Skip to main content

Γεγονός καὶ Σχόλιο: Εκπαίδευση και Σχολεία

Τα γεγονότα τα οποία ήλθαν στο φως της δημοσιότητας για τα όσα συμβαίνουν στα Σχολεία, αλλά και όσα ακούσθηκαν για το θέμα αυτό, μου έφεραν στην μνήμη τα όσα άκουσα πριν δεκαπέντε περίπου χρόνια στο Σιατλ των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

Είχα κληθή από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου και από την ελληνική κοινότητα της πόλεως να δώσω μια σειρά διαλέξων γύρω από διάφορα φιλοσοφικά, ψυχολογικά, θεολογικά και ποιμαντικά θέματα. Μια από τις ομιλίες μου έγινε στους γονείς, για θέματα αγωγής των παιδιών, στο πνευματικό κέντρο του Ιερού Ορθοδόξου Ναού της πόλεως εκείνης. Μετά την ομιλία μου δέχθηκα, ως συνήθως, ερωτήσεις πάνω στα θέματα που έθιξα.

Μια από τις ερωτήσεις ήταν και η ακόλουθη: «Ποιά είναι η άποψή σας: Να στέλλουμε τα παιδιά στο Σχολείο για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα η να τα κρατούμε στο σπίτι;».

Ζήτησα διευκρινήσεις, γιατί από την ελληνική πραγματικότητα που γνώριζα δεν μπορούν οι γονείς να κρατούν τα παιδιά στο σπίτι και να μη τα στέλλουν στο Σχολείο, αφού η φοίτηση είναι υποχρεωτική, ιδίως στα πρώτα στάδια της εκπαίδευσης. Μου εξήγησαν ότι, λόγω της βίας που επικρατεί στα Σχολεία της Αμερικής, οι γονείς έχουν την δυνατότητα, εκ του νόμου, να κρατούν τα παιδιά τους στο σπίτι και να φροντίζουν αυτοί για την στοιχειώδη και μέση εκπαίδευσή τους, να τα διαβάζουν οι ίδιοι μερικές ώρες την ημέρα, η να παρακολουθούν γενικά την μελέτη που θα κάνουν τα ίδια, με την βοήθεια ενδεχομένως δικών τους προσώπων. Στο τέλος της χρονιάς τα παιδιά δίνουν εξετάσεις σε ειδική επιτροπή και αν επιτύχουν περνούν στην επομένη τάξη. Πρόκειται για την κατ’ οίκον εκπαίδευση των παιδιών. Πρώτη φορά άκουγα ότι μπορούσε να συμβαίνη κάτι τέτοιο. Βεβαίως, οι Αμερικανοί που έχουν καλό εισόδημα στέλλουν τα παιδιά τους σε ειδικά ιδιωτικά Σχολεία για αρίστη εκπαίδευση, και προορίζονται για υψηλές θέσεις στην αμερικανική κοινωνία. Αυτό λειτουργεί σε ένα ρατσιστικό πνεύμα.

Στην απάντησή μου είπα ότι το παιδί στο Δημόσιο Σχολείο έχει την δυνατότητα να αναπτυχθή φυσιολογικότερα, παρά την υπάρχουσα βία, αφού έχει την δυνατότητα να έρχεται σε επικοινωνία με όλες τις κοινωνικές τάξεις των ανθρώπων, τις πολιτιστικές κουλτούρες και παραδόσεις, και ακόμη να βλέπη το κακό που υπάρχει στην κοινωνία, και στην συνέχεια, με την καλή αγωγή που θα λαμβάνη από το σπίτι του και την συνδρομή των καλών δασκάλων, θα μπορή να το αξιολογήση σωστά και να ενεργή παιδευτικά, να μεγαλώνη δηλαδή φυσιολογικότερα από το παιδί εκείνο που διαβάζει στο σπίτι του, μόνο του, σε μια κατά το δυνατόν αποστειρωμένη ατμόσφαιρα. Όταν κανείς μεγαλώνη σε ένα θερμοκήπιο, αναπτύσσεται κατά κάποιον τρόπο ανώριμα και θα παρατείνεται η περίοδος της εφηβείας του και δεν θα μπορή να αντιδρά αργότερα σε δύσκολες καταστάσεις που θα συναντήση ούτως η άλλως στην κοινωνία.

Ενθυμούμαι ότι αυτή η απάντησή μου προβλημάτισε τους παρισταμένους γονείς και μερικοί μάλιστα ορθόδοξοι γονείς δεν ικανοποιήθηκαν, γιατί γνώριζαν την μεγάλη βία που επικρατούσε στα Σχολεία, λόγω της ρατσιστικής νοοτροπίας, για την οποία εγώ δεν είχα σχετική πείρα.

Όμως, σκεπτόμενος τώρα αυτό το γεγονός, σύμφωνα με τα δεδομένα που περιγράφονται για τα όσα γίνονται στα δικά μας Σχολεία, που είναι οπωσδήποτε εισαγόμενα, χωρίς να απομακρύνομαι από την απάντηση που έδωσα τότε, αναλογίζομαι μήπως τα γεγονότα αυτά προβληματίσουν πολλούς γονείς, με αποτέλεσμα να στέλλουν τα παιδιά τους στην ιδιωτική εκπαίδευση, όπως το κάνουν ήδη οικογένειες που έχουν υψηλό εισόδημα, στις μεγάλες πόλεις, η μήπως πιέσουν τα πράγματα για να έλθη και στην Ελλάδα το σύστημα της κατ’ οίκον εκπαιδεύσεως, όπως ισχύει στην Αμερική. Βέβαια, αυτό θα έχη μερικά θετικά σημεία, αλλά και πολλά αρνητικά, γιατί θα καλλιεργηθή ο ατομικισμός, η ανωριμότητα, η αμέλεια και βεβαίως θα αναπτυχθή ένας κοινωνικός ρατσισμός, και ενδεχομένως θα μεγαλώση η κοινωνική και πολιτιστική ψαλίδα. Φυσικά, και οι οικονομικές απαιτήσεις για κάθε οικογένεια θα κινηθούν σε υψηλά επίπεδα, καθώς επίσης η κοινωνικοποίηση των παιδιών δεν θα είναι στο επίπεδο που επιθυμούμε.

Πάντως, είναι καιρός να ενδιαφερθούμε όλοι, γονείς, διδάσκαλοι, Κληρικοί, για την βελτίωση της εκπαίδευσης στα Σχολεία και για την προσφορά παιδείας που θα βοηθά στην ανάπτυξη της προσωπικότητος του παιδιού.

Ν.Ι.

ΓΕΓΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΟ

  • Προβολές: 2724