Ὅραμα γιὰ τὸν ἅγιο Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλό
Ὁ Σύλλογος "Ἱστορικῶν Μελετῶν Ἱεροῦ Ἀγῶνος εἰς Στερεὰν Ἑλλάδα" διοργάνωσε ἐκδήλωση - παρουσίαση τοῦ βιβλίου τοῦ κ. Νικολάου Παραλίκα, Ὑποσ/γοῦ ε.α., μὲ τίτλο "Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὁ ἀδικημένος τῆς Ἱστορίας καὶ περιφρονημένος τῆς Πολιτείας". Σκοπὸς τῆς ἐκδήλωσης ἦταν ἡ προώθηση τῆς δημιουργίας Πάρκου στὴν εἴσοδο τῆς Αἰτωλίας, στὸ Ἀντίρριο, ὅπου θὰ τοποθετηθῇ καὶ ἀνδριάντας τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ. Τὰ ἔσοδα τοῦ βιβλίου αὐτοῦ θὰ διατεθοῦν γιὰ τὸν σκοπὸ αὐτό. Ἡ ἐκδήλωση πραγματοποιήθηκε τὴν Τετάρτη 20 Ἀπριλίου ἐ.ἔ. στὴν Αἴθουσα Δελφοὶ τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου Ρουμελιωτῶν.
Τὸ βιβλίο παρουσίασαν ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἰερόθεος, ὁ κ. Παναγιώτης Κοντός, Πανεπιστημιακός, καὶ ὁ κ. Εὐάγγελος Οἰκονόμου, Ἐπίτιμος Γενικὸς Ἐπιθεωρητὴς Μέσης Ἐκπαιδεύσεως. Τὴν παρουσίαση συντόνισε ὁ Πρόεδρος τοῦ Συλλόγου Ἀντιστράτηγος κ. Νικόλαος Κολόμβας.
Ὁ Σεβασμιώτατος παρουσίασε τὸ βιβλίο σὲ τρεῖς ἑνότητες.
Στὴν πρώτη μίλησε γιὰ τὸ πῶς συνδέθηκε ἡ προσωπική του ζωὴ μὲ τὸ πρόσωπο καὶ τὴν μνήμη τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ. Μίλησε γιὰ τὴν μνήμη τοῦ ἁγίου στὰ Γιάννενα, γιὰ τὴν ἀγάπη τῶν γονέων του στὸν ἅγιο Κοσμᾶ ποὺ ἔδωσαν τὸ ὄνομά του στὸ πρωτότοκο παιδί τους, γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Γέροντός του ἀειμνήστου Μητροπολίτου Ἐδέσσης Καλλινίκου καὶ γιὰ τὶς προσωπικές του ἐργασίες σχετικὰ μὲ τὸν Ἅγιο.
Στὴν δεύτερη ἑνότητα παρουσίασε τὶς προσωπικές του ἐκτιμήσεις γιὰ τὸν ἅγιο Κοσμᾶ καὶ τὸ ἔργο του, ὅτι δηλαδὴ ἦταν ἁγιορείτης μὲ τὸ ἰδιαίτερο ἦθος ποὺ ἀποκτοῦν οἱ θεοφιλῶς ἀσκούμενοι στὸ Ἅγιον Ὅρος, ποὺ ἔχει ὡς χαρακτηριστικὰ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν Τριαδικὸ Θεὸ καὶ τὸν ἄνθρωπο, τὴν λατρεία καὶ τὴν προσευχή, τὴν ἁπλότητα καὶ τὴν ἁγνότητα. Τὰ χαρακτηριστικὰ αὐτὰ συναντοῦσε κανεὶς καὶ στὸν νεοφανῆ Γέροντα Παΐσιο τὸν ἁγιορείτη. Ἐπίσης ἦταν ἐκφραστὴς τῆς πονεμένης Ρωμηοσύνης καὶ ἔδιδε σημασία στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα, τὴν παράδοση καὶ τὸ ὀρθόδοξο ἦθος, τὴν μεταμόρφωση τῆς κοινωνίας μέσα ἀπὸ τὴν μεταμόρφωση τοῦ προσώπου, στὴν ἡσυχαστικὴ μέθοδο ἁγιασμοῦ, τὴν ὑπομονὴ καὶ τὴν ταπείνωση.
Ὁ Σεβασμιώτατος ὑπογράμμισε καὶ τὴν ἀλήθεια ὅτι ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ἦταν φωτιστῇς καὶ ὄχι διαφωτιστής, παρουσιάζοντας καὶ τὴν διαφορὰ τῆς ὀρθοδόξου εὐσεβείας ἀπὸ τὶς διάφορες μορφὲς τοῦ ἰδεολογικοῦ κινήματος τοῦ Διαφωτισμοῦ τοῦ 17ου καὶ 18ου αἰῶνα. Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς, ὡς φωτιστῇς, ἔδιδε σημασία στὸν νοῦ, τὸ πρόσωπο, τὴν ἀγάπη, τὴν ὑπέρβαση τῶν ἀτομικῶν δικαιωμάτων, τὴν ἄσκηση. Ἐνῷ τὰ βασικὰ γνωρίσματα τοῦ Διαφωτισμοῦ ἦταν ἡ νοησιαρχία τοῦ καθαροῦ λόγου, ἡ ἀτομοκρατία, ἡ χρησιμοθηρία, τὰ ἀτομικὰ δικαιώματα, ἡ εὐδαιμονία.
Στὴν τρίτη ἑνότητα ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στὸ περιεχόμενο τοῦ βιβλίου τοῦ κ. Νικολάου Παραλίκα, παρουσιάζοντας τὸν χαρακτῆρα του, τὶς πηγές, τὸ ὑλικό, τὶς μαρτυρίες, τὴν μέθοδο ἐργασίας τοῦ συγγραφέα, τὰ συμπεράσματά του, ποὺ ἐκφράσθηκαν ὡς παράπονο, ὅτι δηλαδὴ ἐνῷ ὁ ἅγιος ὑπῆρξε μεγάλη μορφὴ τῶν νεωτέρων χρόνων καὶ ἔχει εἰσχωρήσει στὸ κοινωνικὸ DNA τοῦ λαοῦ, ὡστόσο ἡ Πολιτεία τὸν ἀγνόησε, ἐνῷ ἡ Ρούμελη τὸν τιμᾶ κυρίως στὴν γενέτειρά του, τὸ Θέρμο.
Τὰ βασικὰ στοιχεῖα τοῦ βιβλίου εἶναι: –Βιογραφικὰ στοιχεῖα τοῦ ἁγίου, –τὸ ἔργο του, –τὸ περιβάλλον στὸ ὁποῖο ἔζησε, –ἡ διδασκαλία του, –τὰ θαύματά του, –οἱ προφητεῖες του, –τὸ μαρτύριό του, –ἡ εὕρεση τῶν λειψάνων του, –ἡ ἀγνόησή του καί –οἱ προτάσεις τοῦ συγγραφέως.
Ὁ Σεβασμιώτατος τέλος ἔδωσε συγχαρητήρια στὸν συγγραφέα καὶ ἀπένειμε τὸν ἔπαινο γιὰ τὸ πόνημά του, καλῶντας συγχρόνως τοὺς ἀκροατὲς σὲ μιὰ προσπάθεια ἀκόμη μεγαλύτερης προβολῆς τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ.
Νὰ ὑπενθυμίσουμε καὶ πάλι, αὐτὸ ποὺ ἀναφέραμε στὴν ἀρχὴ τοῦ παρόντος, ὅτι σκοπὸς τοῦ Συλλόγου μὲ τὴν παρουσίαση τοῦ βιβλίου αὐτοῦ ἦταν ἡ προώθηση καὶ ὑλοποίηση τῆς ἰδέας γιὰ τὴν κατασκευὴ πάρκου μὲ τὴν προτομὴ καὶ τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, στὴν εἴσοδο τῆς Αἰτωλοακαρνανίας, ἀμέσως μετὰ τὴν γέφυρα τοῦ Ρίου-Ἀντιρρίου. Στὸ ἴδιο πάρκο θὰ ὑπάρχουν καὶ οἱ ἀνδριάντες τοῦ Χαριλάου Τρικούπη, τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Δαμασκηνοῦ καὶ πιθανὸν καὶ ἄλλων ἐπιφανῶν Αἰτωλοακαρνάνων.–
- Προβολές: 2782