
Ἀνακοίνωση Παράκληση: Γιὰ τὴν Συνδρομή
Ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὰ στοιχεῖα τοῦ ἐτησίου ἀπολογισμοῦ τῆς Ἐφημερίδος μας (βλ. σελ. 15) ἡ ἔκδοσή της στηρίζεται ἀποκλειστικὰ σὲ προσφορές, ἡ δὲ Ἱερὰ Μητρόπολη δυσκολεύεται νὰ στηρίξη ἀπὸ δικά της ἔσοδα αὐτὴν τὴν προσπάθεια. Ἐπίσης, ἐνημερώνουμε τοὺς ἀναγνῶστες μας ὅτι μέχρι τὸν Δεκέμβριο 2007 τυπώναμε τὴν Ἐφημερίδα μας σὲ Τυπογραφεῖο τῶν Ἀθηνῶν ποὺ μᾶς προσέφερε δωρεὰν καὶ σὲ καλὴ ποιότητα τὴν ἐκτύπωση, ἀλλὰ λόγῳ τοῦ ὅτι γινόταν διασπορὰ τῶν ἐργασιῶν (φίλμ, ἐκτύπωση, δέσιμο) σὲ ξεχωριστὰ ἐργαστήρια, ὑπῆρχε καὶ ἀναπόφευκτη καθυστέρηση, ποὺ εἶχε ἐπιπτώσεις στὴν ἐπικαιρότητα τῆς ὕλης.
Ἔτσι, ἀπὸ φέτος ἐξαναγκασθήκαμε νὰ τὴν τυπώνουμε σὲ Τυπογραφεῖο τῶν Πατρῶν, μόνον καὶ μόνον γιὰ νὰ φθάνη στοὺς ἀναγνῶστες ὅσον τὸν δυνατὸν στὴν ὥρα της. Αὐτὸ ὅμως ἐπιβάρυνε τὸ κόστος ἐκτύπωσης. Γι' αὐτὸ θὰ παρακαλέσουμε καὶ πάλι τοὺς ἀναγνῶστες μας, ἐφόσον βρίσκουν ἐνδιαφέρουσα τὴν προσπάθειά μας, νὰ τὴν ἐνισχύσουν οἰκονομικά.
Ἱερατικὴ Σύναξη Μαρτίου
Κατὰ τὴν Ἱερατικὴ Σύναξη ποὺ πραγματοποιήθηκε στὶς 17 Μαρτίου ε.ε., ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέπτυξε στοὺς Ἱερεῖς τῆς Μητροπόλεώς μας δύο θέματα. Τὸ πρῶτο ἦταν ἡ καλλιέργεια ἱερατικῶν κλήσεων. Μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς ἑβδομάδος ἱερατικῶν κλήσεων ποὺ ἔχει καθιερωθῇ ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδο, ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στὸ θέμα τῆς καλλιέργειας τοῦ σεβασμοῦ τῆς ἀγάπης γιὰ τὴν Ἱερωσύνη, ὥστε νὰ ἐμπνέωνται Χριστιανοὶ νὰ ἀκολουθοῦν τὸν δρόμο αὐτὸ τῆς ὑπηρεσίας τοῦ θυσιαστηρίου καὶ τοῦ λαοῦ. Ἐπισήμανε μερικὲς συμπεριφορὲς ποὺ δροῦν ἀρνητικὰ πρὸς τὸν σκοπὸ αὐτὸν ζήτησε δὲ ἀπὸ τοὺς Ἱερεῖς νὰ ἔχουν ὡς ὅραμα νὰ ἀφήσουν τοὐλάχιστον ἕναν διάδοχό τους στὸ ἱερὸ θυσιαστήριο, πρὶν λάβουν τὴν σύνταξή τους. Τὸ δεύτερο θέμα ἦταν ἡ παρουσίαση τοῦ Συνοδικοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας. Ὁ Σεβασμιώτατος ἐξήγησε τί σημαίνει θεοπνευστία, τί εἶναι οἱ ἐπευφημίες καὶ τὰ ἀναθέματα, μίλησε γιὰ τὴν σημασία τῶν ἁγίων Πατέρων, γιὰ τὰ κριτήρια τῆς ὀρθόδοξης πίστης καὶ γιὰ τὴν μεγάλη σημασία τῆς Παραδόσεως τῆς μεθόδου ἁγιασμοῦ.
Διάλεξη στὴν Σχολὴ Βελλὰς Ἰωαννίνων
Τὴν Τρίτη 18 Μαρτίου ε.ε. ὁ Μητροπολίτης κ. Ἰερόθεος ἐπισκέφθηκε τὴν Ἀνωτάτη Ἐκκλησιαστικὴ Ἀκαδημία Βελλὰς Ἰωαννίνων, κατόπιν προσκλήσεως τοῦ Διευθυντοῦ, Ἄρχιμ. π. Δημητρίου Ἀργυροῦ, προκειμένου νὰ δώση διάλεξη ἐπάνω στὰ θέματα τοῦ μαθήματος Βιοηθικῆς, στὸ ὁποῖο ἡ συγκεκριμένη Σχολὴ χρησιμοποιεῖ ὡς βασικὸ σύγγραμμα τὸ βιβλίο του «Βιοηθικὴ καὶ Βιοθεολογία». Ἡ διάλεξη ἔγινε στὴν Αἴθουσα ἐκδηλώσεων τῆς Σχολῆς καὶ τὴν παρακολούθησαν ὅλοι οἱ φοιτητές-σπουδαστὲς ὅλων τῶν Τμημάτων καὶ οἱ Καθηγητὲς τῆς Σχολῆς, μὲ ἐπί κεφαλῆς τὸν Διευθυντή της.
Ὁ Σεβασμιώτατος μίλησε γιὰ τὴν εὐγονικὴ καὶ εὐθανασιακὴ νοοτροπία τῆς ἐποχῆς μας, θίγοντας πολλὰ βιοηθικὰ ζητήματα, κυρίως τὴν ἐξωσωματικὴ γονιμοποίηση, τὶς κυτταρικὲς γονιδιακὲς θεραπεῖες καὶ τὴν εὐθανασία, στὰ ὁποῖα ἔγιναν προεκτάσεις μὲ τὴν ἐνδιαφέρουσα συζήτηση ποὺ ἀκολούθησε. Στὴν συζήτηση συμμετεῖχαν καὶ οἱ Καθηγητές, μὲ πρῶτο τὸν Διευθυντὴ π. Δημήτριο, καὶ οἱ φοιτητές. Μὲ τὶς ἐρωτήσεις τέθηκαν θέματα, ὅπως: –Ἡ ποιμαντικὴ ἀντιμετώπιση βιοηθικῶν θεμάτων καὶ ἡ μέθοδος διαλόγου μὲ τοὺς ἔξωθεν, –Τὸ πότε χωρίζεται ἡ ψυχὴ ἀπὸ τὸ σῶμα καὶ ἐπέρχεται ὁ θάνατος, –Ἐξωσωματικὴ γονιμοποίηση, –Τὰ βλαστοκύτταρα, ἡ παραγωγὴ ὀργάνων καὶ οἱ νέες θεραπεῖες, –Μεταμοσχεύσεις ὀργάνων, κ.α., –Σχέση Πνευματικῆς πατρότητος καὶ ψυχολογίας-νευρολογίας, –Ἡ ποιμαντικὴ τῆς εὐχῆς εἰς ψυχορραγοῦντα, –Ἡ εὐχὴ τῆς ἀκολουθίας του Σαραντισμοῦ, ἐνῷ δὲν ἔλειψαν καὶ οἱ ἐρωτήσεις γιὰ θέματα εὐρύτερου ἐκκλησιαστικοῦ ἐνδιαφέροντος.
Ἡ διάλεξη μαζὶ μὲ τὴν συζήτηση κράτησε τρεῖς περίπου ὧρες. Ἐπίσης, ὁ Σεβασμιώτατος εἶχε τὴν εὐκαιρία νὰ ἀκούση καὶ νὰ συζητήση μὲ τοὺς Καθηγητὲς τῆς Σχολῆς τὰ ζητήματα ποὺ τίθενται μὲ τὴν νέα μορφὴ Λειτουργίας τῆς Σχολῆς ὡς Ἀνώτατης Ἀκαδημίας, καθὼς καὶ ἄλλα ἐκκλησιαστικὰ θέματα. Τὸ μεσημέρι παρατέθηκε ἡ κοινὴ τράπεζα. Ὅπως καὶ ἄλλη φορὰ ἔχουμε τονίσει, στὴν Ἐκκλησιαστικὴ Ἀκαδημία-Σχολή Βελλὰς γίνεται πολὺ καλὴ ἐργασία, κυρίως στὸ θέμα τῆς ἐμπειρικῆς ἐκκλησιαστικῆς, λατρευτικῆς καὶ πολύπλευρης κατάρτισης τῶν φοιτητῶν, ὑποψηφίων Κληρικῶν καὶ Κληρικῶν ποὺ φοιτοῦν σὲ αὐτή, καὶ αὐτὸ ὀφείλεται στὸν Διευθυντή της π. Δημήτριο Ἀργυρό, τοὺς Καθηγητές, ἀλλὰ καὶ τὸν Σέβ. Μητροπολίτη Ἰωαννίνων κ. Θεόκλητο, ποὺ συμπαρίσταται μὲ κάθε τρόπο γιὰ τὴν καλὴ λειτουργία της.
Α.Κ.
Ἡ ἐνορία Ἁγίου Δημητρίου Ἀστορίας, ἐν τῷ σταδίῳ τῆς Ἐκκλησίας ἐν Ἀμερικῇ»
Οἱ Ἕλληνες πάντα αἰσθάνονταν πολῖτες τοῦ κόσμου. Πάντοτε ζοῦσαν καὶ δημιουργοῦσαν σὲ κάθε μέρος τῆς γῆς. Στὶς μέρες μας ὑπάρχουν περίπου 4 ἑκατομμύρια Ἕλληνες, ποὺ δὲν ζοῦν στὴν Ἑλλάδα. Μιὰ ἀπὸ τὶς δραστήριες ἑλληνικὲς κοινότητες τοῦ ἐξωτερικοῦ εἶναι αὐτὴ τῆς ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Δημητρίου της Ἀστόριας στὴν Νέα Ὑόρκη, τὴν ἱστορία τῆς ὁποίας μαθαίνουμε ἀπὸ ἕνα βιβλίο ποὺ ἐξέδωσε πρόσφατα ὁ π. Ἰωάννης Ἀντωνόπουλος, ὁ Ἱερέας τῆς κοινότητας ἀπὸ τὸ 1967, ὁ ὁποῖος εἶναι Ναυπάκτιος, γεννημένος στὸ χωριὸ Καστανέα Ναυπακτίας.
Ὅπως ἀναφέρει ὁ π. Ἰωάννης, μετὰ τὸν Β Παγκόσμιο Πόλεμο καὶ καθὼς ἀναπτυσσόταν ἡ περιοχή της Ἀστόρια, κατοικήθηκε ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπὸ Ἕλληνες καὶ ἀπὸ Ἰταλούς. Στὶς δεκαετίες τοῦ 70 καὶ τοῦ 80 ὁ μισὸς πληθυσμός της ἦταν Ἕλληνες. Ἐκεῖ δημιουργήθηκε ἡ μεγαλύτερη Ὀρθόδοξη ἐνορία ἐκτὸς Ἑλλάδος καὶ ἐκεῖ ἵδρυσε τὴν ἕδρα της ἡ Ἀρχιεπισκοπὴ Ἀμερικῆς. Ἀναφέρει πολλὲς λεπτομέρειες ἀπὸ τοὺς ἀγῶνες τῶν ὁμογενῶν μας γιὰ καταξίωση καὶ προκοπὴ σὲ ἕναν μακρινὸ τόπο καὶ ἀπὸ τὶς προσπάθειές τους γιὰ νὰ διατηρήσουν τὴν παράδοση τους. Σήμερα ἡ κοινότητα παραμένει ἕνας κύριος παράγοντας γιὰ τὸν Ἑλληνισμὸ τῆς διασπορᾶς μὲ τὸν π. Ἰωάννη Ἐφημέριό της.
Χ.Α.Μ
***
Ἐξαρχία τοῦ Πατριαρχείου Ἀλεξανδρείας πρόκειται νὰ συσταθῇ στὴν Κύπρο, γιὰ τὴν ἐνίσχυση τοῦ ἱεραποστολικοῦ ἔργου τοῦ Πατριαρχείου στὴν Ἀφρική. Τὸ θέμα συζητήθηκε στὶς τελευταῖες λεπτομέρειές του μεταξὺ τοῦ Πατριάρχου Ἀλεξανδρείας καὶ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Κύπρου, κατὰ τὴν πρόσφατη ἐπίσημη ἐπίσκεψη τοῦ Πατριάρχου στὴν Κύπρο (romfea.gr).
***
Ὁ ἐπί κεφαλῆς τοῦ Τμήματος Ἐξωτερικῶν Σχέσεων τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας Μητροπολίτης Σμόλενσκ καὶ Καλίνιγκραντ Κύριλλος ἀναφερόμενος στὸ ζήτημα τοῦ Κοσσόβου ὑποστήριξε ὅτι πρέπει νὰ ἀποτελέση προτεραιότητα στὴν ἐξωτερικὴ πολιτικὴ τῆς Μόσχας: «Νομίζω πὼς σήμερα τὸ ζήτημα τοῦ Κοσσυφοπεδίου καὶ τῆς Σερβίας θὰ πρέπη νὰ εἶναι μία ἀπὸ τὶς ὕψιστες προτεραιότητες τῆς Ἐξωτερικῆς μας Πολιτικῆς... Τώρα εἶναι ἡ ὥρα νὰ ἐκφράσουμε τὴν ἀλληλεγγύη μας στὸν Σερβικὸ λαό, ἀλλὰ καὶ νὰ συμπάσχουμε μαζί του, τὴν δύσκολη αὐτὴ στιγμὴ» (romfea.gr).
***
«Τὸ μάθημα τῶν ἀρχαίων Ἑλληνικῶν στὰ γερμανικὰ Γυμνάσια τοῦ Κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης (Γερμανίας) παίζει ἕναν ἰδιαίτερα σημαντικὸ ρόλο, διότι περιλαμβάνει τὶς βασικὲς ἀρχὲς τοῦ εὐρωπαϊκοῦ πολιτισμοῦ στὴν λογοτεχνία καὶ τὸ θέατρο, στὴν πολιτικὴ καὶ τὸ σύνταγμα, στὶς ἐπιστῆμες καὶ τὴν φιλοσοφία, στὶς τέχνες καὶ τὴν ἀρχιτεκτονική, καθὼς καὶ τὶς συνεχεῖς ἐπιδράσεις τους στὸν μεσαίωνα καὶ τὴν νεώτερη ἐποχή, χρησιμοποιῶντας μὲ ἕναν ἰδιαίτερο τρόπο ἀναγνώσματα-πηγές. Πέραν αὐτοῦ, ἡ ἑλληνικὴ γλῶσσα εἶναι ἡ γλῶσσα τῆς Καινῆς Διαθήκης καὶ προσφέρει ἔτσι θεμελιώδεις γνώσεις τῆς χριστιανικῆς θρησκείας. Ἐπιδίωξη τοῦ ἀρχαιοελληνικοῦ μαθήματος ἀποτελεῖ ἡ ἐμβάνθυνση τῆς βασικῆς ἐκπαίδευσης, βασισμένη πάνω στὶς φιλοσοφικὲς καὶ ἀνθρωπιστικὲς ἀξίες. Ἡ σύγχρονη προσέγγιση τοῦ ἑλληνικοῦ μαθήματος, περιλαμβάνει καὶ στοιχεῖα τῆς νεοελληνικῆς γλώσσας, καθὼς καὶ ἀπόψεις γιὰ τὴν σημερινὴ Ἑλλάδα... Τὰ ἀρχαῖα ἑλληνικὰ εἶναι κατὰ κανόνα ἡ τρίτη ξένη γλῶσσα στὰ γερμανικὰ Γυμνάσια καὶ ἔτσι ἀποτελεῖ τὸ μάθημα προφὶλ τοῦ γλωσσικοῦ προσανατολισμοῦ στὸ Γυμνάσιο γενικῆς παιδείας. Πρὸς τὸ παρὸν διδάσκονται σὲ συνολικὰ 30 δημόσια καὶ ἰδιωτικὰ Γυμνάσια. Μετὰ τὸν νέο "εὐρωπαϊκὸ προσανατολισμὸ" γιὰ δημιουργία ἀνθρωπιστικῶν Γυμνασίων, αὐξήθηκε ἔντονα ἡ συμμετοχὴ στὸ μάθημα τῶν Ἑλληνικῶν... Ἡ κυβέρνηση τοῦ κρατιδίου Βάδης-Βυρτεμβέργης θὰ ἐπιτελέση τὸ καθῆκον της καὶ στὸ μέλλον γιὰ τὴν διασφάλιση τῆς διδασκαλίας τῶν Ἀρχαίων Ἑλληνικῶν, ἔτσι ὥστε νὰ μὴν ἐξελιχθοῦν τὰ Ἀρχαῖα σὲ προβληματικὸ μάθημα». Τὰ παραπάνω εἶναι ἀποσπάσματα ἀπὸ τὴν ἀναφορὰ τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας της Βάδης-Βυρτεμβέργης σὲ ἐπερώτηση γερμανοῦ Βουλευτὴ σχετικὰ μὲ τὸ μέλλον τοῦ μαθήματος τῶν ἀρχαίων ἑλληνικῶν (Δρ. Δ. Κούρτης, romfea.gr).
***
Οἱ διαφορὲς μεταξὺ τῶν Πατριαρχείων Μόσχας καὶ Ρουμανίας γιὰ τὴν διαποίμανση τῶν Χριστιανῶν της Μολδαβίας, ἔφερε στὴν ἐπιφάνεια καὶ τὸ ζήτημα τῶν 160.000 Γκαγκαούζων ποὺ ζοῦν στὴν Χώρα αὐτή. Πρόκειται γιὰ μιὰ φυλὴ ποὺ ἐκδιώχθηκε ἀπὸ τὴν Μικρὰ Ἀσία ἀπὸ τοὺς Τούρκους μετὰ τὴν Μικρασιατικὴ Καταστροφή. Τὸ μεγαλύτερο μέρος της ἐγκαταστάθηκε στὴν Μολδαβία, σὲ μιὰ προσπάθεια τῶν Ρώσσων νὰ τοὺς προστατέψουν μετὰ τοὺς ρωσσοτουρκικοὺς πολέμους. Γκαγκαοῦζοι ζοῦν σήμερα καὶ σὲ ἄλλες Βαλκανικὲς Χῶρες: στὴν Βουλγαρία, τὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν Τουρκία. Εἶναι Χριστιανοὶ Ὀρθόδοξοι καὶ μιλοῦν μιὰ γλῶσσα ποὺ ἔχει δάνειες λέξεις ἀπὸ τὰ ἑλληνικά, τουρκικά, ρωσσικὰ καὶ ρουμανικά. Στὴν ἱστορική τους πορεία κατὰ κανόνα συντάσσονταν μὲ τὸν Ρωμηὸ αὐτοκράτορα τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ ἀργότερα μὲ τοὺς Ἕλληνες ἐναντίον τῶν Τούρκων. Σήμερα ἡ Τουρκία ἐπιδεικνύει μεγάλο ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν μειονότητα αὐτή, προσφέροντας ἐκπαιδευτικὲς καὶ ἐπιχειρηματικὲς διευκολύνσεις, σὲ μιὰ προσπάθεια ἀλλοίωσης τῆς ἐθνικῆς τους συνείδησης καὶ προσεταιρισμοῦ τους. Γιὰ πολλοὺς λόγους θὰ τὴν διευκόλυνε πολὺ μιὰ Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ μειονότητα μὲ τουρκικὴ ἐθνικὴ συνείδηση καὶ ἀποκομμένη ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο.
***
Ἀναφορὰ στὰ τραγικὰ περιστατικὰ τῆς Μικρασιατικῆς Καταστροφῆς ἔκανε ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος ἀπὸ τὸ Κιρκιντζὲ καὶ τὸν Ι. Ναὸ τοῦ Τιμίου Προδρόμου σὲ Ἀκολουθία ποὺ τέλεσε ἐκεῖ. «Λυπούμεθα γιὰ τὶς τραγικὲς ἐκεῖνες στιγμές, ὄχι ἁπλῶς τὸν "συνωστισμὸ" (στὸ πρωτότυπο τῆς Πατριαρχικῆς ὁμιλίας ὁ ὅρος εἶναι σὲ εἰσαγωγικὰ) στὴν προκυμαία τῆς Σμύρνης, ἀλλὰ τὶς τραγικὲς στιγμὲς ποὺ ἔζησε τὸ γένος μας», εἶπε. Ἡ ὁμιλία του εἶχε ἀναφορὲς καὶ στὴν σύγχρονη ἑλληνικὴ καὶ τουρκικὴ ἡγεσία καὶ τὶς σχέσεις τῶν δύο γειτονικῶν λαῶν ποὺ ἐξελίσσονται πρὸς τὸ καλύτερο («Ὄρθ. Κόσμος»)
***
Φιλανθρωπικὸ ἔργο ἐπιτελεῖται ἀπὸ τὸ Ἵδρυμα Κέντρου Θηλέων «Μέριμνα» Πάτρας. Τὸ Ἵδρυμα δέχεται παιδιὰ ποὺ εἶναι ὑγιῆ καὶ συντηροῦνται μὲ τὴν φροντίδα ποὺ θὰ τοὺς ἔδινε τὸ σπίτι τους. Τοὺς προσφέρεται στέγαση, σίτιση ἀλλὰ καὶ ἀγορὰ ρούχων, ἔξοδα φροντιστηρίων, ἐκδρομὲς κ.α. Τὰ παιδιὰ προέρχονται ἀπὸ οἰκογένειες, οἱ ὁποῖες ἀδυνατοῦν νὰ τὰ φροντίσουν γιὰ διάφορους λόγους –οἰκονομικούς, προβλήματα ὑγείας γονέων, ἀδιαφορία, ὀρφανά– καὶ μποροῦν νὰ φιλοξενηθοῦν στὸ Κέντρο εἴτε μὲ αἴτηση τοῦ γονέα εἴτε μὲ εἰσαγγελικὴ ἐντολή. Φιλοξενοῦνται παιδιὰ ἀπὸ 6 μέχρι 16 ἐτῶν ποὺ παραμένουν μέχρι τὴν ὁλοκλήρωση τῶν σπουδῶν τους ἡ νὰ γίνουν 18 ἐτῶν ὁπότε μποροῦν νὰ φύγουν. Στὸ ἔργο τοῦ Ἱδρύματος συμπαραστέκεται ἡ τοπικὴ Ἐκκλησία τῶν Πατρῶν («Ἐκκλησιολόγος»)
***
Τὴν μεγαλύτερη ἐπισκεψιμότητα, μεταξὺ τῶν ὀρθόδοξων ἱστοσελίδων, παρουσιάζει, σύμφωνα μὲ διεθνεῖς μετρήσεις, ὁ ὀρθόδοξος κόμβος τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀμερικῆς, ὁ ὁποῖος, ὅμως, κατὰ τὸ 95% γράφεται μόνο στὴν ἀγγλικὴ γλῶσσα («Ὄρθ. Κόσμος»).
- Προβολές: 3027