Γεγονός καὶ Σχόλιο: Ἀντιφάσεις-Προφάσεις
Αὐτές τίς ἡμέρες δημιουργήθηκε ἔντονη συζήτηση καί ἀντιδράσεις γιά τό «ἱπτάμενο» ἀθλητικό παπούτσι πάνω ἀπό τήν Ἀκρόπολη τῶν Ἀθηνῶν, πού ἔχει τό λογότυπο μεγάλης Ἑταιρείας ἀθλητικῶν εἰδῶν. Ὅπως γράφηκε, ὅταν τό μή ἐπανδρωμένο drone πετοῦσε στόν χῶρο τοῦ Ζαππείου, ἀλλά μέ τήν λήψη ἀπό τήν Λεωφόρο Ἀμαλίας, φαινόταν ὅτι πετοῦσε πάνω ἀπό τήν Ἀκρόπολη.
Τό Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ διερεύνησε τό θέμα καί κατέθεσε μήνυση κατά παντός ὑπευθύνου «γιά παραβίαση τῆς ἀρχαιολογικῆς νομοθεσίας». Στήν συνέχεια ὁ Προϊστάμενος τῆς Εἰσαγγελίας Πρωτοδικῶν Ἀθηνῶν ἔδωσε ἐντολή στό Τμῆμα Ἀσφαλείας Ἀκρόπολης νά διενεργήση ἔρευνα γιά νά διαπιστωθῆ ἄν ἔχh τελεσθῆ παράβαση τοῦ νόμου περί ἀρχαιοτήτων. Ἡ φωτογραφία πού δημοσιεύθηκε ἔδειχνε ἕνα ἀθλητικό παπούτσι νά εἶναι πάνω ἀπό τήν Ἀκρόπολη καί βέβαια ἔγινε συζήτηση στά μέσα κοινωνικῆς δικτύωσης καί ἀντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης καί ἀντιπολίτευσης (Μαίρης Ἀδαμοπούλου, Τά Νέα 19-5-2025). Εἶναι γνωστόν ὅτι ἡ Ἀκρόπολη στήν Ἀθήνα εἶναι ἕνα ἱστορικό μνημεῖο μεγάλης ἀξίας, παγκόσμιας κληρονομιᾶς, πού ἦταν κατοικημένος χῶρος ἀπό τήν 3η χιλιετία π.Χ. καί ἀπαιτεῖται ὁ σεβασμός ὅλων καί δέν ἐπιτρέπεται νά προσβάλλονται χῶροι μέ τέτοια ἱστορική ἀξία.
Διαβάζοντας, ὅμως, αὐτήν τήν εἴδηση καί μάλιστα τίς ἀντιδράσεις γιά τό γεγονός αὐτό καί τίς μηνύσεις πού ἔγιναν ἀπό τήν Πολιτεία (καί ὀρθῶς), σκέφθηκα ἀμέσως τό τί ἔγινε πρόσφατα μέ τήν προσβολή τῶν ἱερῶν εἰκόνων στήν Ἐθνική Πινακοθήκη τοῦ ἴδιου Ὑπουργείου, γιά τήν ὁποία ἀντέδρασε ἡ Ἱερά Σύνοδος καί ἄλλοι Κληρικοί καί λαϊκοί, χωρίς, βέβαια, νά υἱοθετοῦμε, καί, μάλιστα, τό καταδικάσαμε, ἐνέργειες «βανδαλισμοῦ». Στό θέμα τῆς προσβολῆς τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας ἀπό κάποιον καλλιτέχνη οἱ περισσότεροι ὁμίλησαν γιά τήν ἐλευθερία τῆς τέχνης καί τήν ἐλευθερία τῶν καλλιτεχνῶν πού, βέβαια, στήν παροῦσα περίπτωση ἦταν ἕνα ἀνίσχυρο ἐπιχείρημα. Καί αὐτό, διότι ἄλλο εἶναι νά ζωγραφίζη ὁ καθένας ὅ,τι θέλει, χωρίς νά παρακάμπτη ὁρισμένα ὅρια, καί ἄλλο εἶναι ἕνα ἔργο πού προσβάλλει τούς ἀνθρώπους, τά ἱερά ἀντικείμενα, καί μάλιστα τέτοια ἔργα νά υἱοθετοῦνται ἀπό Ἐπιτροπή τῆς Δημόσιας Ἐθνικῆς Πινακοθήκης τοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμοῦ.
Ἔτσι, ἡ Πολιτεία, διά τοῦ ἁρμοδίου Ὑπουργείου, ἀντέδρασε ἀστραπιαῖα (καί καλῶς) στήν περίπτωση τοῦ Παρθενώνα, ἀλλά στήν ἄλλη, ὅμως, περίπτωση προσβολῆς ἀντικειμένου μεγαλύτερης ἐκκλησιαστικῆς ἀξίας θεωρήθηκε ὡς ἐλευθερία τῆς τέχνης! Προκειται γιά ἀντιφατικές καί «ἀλλόκοτες» ἐνέργειες πού δείχνουν τό «ἀλλόκοτο» τῆς ἐποχῆς μας.
Ν. Ι.
- Προβολές: 19