Κύριο θέμα: Διορθόδοξο Μοναστικὸ Συνέδριο γιὰ τὸν Γέροντα Πορφύριο -Ἕνας σύγχρονος «Βλέπων»
«Γέροντας Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης• Ὁρόσημο ἁγιότητος στὸν σύγχρονο κόσμο» ἦταν τὸ κεντρικὸ θέμα τοῦ Διορθοδόξου Μοναστικοῦ Συνεδρίου ποὺ πραγματοποιήθηκε κατὰ τὸ τριήμερο 10-12 Μαΐου ε.ε. στὰ Χανιὰ καὶ ἦταν ἀφιερωμένο στὸν ἡγιασμένο Γέροντα Πορφύριο, ὁ ὁποῖος ἀναχωρῶντας ἀπὸ τὸν κόσμο πρὸς τὸ Ἅγιον Ὅρος, σὲ ἡλικία 12 ἐτῶν, γιὰ νὰ ἀφιερωθῇ στὸν Χριστό, χάρηκε ἀκούγοντας νὰ τὸν χαρακτηρίζουν «ἀλητόπαιδο» καὶ σκέφθηκε: «Εἶμαι ἀλήτης τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ»! Μὲ τὸν ἀγῶνα του ἀναδείχθηκε τελικὰ ἕνας σύγχρονος «βλέπων», ἕνας σύγχρονος προφήτης.
Τὸ Συνέδριο τελοῦσε ὑπὸ τὴν Αἰγίδα τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης καὶ διοργανώθηκε ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Κυδωνίας καὶ Ἀποκορώνου καὶ τὴν Ἱερὰ Μονὴ Χρυσοπηγής.
Ἦταν μιὰ οἰκουμενικὴ σύναξη, ἀφοῦ συμμετεῖχαν σύνεδροι ἀπὸ πολλὰ μέρη τῆς γῆς, ὅπου ὑπάρχει Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Ὁ ἴδιος, ὡς ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ, ἀνήκει σ' ὅλον τὸν κόσμο, ἐνδιαφερόταν γιὰ ὅλον τὸν κόσμο καὶ ὅλοι τὸν θεωροῦν δικό τους ἅγιο. Καὶ στὴν συνείδηση τοῦ λαοῦ εἶναι ἅγιος. Οἱ εἰσηγητὲς ἀνέφεραν πολλὰ θαυμαστὰ γεγονότα, πολλὰ ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἔχουν καταγραφεῖ καὶ σὲ βιβλία, ποὺ ἀποδεικνύουν ὅτι ἡ θεία Χάρις ἐπαναπαυόταν στὸν εὐλογημένο Γέροντα. Ὅπως ὑπενθύμισε καὶ ἡ Γερόντισσα Θεοξένη, ὁ ἴδιος ἀγαποῦσε νὰ προσεύχεται γιὰ τὴν ἑνότητα ὅλων τῶν ἀνθρώπων, μὲ τὰ λόγια τῆς ἀρχιερατικῆς προσευχῆς τοῦ Χριστοῦ «ἵνα πάντες ἐν ὦσιν» (Ἰω. ἰζ , 21).
Χαιρετισμοὺς ἀπηύθυναν ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος διὰ τοῦ ἐκπροσώπου του Ἄρχιμ. π. Ναθαναὴλ Ἡγουμένου τῆς Ι. Μ. Ἰβήρων, ὁ Πατριάρχης Ἀντιοχείας διὰ τοῦ ἐκπροσώπου τοῦ Μητροπολίτου Πύργου κ. Ἰωάννη, ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κ. Χριστόδουλος (διαβάσθηκε μήνυμά του), ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Εἰρηναῖος, ὁ οἰκεῖος ποιμενάρχης κ. Δαμασκηνός, ὁ Ἴερομ. π. Παῦλος Λαυριώτης ὡς ἐκπρόσωπος τῆς Μονῆς Μεγίστης Λαύρας στὴν ὁποία ἀνῆκε ὁ π. Πορφύριος, ὁ τ. Ὑπουργὸς κ. Μαρκογιαννάκης καὶ ἄλλοι ἐκπρόσωποι τῶν τοπικῶν ἀρχῶν καὶ ἡ Ἡγουμένη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Γερόντισσα Θεοξένη.
Παρόντες ἦσαν Ἱεράρχες τῆς Κρήτης, τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καὶ ἄλλων Ἐκκλησιῶν, οἱ Ἀρχὲς τοῦ τόπου, καθηγητὲς Θεολογικῶν Σχολῶν, Ἡγούμενοι Ἱερῶν Μονῶν, Ἱερομόναχοι, Μοναχοὶ καὶ Μοναχὲς ἀπὸ πολλὰ μέρη τῆς γῆς: Ἑλλάδα, Κύπρο, Συρία, Ρωσσία, ἄλλες Εὐρωπαϊκὲς χῶρες, Οὐγκάντα, Κορέα, κ.α.
Τὴν ἐπιστημονικὴ Ἐπιτροπὴ τοῦ Συνεδρίου ἀποτελοῦσαν ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Εἰρηναῖος καὶ οἱ Καθηγητὲς τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν Ἀθηνῶν καὶ Θεσσαλονίκης ἀντίστοιχα κ. Κωνσταντῖνος Σκουτέρης καὶ κ. Ἀνέστης Κεσελόπουλος.
Οἱ εἰσηγητὲς καὶ τὰ θέματα τῶν εἰσηγήσεών τους ἦταν οἱ ἑξῆς:
Ἄρχιμμ. Βασίλειος Γοντικάκης, Προηγούμενος Ι.Μ. Ἰβήρων: «Ὁ Γέροντας Πορφύριος ὡς Ἁγιορείτης». – Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἰερόθεος: «Ἡ ἐπικοινωνία τοῦ Γέροντος Πορφυρίου μὲ τὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ». –Κωνσταντῖνος Σκουτέρης, Καθηγητὴς Θεολογικῆς Σχολῆς Ἀθηνῶν: «Ἡ Θεολογία ὡς ποίηση καὶ δοξολογία. Τὸ φιλοκαλικὸ ἦθος τοῦ Γέροντος Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου». –Ἀνέστης Κεσελόπουλος, Καθηγητὴς Θεολογικῆς Σχολῆς Θεσσαλονίκης: «Ἡ πνευματικὴ ζωὴ κατὰ τὸν Γέροντα Πορφύριο τὸν Καυσοκαλυβίτη». –Σέβ. Μητροπολίτης Ἰεραπύτνης καὶ Σητείας κ. Εὐγένιος: «Ὁ Γέροντας Πορφύριος καὶ ἡ σχέση του μὲ τὴν Κρήτη, τοὺς Ἁγίους καὶ τὰ ἀσκηταριά της». –Γεώργιος Κρουσταλάκης, Καθηγητὴς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς Πᾶν/μίου Ἀθηνῶν: «Ὁ Γέροντας Πορφύριος ὡς παιδαγωγός». –Ἠλίας Κουρούμαλης, Καθηγητὴς Ἰατρικῆς Σχολῆς Πᾶν/μίου Κρήτης: «Ὁ Γέροντας Πορφύριος καὶ οἱ ἰατρικές του ἐμπειρίες». –Χρυσόστομος Σταμούλης, Ἄναπλ. Καθηγητὴς Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ.: «Ἁγία εὐαισθησία: ἡ ἁγία τῶν ἁγίων. Συναξάρι μικρό, πόνημα Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου». –Πρώτ. π. Γεώργιος Εὐθυμίου, Λέκτωρ Θεολογικῆς Σχολῆς Πᾶν/μίου Ἀθηνῶν: «Ὁ Γέρων Πορφύριος ὡς πνευματικὸς πατήρ». –Σέβ. Μητροπολίτης Μπάτσκας κ. Εἰρηναῖος: «Ἡ πνευματικὴ σχέση τοῦ Γέροντα Πορφυρίου μὲ τὸν Ὀρθόδοξο Σερβικὸ λαό». –Σέβ. Μητροπολίτης Βηρυττοῦ κ. Ἠλίας: «Ἡ ἁγιαστικὴ παρουσία τοῦ ὁσίου Γέροντος Πορφυρίου στὸ Πατριαρχεῖο Ἀντιοχείας». –Μοναχὴ Εὐφημία, Καθηγουμένη Ι.Μ. Παντοκράτορος Κέρκυρας: «Ἡ πνευματικὴ μέριμνα τοῦ Γέροντος Πορφυρίου γιὰ τὰ γυναικεῖα μοναστήρια». –Σπυρίδων Κοντογιάννης, Καθηγητὴς Θεολογικῆς Σχολῆς Πᾶν/μίου Ἀθηνῶν: «Ἱστορικὴ ἀναδρομὴ τοῦ Μοναχισμοῦ καὶ ὁ Γέροντας Πορφύριος». –Μοναχὴ Νικολάϊα, Καθηγουμένη Ι.Μ. Ἁγίου Νικολάου Μαλογιαροσλάβετς Μόσχας: «Ἡ ἐπίδραση τοῦ λόγου τοῦ ὁσίου Γέροντος Πορφυρίου στὸν Ὀρθόδοξο Ρωσικὸ λαό». –κ. Hannu Poyhonen, Καθηγητὴς Θεολογίας Ἀκαδημίας Ι.Μ. Νέο Βάλαμο Φινλανδίας: «Ὁ Γέρων Πορφύριος ὡς πνευματοφόρος χαρισματοῦχος». –κ. Marianne Boesen, Λέκτωρ Πανεπιστημίου Aarhus Δανίας: «Ἡ πνευματικὴ δωρεὰ τοῦ Γέροντος Πορφυρίου σὲ ἕναν Χριστιανὸ τῆς Δύσης». –Ἱερομόναχος Λεόντιος, Καθηγητὴς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας Ἁγίου Σεργίου Μόσχας: «Οἱ ρωσικὲς μεταφράσεις βιβλίων γιὰ τὸν Γέροντα Πορφύριο καὶ σκέψεις πάνω στὴν διδασκαλία του». –Ἱερομόναχος Θεοφάνης, Καθηγούμενος Ι.Μ. Nera Ρουμανίας: «Ἡ παρουσία τοῦ ὁσίου Γέροντος Πορφυρίου στὴν πνευματικὴ ζωὴ τῆς σύγχρονης Ρουμανίας». –Ἄρχιμ. Πορφύριος Μαχαιριώτης: «Ἡ εὐλάβεια τοῦ Κυπριακοῦ λαοῦ πρὸς τὸ πρόσωπο τοῦ Γέροντος Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου». –Πρέσβ. Ἰωάννης Raffan: «Ἡ ἀνάγνωση τοῦ βιβλίου "βίος καὶ λόγοι, Γέροντος Προφυρίου Καυσοκαλυβίτου" στὴ Δύση». –Γέρων Μωϋσῆς Ἁγιορείτης: «Ὁ Γέροντας Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης καὶ ὁ ἀνθρώπινος πόνος».
Ὅλοι οἱ εἰσηγητές, μὲ σημαίνουσες θέσεις καὶ κῦρος μέσα στὴν Ἐκκλησία, τὴν ἀκαδημαϊκὴ κοινότητα καὶ τὴν κοινωνία, μίλησαν μὲ ἀπέραντο θαυμασμὸ καὶ σεβασμὸ γιὰ τὸν «ἀγράμματο» Γέροντα. Ἦταν συγκινητικὸ νὰ ἀκοῦς Καθηγητὲς Πανεπιστημίου νὰ μιλοῦν γιὰ τὸν Γέροντα ὡς μαθητές!
Οἱ ἐνδιαφέρουσες εἰσηγήσεις τους θὰ δημοσιευθοῦν σὲ ἑνιαῖο τόμο. Ἡ εἰσήγηση τοῦ Μητροπολίτου μας θὰ δημοσιευθῇ καὶ ἀπὸ τὴν Ε.Π. σὲ ἑπόμενο τεῦχος. Ἐπίσης, ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἰερόθεος ἀπηύθυνε λόγο πρὸς τοὺς Συνέδρους καὶ κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ δείπνου τῆς πρώτης ἡμέρας τοῦ Συνεδρίου.
Τὸ Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στὰ πολὺ προσεγμένα, παραδοσιακὰ κτίρια τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Χρυσοπηγής. Ἡ θεία Λειτουργία ἐτελεῖτο στὸ καθολικὸ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, οἱ συνεδριάσεις γίνονταν στὴν Ἁγία Κυριακή, μετόχι τῆς Μονῆς, ἡ τράπεζα προσφέρθηκε στὴν νέα ἐπιβλητικὴ Ἱερὰ Μονὴ Μεταμορφώσεως ποὺ κτίζεται στὴν βραχώδη περιοχὴ Καστέλλι Βαρυπέτρου, κατόπιν ὑποδείξεως τοῦ Γέροντος Πορφυρίου. Μάλιστα ἡ τράπεζα χρησιμοποιήθηκε γιὰ πρώτη φορὰ καὶ μὲ τὴν εὐκαιρία ἐγκαινιάστηκε ἀπὸ τὸν Σέβ. Ἀρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Εἰρηναῖο. Ἐπίσης τὰ δεῖπνα προσφέρθηκαν σὲ Πνευματικὰ Κέντρα Ἱερῶν Ναῶν τῶν Χανίων.
Ἡ φιλοξενία ἀπὸ τὴν Τοπικὴ Ἐκκλησία ἦταν ἄψογη, «κρητική», ἀνοικτόκαρδη, μὲ χρώματα, ὕμνους καὶ λόγους. Περιελάμβανε, τὴν τελευταία ἡμέρα, καὶ περιήγηση σὲ Μονὲς τῆς Κρήτης.
Ἦταν ἕνα τριήμερο δόξης γιὰ τὸν ὀρθόδοξο Μοναχισμὸ καὶ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία γενικότερα. «Μαύρισε» ὁ τόπος ἀπὸ τὰ ράσα τῶν Κληρικῶν καὶ τῶν Μοναχῶν! Καὶ ὁ νοῦς μας ταξίδευσε σὲ ὅλους τοὺς ἁγιασμένους τόπους, ὅλων τῶν ἐποχῶν, ὅπου ἔζησαν ἑκατομμύρια «μελανοφοροῦντες», εὐλογημένες ὑπάρξεις μὲ ἀγάπη γιὰ τὸν Χριστό, ἁγνότητα καὶ προσευχὴ καὶ εὐαρέστησαν μὲ τὴν θυσία τους τὸν Θεό.
Ἕνα ἔνδοξο μέλος τῆς ἁγιασμένης αὐτῆς διαχρονικῆς συνάξεως εἶναι καὶ ὁ Γέροντας Πορφύριος. Καὶ ἦταν ἐντυπωσιακὸ τὸ γεγονὸς ὅτι συνάχθηκαν τόσοι Κληρικοί, Μοναχοὶ καὶ Χριστιανοὶ γενικότερα, ἐπιστήμονες καὶ ἡγέτες, γιὰ νὰ μιλήσουν καὶ νὰ συζητήσουν γιὰ ἕναν ταπεινὸ ἐρημίτη ποὺ ἀπὸ μικρὸ παιδὶ μέχρι καὶ μετὰ τὴν κοίμησή του ἀγάπησε νὰ κρύβεται ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους.
Νὰ ἔχουμε τὴν εὐχή του.
Α.Κ.
- Προβολές: 3914