Ὁ Νηπτικὸς καὶ ἡσυχαστικὸς χαρακτῆρ τοῦ Ὀρθοδόξου καὶ Ἁγιορείτικου Μοναχισμοῦ
Ἀρχιμ. Γεωργίου Καθηγουμένου Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὅρους
Ὁ Ὀρθόδοξος Μοναχισμὸς στὸ σύνολό του, ὡς φορεὺς τῆς εὐαγγελικῆς καὶ πατερικῆς Παραδόσεως, εἶναι νηπτικὸς καὶ ἡσυχαστικὸς καὶ στοχεύει στὴν μεταμόρφωση τοῦ κόσμου διὰ τῆς μετανοίας, τῆς καθάρσεως ἀπὸ τὰ πάθη καὶ τῆς κατὰ Χάριν θεώσεως.
Οἱ ρίζες τῆς νηπτικῆς ζωῆς καὶ τῆς κατὰ Θεὸν ἡσυχίας εὑρίσκονται στὴν Π. Διαθήκη, κυρίως ὅμως στὴν Καινὴ Διαθήκη παραδίδεται ὁ ἡσυχαστικὸς τρόπος ζωῆς ὡς ὁ καταλληλότερος γιὰ νὰ φθάση κανεὶς στὴν γνώση καὶ τὴν ἐμπειρία τοῦ θεοῦ. Τύπος καὶ ὑπόδειγμα ἡσυχαστικῆς καὶ νηπτικὴς ἐργασίας ἡ Κυρία Θεοτόκος, ἀλλὰ μετὰ καὶ ἡ χορεία τῶν ἁγίων ἀποστόλων, ἱεραρχῶν, ὁσίων.
Ἀπὸ τὸν 6ο αἰῶνα καὶ ἑξῆς ἡ ἡσυχαστικὴ παράδοσις μεταλαμπαδεύεται καὶ στὸν Ἄθωνα καὶ ἔκτοτε δι' ἐπωνύμων καὶ ἀνωνύμων ἁγίων, διὰ πρακτικῆς βιοτῆς καὶ θεωρητικῆς ἀποτυπώσεως, μὲ συγγράμματα καὶ ὁμολογία ἐκφράζεται ἡ νηπτικὴ καὶ ἡσυχαστικὴ ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας.
Καὶ σήμερα τὸ Ἅγιον Ὅρος διατηρεῖ καὶ πραγματώνει τὸν νηπτικὸ καὶ ἡσυχαστικὸ χαρακτῆρα του, παρὰ τὴν ἐπίδραση τοῦ κόσμου καὶ τὴν σχέση του μὲ αὐτόν. (Χρησιμοποιεῖ διακριτικὰ τὰ σύγχρονα μέσα, χωρὶς νὰ ἀλλάζη τὸ φρόνημα καὶ τὸ ἦθος του). Σὲ αὐτὸ βοηθοῦν, ἐκτὸς τῶν ἄλλων, μὲ τὴν Χάρη τῆς Κυρίας Θεοτόκου, ἡ ἐκκλησιαστικὴ προνομία νὰ ἀνήκη ἀπ' εὐθείας στὴν πνευματικὴ δικαιοδοσία τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καὶ ἡ πολιτειακὴ προνομία τοῦ Αὐτοδιοικήτου κατοχυρωμένη ἀπὸ τὸ Ἑλληνικὸ Σύνταγμα, σημαντικὴ πτυχὴ τοῦ ὁποίου ἀποτελεῖ τὸ ἄβατον.
Ἡ νῆψις καὶ ἡ κατὰ Θεὸν ἡσυχία εἶναι ἡ οὐσία τῆς μοναχικῆς ζωῆς καὶ δὴ τῆς Ἁγιορειτικῆς. Ζητοῦμε τὶς προσευχὲς ὅλων ὥστε νὰ συνεχίση αὐτὸ τὸ ἦθος καὶ τὸ φρόνημα ἀνὰ τοὺς αἰῶνας.-
- Προβολές: 2582