Κύριο θέμα: Τό πρόβλημα τῶν σχέσεων - Θρησκεία Δημοκρατία
Τί ἀλήθεια σημαίνει χωρισμός Κράτους - Ἐκκλησίας. Εἶναι ἕνα ἔρωτημα πού εἶναι δύσκολο νά ἀπαντηθῆ ἀπό τήν πλειοψηφία τῶν Νεοελλήνων. Καί ὅμως πολλοί εἶναι πρόθυμοι νά ἐκφράσουν τήν ἄποψή τους γιά τόν χωρισμό Κράτους - Ἐκκλησίας. Καί οἱ πολιτικοί μας ἤ οἱ λεγόμενοι «πνευματικοί» ἄνθρωποι ἀποφαίνονται ἐπί τοῦ θέματος χωρίς νά ἔχουν πλήρη γνώση αὐτοῦ. Εἶναι χαρακτηριστικά τα σχετικά κείμενα πού ἔχει δημοσιεύσει ὁ Σεβασμιώτατος, ὅπου ὑποστηρίζεται ὅτι ὁ περίφημος χωρισμός Κράτους Ἐκκλησίας, γιά τήν Χώρα μας, εἶναι ἕνα ψευτοπρόβλημα.
Οἱ σχέσεις Κράτους - Ἐκκλησίας εἶναι, στίς δυτικές κοινωνίες, θέμα νομικό, συνταγματικοῦ δικαίου, ἀλλά δέν μπορεῖ νά μήν καθορισθοῦν καί ἀπό τήν γενικότερη παράδοση καί τόν πολιτισμό κάθε τόπου. Γιά παράδειγμα, ἡ μόνη εὐρωπαϊκή κοινωνία μέ ξεκάθαρο νομικό χωρισμό Κράτους - Ἐκκλησίας εἶναι ἡ γαλλική, ἔχοντας βαθύτατα ἐπηρεασθῆ ἀπό τόν ἀντικληρικαλισμό τοῦ γαλλικοῦ διαφωτισμοῦ.
Τήν ἀπάντηση πού ἔδωσε στό θέμα αὐτό ἡ κοινωνία τῶν ΗΠΑ περιγράφει στό ἄρθρο πού ἀκολουθεῖ ὁ Ἀναστάσιος Φιλιππίδης. Ἡ κοινωνία τῶν ΗΠΑ πού τίς μέρες αὐτές συγκλονίζεται ἀπό τά τραγικά τρομοκρατικά κτυπήματα, ἐπέλεξε ἀπό τήν ἀρχή τῆς ἱστορίας της ὡς δήμοκρατίας τόν πλήρη χωρισμό Κράτους - Ἐκκλησίας. Ἡ ἐπιλογή αὐτή ἔγινε ὄχι γιά νά ὑποταγοῦν οἱ διάφορες θρησκεῖες στήν κρατική ἐξουσία, ἀλλά γιά νά μήν διαφθαροῦν στή ὑψηλή ἀποστολή τους. Παρ’ ὅλα αὐτά ὑπάρχουν πολλά προβλήματα στίς (μή) σχέσεις Κράτους - Ἐκκλησίας, ὅπως ἀναπτύσσεται στό ἄρθρο πού δημοσιεύουμε στίς σελίδες 6 καί 7.
- Προβολές: 2963