Ναύπακτος: Ναυμαχία τῆς Ναυπάκτου – ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος
Τήν Κυριακή, 12 Ὀκτωβρίου 2025, Κυριακή τῶν Πατέρων τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου καί τοῦ ἁγίου Συμεών τοῦ Νέου θεολόγου, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στόν Ἀναστάσιμο Ὄρθρο καί τέλεσε τήν θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου.Τό διήμερο 11-12 Ὀκτωβρίου ἡ πόλη τῆς Ναυπάκτου ἑορτάζει καί τήν ἀνάμνηση τῆς Ναυμαχίας τῆς Ναυπάκτου, πού ἔγινε στίς 7 Ὀκτωβρίου 1571 καί θεωρεῖται μία μάχη ὁρόσημο γιά τόν πόλεμο μεταξύ Μουσουλμάνων καί Χριστιανῶν. Ἡ ἀποφασιστική νίκη τῶν χριστιανικῶν δυνάμεων τῆς Δύσης ἀνέκοψε τήν Ὀθωμανική ἐπέκταση στήν Δυτική Μεσόγειο γι' αὐτό καί θεωρεῖται ἱστορική. Στόν Μουσουλμανικό στόλο βρίσκονταν ὡς πλήρωμα πολλοί Ρωμηοί-Ὀρθόδοξοι, γιά τόν λόγο αὐτό τελέστηκε Τρισάγιο στήν μνήμη τους.
Ὁ Σεβασμιώτατος συλλειτούργησε μέ τούς Ἱερεῖς: ἀρχιμ. π. Ἀντώνιο Βαζούρα, ἀρχιμ. π. Πολύκαρπο Θεοφάνη, π. Θωμᾶ Βαμβίνη, π. Παναγιώτη Χαντζή, π. Θεοφάνη Τσοῦμο καί τούς Διακόνους π. Παΐσιο Παρασκευᾶ καί π. Ἀντώνιο Ἀντωνιάδη. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στόν ἅγιο Συμεών τόν Νέο Θεολόγο, τοῦ ὁποίου ἡ μνήμη ἑορτάζεται σήμερα. Ὁ ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος ἔζησε στά μέσα τοῦ 10ου καί στίς ἀρχές τοῦ 11ου αἰῶνος σέ μιά περίοδο δύσκολη, διότι ἀναπτυσσόταν στήν Δύση ὁ σχολαστικισμός. Ὁ ἅγιος Συμεών παρουσίασε τήν οὐσία τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογίας.
Ἔπειτα ἀναφέρθηκε στόν βίο του καί τήν θεολογία του, ὅπως τήν κατέγραψε ὁ μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Βασίλειος Κριβοσέϊν, πού διακρίνεται σέ τρεῖς περιόδους, ἡ πρώτη «πτωχός φιλάδελφος», ἡ δεύτερη «ζηλωτής μανικώτατος» καί ἡ Τρίτη «ὁ Νέος Θεολόγος». Αὐτά τά τρία γνωρίσματα δείχνουν καί τίς βαθμίδες τῆς πνευματικῆς ζωῆς, πού εἶναι ἡ κάθαρση, ὁ φωτισμός καί ἡ θέωση.
Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι ἡ θεολογία πού ἐξέφρασε ὁ ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος εἶναι ἡ διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, ἡ διδασκαλία τῶν Ἀποστόλων, ἰδιαιτέρως τοῦ Ἀποστόλου Παύλου (εἶναι ὁ καλύτερος ἑρμηνευτής του), ἡ διδασκαλία τοῦ ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου, ἡ διδασκαλία τῶν Πατέρων τοῦ τετάρτου αἰῶνος, ἰδίως τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, εἶναι ἡ ὑποδομή καί οἱ προϋποθέσεις τῶν ἀποφάσεων τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων. Κατέληξε ὅτι ἡ διδασκαλία τοῦ ἁγίου Συμεών τοῦ Νέου Θεολόγου εἶναι ἡ φωνή τῆς Ἐκκλησίας μέ τά τροπάριά της καί μέ τήν ὅλη ζωή της καί σέ αὐτήν πρέπει νά προσαρμόζεται ἡ ζωή μας, μέ ἀνάλογες προσαρμογές.
Πρό τοῦ «Δι' εὐχῶν» τελέσθηκε ἐπίσημη Δοξολογία. Παρόντες ἦταν ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος καί οἱ τοπικές ἀρχές μέ τόν Δήμαρχο Ναυπακτίας κ. Βασίλειο Γκίζα, τόν Πρόεδρο τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ. Ἄγγελο Σταυρόπουλο, Ἀντιδημάρχους, Δημοτικούς Συμβούλους καί ἐκπροσώπους τοῦ Στρατοῦ καί τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας.
Ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφερόμενος στήν Ναυμαχία τῆς Ναυπάκτου (1571) εἶπε ὅτι πρέπει νά δοῦμε τήν ὑπάρχουσα τότε κατάσταση μεταξύ τῆς Εὐρώπης, πού ἦταν διηρημένη ἀπό χριστιανικῆς πλευρᾶς (Ρωμαιοκαθολικοί – Προτεστάντες) καί τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας, πού εἶχε ὑπόδουλους τούς Ὀρθοδόξους στά Βαλκάνια, στήν Μέση Ἀνατολή καί ἀλλοῦ καί νά τήν συγκρίνουμε μέ τά σημερινά δεδομένα. Εὐχήθηκε νά σταματήσουν οἱ πόλεμοι, νά ἐπικρατήση ἡ εἰρήνη καί ὄχι τά συμφέροντα τῶν μεγάλων Κρατῶν.
Μετά τό πέρας τῆς θείας Λειτουργίας σχηματίστηκε πομπή μέ στρατιωτικό ἄγημα καί τήν εἰκόνα τῆς Θεοτόκου μέχρι τό ἑνετικό λιμάνι τῆς Ναυπάκτου, ὅπου τελέστηκε Τρισάγιο στήν μνήμη τῶν πεσόντων κατά τήν Ναυμαχία.
Φωτογραφίες
- Προβολές: 20