• Αρχική
  • Τεῦχος 37 - Φεβρουάριος 1999
  • Κύριο θέμα: Ο Μητροπολίτης κ. Ιερόθεος σε ομιλία τους προς τους Εκπαιδευτικούς - Αλληλεπιδράσεις Πολιτικῆς καὶ Θεολογίας στὴν Εὐρώπη

Κύριο θέμα: Ο Μητροπολίτης κ. Ιερόθεος σε ομιλία τους προς τους Εκπαιδευτικούς - Αλληλεπιδράσεις Πολιτικῆς καὶ Θεολογίας στὴν Εὐρώπη

Το Σάββατο 30 Ιανουαρίου, στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη συνάντηση - ομιλία του Σεβασμιωτάτου προς τους Εκπαιδευτικούς της Επαρχίας μας.

Κύριο θέμα: Ο Μητροπολίτης κ. Ιερόθεος σε ομιλία τους προς τους Εκπαιδευτικούς  - Αλληλεπιδράσεις Πολιτικῆς καὶ Θεολογίας στὴν ΕὐρώπηΟ Σεβασμιώτατος διαπραγματεύθηκε ένα θέμα το οποίο διαφεύγει της ιστορικής μας κατάρτισης, όχι τόσο γιατί δεν το διδασκόμαστε στα σχολεία μας, αλλά επειδή σε θέματα ευρωπαϊκής ιστορίας υπάρχει μια παραπληροφόρηση. Το καταπληκτικό δε είναι ότι η παραπληροφόρηση αυτή δεν συνίσταται μόνο σε μια διαφορετική ερμηνεία των γεγονότων, αλλά και σ’ αυτήν καθ’ εαυτήν την παρουσίαση και την ονομασία των ιστορικών γεγονότων, καθώς επίσης στην νοηματοδότηση των ονομάτων. Και επειδή ζούμε σε μια περίοδο που γίνονται τα “προξενιά” της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, καλόν είναι να γνωρίζουμε και να μας γνωρίζει ο ενούμενη μεθ’ ημών, Ευρώπη.

Το θέμα, λοιπόν, της ομιλίας ήταν: “Αλληλεπιδράσεις πολιτικής και θεολογίας στην Ευρώπη, συγκριτικά με την Ρωμαίικη Παράδοση των Τριών Ιεραρχών”.

Ο λόγος του Σεβασμιωτάτου διαρθρώθηκε στις εξής επιμέρους ενότητες:

  1. Η σύγχρονη Ενωμένη Ευρώπη,
  2. Ο εννοιολογικός καθορισμός της Ευρώπης,
  3. Διαφορές μεταξύ Φραγκολατινικής Δύσης και Ορθόδοξης Ανατολής,
  4. Η επέλαση των Βαρβάρων και των Φράγκων στην Δύση,
  5. Το θεολογικό υπόβαθρο
    • α) Ο ιερός Αυγουστίνος,
    • β) Ο Άνσελμος Καντερβουρίας,
    • γ) Ο Θωμάς Ακινάτης,
  6. Οι τρομερές συνέπειες στον Δυτικό χώρο, και
  7. Ρωμαίϊκη θεολογία.

Παρουσιάστηκαν στην εισήγηση τα θεμέλια του δυτικού “χριστιανισμού”, τα οποία έχουν να κάνουν με την χρησιμοποίηση της αυγουστίνειας θεολογίας από τους Φράγκους φεουδάρχες, ώστε να εδραιωθή το ταξικό και ρατσιστικό κράτος τους. Ο Σεβασμιώτατος είπε χαρακτηριστικά: “Οι Φράγκοι που κατέλαβαν την Δυτική Ευρώπη, για να υποστηρίξουν τις βαρβαρικές και ρατσιστικές τους απόψεις, χρησιμοποίησαν τις Αυγουστίνειες αντιλήψεις, κυρίως περί του Θεού, ως ευδαίμονος, που διακρίνεται για την τάξη και την πειθαρχία, αλλά και περί του απολύτου προορισμού του ανθρώπου που συνδέεται με τις αυθαίρετες επιλογές ενός κατασκευασμένου δυνάστη Θεού. Οπότε το φραγκικό καθεστώς απέκτησε θεολογική υποδομή. Γι’ αυτό ο μεγάλος Γερμανός θεολόγος Χάρνακ θα πή: “Η παράδοση της φραγκικής εκκλησίας και ένα αυγουστίνειο στοιχείο καθορίζουν την στάση των δυτικών””

Εν συνεχεία παρουσιάστηκε με ενάργεια η αλληλεπίδραση της δυτικής θεολογίας με την κοινωνική κατάσταση στην Δύση, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στην προσπάθεια του ανθρώπινου λογικού δια της αναλογίας να γνωρίση, ή μάλλον να καθορίση τον Θεό, και αυτή η λανθασμένη μεθοδολογία ενισχύθηκε σε ιστορικό επίπεδο από την αιχμαλωσία της θεολογίας στους Φράγκους.

Ο απόλυτος προορισμός του Αυγουστίνου, η περί ικανοποιήσεως της θείας δικαιοσύνης θεωρία του Ανσέλμου Καντερβουρίας, με όλες τις ρατσιστικές της προϋποθέσεις και προεκτάσεις, και οι λογικοκρατικές απόψεις του Θωμά Ακινάτη, επηρέασαν θεμελιακά τον Παπισμό και το παρακλάδι του, τον Προτεσταντισμό (ο οποίος γεννήθηκε ως αντίδραση στον Παπισμό, αλλά έχει ίδιες προϋποθέσεις). Μέσα από τις δύο αυτές βασικές θεωρήσεις του Χριστιανισμού στην Ευρώπη, και μέσα από την Αναγέννηση και την Μεταρρύθμιση, αποκρυσταλλώθηκε στον σύγχρονο δυτικό κόσμο αυτή η ιδιαίτερη θεολογική θεώρηση, η οποία εδημιούργησε ιδιαίτερο πολιτισμό –διάφορο από αυτόν που βιώθηκε στην Ορθόδοξη αγιοτόκο Ανατολή– και είναι υπεύθυνη για πλείστα όσα δεινά.

Μερικά από αυτά τα δεινά απαρίθμησε ο Σεβασμιώτατος, όπως: “θρησκευτικούς πολέμους, αγώνες υπεροχής, ιερά εξέταση, σταυροφορίες, υποδουλώσεις άλλων λαών, όπως την λεγομένη Φραγκοκρατία στην Ανατολή, την κατάρρευση του ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους, επικίνδυνα θρησκευτικά ρεύματα, φονταμενταλισμούς, ανάπτυξη άλλων θρησκευτικών κινημάτων, όπως του χιλιασμού κλπ., μεσσιανισμούς, μέσα στους οποίους το πνεύμα του ανθρώπου αρρωσταίνει, αφού φανατίζεται, κλπ.”. “Ακόμη, αυτό το ρατσιστικό θρησκευτικό κράμα που επικρατούσε στην Δύση δημιούργησε διάφορα άλλα τυραννικά καθεστώτα, που εφήρμοσαν τις μεθόδους και τα μέσα τόσο του Παπισμού, όσο και του Προτεσταντισμού, και δημιούργησαν πολλά προβλήματα στην Δύση. Αυτό έχει σχέση με τα διάφορα χριστιανικά κόμματα που εμφανίστηκαν στην Δύση εν ονόματι του Χριστιανισμού, αλλά στην πραγματικότητα εξέφραζαν τον φράγκικο νοθευμένο Χριστιανισμό”.

Πρέπει δε να τονιστή ότι όλα αυτά δεν είναι απλώς εκδηλώσεις του πεπτωκότος ανθρώπου που στενάζει κάτω από το βάρος και την υποδούλωση των παθών του, μη μπορώντας να εφαρμόση τον Νόμο του Ευαγγελίου, ή κάποιον άλλον τελοσπάντων νόμο, αλλά συνιστούν θεολογικά τεκμηριωμένες ενέργειες!

Επίσης, ως αντίδραση σ’ αυτό το πνεύμα της Δυτικής θεολογίας, εμφανίσθηκαν ο “αγνωστικισμός, η αθεΐα, η απομάκρυνση του ανθρώπου από τον Θεό, η θρησκευτική αδιαφορία, η αποξένωση της επιστήμης από τον Θεό και την Εκκλησία”.

Εν αντιθέσει, παρουσιάστηκε η Ρωμαίικη Παράδοση, όπως εκφράστηκε από τους Τρείς Ιεράρχες. Τα κύρια γνωρίσματα της παράδοσης αυτής είναι τα εξής: ο Θεός είναι προσωπικός. Ο άνθρωπος σώζεται ολόκληρος, ψυχή και σώματι. Το κέντρο του ανθρώπου δεν είναι η λογική, αλλά ο Θεός αποκαλύπτεται στον καθαρό νού του ανθρώπου. Όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι απέναντι στον Θεό. Η Εκκλησία δεν είναι ένα σύστημα ευσεβών ανθρώπων, αλλά πνευματικό θεραπευτήριο. Στην Εκκλησία δεν έχουμε ούτε Κληρικοκρατία, ούτε λαϊκοκρατία. Η Εκκλησία δεν ταυτίζεται με εθνικισμούς ή εγκόσμιες καταστάσεις, το πολίτευμά της είναι εσχατολογικό. Καί, τέλος, η αιώνια ζωή στον Παράδεισο είναι μετοχή της ακτίστου Δόξης του Θεού ως φωτός, ενώ η Κόλαση θα είναι η μετοχή της Δόξης του Θεού ως πυρός.

Ο Σεβασμιώτατος πρότεινε και το όραμα που μπορούμε να έχουμε ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί και ως πνευματικοί απόγονοι –απόγονοι κατά τον βαθμό της τηρήσεως της διδασκαλίας τους και της ομοιώσεώς μας προς αυτούς– των Τριών Ιεραρχών: Επειδή ακριβώς “πολύς λαός στην Ευρώπη μέσα στο εθνικό του υποσυνείδητο έχει μνήμες και αρχέτυπα από την Ρωμηοσύνη, γι’ αυτό και αναζητά και εκτιμά την Ορθόδοξη Παράδοση. Σήμερα στον Ευρωπαϊκό χώρο γίνεται μια τρομερή ανακατάταξη. Πολλοί Ευρωπαίοι μελετούν κείμενα Πατέρων της Εκκλησίας, εκτιμούν την παράδοσή μας, γίνονται ορθόδοξοι, ιδρύονται έδρες στα Πανεπιστήμια που μελετούν την ορθόδοξη θεολογία, δημοσιεύονται βιβλία ιστορικά και αναλύσεις, όπου φαίνεται ότι η Ευρώπη κατακτήθηκε μέχρι το 800 μ. Χ. από τους λεγομένους Βαρβάρους κ.λπ. Γι’ αυτό και εμείς οι Ορθόδοξοι έχουμε μεγάλο έργο να επιτελέσουμε στην Ευρώπη. Πιστεύω ότι αυτή η αναζωογόνηση, αλλά και η προσπάθεια να γονιμοποιήσουμε αυτήν την εσωτερική αναζήτηση της Ευρώπης, πρέπει να είναι η σύγχρονη μεγάλη ιδέα του Γένους μας. Έχουμε, όμως, μεγάλη δουλειά, γιατί... όλος ο τρόπος ζωής, παρά την αναζήτηση, έχει επηρεασθή από ιδεολογικά ρεύματα που κυριάρχησαν στους προηγουμένους αιώνες στην Ευρώπη”.

Πάντως, “όταν πηγαίνουμε στην Ευρώπη και στην Αμερική, δεν πρέπει να αισθανόμαστε ως φτωχοσυγγενείς, αλλά ως αριστοκράτες του πνεύματος, όχι βέβαια με ρατσιστικές αντιλήψεις, αλλά με οικουμενική νοοτροπία, με την αρχοντιά του πνεύματος, γιατί έχουμε μια παράδοση που συνδέει στενά την αγάπη με την ελευθερία, την φιλοθεΐα με την φιλανθρωπία. Πράγματι, είμαστε πνευματικά άρχοντες και πρέπει καθημερινά να δείχνουμε την πνευματική μας αρχοντιά. Και αυτό το οφείλουμε στους πνευματικούς μας άρχοντες, που είναι οι Ρωμηοί Πατέρες, μεταξύ των οποίων οι Τρείς σήμερον εορτάζοντες Ιεράρχες, οι φωστήρες της Τρισηλίου Θεότητος.”

Εκτός από τους Εκπαιδευτικούς της Επαρχίας μας, παρευρέθηκαν στην ομιλία οι κ. Δήμαρχοι: Ναυπάκτου, κ. Κωνσταντίνος Κονίδας, Αντιρρίου, κ. Θεοδωρής Αγγελόπουλος, Αποδοτίας, κ. Βασίλειος Σούζας και Πυλήνης κ. Γεώργιος Σταθόπουλος.

Μετά το πέρας της ομιλίας και της συζήτησης παρατέθηκε μικρή δεξίωση, κατά την οποία δόθηκε η ευκαιρία στους Εκπαιδευτικούς να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.

Ν.Γ.

Ετικέτες: ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  • Προβολές: 1634

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance